UCI eist gelijk prijzengeld in de cross. “Kost ons €43.000 extra”

Door , vrijdag 9 november 2018 om 17:27

©Photopress.be

De UCI heeft een aantal reglementswijzigingen bekendgemaakt richting het veldritseizoen 2019-2020. Een van de meest opmerkelijke veranderingen is dat de wielerunie de organisatoren van de regelmatigheidscriteria verplicht de top drie van de mannen en de vrouwen in hun eindklassement gelijk prijzengeld uit te betalen. “Dat kost ons 43.000 euro extra”, klinkt het bij de DVV Trofee. De Superprestige moet nog dieper in de geldbuidel tasten.


Gelijkheid tussen mannen en vrouwen, dat is het ultieme doel van de internationale wielerunie. Nadat in de Wereldbeker al een tijdje werk wordt gemaakt van gelijk prijzengeld, wil de UCI dat nu ook in de regelmatigheidscriteria. Zegt het nieuwe reglement voor het veldritseizoen 2019-2020: “Minstens drie renners/rensters in het eindklassement van een regelmatigheidscriterium moeten een geldprijs ontvangen. Bovendien moet dit prijzengeld voor mannen én vrouwen gelijk zijn.”

En dat is vandaag absoluut niet het geval. In de DVV Verzekeringen Trofee krijgt de eindwinnaar bij de mannen 30.000 euro, de nummer twee 20.000 en de nummer drie mag op de avond van de uitreiking met een cheque van 15.000 euro naar huis. Bij de vrouwen is dat respectievelijk 10.000, 7.000 en 5.000 euro.

DVV 43.000 euro extra, Superprestige 46.500 euro extra
“De rekening is snel gemaakt”, beseft Erwin Vervecken van de DVV Trofee. 65.000 tegenover 22.000. Concreet betekent dit dat ons dat 43.000 euro extra zal kosten. Is dat haalbaar? We hebben het er nog niet uitgebreid over gehad, maar ik denk het wel. Het wordt uiteraard een zware kost, zeker als je weet dat de voorbije jaren de prijzen van de vergunningen ook al zwaar de hoogte zijn ingejaagd.”

“Maar dit zat er aan te komen, natuurlijk. Ook in de Wereldbeker wordt het prijzengeld van de dames stapsgewijs opgetrokken. Wat fantastisch nieuws is voor de dames, natuurlijk. De vraag is echter of dat ook de internationalisering ten goede gaat komen. Ik vraag me hardop af of de buitenlandse WB-organisatoren het aankunnen om hun prijzengeld zo te zien stijgen?”

Zal dit de DVV Trofee 43.000 euro extra kosten, dan wordt dat voor de Telenet Superprestige nog meer. De top drie bij de heren incasseren op het jaarlijks slotgala respectievelijk 30.000, 20.000 en 14.000 euro, tegenover 10.000, 5.000 en 2.500 euro voor de dames. 64.000 versus 17.500 dus. Dat maakt dat de Superprestige maar liefst een verschil van 46.500 euro moet zien te overbruggen.

Minder U23-wedstrijden
Een andere belangrijke wijziging is dat alleen nog regelmatigheidscriteria aparte beloftencrossen mogen organiseren. Laat de Superprestige dit nu net afgeschaft hebben, wat betekent dat volgend seizoen alleen nog de Wereldbeker en de DVV Trofee aparte U23-wedstrijden op het programma zullen hebben. De andere beloftenwedstrijden (Brico Crossen, Overijse, etc…) verdwijnen, zodat de 18- tot 22-jarigen tussen de profs van start moeten.

Ook nieuw wordt het puntensysteem voor de UCI-ranking. Op kampioenschappen en Cat.1-wedstrijden zullen meer punten te verdienen zijn. De exacte verdeling daarvan zal pas in juni 2019 bekendgemaakt worden.

