UCI dreigt met uitsluiting voor WK voor veldrijders die Wereldbekers overslaan
foto: Cor Vos
zondag 12 november 2023 om 19:30

UCI dreigt met uitsluiting voor WK voor veldrijders die Wereldbekers overslaan

De afwezigheid van Thibau Nys in de Wereldbeker Dendermonde heeft tot woede geleid bij de UCI. Voorzitter David Lappartient vindt namelijk dat deelname aan de UCI Wereldbeker verplicht moet worden, anders dreigt hij met uitsluiting voor de volgende wereldbekermanche én voor het WK veldrijden.

Sinds de jongste Nys afgelopen week bepaalde dat hij wél de Superprestige Niel zou rijden en niet de Wereldbeker Dendermonde, is de discussie over de kalender van de Wereldbeker weer opgelaaid. “Als de Wereldbeker als een speeltje wordt gezien, dan zitten we met een probleem”, zei UCI-topman Peter Van den Abeele al.

Daar doet UCI-voorzitter Lappartient nog een schepje bovenop bij DirectVélo. “Nys heeft een slecht resultaat behaald op het EK veldrijden en zegt dat hij moe is, maar waarom zou je zaterdag in Niel gaan rijden? Als je moe bent, rijd je niet. Nu is Thibau Nys iemand die het veldrijden nodig heeft, maar hij is niet de enige die Wereldbekers buiten beschouwing laat.”

“Wat de Verenigde Staten betreft, kan ik dat begrijpen”, stelt de Fransman. “Die verplaatsing voor slechts een wedstrijd, dat werkt verlammend. We moeten daarom een combinatie creëren met ook Canada. En voor Val di Sole moeten we er ook voor zorgen dat er een andere cross in de buurt is.”

Het toenemend aantal afzeggingen van crossers voor de Wereldbekers is een doorn in het oog voor Lappartient, die zelfs een drastische regelwijziging voor zich ziet. “Als een crosser de voorkeur geeft aan een nationale wedstrijd terwijl er een Wereldbeker is, dan rijdt hij de volgende Wereldbeker ook niet en dus ook het WK veldrijden niet”, dreigt de UCI-voorzitter. “De Wereldbeker is geen competitie waar je kan kiezen wat je wil rijden. Iedereen moet gewoon meedoen.”

In de laatste WielerFlits Podcast ging het uitgebreid over de kritiek op de Wereldbeker, vanaf 36.25 minuut.


RIDE Magazine
70 Reacties
12-11-2023 19:57
Ik denk dat de UCI moet beseffen dat dit soort 'power play' niet bepaald goed is voor de sport, noch voor de toekomst van het veldrijden in het bijzonder.
12-11-2023 20:49
Dan komt er een WK met hooguit 5 deelnemers of zelfs maar 0
13-11-2023 19:52
UCI wil blijkbaar geld verdienen aan het decennialange succes van anderen, maar zonder dat de protagonisten er zelf beter van worden. Een circus verplaatsen kost geld, veel geld. Als ze noten op hun zang willen hebben bij de UCI moeten ze maar zorgen dat er veel geld tegenover staat door wereldwijde publiciteit te verkopen.
12-11-2023 10:18
het heelal en de domheid van v/d Abeele zijn onmeetbaar groot, maar van het het heelal ben ik niet zeker.
    12-11-2023 10:26
    Alleen is het Lappartient die dit roept. En ik kan me niet voorstellen dat Van den Abeele blij is met dit soort uitspraken, die heeft meer voeling met de cross maar zit tussen hamer en aambeeld.
12-11-2023 11:26
Fantastisch idee, kunnen ze Van Aert, Van der Poel en Pidcock direct uitsluiten. Deze renners slaan bijna alle wereldbekers over. Hier is weer goed over nagedacht. Dit maakt het voor deze renners wel makkelijker om begin februari al voor de weg te kiezen. Rijden ze alleen nog in het veld gedurende de drukke periode rond de kerst
    12-11-2023 13:32
    Het is iemands volste recht om gefrustreerd te zijn over het feit dat die dekselse "wegrenners", tijdelijk het veld in duiken en indien dit dreigement tot uitvoering zou komen? je hun uitsluiting enkel maar zou toejuichen ....en vaak subjectief als je een fanboy van de mindere goden of semi-top bent hé? Maar waar je jezelf grandioos sullig laat overkomen, is als je momenteel al predicties doet over de WB crossen die de G3 haast allen overslaan. Tot nader order, zijn de intrede van Tom en Wout nog steeds niet bekend gemaakt, alsook uiteraard geen kennis van de WB's die ze zouden overslaan! Wat betreft Mathieu, die als énige wél zijn cross-menu bekend maakte.....als je bekijkt dat van de 13 crossen die hij rijden zal, er zelfs 6 WB- crossen tussen staan....dan komt hij qua aantal haast gelijk te staan met vele van de fulltime semi-top crossers die het zich uit gemakzucht en luiheid permitteren om er vele over te slaan.
12-11-2023 11:45
Beetje onzinnig om op basis hiervan een heel land te schofferen.
12-11-2023 12:59
Haha al die verbolgen reacties. Alsof je dit serieus moet nemen.
    13-11-2023 07:14
    Uiteraard is dit niet au sérieux te nemen. Die man roept maar wat - al dan niet gefrustreerd - in de hoop renners wakker te schudden. Als het stof gaan liggen is, terug samenzitten met het oog op de volgende seizoenen.
12-11-2023 19:21
Tijdens een interview over zijn succesjaar, kon je horen hoe Mathieu tevens verklaart dat de crossen die hij in de winter rijd, hem een grote meerwaarde bezorgen tijdens zijn voorjaarskoersen op de weg, en hij vooral na een lange en slopende koers, in de finale ervan alsnog dat tikkeltje extra intensiteit, explosiviteit en power kan bovenhalen. Nu, duidelijk dat hij zich niet enkel wilt verrijken met zijn astronomisch startgeld, en reeds weken snoeihard aan het trainen is voor de 13 crossen die op zijn menu staan. Maar dan hebben we Wout, die blijkbaar zo wanhopig geworden is dat hij momenteel zelfs een "tripje" naar Colombia onderneemt om aan een revolutionair trainingskamp deel te nemen, in de hoop op "nieuwe prikkels" voor zijn voorjaar'24. Maw betekent dit dus dat hij qua cross training al vele weken achter ligt op Mathieu, slechts 5 crossjes ingepland heeft omdat hij de daver op zijn lijf heeft om zijn voorjaar '24 te hypothekeren. Allemaal zijn volste recht, maar het is nu wel duidelijk dat de meerwaarde die Mathieu uit zijn crossen haalt.....blijkbaar Wout's downfall betekent? En indien je dit vermoed, je geldhonger blijkbaar groter is om je alsnog in de cross te begeven.
12-11-2023 11:39
Ik moet zeggen dat er op dit forum wel bijzonder eenzijdig gereageerd wordt op de reactie van Lappartient.

Een paar kanttekeningen:
- Ik hoor Lappartient zeggen dat hij begrip heeft voor een renner die een slecht EK rijdt, zegt dat hij vermoeid is, en daardoor de volgende Wereldbeker skipt. Terecht, lijkt me.
- Ik hoor Lappartient ook zeggen dat hij géén begrip heeft voor een renner die een slecht EK rijdt, zegt dat hij vermoeid is, daardoor de volgende Wereldbeker skipt, maar dan wel doodleuk daags voordien een Superprestigecross gaat rijden. Eveneens terecht, lijkt me.
- We horen geluiden van een Lars van der Haar dat de cross maar eerst voet aan grond moet krijgen in andere delen van Europa vooraleer 'internationaal' te gaan. Maar net die Van der Haar beslist om Europese Wereldbekers als Dublin en Val di Sole links te laten liggen, om dan wel naar Waterloo te gaan. Logica??? Uiteraard: wiens brood men eet, diens woord men spreekt (zie volgende punt).
- Bij alles wat Van der Haar en Thibau Nys in de media verkondigen voel je de invloed van vader Nys. Het steekt nog steeds enorm dat niet zijn Golazo, maar wel Flanders Classics de Wereldbeker mag organiseren. Mocht het anders geweest zijn, zou je de Trek-Baloise-renners niet horen klagen over een te drukke Wereldbeker. Daar durf ik gif op in te nemen.
- Laurens Sweeck (vergeef het hem, hij is niet slimmer) komt tenminste uit voor wat de meeste Vlaamse crossers diep vanbinnen denken en verlangen: de cross moet terug naar haar roots, "het is tenslotte toch een Belgische (sic) sport". Conclusie: graag alleen nog crossen in Vlaanderen, zodat we niet te ver moeten rijden en 's avonds in ons eigen bedje kunnen slapen, een houding enkel gedreven door geld en gemakzucht. Het grotere plaatje ontgaat hen. Moet je daarmee rekening houden en de Be-Ne-crossers nog wat extra pamperen? Wat mij betreft niet.
- Over Van der Poel, Van Aert en Pidcock: zij rijden weliswaar een beperkt programma, maar rijden in die tijdspanne (daar ziet het toch naar uit) wel alle Wereldbekers. Mocht MVDP doodleuk zeggen dat hij Mol, Koksijde en Hamme zal rijden, maar Antwerpen, Hulst, Benidorm en Zonhoven laat voor wat ze zijn, zou Lappartient óók reageren.
- Het argument dat de Amerikaanse Wereldbekers niet slagen in hun opzet, "want we zien geen Amerikaanse renners die ons het vuur aan de schenen kunnen leggen" is ridicuul! Alsof je het succes van een buitenlandse manche afmeet aan het feit of er binnen een paar jaar een renner uit dat land opstaat die meedoet met de toppers. Als je die dwaze redenering doortrekt kan je ook stoppen met te crossen in Niel of Zonhoven, want ik ken vooralsnog geen topper die uit Niel of Zonhoven komt.

- Uiteraard zijn er verkeerde keuzes gemaakt bij de opmaak van de Wereldbekerkalender en vooral ook bij het bepalen van welke wedstrijden erin mogen. Maar je kan het de UCI niet kwalijk nemen dat ze een prestigeklassement willen promoten; dat doen ze in alle andere wielertakken evenzeer (met succes trouwens). Dat sommige verwende semi-toppers dat plan moedwillig proberen te boycotten, zou ik als UCI-topman ook als een aanfluiting beschouwen.
    12-11-2023 11:48
    Op basis waarvan zou je het succes van de Amerikaanse WB crossen dan moeten afmeten? Publiek? Animo? Beleving? Kijkcijfers? Allemaal tanende.
    12-11-2023 12:01
    Niet de bestuurders maken de sport, maar de renners en het publiek. Iets evolueert van onderen af niet van boven.
    12-11-2023 12:36
    [quote]Ik hoor Lappartient ook zeggen dat hij géén begrip heeft voor een renner die een slecht EK rijdt, zegt dat hij vermoeid is, daardoor de volgende Wereldbeker skipt, maar dan wel doodleuk daags voordien een Superprestigecross gaat rijden. Eveneens terecht, lijkt me.[/quote]

    Nee. Renner X is moe, dus hij rijdt dat weekend slechts 1 cross en die renner bepaalt zelf welke cross dat dan is. Het is niet aan Lappartient om te bepalen hoe moe een renner is en waar diens prioriteiten moeten liggen.

    Er wordt hier eenzijdig gereageerd omdat het gewoon bijzonder domme uitlatingen zijn van Lappartient, waarbij zelfs het meest positieve daglicht en een karrevracht nuanceringen die domheid niet wegkrijgen.
    12-11-2023 13:13
    Lars van der Haar rijdt in Waterloo omdat de wedstrijd net niet het rond het hoofdkwartier van een belangrijke sponsor loopt. Dus niets onlogisch aan dat hij wel daar rijdt maar niet in Italië, want dat is evengoed een verre verplaatsing voor één wedstrijd. Het probleem voor ploegen en renners met de wereldbeker is volgens mij eerder het ding dat het landenteams zijn en daardoor de sponsors ietwat uit de boot vallen. Zij investeren dus logisch dat ze liever wedstrijden hebben waar ze het meeste return uit halen.
12-11-2023 12:31
Wie denken de heren renners en ploegen eigenlijk wel niet dat ze zijn?

Hoog tijd dat de UCI en de organisaties de duimschroeven aandraaien, de macht weer naar zicht toe trekken en laten zien dat zij het hart en de belichaming van de sport zijn. De sport draait om de koers, en zeker niet om de renners. De renners zijn slechts inwisselbare figuranten die optreden ter vermaak van ons, het publiek. Ze zijn zichzelf veel en veel te groot en belangrijk gaan vinden.
    12-11-2023 12:48
    Wat een onbedaarlijke baarlijke nonsens:

    "... de macht weer naar zicht toe trekken en laten zien dat zij het hart en de belichaming van de sport zijn. De sport draait om de koers, en zeker niet om de renners..." LOL

    UCI is niets anders dan een overkoepelend orgaan. De renners maken de koers, zonder renners geen koers. Daarnaast het publiek, de sponsors en de media. UCI heeft een organiserende, representatieve, facilitaire,ondersteunende en daar waar nodig een sturende rol.
    12-11-2023 13:37
    Voor wegwielrennen gaat dat zeker op maar niet in het veldrijden. ‘De koers’ betreft hier artificiele rondjes met gekkigheden zoals trappetjes en balkjes: daar heb je dus meer aan artiesten die die gekkigheidjes aankunnen.
    13-11-2023 20:04
    Ik mag hopen dat het cynisch is.
12-11-2023 14:41
Maken we de folklore die de cyclocross niet veel groter dan dat het eigenlijk is: een kermiskoers in de modder of het zand, voor renners die op de weg niet meekomen?
    12-11-2023 15:20
    Tien à twintig jaar geleden zou deze sneer het ongetwijfeld leuk gedaan hebben, maar gezien de prestaties van Van der Poel, Van Aert en Pidcock in andere disciplines komt hij nu nogal ongeïnformeerd over.
    12-11-2023 17:25
    Maar voor de renners die jij noemt is het toch niet meer dan een andere trainingsprikkel? Spelen in de winter? Ze zijn allemaal succesvoller in andere disciplines.
    12-11-2023 22:50
    Ze zijn succesvol geworden in andere disciplines door eerst uit te blinken in het veld.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine