UCI laat weten: uitfietsen Van Aert mag onder voorwaarden

dinsdag 18 december 2018 om 13:17

foto: PhotoPress.be

Wout van Aert heeft zich volledig aan de regels gehouden na afloop van de cross, zegt UCI-commissaris Philippe Mariën tegen Het Laatste Nieuws. De Belg kreeg kritiek van Mathieu van der Poel, omdat hij direct na afloop van de cross eerst een tiental minuten op de rollers gaat uitrijden waardoor de podiumceremonie moet wachten. De regels schrijven echter voor dat de huldiging maximaal tien minuten na de aankomst van de laatste renner moet plaatsvinden.


“De tijd is natuurlijk een beetje afhankelijk van het parcours en van de achterstand die de laatst, uitrijdende veldrijder op de podiumrenners heeft”, vertelt Mariën. “Maatregelen zijn nog niet nodig geweest, want voorlopig is er vanuit de organisatoren nog geen klacht binnengekomen over het losfietsen van Van Aert.”

Van der Poel was anders behoorlijk stellig in zijn zinnen maandagochtend. “De volgende keer doen we de podiumceremonie maar met zijn tweeën dan. En anders ben ik weg”, was zijn heldere antwoord.

Dit artikel delen:

43 Reacties

ah-ja 18 december 2018 om 13:21

En wat zijn dan de regels?? Lijkt gewoon op pesterij van Van Aert en entourage naar de concurrentie toe

limburgia 18 december 2018 om 15:29

De regels zijn dat Mariën een Belgische commissaris is bij de UCI.

Reet Zweet 19 december 2018 om 17:12

Ja,so what dat de commissaris een Belg is. Adrie tekent toch ook parcoursen uit! In een kleine wereld zoals de cross gaan er ook soms mensen met dezelfde nationaliteit rondlopen in verschillende rollen.

Mwielerfan 18 december 2018 om 13:21

Goed dat ze iets laten horen. Alleen verschuilen achter dat er geen klacht is van organisaties is erg flauw en kop in het zand

Niklas 18 december 2018 om 13:23

Tien minuten uitfietsen is helemaal niet gek. Lijkt me zelfs heel verstandig. Bovendien sluit het aan bij het reglement. Misschien is het ook wel goed voor MVDP en andere renners. Het zou binnenkort zomaar de standaard kunnen zijn. De reactie van MVDP klinkt alsof hij de norm is. Niet sympathiek en ook niet verstandig.

ah-ja 18 december 2018 om 13:24

En wat zegt het reglement dan precies?

AlfredoBinda 18 december 2018 om 13:28

Dat staat letterlijk in het artikel hierboven. Misschien eerst dat even lezen voordat je (onterecht) je gal gaat spuwen op Van Aert?

ah-ja 18 december 2018 om 13:30

ja ja …

Jelle 18 december 2018 om 13:37

https://www.uci.org/inside-uci/constitutions-regulations/regulations

The official ceremony shall take place immediately after the last rider has finished and shall take no longer than 10 minutes

ah-ja 18 december 2018 om 13:41

Dus de ceremonie moet starten na de finish van de laatste renner én de ceremonie zal niet langer dan 10 minuten duren. Dat is iets anders dan dat ie moet starten 10 minuten ná de laatste renner gefinisht is.

Wat is het nu??

homepage1 18 december 2018 om 13:53

Dus heeft Van Aert de tijd om los te rijden totdat de laatste renner over de finish is. Daarna onmiddellijk huldigen.

In Zonhoven was dat (theoretisch) 4'39".

west 18 december 2018 om 14:14

Immediately is natuurlijk het belangrijke woord hier. Aangezien dit weer, typisch uci, open voor interpretatie is. Wat is onmiddelijk? 10 seconden erna is al niet meer onmiddellijk? Of wel? Is 30 seconden te lang wachten? 10 minuten erna is ook best onmiddellijk. En voor sommige mensen is een half uur onmiddellijk…

SjoerdvG4thewin 22 december 2018 om 00:33

@west Immediately is helemaal niet open voor interpretatie in de jurisprudentie.

west 18 december 2018 om 13:38

De podiumceremonies zijn altijd +10 minuten geweest na de finish geweest. Dat is nooit anders geweest. Het enige verschil is dat men vroeger met zn drieën stond te koukleumen en nu met zn tweetjes terwijl er één iemand lekker voor zichzelf bezig is.
Ben vooral benieuwd hoe lang het nu gaat duren voordat iedereen tien minuutjes gaat uitfietsen. En hoeveel langer MvD daar dan nu te eigenwijs voor is ;)

Emergo 18 december 2018 om 13:58

De ceremonie start nadat de laatste renner binnen is en dus niet nadat iedereen 10 minuten cooldown heeft afgewerkt !!

west 18 december 2018 om 14:08

Ja, dat is de regel, maar dat is gewoon nog nooit gebeurd.
Is de tv uitzending ineens 10 minuten langer omdat Van Aert op de rollers klimt? Zit je je tien minuten extra voor de tv te vervelen? Nee, het zijn andere renners die zich gaan ergeren omdat zij als vanouds zitten te vernikkelen en 1 iemand heeft bedacht iets nuttigs met zijn tijd te gaan doen. Maar puntje bij paaltje wordt er helemaal niks langer gewacht, door niemand niet.

Romāns Vainšteins 18 december 2018 om 16:00

Lekker bezig West, altijd mooi om te lezen jouw uiteenzettingen.

kielabokki 18 december 2018 om 16:11

Nja ik zie vooral een professionele VDP tov een diva WVA. Dat heel Vlaanderen naar zijn pijpen danst, prima. Maar niet gek opkijken als anderen zich daar wel aan storen.

west 18 december 2018 om 16:17

@RV
Voor een stelletje stemmingmakende intriganten komen we nog best vaak overeen toch? ;)

west 18 december 2018 om 16:23

@Kiel
Ik stel alleen vast dat de podiumceremonie in de praktijk eigenlijk helemaal niet later gebeurd dan voorheen…
De persoonlijke oordelen die jij daar aanhangt richting Mat&Wous hebben daar eigenlijks vrij weinig mee van doen…

kielabokki 18 december 2018 om 16:33

Daarmee wil ik zeggen dat de ergenissen waarschijnlijk een andere grondslag hebben. Je hoort vaker een pufje stoom dat afblaast uit de ketel van kamp VDP. Maar o, o, o, wat is er toch wederzijds respect. Mijn reet.

west 18 december 2018 om 16:48

Wederzijds respects is ook voor losers en het gewone leven. Je bent verdikkeme topsporter in een showy nepwereld die staat of valt bij publiciteit en actie. En dan moet je gewoon je aartsrivaal zowel fysiek als mentaal slopen. Als die er zelf erg mee zit had ie het bij een hobby moeten houden.

HSV 18 december 2018 om 13:46

Is dit wel een officieel statement? Ik las dit namelijk ook al in de Belgische pers. Daar werd volgens mij gezegd dat ze het onder de loep zouden nemen. Is dit dan de uitslag? Het was hetzelfde commissielid dat sprak.

Daan Coolen 18 december 2018 om 14:25

Denk dat het uit hetzelfde interview komt

Cayolle 18 december 2018 om 13:56

.. MAXIMAAL 10 minuten na de aankomst van de laatste renner. Dit betreft dus geen
minimum wachttijd! Dus de organisatie mag ook besluiten bijv. al direct na de aankomst van de laatste renner de huldiging te laten plaatsvinden (?)

Martin Bergstra 18 december 2018 om 13:57

Van aert is wist dat ook echt wel
Heeft eerst zijn vriendin in de regels laten zoeken
Berekend vals is het allerergste

kielabokki 18 december 2018 om 14:04

Het maar blijven bashen van Belgen maakt wat je zegt niet sterker Martin. Houd het inhoudelijk.

west 18 december 2018 om 14:09

En als je het doet schrijf dan niet van die kinderzinnen.

kielabokki 18 december 2018 om 14:03

Die Philippe Mariën is wel een beetje de Ellie Lust van de UCI.

Martin Bergstra 18 december 2018 om 14:21

Wel kiela
Ik heb het inhoudelijk over de motivatie van Wout Van Aert.
Past bij het onderwerp.

west 18 december 2018 om 14:28

Wat is het inhoudelijke dan?

