UCI gaat valpartij in Ronde van het Baskenland onderzoeken

zaterdag 11 april 2015 om 10:47
UCI gaat valpartij in Ronde van het Baskenland onderzoeken

Foto: Sirotti

De internationale wielerunie UCI gaat een onderzoek beginnen naar de zware valpartij in de openingsetappe van de Ronde van het Baskenland. Gevaarlijk geposteerde paaltjes in de slotkilometer zorgden ervoor dat een aantal renners hard tegen de grond ging.

“De UCI heeft zijn zorgen geuit tegenover de koersorganisator”, aldus een woordvoerder in gesprek met Cyclingnews. “Volgens de UCI-regels hebben de organisatoren de verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat alle benodigde veiligheidsmaatregelen worden genomen. De aanwezigheid van paaltjes op het laatste rechte stuk was natuurlijk onacceptabel. De UCI zal na afloop van het evenement de omstandigheden onderzoeken waarin dit heeft kunnen gebeuren.”

De rennersvakbond CPA uitte eerder zijn onvrede over het parcours middels een staking aan het begin van de tweede etappe. Onder meer Adam Yates, Peter Stetina, Nicolas Edet en Sergio Pardilla kwamen in de openingsetappe zwaar ten val.

Dit artikel delen:

13 Reacties

Turtlehead 11 april 2015 om 11:10

Vooral het genie dat er wél over nadacht en ‘dus’ de vuilcontainer op de stoep rolde en die twee koddige pilonnen op die paaltjes plaatste zouden ze eens op de grill moeten leggen.
Overigens: is het niet de UCI-wedstrijdleiding die de koers had moeten neutraliseren na het constateren van deze gevaarlijke plek?

Een seingever met genoeg lef en een harde adem had ook nog iets kunnen doen, maar dat is wel raar in de laatste rechte lijn.

woutie 11 april 2015 om 11:21

Ik vind toch dat er veel gevallen wordt in het Baskenland ook al zijn ze met een redelijk klein peleton

peervaneynthoven 11 april 2015 om 11:22

Onderzoek dan ook gelijk de massale valpartij in de Scheldeprijs!! Spelen met de carrière van collega’s zoals het Astana duo Guardini en ? deed. Ik heb daar in een ander topic mijn mening al over gegeven als volgt “Een schaamteloze manoeuvre van Astana. De man die Guardini naar voren loodst zit om zich heen te kijken, houdt zijn benen stil en geeft bij 60 in het uur en in een peloton dat dicht in de wielen rijdt met nauwelijks ruimte, Guardini een zet waardoor deze een hogere snelheid krijgt en dan al met zijn schouder tegen van Asbroek aankomt.Guardini komt daardoor weer uit evenwicht en probeert zich tussen een Bora man en weer van Asbroek te wringen waar geen ruimte is.Weer een schouderduw en de massale valpartij met alle gevolgen van dien. Zeg niet dat dit inherent is aan een sprint want je speelt door die onverantwoordelijke duw en het gedrag van Guardini met de levens en carrière van anderen.Zwaar schorsen die Astana jongens!! UCI geef eindelijk een voorbeeld!
PS zo niet ,dan hopelijk binnenkort op andere gronden.

SolerEritrean 11 april 2015 om 11:30

@peervaneynthoven

Dat hoort nu eenmaal bij sprinten. Altijd al zo geweest, en zal altijd zo blijven. Part of the job, beetje duwen, beetje trekken en dat loopt soms wel eens verkeerd af. Dat hebben ze zelf ook wel door. Van Asbroeck deelt ook wat kwakjes uit hoor anders kom je niet in het wiel te zitten van Kristoff…

6129ak2 11 april 2015 om 12:55

De UCI gaat weer eens onderzoek doen en dat zal wel een paar jaar duren.
Dan kunnen weer enkele onderzoekers wat naar de pers lekken en een
aardig bedrag in hun zakken steken.

Ideefiks 11 april 2015 om 13:01

@SolerEritrean,
Nee en nog es nee!
Ik ben het volledig eens met Peer.
Degene die zo’n valpartij veroorzaakt pleegt een aanslag op zijn collega’s, en zou zwaar bestraft moeten worden.
Natuurlijk gebeurt er veel in een sprint dat niet helemaal door de beugel kan.
Dit was duidelijk ver voorbij die beugel.

Luis Herrera 11 april 2015 om 13:54

Was dit in de Tour gebeurd, dan was Guardini terug gezet naar de laatste plaats

Luis Herrera 11 april 2015 om 14:00

Die belachelijke paaltjes, alles met een hek afgezet was er waarschijnlijk niets gebeurd, maar in een sprint gebeuren altijd gekke dingen, er worden veel risico’s genomen, teveel soms

schipperaar 11 april 2015 om 14:07

Pilonnen zijn net zo zichtbaar als een auto die er volop staan in AGR. Die arme ambtenaar had nog zo zijn best gedaan, zag waarschijnlijk niet dat de paaltjes gewoon los stonden.

albertooo 11 april 2015 om 14:17

lol @Ideefiks, peer
Zijn handen blijven aan het stuur, dus als je dit een aanslag noemt ben je niks gewend. Guardini rijdt in een Astana-shirt , daar zal het aan liggen. En het is de Scheldeprijs, waar het enige spektakel door crashes wordt veroorzaakt. De organisatie speelt daar op in, hopelijk doen ze dat in het Baskenland niet.

peervaneynthoven 12 april 2015 om 11:08

[email protected] .Goed lezen blijft moeilijk. De leadout voor Guardini(weet niet wie dat was) hield beide handen niet aan het stuur maar gaf Guardini een zet. Dat spektakel bevordert moet worden door crashes is natuurlijk te zot voor woorden en dat de organisatie daarop inspeelt kan alleen maar worden gezegd door iemand die, gezien deze reactie ,nog nooit in een peloton heeft gespurt en niet van wielrennen houdt. Onverantwoordelijk dus van Astana en spelen met de carrière van collega’s @albertoo .Ik heb totaal geen hekel aan Astana maar houdt niet van valsspelers en maten(collegae)naaiers door onverantwoord gedrag. Sorry.

schipperaar 12 april 2015 om 12:15

@peer
Geld maakt meer kapot dan ons lief is.

Angus 13 april 2015 om 20:31

UCI dient voorafgaand aan een wedstrijd het parcours te keuren. En in dit geval had het afgekeurd moeten worden. Verantwoordelijkheid ligt geheel bij de UCI. Neemt niet weg dat de organisatie dit heel gemakkelijk had kunnen voorkomen…

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair