UCI controleert opnieuw fietsen op motortjes

maandag 23 maart 2015 om 09:29

Chaperones van de UCI hebben gisteren opnieuw fietsen gecontroleerd op motortjes. Bij de start en finish van Milaan-San Remo worden onder meer fietsen van Astana, Etixx-Quick-Step en Trek gecontroleerd.

Vorige week was het op de Promenade des Anglais ook al raak. Na afloop van de zesde etappe van Parijs-Nice werden dertien fietsen, waaronder de Bianchi-fiets van Wilco Kelderman, direct verzegeld en grondig gecontroleerd. Bij de check werden zadel en trapas gedemonteerd om met een cameraatje in het frame te zoeken naar verboden materiaal. Zowel in Nice als San Remo werden bij de controles geen valsspelers betrapt.

De onverwachte controles lijken een reactie op het CIRC-rapport. In dat rapport stellen anonieme bronnen dat sommige renners met motortjes fietsen.

Dit artikel delen:

37 Reacties

Utrecht19 23 maart 2015 om 09:38

Zo de eerste die hierop gepakt gaat worden, ik weet niet wat erger is eigenlijk doping of dit!
Maar goed voor zover nog geen concreet bewijs dus laten we hopen dat niemand met de brommer over de kasseien vliegt of een berg oprijdt.

DirkDeWolf 23 maart 2015 om 09:47

Ik ben erg benieuwd naar de natuurkundige onderbouwing van dit vermoeden. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat het extra gewicht van de motor + de accu oplevert tegen het extra vermogen. Bovendien is de accucapaciteit dermate beperkt dat je maar heel kort van de motor gebruik kan maken. Volgens mij hebben CIRC en UCI zich verslikt in een broodje aap.

SkyField 23 maart 2015 om 09:51

@DirkdeWolf
Zoek maar eens wat informatie over de motortjes op, leveren genoeg extra vermogen.

nafnikleb 23 maart 2015 om 09:55

@Dirk fietswissels zijn ook niet ongebruikelijk.

Scibby 23 maart 2015 om 10:01

Fietsend in het peleton maakt het extra gewicht niet zoveel uit maar op cruciale momenten bij sprints of bergop kan het natuurlijk beslissend zijn.
Als je doping wilt gebruiken om te winnen waarom dit niet? Gewoon een kwestie van tijd dat iemand ermee gepakt wordt.

the student 23 maart 2015 om 10:19

Nou die motertjes wegen met accu 1.8kg ( vivax assist ). http://www.vivax-assist.com/en/produkte/vivax-assist-4-0/motor-getriebe-einheit.html.Ze leveren 200w aan extra vermogen met een batterijduur van een uur! Neem bijvoorbeeld een gemiddelde klimmer. Die weegt (Renner + Fiets 74kg) en levert een wattage van 430w tijdens een lange klim = 5.81w/kg. Met moter stijgt het gewicht naar 75.8kg, maar het vermogen neemt toe tot 630w. Dat is 8.31w/kg! Daar kan je met de beste dope niet tegenop! Die batterijduur gaat misschien op 200w het uur niet vol maken. Maar dat die dingen te veel wegen bergop is zeker onzin.

teunster 23 maart 2015 om 10:23

Ik kan me voorstellen dat je dit niet in volle finale aan boord wil hebben. Maar als je na ongeveer 50km in MSR een motorfietsje krijgt aangereikt (na een ‘lekke’ band) en na ongeveer 200km lever je ‘m weer in, dan begin je natuurlijk wel wat frisser aan de laatste 90km. En ik denk niet dat de UCI hier op kan controleren. Je zult (denk ik) net een paar procent frisser zijn en je loopt nagenoeg geen risico.
Maar ik geef toe het is vergezocht.
(aan de andere kant dat is jezelf met varkensbloed injecteren ook :))

teunster 23 maart 2015 om 10:25

@ the student
Ah, één uur… dat is nog niet zo veel. Dan is het risico dat je gepakt wordt groter dan het voordeel dat je er mee hebt. Maar hoe beter de techniek hoe sneller de stap gemaakt wordt / zal gaan worden.

Geraint 23 maart 2015 om 10:27

En dan nog kunnen ze de fietsen wat lichter maken dan het toegestane gewicht waardoor er kan gecompenseerd worden.

Nu ik hoop dat er hier nooit iemand op betrapt wordt. Wat een blaam zou dat zijn moest effectief bewezen worden dat we naar een stel bromfietsen zitten te kijken.

Wheely 23 maart 2015 om 10:34

Theoretisch kun je de fiets zonder motor ook best nog lichter maken dan de 6.8 kg UCI limiet, als je toch al bezig bent met oplichten. Dan hoeft het gewicht niet het probleem te zijn. Dan nog een spuitje, pilletje en motortje er bij en aan de wagen hangen na de wissels. Moet jij eens op letten. ;)

edit: Wat Geraint zegt.

