UCI deelt routekaartjes en profielen van WK 2026 in Montréal
Brandon McNulty kreeg dit jaar de zege in de GP Montréal van Tadej Pogacar - foto: Cor Vos
maandag 29 september 2025 om 12:19

UCI deelt routekaartjes en profielen van WK 2026 in Montréal

Het was al even bekend hoe de parcoursen van de WK van 2026 in Montréal eruit zouden zien, maar nu heeft de UCI de routes ook officieel goedgekeurd en onthuld. Zoals bekend, is de lokale omloop van de wegwedstrijden in Canada voor 95% identiek aan het parcours van de GP de Montréal. Verder valt op dat de elite mannen en elite vrouwen een even lange tijdrit voorgeschoteld: beide categorieën rijden 39,9 kilometer tegen de klok.

Het traditionele rondje van de GP de Montréal is al jarenlang ruim 12 kilometer met daarin 269 hoogtemeters. Die zijn te vinden in de lange en steile Côte Camillien-Houde (1,8 km aan 8%) in het Parc du Mont-Royal en later nog de Côte de Polytechnique (780 meter aan 6%, max. 11%). In de laatste vier kilometer volgen nog de Pagnuelo (535 meter aan 7,5%) en de finale op Avenue du Parc. De laatste 560 meter lopen omhoog aan een gemiddelde van 4%.

Door de WK-drukte zal er wel een minimale wijziging doorgevoerd worden aan het parcours. De organisatie van het wereldkampioenschap vraagt om veel ruimte voor tv-trucks, apparatuur en hospitality-gelegenheden. De U-turn vlak voor de finish verdwijnt. De eindstreep zal één rijbaan opschuiven, om daarnaast ruimte te maken voor al die benodigde extra’s. Daardoor verandert de aanloop naar die laatste oplopende straat enigszins.

Maar voordat de finale van de WK-wegwedstrijden daar zal aankomen, zal het peloton bij de mannen en de vrouwen een aanloop maken door de regio Montérégie, even buiten de stad. Dat gebied is grotendeels vlak, op enkele korte heuvels na. De lus is 112,4 kilometer lang.

Het startsein van de wegritten wordt gegeven in Brossard, waarna de mannen een grote omloop maken. De vrouwen doen een kleinere ronde (72,8 kilometer), maar rijden vervolgens over dezelfde route richting Montréal. Daarvoor moet het peloton over de Saint-Laurent-rivier, om vervolgens het finalerondje op te rijden.

De mannen rijden de finaleronde twaalf keer, de vrouwen achtmaal. De wedstrijd voor de mannen is daardoor 273,2 kilometer lang en die van de vrouwen 180 kilometer. De jeugdcategorieën koersen enkel op de lokale omloop. De junior vrouwen doen zes rondes (80,4 kilometer), de junior mannen tien (134 kilometer), de beloften vrouwen eveneens tien (134 kilometer) en de beloften mannen dertien (174,2 kilometer).

WK tijdrijden
Het tijdritparcours van de elite mannen en elite vrouwen is identiek. Beide categorieën rijden 39,9 kilometer over relatief vlakke wegen. Het is overigens niet voor het eerst dat de mannen en vrouwen een even lange tijdrit moeten afleggen op het WK. Dit was ook het geval tijdens de wereldkampioenschappen in Wollongong van 2022.

In totaal moeten 195 hoogtemeters overwonnen worden. Die zitten vooral in het laatste deel van het parcours, want de laatste kilometers terug naar Montréal lopen op. De junior vrouwen (11 kilometer), junior mannen (20,2 kilometer), beloften vrouwen (20,2 kilometer) en beloften mannen (32,1 kilometer) krijgen kortere parcoursen voorgeschoteld.

De wereldkampioenschappen 2026 in Montréal staan gepland voor de periode van 20-27 september 2026, met de wegwedstrijd voor vrouwen op zaterdag 26 september en die van de mannen op zondag 27 september. Vlak daarvoor staat ‘gewoon’ nog het WorldTour-tweeluik met de GP de Québec en de GP de Montréal, op vrijdag 11 september en zondag 13 september, op het programma.

RIDE Magazine
7 Reacties
Ik snap er echt geen reet van. We hebben naar 2 drollen van WK's gekeken terwijl ook Luik en Lombardije zijn verworden tot slaapverwekkende vertoningen en in plaats van een parcours op te zoeken waar Pogacar heeft af te rekenen met MvdP, van Aert en Pedersen gaan we de komende 2 jaar gewoon weer loodzware parcoursen opzoeken. Blijkbaar wil de UCI dat er niemand meer naar de koers kijkt.
    12:53
    In de jaren van Sagan had je jaren achter elkaar een parcours voor Sagan met mannen als Matthews en Kristoff als concurrenten. 't is op zich best logisch dat de UCI dé beste en meest aansprekende renner als wereldkampioen wil. Is toch een soort uithangbord voor de sport. Vond vorig jaar WK verre van slaapverwekkend. Maar daar was er ook echt nog strijd achter Pogacar en leek Pogacar het zwaar te hebben. Dat miste je gister ook wel de laatste rondes natuurlijk. In een jaar kan veel gebeuren. Wie weet kan Del Toro volgend jaar wel mee tot het einde...
    13:03
    Het probleem is dat WK's jaren van tevoren worden toegewezen. 3/4 jaar geleden weet je natuurlijk niet dat Pogacar zo dominant zou worden (de beste van de wereld was best te verwachten, maar twee jaar achter elkaar een aanval van 100 kilometer en een solo van 50+ kilometer was echt niet te verwachten) op parcoursen zoals dit. Voor hetzelfde geld was Pogacar niet zo goed geworden, had je een punchy wk neergelegd 3 jaar achter elkaar en rijdt Mathieu elk jaar makkelijk weg. Ja ze kunnen meer nadenken over iets van afwisseling, maar nu zeggen dat ze maar alleen maar RvV-achtige parcoursen hadden moeten neerleggen klopt ook niet
12:45
Was een beetje verrassing en afwisseling nu echt niet mogelijk? De route over andere wegen, zodat het meer een clash tussen de klassiekerspecialisten en klimmers wordt? Deze route is in alles voorspelbaar en zeker voor de kanshebbers. En er zullen opnieuw mensen afhaken die niet deel gaan nemen.
We schrijven Pogacar vast met potlood op als winnaar.
13:02
Ik had het lastiger verwacht. 13 keer Camillien-Houde terwijl ze die in de GP 17 keer doen. Dit wordt geen walk-over van Pogacar. Hier gaan Van Aert, Mathieu en Pedersen ook iets in de pap te brokken hebben.
    13:20
    Wat een grap als je dat nog gelooft na wat er zich gisteren heeft afgespeeld. Die drie gaan hier net als gisteren niet eens starten.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.