Het complete lijstje met reglementswijzigingen vindt u hier terug…

Dit artikel delen:

62 Reacties

FDJ 9 november 2018 om 17:30

Misschien eens afstappen van die belachelijke startgelden? Blijft een bizar wereldje dat veldrijden.

MDKIDW 9 november 2018 om 20:25

Waarom?

FDJ 9 november 2018 om 22:20

Al betaald krijgen voor je iets presteert. Daarnaast het biercultuurtje wat er rondom hangt in België spreekt mij niet aan. Ik vind het niets terwijl het opzich prima kijksport is, maar er zelf bij zijn nee bedankt.

Mwielerfan 9 november 2018 om 23:21

Loodgieter rekent ook voorrij kosten

boenk 10 november 2018 om 00:26

Dat startgeld is natuurlijk hoe kleinere crossen die niet in een regelmatigheidscriterium zitten, ervoor kunnen zorgen dat er toch enkele grote namen aan de start gaan staan en dus… volk lokken en geld binnen brengen. Dat is eigenlijk niet anders dan hoe het er in de muziekwereld aan toegaat. De grootste namen die betaal je ook het meest om op een festival te komen spelen. Ongeacht of hun prestatie beter is of niet dan die van een ander.

Patrick 9 november 2018 om 17:39

Vind ik allemaal prima maar dan moeten de vrouwen ook een uur rijden. Gelijk monikken gelijke kappen!

rahimns 9 november 2018 om 18:14

Weer dit onzin argument… voor vrouwen is die 3 kwartier inspanning net zo zwaar als die uur voor de mannen. Waarom zouden zij dan ook niet net zo beloond moeten worden. Laten we nou eens dat superieure toontje achterwegen laten.

petoi 9 november 2018 om 18:20

Daar zullen de meeste vrouwen ook geen bezwaar tegen hebben. Vraag maar aan Helen Wyman en co

Binda 9 november 2018 om 18:32

@Rahims, dat is een behoorlijk seksistische opmerking. Vrouwen hebben een vergelijkbaar duurvermogen als mannen. Uiteraard niet hetzelfde absolute vermogen.

tendam 9 november 2018 om 18:35

En de mannen moeten menstrueren en kinderen baren!

Veloburto 9 november 2018 om 19:01

Als de tv/sponsorgelden gelijk zijn, gaat dit argument op. Ik vind het om eerlijk te zijn altijd politiek correct gelul. Ik denk dat van de wielrenkijkers ongeveer 90% mannelijk is. Maar als de vrouwelijke wielrenners minder worden betaald, zeggen vrouwen dat dit seksistisch is… Heel krom.

Patrick 9 november 2018 om 19:11

@Rahimns dan dus ook geen gelijk prijzengeld aangezien ze minder rijden heel simpel. En inderdaad dit is allemaal politiek correct gelul waar ik zelf ook een pesthekel aan heb.

MDKIDW 9 november 2018 om 20:22

rahims wat een onzin zeg… buiten de sport wereld is het uur loon tussen mannen en vrouwen ook gewoon gelijk. Dus de xtra inspannings tijd bij de mannen mag ook wel beloond worden.. en geen hond kijkt naar vrouwen cross het is gewoon een bijnummer. Moeten de mannen en vrouwen beloften dan ook maar gelijk betaald worden? want anders is het leeftijds discriminatie (en heren beloften is populairder dan de vrouwen cross)

assen 9 november 2018 om 21:35

@rahims
Ik vind je vaak goede en doordachte bijdragen hebben, dank daarvoor. Maar ik vind dat je nu de plank echt flink misslaat. Vrouwen zijn goed in duursporten en kunnen gemakkelijk ook een uur rijden.

tendam 9 november 2018 om 22:13

@mdkidw
Geen hond kijkt ernaar? In Nederland wordt het sowieso even goed bekeken, als het al op tv komt. En dr vrouwencross is ook nog eens veel leuker, vanwege de bredere top. Als Mathieu VdP zo doorgaat kijkt er straks geen hond meer naar de heren…

west 9 november 2018 om 23:37

Als je ze niet gelijk wilt betalen, moet je de vrouwen wel de kans geven om, als ze goed genoeg zijn, voor dat hogere startgeld te strijden. Maar die mogelijkheid wordt regelementair ontzegd. Dus is dit het alternatief. Zeg niet dat ze uberhaupt mee kunnen komen, maar als een Vos of een Cant het willen proberen en je ontzegd ze vooraf die mogelijkheid. Dan moet je ze dus op een andere manier gelijkstellen.

boenk 10 november 2018 om 00:32

Rahims, hij spreekt over even lang rijden. Niet even hard. Vrouwen rijden sowieso al minder hard. Je kan ook zeggen dat ze even ver (afstand) moeten rijden, en zelf mogen indelen hoe lang ze erover doen. Een marathon bij de vrouwen is ook 42 kilometer tenzij ik me vergis.

Ze zullen hun wedstrijd inderdaad anders moeten gaan indelen. Maar ik zie niet in waarom vrouwen zowel minder lang én veel minder ver moeten rijden om hetzelfde te verdienen.

kielabokki 10 november 2018 om 03:26

Wordt tijd dat bij een willekeurig bedrijf de schoonmakers net zoveel gaan verdienen als de directeur. Zelfde laken en pak.

horsm 10 november 2018 om 08:38

Het prijzengeld is toch geen uurloon?

horsm 10 november 2018 om 08:40

@kielabokki, nee, maar vrouwelijke schoonmakers zouden toch evenveel moeten verdienen als gun mannelijke collega’s?

Beekman 10 november 2018 om 12:28

@tendam, wat wil je daarmee zeggen, dat vdPoel ermee moet kappen?

Beetje vreemde argumentatie van je.

Birdheart 9 november 2018 om 17:40

Als je wel eens hoort wat de top verdient zou dit bedrag niet veel voor moeten stellen. Maar goed iemand moet wel zijn naam aan dat geld willen en durven binden. Je kan ook andersom redeneren haal geld af van de mannen en doe dat bij de vrouwen erbij. Is iedereen gelijk. Kost het evenveel

04398 9 november 2018 om 17:47

@birdheart, goed idee. Alleen zijn de mannen dan weer op hun pik getrapt en zijn ze boos dat zij meer aandacht krijgen, maar wel moeten inleveren.

nickdt 9 november 2018 om 18:21

@04398

Het probleem is dat de mannen helemaal niet meer zoveel aandacht krijgen (Of het veldrijden in het algemeen), sinds een aantal veldritten achter een betaalkastje zitten en deze buiten België niet te zien zijn en komt er op de lange termijn dus altijd minder geld binnen, omdat andere landen de rechten niet meer gaan opkopen omdat het te duur wordt.

Mwielerfan 9 november 2018 om 18:28

Geeft toch niet als er wat minder toppers naar dvv trofee gaan bij de mannen? Misschien gaan er dan een paar naar crossen in andere landen ipv alleen maar wedstrijden in vlaanderen. En dvv wedstrijden worden nog leuker ook waarschijnlijk

Fast Freddy 9 november 2018 om 18:22

Of het huidige budget wordt verdeeld en daarmee het prijzengeld voor de mannen verlaagd…

roelieman2 9 november 2018 om 18:47

Niks ten nadele van de vrouwen, maar dit voorstel slaat nergens op. De mensen komen naar de cross om van der Poel en van Aart te zien, in de meeste gevallen zijn de overige categorieën een bonus.

Om op het tijdsaspect in te gaan, is het wellicht een idee om de vrouwen 2/3 (40 min t.o.v. 60 min) van het prijzengeld van de mannen uit te delen. Ik denk dat is een tussenweg is die de mannelijke veldrijders naait, maar minder dat de bovengenoemde voorstellen. De budgetten van de wedstrijden zullen denk ik niet stijgen, waardoor de nieuwe verdeling voor de mannen negatief zal uitvallen.

