UCI gaat atletencommissie samenstellen

donderdag 5 maart 2015 om 18:07
UCI gaat atletencommissie samenstellen

Brian Cookson, foto: Sirotti

De Internationale Wielerunie (UCI) gaat een eigen atletencommissie vormen. De commissie zal gaan bestaan uit 13 renners gekozen uit atleten die door de nationale sportbonden zijn voorgedragen om zitting te nemen in dit comité. De Olympische wielerdisciplines worden door twee personen vertegenwoordigd: een mannelijke en een vrouwelijke renner.

Elk land krijgt de mogelijkheid afgevaardigden vanuit elke wielerdiscipline (weg, baan, BMX, mountainbike, para-cycling, veldrijden, trials en indoor-wielrennen) aan te wijzen voor in de atletencommissie. Voor elke Olympische en Paralympische discipline mag een nationale federatie een man en een vrouw nomineren. De UCI kiest vervolgens dertien atleten die de uiteindelijke commissie zullen vormen.

Het initiatief komt voort uit de wens van UCI-voorzitter Brian Cookson om “meer openheid en transparantie te creëren”, zo meldt de wielerbond in een persbericht. Het is de bedoeling dat de complete samenstelling van de atletencommissie in mei dit jaar bekend wordt gemaakt.

Samenstelling commissie (13 in totaal)

2 leden (1 man en 1 vrouw) vanuit het wegwielrennen
2 leden (1 man en 1 vrouw) vanuit baanwielrennen
2 leden (1 man en 1 vrouw) vanuit de BMX-sport
2 leden (1 man en 1 vrouw) vanuit het mountainbiken
2 leden (1 man en 1 vrouw) vanuit het para-cycling
1 lid vanuit het veldrijden
1 lid vanuit de trials
1 lid vanuit het indoor-wielrennen

Website UCI (zie menubalk voor alle disciplines)

Dit artikel delen:

16 Reacties

Pecman 5 maart 2015 om 18:35

Wat bedoelen ze met ‘ elk land’?
Bij de weg is het te begrijpen als ze echt elk land bedoelen , maar bij het veldrijden word dat lastig lijkt mij.

Nick Doup 5 maart 2015 om 18:47

@Pecman
Niet elk land kan inderdaad iemand afvaardigen uit elke categorie, maar ze zijn dat volgens mij ook niet verplicht.

BenderBeach 5 maart 2015 om 18:54

@pecman ter verduidelijking heb ik de beoogde samenstelling aan het bericht toegevoegd.

Ideefiks 5 maart 2015 om 19:02

Stukje bij beetje is Cookson bezig de UCI te veranderen. Ook dit lijkt toch weer een stukje verbetering.

achtpuntzes 5 maart 2015 om 19:02

maar ze hebben wel de mogelijkheid.

Flor Van Den Hende 5 maart 2015 om 19:03

Wat is indoor-wielrennen?

Nick Doup 5 maart 2015 om 19:05
Quote:
Wat is indoor-wielrennen?

Artistiek fietsen en cycle-ball (soort voetballen met fietsen)
Klik hier voor uitleg op de UCI-site.

achtpuntzes 5 maart 2015 om 19:06

oe, veldrijden is toch niet de minst populaire wielersport. artistiek fietsen en cycleball, nog nooit van gehoord. BMX hoor ik ook al decennia niets meer van, maar toch 2 leden in tegenstelling tot veldrijden, 1 lid.

Spartacus 5 maart 2015 om 20:14

En wat gaat deze atletencommissie doen/wat is haar functie? Mis ik toch wel in dit nieuwsbericht.

BenderBeach 5 maart 2015 om 21:11

Bmx is toch zelfde als die mx3/mx4 wedstrijden over die hobbels tijdens de OS? Tenminste dat beeld had ik er bij toen ik het las.

Romāns Vainšteins 5 maart 2015 om 21:32

Lekker belangrijk, zo’n commissie, wat gaan ze eigenlijk doen, in al hun commissieheid?

zoetepap 5 maart 2015 om 22:09

Samen de sport verbeteren zeker in alle aspecten. Maar het grote nut zie ik er niet van in.

Romāns Vainšteins 5 maart 2015 om 22:14

Met van die archeologenpincetjes de PR-keien van mos ontdoen is bijkans heilzamer.

dikkechaap 5 maart 2015 om 23:34

@achtpuntzes
Ik volg het BMX'en ook niet, maar die sport is sinds 2008 olympisch. Ook hebben we al een Nederlandse medaille winnares: Laura Smulders in Londen 2012. Het is qua wedstrijd vergelijkbaar met de snowboardcross: je begint met z'n achten en wie het snelst bij de finish is (na het overleven van heuvels en sprongen, het duurt nog geen halve minuut) wint. Het is een stuk internationaler dan veldrijden.

Fritsie 6 maart 2015 om 08:32
Quote:
Romāns Vainšteins – 5 maart 2015 om 21:32
Lekker belangrijk, zo’n commissie, wat gaan ze eigenlijk doen, in al hun commissieheid?

Neem aan dat ze opkomen voor atleten belangen en met name veiligheid. Het is vrij normaal dat atleten een eigen stemgeluid hebben op bestuurlijk niveau en dus ook goed dat dat nu bij de wielerunie ook gebeurd.

rahimns 6 maart 2015 om 11:32

@RV weer lekker negatief, denk juist dat het goed is dat de atleten hun stem kunnen laten horen. Goed initiatief van de UCI … Coockson is in mijn ogen echt op de goede weg. Eindelijk een voorzitter van een sportbond die echt met de sport bezig is. Daar kan de FiFa dan weer een voorbeeld aan nemen.

Volg hier

Net binnen

Populair

Materiaalzone