UCI komt met clausule: vrouwen kunnen met zwangerschapsverlof

Door , dinsdag 13 november 2018 om 16:42

foto: Innsbruck-Tirol 2018 / BettiniPhoto

Vrouwelijke wielrensters kunnen vanaf 2020 met zwangerschapsverlof gaan, zonder dat hun contract wordt ontbonden. De UCI maakt dit mogelijk door middel van een speciale clausule, zo staat te lezen op Cyclingnews.


De internationale wielerunie is al langer druk bezig met de emancipatie van het vrouwenwielrennen. Eerder werd al bekend dat het volgend seizoen een minimumloon zal invoeren.

Veel rensters worden als zelfstandige ingehuurd door een WorldTour-ploeg. Om de positie van deze groep te beschermen, komt de UCI nu met een speciale clausule in hun contract. Artikel 2.13.192 maakt het mogelijk voor vrouwen om met zwangerschapsverlof te gaan, zonder dat het contract wordt ontbonden.

De betreffende WorldTour-ploeg is in dat geval verplicht om drie maanden lang het volledige salaris door te betalen. Hierna zal het team nog vijf maanden lang de helft van het salaris moeten overmaken.

“Grondrecht van iedere vrouw”
Iris Slappendel – die zich als uitvoerend directeur van vakbond The Cyclists’ Alliance bezighoudt met de positie van de wielrenster en de professionalisering van de sport – is blij met deze clausule. “De tijden veranderen. Het is gewoon een grondrecht van iedere vrouw. Rensters blijven ook op latere leeftijd koersen, waardoor moederschap steeds belangrijk wordt.”

“We zien veel contracten waarin staat dat de verbintenis wordt verbroken bij zwangerschap. Dat is gewoon tegen de Europese regelgeving. Beide zaken moeten gewoon met elkaar te combineren zijn. Het mag zeker geen struikelblok worden”, zo is Slappendel van mening.

Minimumloon 
Om de positie van de vrouw nog verder te versterken, voert de UCI vanaf 2020 een minimumloon in voor rensters bij WorldTour-ploegen. Voor vrouwen die als zelfstandige worden ingehuurd door een WorldTour-ploeg is dat 24.000 euro, voor rensters die niet tot deze categorie behoren 15.000 euro.

De internationale wielerunie streeft naar een geleidelijke verhoging van het minimumloon. In 2023 moet het minimumloon 30.000 euro worden, momenteel het minimumloon van mannelijke wielrenners bij een ProContinentale ploeg.

Dit artikel delen:

9 Reacties

leegloper 13 november 2018 om 16:49

Dit vind ik veel logischer dan alle andere emancipatieregelwijzigingen tot nu toe.

kielabokki 13 november 2018 om 17:16

Je haalt me de woorden uit de mond.

dikkechaap 13 november 2018 om 23:09

Dit lijkt me juist een regel die emancipatie in de weg staat. Het klinkt heel nobel en logisch, maar als je er goed over nadenkt is het vrouwenwielrennen er slecht mee af. Sponsoren, die zoals we allemaal weten over het algemeen niet voor de liefdadigheid in het wielrennen stappen, hebben de keuze tussen een mannen of vrouwen ploeg sponsoren. Bij een vrouwenploeg weet je nu dat je salaris gaat betalen zonder dat daar exposure tegenover staat. Dat betekent uiteindelijk dat er minder geld naar het vrouwenwielrennen zal gaan. Verder benadeel je indirect vrouwen die de keuze maken om tijdens hun carrière niet zwanger te worden, wat een uiterst geëmancipeerde keuze kan zijn.

Birdheart 13 november 2018 om 17:29

Goed dat ze dit doen 100% voorstander. Maar wel een kanttekening, 3 maanden vol betaald en 5 maanden half betaald, klinkt super 8 maanden zwangerschapverlof. Een wielrenster zal niet actief blijven tot vlak voor de geboorte want dat zal niet gezond zijn. Ze zullen dus zeer ruim van te voren stoppen als actief renster, en dan eerst nog even wennen aan de nieuwe situatie. Vooraleer er weer getraind wordt , dan nog op conditie komen om mee te doen. Goed en wel schat ik 8 maanden wel heel scherp voor een prof atlete. Wat ze niet melden is wat er na de 8 maanden gebeurt met het contract, gaat het dan onbetaald door? Of mogen ze toch contract beëindigen? En wat zijn de criteria voor verlof, begint dit bij de laatste wedstrijd of mag ze nog werken naast de fiets voor de ploeg? En waar eindigt het? Vanaf eerste wedstrijd of al wanneer ze weer voor de ploeg activiteiten onderneemt?

KnightBiker 13 november 2018 om 18:43

Goede analyse! dit is in een sport Met 1 en 2 jarige contracten erg lastig.. Paris- Roubaix voor vrouwen Met 4 of 5 maanden zwangerschap lijkt me niet aan te raden…
Wielrennen is geen kantoorbaan.
Voor onbepaalde tijd stopzetten Met De garantie van een plekje voor De resterende contractduur als je terugkomt?

Zijn er andere sporten waar dit zo werkt? Voetbal? Hockey? Hoe zouden De dames ditzelf logischerwijs invullen?
Tijd voor een Dames column van ellen van Dijk! (Ik noem er maar eentje…)

aardappeljager 13 november 2018 om 19:03

De contractduur binnen deze sport gaat hier zeker voor problemen zorgen. En ploegen zullen misschien meer geneigd zijn 1 jarige contracten aan te bieden. Die 8 maanden vallen hoogstwaarschijnlijk niet volledig binnen het contract. Hoe gaan ze hier mee om?

xistnc 13 november 2018 om 17:49

Is er ook een variant voor mannen?

KnightBiker 13 november 2018 om 18:44

Alla Oscar Freire Met De helicopter naar de bevalling, en de volgende dag weer door..

Mwielerfan 13 november 2018 om 22:38

Enkele jaren geleden hadden zwangere zzp’ers nog geen recht op doorbetaald zwangerschapsverlof. Niet zo gek dus dat dit bij zelfstandige coureurs nog niet geregeld was.
Goed dat het voor rensters in loondienst er nu is. Voor ondernemers lijkt het me minder passend. Al kun je je afvragen of iemand die voor één ploeg slechts mag rijden niet per definitie een schijn zelfstandige is.
Iig zou ik het erg vinden als rensters bij kleine ploegen niet goed verzekerd zijn door de ploeg. Dat kun je van 23-jarige echt niet verwachten dat ze dat even erbij regelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.