Patrick 9 november 2018 om 19:14

Helemaal gelijk in ik denk ook dat 2/3 heel redelijk en eerlijk is.

horsm 10 november 2018 om 08:46

Maar stel de mannelijke winnaar Doet er 55 minuten over ipv een uur. Moet hij dan een percentage can zijn prijzengeld inleveren?

En trouwens, de nummer twee rijdt soms wel een minuut langer dan nummer een, maar krijgt toch een lager prijzengeld.

Kortom: echt een onzinargument. De prijs gaat naar de winnaar. Het is geen salaris of uurloon.

Beekman 10 november 2018 om 12:32

@roelieman, dan ben jij zeker geen “echte” wielerliefhebber, of ga je voor het vertier. Als ik naar een wedstrijd ga of voor de tv zit dan geniet ik van alle categorieën, en vooral van de spanning. Aangezien die bij de mannen niet meer zo aanwezig is geniet ik des te meer van de vrouwencross.

Mr10B 9 november 2018 om 19:43

We kunnen ook de vrouwencross afschaffen en er 1 categorie van maken. Dat is toch het toppunt van gelijkheid?

leegloper 9 november 2018 om 21:49

Dat is inderdaad het meest logische. Maar dan staan ze ook weer op hun achterste benen. Dit is echt een oerdom voorstel dat volstrekt tegen de markt in gaat. Of is het geen voorstel? Is het al definitief?

Mwielerfan 9 november 2018 om 23:27

De markt is nl eerlijk en rechtvaardig?

arjando.ooms 9 november 2018 om 20:16

Prijzengeld van de mannen verlagen naar dat van de vrouwen. Hou je zelfs geld over.

boenk 10 november 2018 om 00:38

En dan vertrekt de top 10 uit het mannen veldrijden allemaal naar het wegwielrennen, en komt er geen volk meer naar de cross om naar Meeusen vs Godrie te kijken. En als er geen volk meer naar de mannen komt kijken, komt er ook geen volk meer naar de vrouwen kijken. En dan heeft niemand er nog iets aan. Noch de vrouwen, de mannen, de toeschouwers, en ook de organisatoren hebben er dan niks meer aan. Kunnen we het boeltje even goed opdoeken.

assen 9 november 2018 om 21:38

Ik ben het er niet mee eens, om twee redenen:
– vrouwen rijden minder lang
– er is minder vraag naar vrouwen- dan naar mannenwielrennen

Dat tennisters evenveel geld verdienen als mannen, en minder lang hoeven te tennissen. Moeten vrouwenvoetballers dan ook even veel gaan verdienen dan mannenvoetballers, ook al kijken er veeeeeeeel minder mensen naar?

Nikos 9 november 2018 om 22:29

Ik ben ook voorstander om de startgelden af te schaffen ! Betalen naargelang de prestatie aan de aankomst ! Is ook het eerlijkst!

boenk 10 november 2018 om 00:44

Heeft niks met eerlijkheid te maken, maar met de markt. Zonder startgeld, laten de grote namen een heel deel kleinere crossen die geen deel uitmaken van een regelmatigheidscriterium gewoon links liggen. En dan komt er voor die crossen gewoon veel minder volk opdagen, is er minder belangstelling, geen televisie, minder sponsors… minder opbrengst. Dus die startgelden zorgen ervoor dat de grote namen aan de start staan, dat er meer volk komt, dat de wedstrijd op tv komt, dat de organisator daardoor makkelijker sponsoring vindt, dat het prijzengeld toeneemt… En daar is iedereen mee gebaat. Met het afschaffen niemand. Niet de mannen, niet de vrouwen, niet de organisator, niet de toppers, niet de subtoppers, niet de toeschouwers.

