UCI grijpt in: meer afstand tussen tijdrijder en volgwagen
foto: Cor Vos (archief)
maandag 16 januari 2023 om 17:30

UCI grijpt in: meer afstand tussen tijdrijder en volgwagen

Update De afstand tussen een tijdrijder en een volgwagen moet dit jaar vergroot worden. De UCI heeft de aanpassing inmiddels doorgevoerd in haar reglementen. De afgelopen jaren was de regel dat er minimaal 10 meter tussen renner en wagen moest zitten, maar dat wordt aangepast naar minimaal 25 meter.

“De volgwagen moet de renner volgen op minstens 25 meter, zal de renner nooit inhalen of naast de renner gaan rijden”, staat vanaf 1 januari 2023 in de UCI-regels. Artikel 2.4.023 gaat nog verder: “In geval van pech, mag alleen hulp verleend worden als renner en wagen stilstaan en als de volgwagen niemand hindert.”

Steeds vaker wordt bij tijdritten gekeken naar de invloed van een volgwagen. Een auto of motor heeft niet alleen een zuigende werking (als je erachter rijdt), maar ook een duwende werking (als je ervoor rijdt). Daarbij proberen ploegen die invloed te vergroten door heel veel fietsen op de auto te zetten om de auto ‘groter’ te maken.

“Het betekent dat de auto achter de fietser in feite de lucht vooruit duwt, zodat de snelheid van de luchtstroom rond de fietser kleiner wordt. Het is maar klein, maar het is genoeg om een verschil te maken”, vertelde professor Richard Kelso vorig jaar al eens aan Cyclingnews.

Er gingen geluiden op om de afstand tussen renner en volgwagen te vergroten tot 30 meter om het aerodynamische voordeel zo veel mogelijk te beperken, maar zo ver gaat de UCI dus (net) niet. Om een beeld te krijgen van 25 meter: de Skoda’s die Jumbo-Visma inzet zijn tussen de 4,2 en 4,9 meter lang. Tussen renner en wagen moeten dus zeker vijf auto’s passen.

De volgwagen van INEOS stond vol met fietsen in de Tirreno-Adriatico-tijdrit – foto: Cor Vos

Andere regelwijzigingen
Het is niet de enige regelwijziging die de UCI gaat doorvoeren vanaf dit jaar. Zo schrapt de wielerunie de regel omtrent het maximale verzet voor junioren. Ondertussen hebben de KNWU en Belgian Cycling besloten om daarin niet mee te gaan en vast te houden aan dat maximale verzet voor de U19-categorie.

Ploegleiders of volgwagenbestuurders die uit koers worden gehaald in de WorldTour, Women’s WorldTour of ProSeries krijgen ook nog een bijkomende straf. Zij mogen die functie niet vervullen tot de volgende koers op dat niveau van start is gegaan. De maximale duur van een dergelijke straf is zeven dagen, geteld vanaf de dag na de overtreding. Mocht de bestuurder niet geïdentificeerd kunnen worden, dan zal de ploeg in kwestie de boete ontvangen.

Daarnaast mogen organisaties vanaf dit jaar ervoor kiezen om de bonificatieseconden bij tussensprints te verdubbelen. Normaal gesproken zijn bij tussensprints 3, 2 en 1 bonificatieseconden te verdienen, maar als in een etappe slechts één tussensprint ligt, mag de organisatie daar ook 6, 4 en 2 seconden verdelen. Dit moet wel duidelijk aangegeven zijn in de technische gids, zodat de UCI-commissarissen het kunnen goedkeuren.

RIDE Magazine
19 Reacties
06-10-2022 13:46
Ook de UCI: "Motoren van organisatie, media en/of jury mogen echter dusdanig dicht op de renners rijden, dat er voldoende mogelijkheden overblijven om een tijdrit te beïnvloeden".
06-10-2022 13:58
Misschien ook wat strenger toezien op de afstand tussen de (camera)motoren vóór de renners in reguliere wedstrijden. Koersvervalsing is nog steeds structureel aan de hand.
16-01-2023 18:53
En sleutelen aan een fiets door een mecanicien tijdens het rijden mag van mij ook verboden worden.
    17-01-2023 00:58
    Gebeurt dan dan tijdens een ITT
    17-01-2023 09:37
    Dat wordt dus tijdens de itt ook verboden volgens dit artikel.
    17-01-2023 17:36
    Ik bedoel dan tijdens een rit in lijn.
16-01-2023 19:08
Wat een cynisme hierboven. Het was natuurlijk van de zotte dat de volgwagen werd volgezet met 10 fietsen terwijl er slechts 1 renner voor reed. Goed dat er nu een regel wordt toegevoegd om hiertegen te KUNNEN optreden. Is natuurlijk maar een kleine aanpassing die andere verbeteringen niet in de weg staat.
    16-01-2023 19:45
    Aan de reacties te zien heb ik de indruk dat er eerst 15 meter stond in het artikel. Van 10 naar 25 meter is wél een substantiële wijziging en wat mij betreft een goede wijziging.
06-10-2022 14:55
10 meter, 15 meter... wie gaat dat in de praktijk opmeten? Minimaal 30 meter lijkt me beter, dan zal een paar meter afwijking vrijwel geen invloed hebben. Tegenwoordig zie je volgwagens in de tijdrit soms vrijwel achterop de fiets zitten. En de motor met tv-camera rijdt er vlak voor. Van wat grotere afstand inzoomen is met de moderne technologie blijkbaar niet mogelijk.
06-10-2022 15:16
Waarom alleen in een tijdrit?
    17-01-2023 00:53
    Meen jij dat nu? Als je het artikel leest en er het UCI-persbericht er naast legt heb je jou antwoord
06-10-2022 16:00
Als je dit leest, dan vraag je je af of de UCI haar prioriteiten wel op orde heeft. Ze maken flink werk van een auto die 10 of 15 meter achter een renner rijdt, maar intussen sturen we ook gewoon renners over trambanen of zien we het stoepje rijden of bidonsmijten gewoon door de vingers. En moet er waarschijnlijk eerst weer iemand het leven laten voordat de UCI in beweging komt.
    17-01-2023 00:55
    De regel inzake bidons weggooien is al even aangepast
06-10-2022 17:16
En dat om het aërodynamische voordeel te beperken?! Gooi het dan gewoon op veiligheid van de renner: het risico om overreden te worden door de ploegleider tijdens een val is een stuk kleiner als hij wat meer afstand neemt.
    16-01-2023 20:03
    Want dat is schering en inslag ja. Ploegleiders die hun vallende tijdrijder niet kunnen ontwijken.
    17-01-2023 00:57
    Noem eens 1 voorbeeld van een ploegleider die zijn renner in een ITT heeft overreden.
17-01-2023 16:17
Hebben bij de UCI zeker ook de laatste Beter Worden-podcast beluisterd!
16-01-2023 21:46
Dus als ik het goed begrijp dan zal Remco zijn voordeel in tijdritten een beetje vergroten dan.
    17-01-2023 00:59
    Meteen de trofee van de er meest niet toedoende reactie van de eeuw !

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine