UCI blijft lobbyen voor veldrijden als olympische sport

maandag 14 december 2020 om 14:55
UCI blijft lobbyen voor veldrijden als olympische sport

foto: Cor Vos

De UCI spant zich nog altijd in om de veldritsport op de Olympische Spelen te krijgen. De mondiale wielerbond is al een aantal jaar aan het lobbyen om cyclocross op het programma van de Winterspelen te krijgen. “Jammer genoeg stuurt Covid-19 onze plannen in de war. We blijven echter lobbyen”, zegt Peter Van den Abeele, Directeur Sport van de UCI, in een uitgebreid rondetafelgesprek met WielerFlits.

“Het struikelblok blijft echter het IOC-charter dat zegt dat een sport die wil toetreden tot de Olympische Winterspelen betwist moet worden op sneeuw of ijs. Niet toevallig stond dit seizoen een manche van de Wereldbeker in het Zwitserse Villars, op 1.300 meter hoogte, op de kalender.”

“We hoopten op sneeuw om Thomas Bach, voorzitter van het IOC (Internationaal Olympisch Comité) te overtuigen. Jammer genoeg stuurt Covid-19 onze plannen in de war. We blijven echter lobbyen”, aldus Van den Abeele.

‘Geen olympische medaille betekent geen geld’
Ook veldritorganisator Tomas Van Den Spiegel van Flanders Classics is groot voorstander van het veldrijden als olympische sport. “Niet te vergeten, dé sleutel is op termijn misschien wel de introductie als olympische winterdiscipline. Want dát maakt bij de nationale federaties centen vrij. Kijk naar het baanwielrennen in Engeland dat met de grote budgetten gaat lopen terwijl het veldrijden er stiefmoederlijk behandeld wordt. Geen olympische medailles betekent geen geld.”

“Dat is ook een van de redenen waarom het mountainbiken in een aantal traditionele crosslanden de bovenhand heeft gehaald”, weet Tom Van Damme, voorzitter van de Belgische wielerbond. “Zij krijgen subsidies voor mountainbiken, maar niet voor het veldrijden. Atleten die de Olympische Spelen als doel hebben, krijgen sneller een beurs. Het is niet overal zoals in België dat de vedetten goed betaald worden. In veel landen is het eerder een betaalde hobby.”


WielerFlits bracht in samenwerking met magazine Grinta de belangrijkste stakeholders in het veldrijden bijeen voor een coronaproof rondetafelgesprek via Zoom. Morgen publiceren we deel één van het gesprek met Christophe Impens (Golazo), Eli Iserbyt (profveldrijder), Jeroen Leen (Sponsoring Manager Telenet), Philip Roodhooft (teammanager Alpecin-Fenix), Tom Van Damme (Belgian Cycling/UCI), Peter Van den Abeele (Directeur Sport UCI) en Tomas Van den Spiegel (CEO Flanders Classics).

Dit artikel delen:

37 Reacties

SolitaryShell 14 december 2020 om 15:09

Zou mooi zijn, maar gaat echt niet gebeuren.

Als er al nieuwe sporten bij komen, dan zijn dat slechts hippe show'sporten' die naar verwachting een groot kijkerspubliek trekken en zo de inkomsten kunnen vergroten. Zo gaan ze in 2024 breakdancen voor de medailles.

De tijd dat sport als sport op één stond is helaas voorbij.

ChefSpijker 14 december 2020 om 15:22

Kan me niet voorstellen dat die sporten die toegevoegd worden voor Parijs nu echt veel bekijks trekken internationaal. Geldt overigens ook voor veldrijden voor een winterspelen.

wiebipedia 14 december 2020 om 15:19

Ik ben natuurlijk niet perse objectief, maar ik schat een eventuele medaille in het cyclocross vele malen hoger in dan elke jurysport die er momenteel nog steeds op de OS plaatsvind.

Emergo 14 december 2020 om 15:43

Ja, en ???

wiebipedia 14 december 2020 om 15:53

Wat bedoel je?

VespavanBern 14 december 2020 om 18:08

Volledig eens, een jurysport slaat in mijn ogen helemaal nergens op.

Romāns Vainšteins 14 december 2020 om 15:24

Ik ben bepaald geen blubbertrapfanaat maar zou de fans dit absoluut gunnen.
Al is het om ineens de gekste lui de sport op te zien pakken.

doorak 14 december 2020 om 19:06

Voldoende veldritten vinden plaats zonder of met amper modder. Modder is niet evident en wet van meden en perzen.

Murcia 14 december 2020 om 15:49

Aandoenlijk maar kansloos.

Barry Batsbak 14 december 2020 om 15:51

Sneeuw of ijs zijn niet noodzakelijk om deze sport te beoefenen. Dus nee, gaat niet gebeuren op de winterspelen.

Wheely 14 december 2020 om 15:51

Anders moeten Eli Iserbyt en Toon Aerts maar gaan breakdancen.

Jean Dumas 14 december 2020 om 18:00

Die sport is niet mondiaal genoeg.

Rawolf 14 december 2020 om 15:54

Moet wel zeggen dat dit seizoen alle crossen bijzonder aantrekkelijk zijn voor de kijker. Bij afwezigheid Matje mooie strijd met de 3 Pauwels boys vs Aerts en vdHaar en nog een Kesseltje in de mix.

Nu zijne excellentie aanwezig is komt PidCockie keihard opzetten en valt de strijd gelukkig niet op voorhand in een plooi. Met Namen weer Pidcock, MvdP die revanche wil, Aerts op z'n favoriete parcours en Iserbyt geef ik ook kansen op winst mits zijn start goed is. Van Aert komt daar ook nog tussenrollen, bijzonder leuk vooruitzicht.

Op t moment zonder klepper die erbovenuit steekt heeft veldrijden echt potentie om aan te slaan bij het grote publiek.

Brigand 14 december 2020 om 15:54

Een uurtje veldrijden op de Olympische Winterspelen . Waarom niet ? Zou op sneeuw en ijs wel een of meer verrassende medaillewinnaars kunnen opleveren , want het aantal veldritten dat heden ten dage in Europa op bevroren ondergrond e/of sneeuw verreden wordt kan zo stilaan geteld worden op slechts één hand ( waarvan meer dan één vinger dan nog ontbreekt ) .

Michelangelo 14 december 2020 om 16:13

Tja, is een lastige. Het is blubberfietsen, niet sneeuwfietsen of ijsrijden. De activiteit vindt plaats in de winter, maar is het dan ook een wintersport?

Neemt niet weg dat ik meer heb met Cyclocross op de spelen, dan met breakdancen. Van mij mag er een uurtje cyclocrossen op de spelen…

FDJ 14 december 2020 om 16:24

Kansloze missie. Simpelweg om de reden dat veldrijden ook prima in de zomer gedaan zou kunnen worden. Nog even het net zo Internationale zaalkorfbal dat in de winter op het programma staat gaat een lobby doen.

blix 14 december 2020 om 16:26

Wereldbekerkalender 2021-2022: Chamonix, Garmisch-Partenkirchen, Villars, Ischgl, Tirol

BassieAdriaan 14 december 2020 om 16:30

Wat nog meer tegenwerkt is dat Veldrijden net als langebaanschaatsen door 2 landen zwaar gedomineerd wordt.
Wij Nederlanders en Belgen vinden het een geweldige sport omdat we er telkens wereldkampioen in zijn.
De rest van de wereld zal het een zorg zijn.

Beetje hetzelfde zoals wij naar schansspringen kijken.

thorsen 14 december 2020 om 16:38

Op Snowboarden en Freestyle Ski na worden ALLE Olympische sporten door een handjevol landen gedomineerd (schaatsen staat er onder wintersporten nog vrij goed voor, niks mis mee).
Wat je natuurlijk wel krijgt is dat ALS CycloCross Olympisch zou worden er een hoop landen meer aandacht/geld/talent in steken en het zo vanzelf internationaler wordt. Een beetje het kip of het ei dus.

hartstikkebedankt 14 december 2020 om 16:42

Geen argument, kijk naar de andere sporten op de winterspelen. 42/190 gouden medailles en 121/569 van alle medailles zijn gewonnen door Nederlanders, is dat veel?

thorsen 14 december 2020 om 16:47

Sinds de vorige Olympische Spelen zijn dit de aantallen landen die een medaille hebben behaald op WK/World Cup per Sport (natuurlijk niet alles even vaak gehouden etc etc. maar het geeft wel een beeld):