Brummel 23 maart 2015 om 10:45

waarom zelf nog op de fiets stappen? de zelfrijdende fiets is een kwestie van tijd

DirkDeWolf 23 maart 2015 om 10:46

@student Interessant. Je vergeet alleen dat je de motor maar een beperkte tijd kunt gebruiken. Daarna is de accu leeg en moet je wel het extra gewicht meeslepen. @Scibby Extra gewicht maakt op het vlakke inderdaad niet uit maar bergop wel. Ook als je in een peleton fietst. @nafnikleb Een fietswissel in volle finale (omdat je het extra gewicht niet wilt meeslepen) lijkt me niet verstandig. Dan rijdt je je accu leeg met het bijhalen van de groep.

Al met al denk ik dat het kan werken als je je fiets 1.8 kg lichter kunt maken dan de UCI limiet en dan zo’n motortje als @student heeft monteert. Of, ik denk maar even hardop, als je een accu in een bidon kan doen en dan bidons kunt aannemen.

achtpuntzes 23 maart 2015 om 10:51

ach, natuurlijk. nu weet ik waarom renners zich uithongeren. afvallen om het extra gewicht van het motortje+accu te compenseren. ;)

BlancoProCycling 23 maart 2015 om 10:54

Ooit een stukje van Eric Dijkstra gezien die met zon motortje Michael Boogerd keihard uit t wiel reed. Op een of andere heuvel was dat. Dat was zon groot verschil, dus is wel degelijk effectief.

Wheely 23 maart 2015 om 10:55

Sep Vanmarcke heeft dit seizoen 3kg extra aan spieren mee, ook een prima motor.

Romāns Vainšteins 23 maart 2015 om 10:56

Met fietswissels absoluut mogelijkheden tot fraude op dit gebied. Start zonder, middenstuk met, finale zonder, voila. Ik zeg niet dat het ooit gebeurd is maar destijds in 2010 was Saxo op allerlei vage manieren met fietswissels bezig op de keien, dat vond ik een stuk vreemder dan die gekke beelden + commentaar die helemaal niets bewezen.

Sephiroth 23 maart 2015 om 10:57

Het maakt op vlakke ritten minder uit of je 1-2kg meer hebt, maar 200W extra om de laatste 50km door te trekken zijn super hoor. Zelfs in berg&heuvel etappes scheelt het veel. Fietsen kunnen al onder het minimum gewicht komen, dus waarom niet eronder gaan en met motortje goed uitkomen? als dat ding 1u lang 100W levert, maakt dat enorm veel uit op het einde van de klim.

dikkechaap 23 maart 2015 om 11:00

@BlancoProCyling
Tsss.. De muur van Geraardsbergen "een of andere heuvel" noemen. Respectloos zeg ik!

Hier de betreffende uitzending:
http://www.uitzendinggemist.net/aflevering/247992/Bureau_Sport.html
Vanaf 5:30 ongeveer.

batchieboy 23 maart 2015 om 11:05

Cancellara deed gisteren ook een fietswissel voor het einde.

klaazz 23 maart 2015 om 11:08

Ik denk dat wanneer men hier bij 1 of meerdere ploegen serieus mee bezig zijn, deze motortjes al verder ontwikkelt zijn dan dat er op internet te vinden is.
Het zou gek zijn wanneer men dit binnen een ploeg ontwikkelt, of een instantie een aangepast motortje voor hen laat ontwikkelen en dit dan doodleuk op het www zet.
Daarbij kunnen fietsenmakers de fietsen van de renners onder het toegestane minimale gewicht produceren, waardoor een motortje in het totaalgewicht niet opvalt of zelfs inclusief fiets op het minimale gewicht van een fiets komt.
Het motortje is dan ook in het gewicht van de fiets “onzichtbaar”.
Conclusie: Ik vind dat de UCI er goed aan doet om te blijven controleren op dit soort zaken en deze controles ook uitbreidt naar een hogere frequentie en naar meerdere inventieve plaatsen op de fiets waar deze (misschien nog kleiner dan bekend) motortjes in theorie zouden kunnen worden verstopt.

nickdt 23 maart 2015 om 11:14

We weten sowieso dat Nibali ze niet gebruikt maar ze wel nodig heeft op dit moment om vooruit te komen.

fietsvriend 23 maart 2015 om 11:16

Maar eigenlijk kunnen ze dus beter de fietsen controleren die op de volgwagens staan?

Hermantk 23 maart 2015 om 11:22

Irritant zeg, als ze even voor de start al je cranks uit elkaar gaan trekken voor dit broodje aap. Zijn daar geen röntgenapparaten voor?
Ik zou me sowieso echt kapot schamen als ik hier als wielrenner op werd betrapt, meer dan wanneer ik op doping zou worden betrapt.

Romāns Vainšteins 23 maart 2015 om 11:24

Wanneer dit inderdaad gebeurt en een renner weet dat ze pas aan het einde controleerd worden zal hij echt niet op de brommer over de meet komen natuurlijk.

tight 23 maart 2015 om 11:32

Nog een uitzending over motortjes, met de fiets genaamd ‘spartakus’
http://sporza.be/cm/sporza/videozone/v_opvallend/wielrennen_opvallend/1.1930088

  • 1
  • 2

Volg hier

Laatste nieuws

Populair

Materiaalzone