UCI intensiveert zoektocht naar mechanische doping

UCI intensiveert zoektocht naar mechanische doping
maandag 22 januari 2018 om 10:09

UCI-voorzitter David Lappartient heeft in een persconferentie na afloop van de Tour Down Under gemeld dat de strijd tegen mechanische doping nog volop bezig is. Bij zijn uitverkiezing stelde hij eind januari met een aankondiging voor nieuwe technieken te komen, maar dit is uitgesteld tot half maart. Dit meldt Cyclingnews.

Op dit moment is er maar één manier waarop de UCI de fietsen controleert op mechanische doping. Door middel van een scan met een tablet wordt gezocht naar illegale onderdelen. Dit gebeurt zowel voor als na de koers.

Halverwege maart wil Lappartient maar liefst vijf nieuwe methodes demonstreren. Zo kan er op meer manieren gezocht worden naar mechanische onderdelen in de fietsen van de renners. “Ik ben er zeker van dat we dit probleem (mechanische doping red.) hiermee oplossen”, aldus een zelfverzekerde Lappartient.

Vooralsnog is er slechts één keer iemand gepakt voor het gebruik van mechanische doping. Dit was op het wereldkampioenschap veldrijden van 2016. De Belgische Femke Van den Driessche werd toen betrapt op een motortje in haar fiets.

Dit artikel delen:

20 Reacties

dnDaris 22 januari 2018 om 10:28

Welk probleem?
Pak de doorlooptijd van de dopingschorsing van Froome maar eens aan. Dat is een probleem.

0
Verweggistan 22 januari 2018 om 10:36

Wellicht dat het achteraf een heel groot probleem blijkt te zijn; maar voorlopig vind ik het een beetje zonde van geld om hier zoveel extra in te steken, terwijl er genoeg problemen zijn in het wielrennen en de UCI nou ook niet geld te veel heeft ofzo.

0
Pat McQuaid 22 januari 2018 om 10:46

Goeie zaak om hier in te investeren. Gaat ook om het vertrouwen van het publiek. En als ik sommige oudere wielrenners de muur van Hoei zie opvliegen vind ik het fijn als ik weet dat er waterdicht op mechanische doping is gecontroleerd.

0
Jean Dumas 22 januari 2018 om 11:13

Hierover moet je niets bekendmaken voordat het is ingevoerd. Ploegen en renners hebben er geen recht op te weten hoe ze gecontroleerd worden.

0
Madone E 22 januari 2018 om 11:14

Mij ontstaan ook vaak twijfels als ik sommige beelden zie. Kijk maar eens op you tube. Als voorbeeld een filmpje over Wout van Aert wat bij mij echt vragen oproept.

0
Mathieu Moller 22 januari 2018 om 11:15

@Jean Dumas
Eens. Als je de ploegen en renners precies vertelt hoe er wordt gecontroleerd (en hoe dus niet), kunnen de valsspelers daar gericht een tactiek op baseren.

0
fvtende 22 januari 2018 om 11:28

Klopt Madone. Ik weet precies welke video je op doelt denk ik. Is een compilatie van meerdere fragmenten waarin het achterwiel harder gaat dan Wout zelf als je het zo ziet.

Ik vind overigens dat hier echt wel beter op gecontroleerd moet worden inderdaad. Eigenlijk is het erger dan doping. Bij doping is de prestatie nog steeds lichamelijk en moet de renner in kwestie gewoon nog steeds serieus in orde zijn om te kunnen winnen. Bij het gebruik van mechanische doping zou dat niet eens perse nodig zijn.

0
Romāns Vainšteins 22 januari 2018 om 11:35

Gooi die coureursbenen ook maar eens onder de scan, zou me niks verbazen als er reeds eentje met meeverende Pistoriusprotheses tussen zit.

0
Chasse_patate 22 januari 2018 om 11:50

Madone E linkje aub.

0
fvtende 22 januari 2018 om 11:53

Ik denk dat hij doelde op deze:
https://www.youtube.com/watch?v=wbymMkLn1wY

Laatste fragment daaruit is scherper te zien hier:
https://www.youtube.com/watch?v=UPIR9Abe9M4

0
Bassi 22 januari 2018 om 12:07

Wauw, die beelden nog nooit gezien, erg verdacht

0
teunster 22 januari 2018 om 12:15

Voordat iedereen weer los gaat op die beelden: ik meen dat deze beelden al uitgebreid besproken zijn en ook allemaal gedebunked. Weet iemand nog wie dat waar heeft gedaan plus link, dat scheelt weer 100 reacties over en weer.

0
WernerFranke 22 januari 2018 om 12:27

Het komt er eigenlijk drie keer op neer dat zijn pedaal draait en dat het wiel door een hobbeltje opspringt en even geen weerstand ondervindt waardoor het versnelt. Het vierde fragment slipt hij gewoon weg op een licht hellende strook in de modder terwijl hij uitwijkt om te versnellen.

0
leegloper 22 januari 2018 om 12:38

Dit soort beelden kun je van andere crossers ook vast vinden.

0
Spinergy 22 januari 2018 om 13:26

het is pas opvallend als bepaalde ploegen ineens ‘en bloc’ minder gaan presteren… ik had dat idee bij Movistar vorig jaar…. kan natuurlijk 1001 oorzaken hebben, maar dit viel mij op…

0
west 22 januari 2018 om 13:27

Ten eerste; welk probleem van mechanische doping? Je kan pas iets een probleem noemen als het aantoonbaar is voorgekomen.
En waarom moeten er allerlei methodes uitgeprobeerd worden? Voor 3000-4000 euro per dag kan je overal op het internet bagagescanners huren in alle soorten en maten. Het wiel moet blijkbaar opnieuw uitgevonden worden. En het liefst een methode die nog wat ruimte over laat voor speculatie waarschijnlijk…

0
ronddraaien 22 januari 2018 om 13:58

@spinergy
Oorzaken zijn vooral dat de dubbel Giro-Tour Quintana nog al slecht bevallen is, terwijl het in de Tirreno nog perfect ging, en dat Valverde een half jaar niet gereden heeft. Toen hij nog op zijn fiets zat vond ik het toch niet zo slecht. Daarnaast heeft Ion Izagirre zijn stapel ereplaatsen vorig jaar voor Bahrein gescoord. Valt allemaal wel mee.

0
schipperaar 22 januari 2018 om 14:50

Misschien de fiets wegen?

0
mark vv 22 januari 2018 om 18:51

Voor de naïevelingen onder ons. Die beelden liegen er niet om.

0
schipperaar 22 januari 2018 om 19:13

@markvv
Hij zat teveel in de slipstream, niks mis mee.

0

Laatste nieuws

Populair

Materiaalzone