Snowboard 23
Freestyle Skiing 20
Biathlon 17
Bobsleigh 17
Alpine Skiing 16
Short Track 16
Speed Skating 15
Figure Skating 14
Cross-Country Skiing 12
Skeleton 11
Ski Jumping 9
Luge 8
Curling 7
Ice Hockey 6
Nordic Combined 5

xistnc 14 december 2020 om 17:03

Er wint een keer geen Vlaamssprekende en de UCI gaat meteen vol op het orgel :p

Staf V 14 december 2020 om 17:05

Mss is de zienswijze tov de winterspelen binnen enkele jaren wel achterhaald, gaan ze nog voldoende sneeuw hebben? of gaan ze overal kunstmatig sneeuw brouwen om toch maar ‘winterspelen’ te hebben? mss skieen op kunstmatten, veel beter voor het milieu dan kunstmatige sneeuw, onlangs gehoord dat er in één sneeuwdorp 30 sneeuwblazers stonden te draaien, waar zitten de groene jongens?.
Dan toch beter winterpret a la cyclocross.

Michelangelo 14 december 2020 om 17:20

Volledig eens.
We schaatsen tegenwoordig alleen maar binnen, een buitenbaan op de spelen is “not done”. Schansspringen doen we tegenwoordig ook al in de zomer op groene matten. Sneeuw brengen we aan met sneeuwkanonnen.

Het is eigenlijk nog wachten tot Qatar zich kandidaat stelt voor de winterspelen. Ik verwacht dat we daar binnen 20 jaar een eerste poging toe zien. Want voor geld danst (de) Beer.

Veldlopen en cyclocross zijn voor mij een mooie uitbreiding op het palet van traditionele wintersporten. Waarbij ik veldlopen internationaal gezien nog van meer toegevoegde waarde vind dan cyclocross.

KnightBiker 14 december 2020 om 17:38

+1 wat mij betreft is de definitie van ijs en sneeuw achterhaalt, maar er moet dan wel een andere kwalificatie worden meegegeven/verzonnen waarom het een winter sport is, want met een MTB kan je ook op die parcoursen rijden in de zomer.

Het is de vraag om een nieuwe creatieve definitie van 'wintersport' te verzinnen, maar dat moet niet al te moeilijk zijn toch?

maar de grootste reden moet wel zijn dat er geld te verdienen is met het toevoegen van dergelijke categorieen zolang er maar specialisten/atleten voor zijn die het in ander diciplines niet perse zouden kunnen, Gravel races zijn economisch gezien ook interessant omdat de fiets industrie er veel aan kan verdienen als er weer meer fietsen worden verkocht. (N=1)

VespavanBern 14 december 2020 om 18:11

Skiën op kunstmatten lijkt mij persoonlijk helemaal niks. Wereld van verschil.

Staf V 15 december 2020 om 01:11

Als de inrichters van het WK in Oostende enkele sneeuwkanonnen huren hebben ze op enkele uren tijd een besneeuwd parcours, mss zijn de ‘olympiërs’ dan gelukkig.
En inderdaad, breng ze in Qatar op gedachten en kortelings zijn de ‘winterspelen’ in de woestijn.

Theo Bovengemiddelkamp 14 december 2020 om 17:13

Volgens mij moet je samen optrekken met de atletiekbond en ook veldlopen Olympisch proberen te maken. Dan krijg je meteen nieuwe landen op de Winterspelen. Want nu zijn de Winterspelen vooral een feestje voor een tiental landen van het Noordelijk Halfrond.

Turtlehead 14 december 2020 om 17:15

Wat een kansloos verhaal. Twee fatsoenlijke coureurs (en dat is nog luxe; vaakis het er slechts één), parcoursen die meestal uit droge modder bestaan en een sport die draait op friet, bier en dorpsfeesten.
De 10 km langebaanschaatsen voor heren, daar is het misschien mee te vergelijken (en die staat ook -terecht- onder druk).

KnightBiker 14 december 2020 om 17:50

Het idee is, dat als het olympisch is er meer talent op afkomt.
(dat het op de lange baan niet gebeurt is inderdaad triest, maar de lange baan schaats-sport is ook gewoon niet dynamisch genoeg voor TV en niet toegankelijk genoeg bij een gebrek aan materiaal en banen – cyclocross kan je daarentegen bijna overal doen op een ouwe afgetrapte fiets en is dus potentieel veel interessanter omdat de poel van talent veel breder kan zijn)

(short-track is wat mij betreft een veel leukere TV sport en doordat het op een IJshockey baan kan veeeel toeganklijker en internationaler)

Koers 14 december 2020 om 18:04

Ze moeten gewoon eens de sporten over meerdere landen verspreiden waar het populair is, dan kan het financieel ook altijd uit. Tafeltennis in China, schaatsen in Nederland, langlaufen in de scandinavische landen/Duitsland, veldrijden in belgie etc. Overal volle stadions (die er ook voor de spelen al liggen) en uitzendtijden die voor de fans te doen zijn. Ik zou maar wat graag een marathon in Kenia willen zien met metersdik publiek, wat een volksfeest moet dat zijn!

Alfons Slootjes 14 december 2020 om 18:37

Okay, door de sport olympisch te maken komt er geld beschikbaar voor de sport. Bijna elke sport kent al jaarlijks een mondiaal kampioenschap, dus voor de sporters is er al een mogelijkheid om op het hoogste platform te presteren. Olympische spelen worden (normaal gesproken) eens in de vier jaar gehouden. Het kan dus zijn dat een sporter net tussen twee olympiades zijn sportieve successen viert. Pech, dan dus geen olympische titel. Tenzij het toch gaat om de alom bekende olympische gedachte: meedoen is belangrijker dan winnen.
Maar stel nu dat je de olympische sporten verdeeld over vier achtereenvolgende jaren? In jaar een in februari, in jaar twee in mei, in jaar drie in augustus en in jaar vier november. Dan kun je de echte “sneeuw- en ijssporten” in februari houden, het o zo gewenste veldrijden in de november-editie (samen met natuurlijk het veldlopen) en wat nu in de zomerspelen zit, kan je verdelen over de edities van mei, augustus en november. Waarbij je natuurlijk de “zaalsporten” kan verdelen over mei en november, om tot een volwaardig programma te komen. En, ook niet onbelangrijk veel meer ruimte om niet olympische sporten toe te laten.
Commercieel? Moet ik dat nog uitleggen? Jaarlijks een groot sportevenement van twee weken, meer kans voor organiserende landen etc.etc.

boenk 14 december 2020 om 18:59

Niks van. Dit jaar “Breakdance light”, en ik heb gehoord dat binnen vier jaar het Neuspeuteren en het Snurken beiden tot Olympische sport zouden gekozen worden. Maar veldrijden, een sport waar al decennia lang wereldtoppers uit voort komen (Alaphilippe, van Aert, van der Poel, Pidcock, Sagan… ) nope.

Frank V 14 december 2020 om 19:18

Een meer gevarieerd pallet van internationale persoonlijkheden, talent en temperament zou de cross een stuk interessanter maken m.i. Niet dat ik al 1 cross volledig heb uitgekeken dit seizoen maar achteraf wel al een aantal leuke battles terug kunnen kijken. Ze zouden het eens moeten proberen. Het heeft de potentie van een leuke kijksport. Wat het MTB totaal niet heeft. En dat is wel Olympisch geworden.

Dat er sneeuw of ijs moet liggen voor het visuele en de sfeer van de Winterspelen snap ik wel. Schiet dat blubberparcours dan effe onder met een sneeuwkanon. Probleem opgelost.

boenk 14 december 2020 om 19:25

Het feit dat MTB wel een olympische sport is geworden, is net de reden waarom er vele toppers al te vroeg overstappen van CX en dat het een Belgisch-Nederlands onderonsje is geworden. Kijk eens naar de nationaliteiten in het veldrijden voor dat MTB een Olympische sport werd. Sla er eens een willekeurige top 10 uit begin jaren ’90 op na. Zwitsers, Duitsers, Oostenrijkers, Italianen, Tsjechen, Luxemburgers, Nederlanders, Fransen, Belgen…

Frank V 14 december 2020 om 20:17

Ik weet het. Wat hadden zo’n Kulhavy, Absalon of Hermida kunnen aanrichten in het veld? Heel veel waarschijnlijk. Maar mocht ik in een bergachtige omgeving wonen dan koos ik altijd de MTB boven de crossfiets.

kaaskoers 14 december 2020 om 20:31

Dat zou een Van Aert, Van der Poel of Pidcock kampioen op zowel de olympische zomer- als winterspelen kunnen maken. Natuurlijk wel eerst de wegtitel voor een van de drie.

Headlines

Materiaalzone

Populair