UCI introduceert landenranking op WK in Richmond

donderdag 17 september 2015 om 09:17
UCI introduceert landenranking op WK in Richmond

foto: Sirotti

De UCI zal tijdens het komende WK in Richmond een landenklassement bijhouden. Dat maakte de internationale wielerunie vandaag bekend. Voor de winnaar wordt een trofee beschikbaar gesteld.

Er zijn punten te verdienen in alle categorieën (junioren, beloftes en elite) voor zowel mannen en vrouwen. Er zijn enkel punten te verdienen tijdens de individuele tijdritten en de wegwedstrijden, de ploegentijdritten blijven buiten beschouwing.

“We zijn geïnspireerd door de medaillespiegel tijdens de Olympische Spelen”, vertelt voorzitter Brian Cookson. “Deze ranglijst is een beloning voor de prestaties van de gehele ploeg. Het wordt ongetwijfeld een extra motivatie voor de renners en deelnemende landen.”

Het wereldkampioenschap wielrennen in het Amerikaanse Richmond staat op de kalender van 20 tot 27 september. Aanstaande zondag staat de ploegentijdrit voor de mannen op het programma.

Dit artikel delen:

12 Reacties

Romāns Vainšteins 17 september 2015 om 09:40

Wat een innovatie!

Sephiroth 17 september 2015 om 09:45

volgend jaar geen ploegen TT meer maar landen TT?s :P

xistnc 17 september 2015 om 09:58

En de positie in de landenranking, levert dat dan ook weer punten op voor die landenranking?

tdv21 17 september 2015 om 10:12

Goh, best wel leuk. De voorbij jaren (buiten 2011) maakte ik na de wegrit zelf eventjes een landenranking op en het resultaat was dat tussen 2010 en 2014 Belgie 1,2,3,4 eindigde en NL in 2012 Brons zou pakken. :)

Bettinwel 17 september 2015 om 10:17

Creatief bedacht! Een laagje extra erbij.

NumberSeventeen 17 september 2015 om 10:18

Dan gaan we echt Vos en vd Poel missen.

Romāns Vainšteins 17 september 2015 om 10:31

van der Breggen raust die gouden plak er wel door dan.

LyndaLid 17 september 2015 om 11:57

Hey, een leuk initiatief van de UCI!

Kwouter 17 september 2015 om 13:44

Ik vind het een nietszeggend klassement.
Wielrennen is een wereldsport en ploegen bestaan uit renners uit meerdere landen.
TLJ werkt met al zijn nederlanders eraan om een belg te laten winnen in RvV en PR.

Dan heeft een landenranking toch geen toegevoegde waarde.

AronAap 17 september 2015 om 14:20

@Kwouter, een wereldsport en ploegen bestaan uit renners uit meerdere landen. Dat doet me denken aan voetbal, de grote clubs bestaan uit zeer veel spelers met verschillende nationaliteiten, maar vooral de wk’s en de ek’s zijn enorm populair. Wat is er mis om een sport die normaal internationaal is 1 maal in een jaar nationaal te maken? Zo’n landenklassement is juist leuk. (sorry voor de belabberde argumentatie, maar je begrijpt wel wat ik bedoel denk ik)

Kwouter 17 september 2015 om 14:31

@ Aron Aap

Heb net het artikel nog een keer gelezen en had het verkeerd geinterperteerd. Ik dacht dat ze de ranking opmaakte adhv alle resultaten van het hele jaar.

ProfrondeZevenbergen 17 september 2015 om 19:12

Zo, dat is nog eens iets nieuws. Knap verzonnen!

Headlines

Materiaalzone

Populair