Adrianus 9 november 2018 om 22:50

Even veel prijzengeld voor de vrouwen schiet nog al door.
Het gros van de toeschouwers komt voor toppers als Mathieu van der Poel en Wout van Aert.
Daar voor zijn ze bereid het tarief van de entreekaart te betalen, niet voor de dameswedstrijd.
Het moet wel in verhouding blijven, zeker als van de opbrengst van de entreegelden het prijzengeld betaald moet worden. In geval van inkomsten uit de uitzendrechten wordt het weer een ander verhaal, maar tot nu toe blijft de wedstrijd van de elite mannen toch steeds het hoofdprogramma, daar hoort het financiele plaatje ook tot in verhouding te staan.

Jowinho 10 november 2018 om 00:36

Het gros vand e toeschouwers komt om te drinken ipv voor de cross hoor. Vergis je niet.

boenk 10 november 2018 om 00:45

Jowinho, daarom dat de organisatoren 2 jaar steen en been geklaagd hebben toen Nys & Albert stopten. Omdat er plots veel minder volk kwam kijken.

Mwielerfan 9 november 2018 om 23:31

Nederland scoort al jaren meer medailles op wks en olympische spelen bij vrouwen dan bij mannen. Dus het is voor nl voordelig als vrouwensporten meer professioneler worden.
Nu is de markt voor vrouwen veldrijden kleiner maar dit is een manier om dat gat kleiner te maken. Meer beloning zorgt voor een meer professionele sport en voor een meer gelijker markt.

west 9 november 2018 om 23:45

Als je sporters gaat belonen naar gelang hun prestatie. Moet MvdP dan ook niet veel minder geld krijgen dan, ik noem maar een, Vermeersch of Van Kessel? Aangezien het winnen van die wedstrijd voor hen een veel grotere prestatie is dan voor Matthieu? Je kan “prestatie” en “zwaarte” namelijk uitdrukken in tijdsduur of snelheid, maar ook in tegenstand. En die is in de dames wedstrijd heel breed. Net als dat ie dat is voor de genoemde Vermeersch. Terwijl de tegenstand voor MvdP marginaal is. ;)

Col du Bramont 10 november 2018 om 00:15

Volstrekt doorgeslagen politieke correctheid. Het budget vd grootste dames ploegen bedraagt amper 2 miljoen, een fractie van de budgetten in het mannen peloton, Vos, vd Breggen krijgen redelijk betaald maar ook dat is een fractie van wat de toppers bij de mannen krijgen.
Er is nu eenmaal veel minder sponsor geld in het vrouwen wielrennen beschikbaar.
We praten over prof sporters en daarvoor gelden elementaire markt mechanismen.
Ik gun de vrouwen een hoger salaris en prijzengeld maar dat moet economisch haalbaar zijn, dat is het helaas niet.
Staat los vh feit dat ik soms meer van een vrouwen koers dan mannen koers kan genieten.
Dat het prijzengeld bij de vrouwen een fractie bedraagt van bij de mannen is te billijken en logisch verklaarbaar.
Als de UCI sponsors kan vinden die een hoger prijzengeld willen betalen prima, maar verplicht dat niet.

Tour 10 november 2018 om 00:41

Me to ?

Merlinappa 10 november 2018 om 08:00

Heel gek van de UCI om deze maatregel juist in de cross te nemen, waar de prijzen voor vrouwen al relatief hoog zijn. Genoeg wegwedstrijden voor vrouwen waar de winnares nog geeneens €1000 opstrijkt, maar daar doet de UCI niks aan.

Neem Dwars door Vlaanderen bijvoorbeeld: de winnaar bij de mannen krijgt €16.000, bij de dames slechts €379. AGR: mannen €16.000, dames €1128. Hier zou de UCI wat aan moeten doen.

Ik ben overigens (afhankelijk van de situatie) voorstander van gelijke prijzen, maar pak eerst de wielertakken aan waar het verschil het grootst is.

aardappeljager 10 november 2018 om 08:29

Gelijkheid is niets mis mee lijkt me.

