Richard Plugge nodigt UCI uit in ‘control room’ Visma | Lease a Bike na aankondiging onderzoek
foto: Cor Vos
donderdag 27 juni 2024 om 16:38

Richard Plugge nodigt UCI uit in ‘control room’ Visma | Lease a Bike na aankondiging onderzoek

Video Visma | Lease a Bike kondigde eerder vandaag aan tijdens de Tour de France haar eigen innovatieve ‘control room’ te introduceren. Deze minibus moet een centraal verzamelpunt van real-time data vormen. De Internationale Wielerunie (UCI) gaat echter onderzoeken of deze innovatie wel in lijn is met de eigen regels, laat het in een statement weten.

“De Union Cycliste Internationale (UCI) is op de hoogte gebracht van de recente aankondiging van het gebruik van een ‘Control Room’ door UCI WorldTeam Visma | Lease a Bike”, begint de UCI het statement. “We voeren momenteel verificaties uit om ervoor te zorgen dat de setup die door het team bedacht is in overeenstemming is met het geldende regelgevingskader, met name met betrekking tot het verzamelen en verzenden van gegevens zoals uiteengezet in artikel 1.3.006bis van het UCI-reglement.”

De UCI doelt hiermee op regels dat er geen data van de coureurs zelf (hartslag, vermogen, snelheid, etc.) direct naar de ploegleider gestuurd mogen worden. “Onze prioriteit is het handhaven van de integriteit van de sport, het waarborgen van sportieve eerlijkheid, gelijke toegang tot technologie en de voorrang van de mens boven machine. De UCI zet zich in voor het hooghouden van deze principes en zal passende maatregelen nemen op basis van de bevindingen van het onderzoek.”

Richard Plugge
Richard Plugge heeft inmiddels gereageerd op het statement van de UCI. “Uiteraard overtreden wij de regels niet”, zegt hij tegen WielerFlits. “Wij maken gebruik van publiek beschikbare informatie voor de control room. Wij bewandelen op geen enkele manier een grijs gebied. En we maken hiermee het werk van de ploegleiders veiliger. We zullen de UCI informeren en ze zijn uiteraard van harte welkom een kijkje te komen nemen.”

RIDE Magazine
27 Reacties
27-06-2024 16:47
Tja, de gebruikelijke reactie van de UCI als het over innovatie gaat. Bij het thema veiligheid moet alles eeuwig duren en dan nog komt men niet verder dan een rapport met aanbevelingen die niks helpen en/of niet omgezet worden, maar als iemand iets innovatiefs bedenkt is men er als de kippen bij om het te verbieden.
    27-06-2024 17:19
    Het is toch zeer terecht dat de UCI waakt over het product wielrennen, met name over het deel 'mens boven machine'.
27-06-2024 17:27
Je gaat iets doen wetende dat er al concrete regels zijn tegen het live verzenden van data. Dan weet je ook dat de UCI, zo kort voor de Tour, direct zal reageren. Het is een beetje de F1 tactiek en dan hopen dat je ermee weg komt.

Denk ook niet dat dit het wielrennen leuker zal maken, wordt nu al zoveel geklaagd over wattagemeters maar als dit er doorheen komt kun je obv hartslag, wattages etc berekenen hoe goed iemand die dag is, welke range etc hij kan trappen voor welke periode. Dan krijg je gewoon robots die gaan uitvoeren wat de data modellen voorschrijven, vooral gecombineerd met AI/ML obv historische data van de renners.
27-06-2024 17:06
Tsja, zoals ik al in het eerste bericht riep, deze 'control room' is dus gewoon een hele over de top dure bus die gebruikt gaat worden om PCS, de officiele livetracking, Twitter, Veloviewer, etc te checken.

Typisch zo'n standaard PR-lulverhaaltje over een zogenaamd fantastische nieuwe innovatie zoals je dat zo vaak bij ploegen ziet vlak voor de grote wedstrijden. Met de huidige regelgeving heeft het allemaal weinig toegevoegde waarde.
    27-06-2024 17:20
    En zoals ook in het oorspronkelijke bericht aangegeven is het wel iets meer dan jij typeert: Ze gaan gebruik maken van machine learning, kunnen live veel meer variabelen verbinden dan dat ze in de ploegleiderswagen doen en ontzorgen die wagens ook nog. Iets verder kijken dan je neus lang is, MaGarin.
    27-06-2024 17:24
    Dat er anno 2024 nog mensen in buzzwords als 'machine learning' en 'AI' trappen vind ik best wonderbaarlijk.
    27-06-2024 18:01
    Precies MaGarin, we weten allemaal dat ChatGPT gewoon een stel Indiaase kindarbeiders zijn die razendsnel in elke taal reageren op je vraag.
    27-06-2024 19:27
    Dat je AI en machine learning buzzwords vindt vind ik dan weer wonderbaarlijk, dus we gaan hier niet dichter bij elkaar komen geloof ik.
    27-06-2024 21:11
    Meestal zit ik niet op dezelfde lijn als Magarin, maar in dit geval heeft hij volgens mij 100% gelijk, het is een duur marketingverhaaltjes. Zelfs als je een renner vol hangt met alle mogelijke meettoestellen die op de weg mogelijk zijn dan heb je nog teveel afwijking bij een snelle analyse om daar een juiste keuze mee te maken. Laat staan dat je met de data die Plugge wil gebruiken echt veel nuttigs kan, je krijgt niet voor niets een vak over meetafwijkingen in bepaalde studierichtingen...
27-06-2024 16:55
Je wordt toch kotsmisselijk van dit soort organisaties als UCI of bv. FIFA of UEFA. Typische organisaties geleid door de meest hypocriete gangsters, brrrrrr
27-06-2024 17:00
Ik ben tegen, nog ff en er hangt van iedere ploeg satellieten in de ruimte.
27-06-2024 17:46
Echt wel vreemd dat de genoemde gegevens niet naar de ploegleider gestuurd mogen worden. Een jaar of 5 geleden werden dit soort gegevens al live op TV getoond.
27-06-2024 20:09
Dus Visma mag geen gebruik maken van deze data maar in tv uitzendingen worden wel wattages en hartslagen weergegeven?
27-06-2024 17:26
VLAB
gewoon doorgaan.
Laat iedereen maar zeuren
27-06-2024 22:32
Groot gelijk dat de UCI dit aanpakt, pure aanstellerij van een managment dat zich ten alle koste van 'de anderen' wil onderscheiden...Hopelijk gaan de Fransen er met zijn allen tegen aan plassen na het nuttigen van een paar biertjes, Madiot op kop...
27-06-2024 18:43
Los van of de bus nut heeft en het allemaal verantwoord is of niet: natuurlijk lachen als ie straks weggesleept wordt door de gendarme terwijl Plugge er een kop als in ‘de schreeuw’ bij trekt.
    27-06-2024 21:14
    Ik zie ‘m al gedesillusioneerd op een klap stoeltje zitten net nadat de bus is weggesleept.
27-06-2024 20:16
De beelden die dan bij me opdoemen: Primo zijn helm op half zeven tijdens een tijdrit, Vingegaard die niet aan de trappers kon van Van Hooijdonck zijn fiets, WvA en Laporte die exact even groot zijn maar tot vorig jaar met verschillende trappers reden,...
Maar dan wel een busje waarin ze... ja wat eigenlijk gaan doen? Gebakken lucht zoals wel vaker bij Plugge.
28-06-2024 06:15
Er is dus niks aan de hand. Zeeman zit in de bus sporza te kijken. De Cauwer zegt: 'van Aert is ribbedebie'. Zeeman geeft vervolgens in de oortjes door: 'Wout, geen idee wat het betekent, maar je bent ribbedebie of zoiets of was t nou Rudie de Bie'
28-06-2024 08:59
Mja. De technologie staat niet stil, moderne tijden, mee in de vaart der volkeren en dat soort dingen. Het is allemaal heel logisch en begrijpelijk. Maar toch zou ik wielrennen nog even een tijdje willen beschermen tegen deze vorm van vooruitgang. Ergens doet het afbreuk aan de charme en heroïek van de koers ofzo. En ja, ik kan het slecht uitleggen, want gevoelsmatig. Die ‘kijk-ons-een-innovatief-zijn-houding’ van VLAB wekt bij mij in ieder geval weinig sympathie.
27-06-2024 17:16
Geen paniek, is waarschijnlijk het busje dat the A-team niet meer nodig had vanwege pensioen met een computer erin, zodat Zeeman in een luie stoel naar een scherm kan kijken in plaats van achter het stuur van een Skoda Octavia naar een mobieltje.

UCI zou eens moeten kijken of de renners geen remote controled robots, cyborgs of holografische projecties zijn :-)
27-06-2024 17:35
Ik kan me voorstellen dat de UCI wil controleren of er gebruik wordt gemaakt van continuous glucose monitors of core body temp sensors, maar dat heeft toch niks met deze control room te maken? Hier analyseren ze wedstrijdbeelden en het parcours dat eraan zit te komen
27-06-2024 20:21
Wielrennen wordt dus soort computerspelletje
27-06-2024 21:11
Ik voel een nieuwe maatregel aankomen waarbij er door de ploegleider alleen data van de UCI gebruikt mag gaan worden.
27-06-2024 21:19
Ze zijn van harte welkom, de koffie staat klaar!
27-06-2024 23:05
Dit is toch net als in Vlaanderen en Roubaix. Zeeman die de live tv uitzending volgt en contact houdt met de ploegleiders in de auto.

Kan me voorstellen dat de ploegleiders in de auto dit niet continu kunnen bijhouden. 1 aan het stuur en 1 aan het coachen.

Ze zullen ongetwijfeld wat publieke data binnenkrijgen. En op basis daarvan kunnen berekenen hoe diep iemand is gegaan.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine