UCI fluit jury in Ronde van het Baskenland terug: Aranburu wint toch wél
Bent u nog mee? Alex Aranburu heef toch wel de derde etappe in het Ronde van het Baskenland gewonnen. De UCI heeft de beslissing van de jury in het Ronde van het Baskenland teruggedraaid, omdat de UCI van mening is dat Aranburu toch wel de goede route nam op weg naar zijn ritzege.
Aranburu nam op anderhalve kilometer van de meet in de Ronde van het Baskenland de rotonde rechts, terwijl de seingevers en de wegbewijzering naar links wezen. De jury besloot de Bask vervolgens te declasseren omdat hij ‘afweek van de route waardoor hij onrechtmatig een voordeel verkreeg’.
Het College van Commissarissen bij de UCI is het daar niet mee eens. Omdat het routeboek aangaf dat de rotonde rechts moest worden afgeslagen, is het College van mening dat Aranburu de juiste route nam. Daarnaast ziet het College dat de voorsprong van Aranburu na de rotonde alleen maar toenam en heeft de organisatie bij de UCI toegegeven dat er een fout is gemaakt bij de wegbewijzering.
De UCI ziet daardoor alle reden om Aranburu ruim twee uur na de finish alsnog tot winnaar aan te wijzen.
Official statement from the UCI judges:
Following the initial images received, the decision was made to disqualify race number 51 for ‘Deviation from the race course resulting in an advantage being gained’, as the images appeared to show that the rider had entered the roundabout…
— Benji Naesen (@BenjiNaesen) April 9, 2025
Dit type fouten en vervolgens wat chaos en gegoochel maakt het juist leuk en hoort bij wielrennen, het is een complex decor. Tof voor de prima coureur die veel te weinig wint, Aranburu, dat ie toch wint.
Maar blijkbaar moet je als renner dus niet op de vlaggenist letten.
Maar wat als het roadbook nou zei: rij dwars het publiek in? Had ie dat dan ook moeten doen omdat het roadbook dat nou eenmaal zegt?
Echt een aanfluiting dit.
Wel fijn dat je je eigen argumentatie compleet belachelijk maakt met de quote "als het roadbook zegt: rij dwars door het publiek".
En voor de volledigheid, hij moet niét naar de seingevers luisteren.
"Renners dienen het parcours vooraf te bestuderen. Behalve op bevel van een politieagent mogen zij het voorgeschreven parcours niet verlaten. Zij kunnen zich niet beroepen op enige fout in dit opzicht, noch op enige andere reden, zoals bijvoorbeeld onjuiste aanwijzingen van een persoon, slecht geplaatste of ontbrekende borden, enz."
Wat Leopardo zegt.
En verder zou ik als ik jou was het schuim eens van je bakkes vegen als je denkt aan je vriend Michel. En een keer rustig doorademen en lezen wat er staat.
Verder mag je beleefd blijven ;)
Een roadbook, dat vaak al maanden vantevoren is opgesteld. Zonder enige weet van obstakels, afsluitingen, laatste wijzigingen, etc. Zoals die betonblokken die daar stonden.
En dat zou dan voor mensen gaan van de organisatie die met vlaggen de renners in de juiste richting dirigeren...
Komt op mij heel vreemd over.
En dan zou dus met terugwerkende kracht Ganna wel hebben gewonnen in ik geloof Portugal?
Maar zoals ik al zei sta ik verder niet vurig achter dit reglement, maar zo staat het er wel.
Als je nog eens goed kijkt zie je dat het hier politieagenten zijn. Zie ook de politieauto iets verderop op de rotonde.
Dit is trouwens deel 2 van de regel die jij aanhaalt:
"Conversely, should the rider take a shortcut giving an advantage, he shall be penalised
in accordance with point 13 of the table of race incidents appended to Part XII (article
2.12.007, point 7.1 for Road events) notwithstanding any other disciplinary measures
that may be provided for."
hij neemt hier simpelweg wel een shortcut, dus ze kunnen 'm diskwalificeren.
En of je het roadbook moet kennen? Vraag me af wanneer ik dat beweerd heb. Want ik denk dat niemand van het peloton de gehele route van buiten kent, en weet welke rotonde links of rechts moet nemen. Hooguit in de laatste 5 km, als je onderdeel bent van een sprinttrein. Je moet gewoon uit je doppen kijken, en letten op de borden en vlaggenisten / seingevers.
Daar stonden nb agenten de juiste route aan te geven en het roadbook was ook duidelijk daarin. De ene keer zus, dan weer zo.
Goed dat ze de beslissing hebben teruggedraaid!
Hoe je als organisatie zo kunt afwijken van het routeboek in volle finale, het half afzet maar niet helemaal en blijkbaar niet voldoende communiceert over de koersradio dat de renners toch echt linksom moeten, in tegenstelling tot het routeboek?
Natuurlijk is het wel een risico wat Aranburu neemt, maar de renner die het routeboek net wat beter bestudeert dan de concurrentie verdient wat mij betreft een beloning, geen straf.