Ik kan me vinden in argumentatie van zowel voor als tegenstanders in deze discussie, maar denk toch dat het vooral een commercieel belang is dat de doorslag geeft (of in ieder geval de afgelopen jaren heeft gegeven).

De klaagzang van orgabisatoren dat dit hun meer geld gaat kosten is in mijn ogen onzin. Er zijn andere mogelijkheden dan het prijzengeld voor de vrouwen naar de huidige hoogte van de prijzen bij de mannen te brengen, waarmee je 0 euro extra uitgeeft of de totale prijzenpot zelfs daalt.

Sebas 10 november 2018 om 08:43

Allereerst ben ik heel benieuwd hoe de verhoudingen man/vrouw in de bovenstaande reacties zijn. Persoonlijk mis ik, ook op deze site, de vrouwelijke input danwel de input onder de topics over vrouwen wielrennen/veldrijden. Is er überhaupt een vrouw op de redactie?

Soms weet ik ook niet meer waar de discussie over gaat. Zijn mannen en vrouwen qua rechten gelijk en moeten ze gelijk behandeld worden? Ja! Zijn ze hetzelfde en moeten ze hetzelfde behandeld worden? Nee, wat mij betreft niet. Maar waar zit dan de nuance in de uitvoering?

Het bestaande verschil dat @Merlinappa aangeeft bij de wegwedstrijden lijkt mij ook onacceptabel. Van zulke “prijzen” kan niemand leven.

Ik vind gelijke lonen voor inspanningen in de meeste gevallen een prachtig streven, maar de UCI slaat wat dit betreft door.

horsm 10 november 2018 om 09:07

Volgens mij gaat het niet om loon, maar om prijzengeld.

Het is natuurlijk lief dat iedereen zo bezorgd is over de mannen, maar die blijven natuurlijk nog steeds meer salaris van hun ploeg en startgeld ontvangen.

M.a.w. de top bij de vrouwen verdient zelfs na deze maatregel nog maar een fractie van de mannen, dus wat zeurt iedereen hier boven?

Tenslotte: de organisatie verdient geld als mensen de hele middag aanwezig zijn en bier drinken en worst eten. Een enkel mannenkoersje is te kort. Daar morgen ze dan best voor betalen.

Sebas 10 november 2018 om 10:55

@horsm

Het gaat inderdaad om prijzengeld, excuus.

Uppsala 10 november 2018 om 09:29

goed idee .. prijzengeld voor de mannen dan maar iets omlaag en bij de vrouwen iets omhoog.

Kosmonaut 10 november 2018 om 09:31

Doorgeslagen politiek correct geneuzel. Als er zo nodig gelijkheid moet zijn dan moeten de vrouwen gewoon samen met de mannen gaan rijden. Dan op zijn minst de vrouwen even lang laten koersen als de mannen, of beter nog; dezelfde afstand. In het gewone arbeidsleven komt een loodgieter die 6 uur per dag werkt ook niet met hetzelfde salaris thuis als zijn collega die 8 uur werkt. Verder is het uiteraard ook gewoon commercie, vrouwenfietsen blijft een bijnummer dus brengt ook minder op. En wat is er nou eigenlijk mis mee dat bepaalde sporten populairder zijn wanneer ze beoefend worden door mannen of vrouwen? Ik kijk liever naar mannenwielrennen tov de vrouwen, maar daarentegen zie ik 10x liever vrouwen kunstschaatsen dan mannen, ben ik nu een sexcist? Je zou het zelfs nog breder kunnen trekken; bij vechtsporten krijgen de zwaargewichten meestal ook meer betaald, want populairder en dus meer opbrengst. Ik hoor geen geklaag van de lichtgewichten.

west 10 november 2018 om 09:38

Ben jij bekend met Money Mayweather?

KimJungPoels 10 november 2018 om 09:42

Zolang mannen en vrouwen disciplines binnen de sport commercieel gezien niet even interessant zijn blijf ik dit belachelijke maatregelen vinden.

west 10 november 2018 om 09:50

Mensen (mannen) die het argument "doorgeslagen politieke correctheid" gebruiken zijn natuurlijk gewoon kleine kinderen die het nieeeet eeeeerlijk vinden. Hunnie krijgen evenveel snoepjes terwijl hunnie minder kleurplaten gemaakt hebben. Boehoehoe.
Als je denkt dat eerlijkheid of gelijkheid het onderliggende issue is, dan snap je er uiteindelijk geen zak van. Het gaat erom het vrouwenwielrennen te professionaliseren. En dat doe je met geld. En dat heeft de UCI zelf niet, dus moet er een constructie bedacht worden die ervoor zorgt dat er meer geld naar vrouwenwielrennen gaat. De organisatoren zijn geneigd om meer en meer te betalen voor Poel en Aert en het geld is er best wel. Maar hoe krijg je hen zover geld te steken in een stel sporters die ook komen opdagen voor een tientje en een lunchpakket? Hoe gaat er geld richting een ontwikkelingssport (vrouwenwielrennen)? Met een regeltje.
Net als dat hogere inkomens meer belast worden en de minima gesubsidieerd. Dat heeft niks met eerlijkheid te maken, dat gaat om iedereen op een fatsoenlijke manier in leven houden.
100% hetzelfde krijgen is net zo eerlijk of oneerlijk als de dames 80% of 63,7% geven aangezien je dat percentage niet kan berekenen. Dus waarom niet 100%? Het is allemaal sponsorgeld en het kost inderdaad moeite om het te vinden, maar het is er echt wel. Dus als een gek het geeft, waarom zou je het de dames dan niet gunnen?

Sebas 10 november 2018 om 10:50

Eerlijk gezegd denk ik dat mensen die schrijven dat anderen er geen bal van snappen, er zelf geen kaas van hebben gegeten @west. Stellen dat gelijkheid hier niets mee te maken heeft is dom, blind en onwetend. Dat er andere krachten spelen die meer voeding geven aan het realiseren ervan, is wat anders. Ook ik gun de vrouwen hun prijzengeld, dus daarover verschillen wij niet van mening.

Lalsacien 10 november 2018 om 11:26

@west goede bijdrage

Brabander 10 november 2018 om 10:09

Dit zijn ook altijd fascinerende discussies zeg haha
Valt me altijd op dat heel veel mannen zich 'aangevallen' voelen bij zulk nieuws en er een soort oerdriften naar boven komen. 'Er komt geen hond naar kijken' zie ik vaak voorbij komen. Ikzelf kijk de laatste tijd liever naar de vrouwen dan naar 'die van Kapellen die een minuut voor die van Lille rijdt met de rest daarachter'. Dus wat dat betreft lijkt de damescross 'commercieel' juist groeipotentie te hebben.
Vind wel dat het hele 'gelijktrekken' qua salaris/prijzengeld nogal hard gaat. Waarom niet beetje bij beetje?
Het gaat juist al de goede kant op de laatste jaren ook wat betreft exposure. Je kan het ook gaan overhaasten

Melkzuur 10 november 2018 om 11:32

Belachelijke eis natuurlijk. Morgen ga ik naar Gavere om de mannen aan het werk te zien. Als de vrouwen er niet zouden starten, zou ik ook gaan. Omgekeerd is dat echter zeker niet het geval. En ik ben er van overtuigd dat het merendeel van de toeschouwers er net zo over denkt. Vrouwencross is zoals het voorprogramma van een optreden; leuk maar niet noodzakelijk.

Handige Harry 10 november 2018 om 11:39

Ik snap die overdreven drang naar “eerlijkheid” niet.
Mensen moeten eens gewoon leren accepteren dat het leven niet eerlijk is.
We zijn gewoon een hele softe maatschappij aan het worden en dat is niet goed.

kielabokki 10 november 2018 om 11:40

Sport gaat gewoon over sterkste, hoogste, snelste, technisch meest vaardige, enz.