Mwielerfan 18 december 2018 om 14:45

UCI moet zijn eigen regels maar eens lezen. Wat een klucht en wva heeft zijn huiswerk niet gedaan.
Forceert weer een breuk om zelf beter te worden. Niels Albert probeerde ook altijd soortgelijke dingen

Johan83 18 december 2018 om 14:46

Wel apart dat Philippe Marien zelf de regel blijkbaar niet kent, tenzij Het Nieuwsblad (en daar t.g.v. ook Wielerflits hierboven) hem fout gequote heeft. Er staat toch echt in het reglement dat de ceremonie begint ‘onmiddellijk’ nadat de laatste renner binnen is en dat de ceremonie niet langer dan 10 minuten mag duren. Er staat dus zeer duidelijk NIET dat men 10 minuten mag wachten alvorens met de ceremonie te beginnen. M.a.w. Wout mag gerust gelijk uitrijden, maar de organisatoren moeten na binnenkomst van de laatste deelnemer gelijk beginnen met de ceremonie. Dus die tijd voor het uitrijden is dan zeer beperkt. In de praktijk laat men nu echter Wout die tijd langer nemen, dit kun je Wout niet verwijten. Maar als ik Mathieu was, zou ik de volgende cross de organisatoren het reglement onder de neus duwen en wijzen op het woordje ‘immediately’ in die tekst……

west 18 december 2018 om 15:42

Als de organisatie dat ‘immediately’ doet krijgen ze ruzie met de supporters, die nog uit het veld richting het podium willen en met Sporza die zn interviewtjes nog moet afnemen…
Men moet voor de grap eens wat veldritten terugkijken op youtube en dan de tijd timen tussen aankomst van de nummer 1 en het podium en dan zal men zien dat het qua tijd geen klap uitmaakt of Van Aert op de rollers stapt of niet..

reusjen 18 december 2018 om 17:24

@west
Je bent hier nogal stellig in, heb je het getimed of is het gewoon een aanname op basis van gevoel?

west 18 december 2018 om 21:04

Ik heb er vanmiddag zes aangeklikt op youtube en kon er eentje vinden met uitfietsen en het podium is allemaal tussen de 12 en 14 minuten na de finish van numero 1

Taliesin 18 december 2018 om 17:49

Komt er dus eigenlijk op neer dat de podium huldiging sneller zou kunnen als van Aert niet zo lang zo uitrijden, en dat dat voor een vd Poel duidelijk irritant is. Er zou sneller begonnen kunnen worden, als van Aert dit niet deed, daarin zit de ergernis.

Col du Bramont 18 december 2018 om 18:50

De regels mbt de huldiging zijn zeer duidelijk en niet verschillend te interpreteren.

“The official ceremony shall take place immediately after the last rider has finished and shall take no longer than 10 minutes.”

Er geldt zelfs exclusief voor de huldiging een slecht weer paragraaf:
In the event of difficult weather conditions (e.g. strong winds, heavy snowfall, temperatures below -15°Celsius) the president of the commissaires’ panel may decide to cancel the event, after consulting the UCI technical delegate in case of need and the organiser.

Zeer ongepast dus om de ceremony zo te gaan traineren.

Col du Bramont 18 december 2018 om 19:20

Overigens, de UCI laat helemaal niets weten. De titel zou beter luiden “Vlaamse official, plaatsgenoot van van Aert n.b. begrijpt de UCI reglementen niet” :).
Was dezelfde official die blunderde door Sagan de Tour uit te sturen.

HSV 19 december 2018 om 14:16

@Col helemaal mee eens!

Koersmaniak 18 december 2018 om 19:41

Wat een janker die Vanderpoel.
Als je naar de cross kijkt, krijg je nog renners die zich opfrissen, sfeerbeelden van het parcours, een commercial en een wedstrijdvraag (indertijd op Vier), nog interviews met de mannen op het podium. Alles bij elkaar meer dan 10 minuten nadat de heren van het podium aangekomen zijn.

Wees een vent en spreek er Van Aert over aan dat je kou krijgt.

Pantani77 18 december 2018 om 21:01

Ik vermoed dat hij dit juist bij ICI en of organisatoren neer legt om een zo objectief mogelijke stelling te krijgen en er een oordeel over kan laten vellen. Wat denk je dat van Aert zegt als Mathieu zegt ‘ hè wout kun je niet eerst naaf het podium komen en daarna op je rollers gaan rijden.’.
Beter zou de ICI nu eens met goede faciliteiten en mogelijkheid tot gelijk douchen na de wedstrijd komen, dan is een groot deel van het ‘probleem’ al opgelost

Joachim Agostinho 19 december 2018 om 09:11

Voor de wedstrijd v.d. Poel huldigen, na de wedstrijd v. Aert en no.3…