UCI bereidt serie veiligheidsmaatregelen voor

woensdag 2 december 2020 om 20:00
UCI bereidt serie veiligheidsmaatregelen voor

Ter illustratie - foto: Cor Vos

De UCI komt binnenkort met een serie maatregelen die de veiligheid van de renners met ingang van volgend seizoen moet verbeteren. Dat maakte de wielerunie bekend in een persbericht.

Vertegenwoordigers uit het profpeloton, van zowel renners, ploegen als organisaties, hebben de afgelopen maanden onder leiding van UCI-voorzitter David Lappartient verschillende keren met elkaar gesproken om de veiligheid in wegkoersen te verbeteren. Onder andere Iwan Spekenbrink, Richard Plugge, Patrick Lefevere, Tourbaas Christian Prudhomme en renners Philippe Gilbert en Matteo Trentin namen deel aan de werkgroep.

Het doel was om een serie maatregelen op te stellen, die met ingang van het nieuwe seizoen al kunnen worden ingevoerd. Daaruit zijn concrete maatregelen voortgekomen, die door de UCI nu verder worden uitgewerkt. Voordat de maatregelen worden ingevoerd, worden ze op 9 december eerst voorgelegd aan het overlegorgaan Professional Cycling Council en vervolgens goedgekeurd door het Management Committee van de UCI.

De eerste maatregelen treden in januari 2021 in werking, de andere worden tijdens het seizoen geleidelijk aan ingevoerd.

Dit artikel delen:

12 Reacties

Mad 2 december 2020 om 20:21

Zouden verplichte regenbanden kunnen helpen bij slechte weersverwachtingen?

Arie den Blanken 2 december 2020 om 20:22

Nee , daar is alleen neutralisatie van de koers zinvol.

Merlinappa 2 december 2020 om 21:49

Regenbanden in wielrennen is een fabeltje. Hooguit lagere druk met regen.

Michelangelo 2 december 2020 om 21:00

Schot voor de boeg:
– streng en consequent straffen bij gevaarlijk sprintgedrag
– eisen aan bidonhouders + bidons
– normering voor aankomststroken (obstakels, hekwerken, breedte, bochten)
– verbod op dalen op de bovenbuis (hoewel dat meer beeldvorming is dan echte aanleiding tot valpartijen volgens mij)

Verder misschien een commissie die zich hiermee bezig houdt. Met meer dan enkel wielrenners of ploegleiders erin.

Benieuwd waar ze mee komen….

Panache 2 december 2020 om 22:13

Vooral handhaving dus. Wat m.i. ook noodzaak is alvorens extra voorschriften in te voeren.

xistnc 2 december 2020 om 21:12

De UCI zal vermoedelijk aankondigen dat met de schorsing van Groenewegen andere veiligheidsmaatregelen overbodig zijn. Malafide hekken, aflopende parkoersen, inconsequente juryleden en kopstotende dan wel zwiepende Quicksteppers zullen voorgoed geen enkel probleem meer zijn.

Merlinappa 2 december 2020 om 21:51

Benieuwd of ze de tekening van Bos en Zonneveld hebben gezien in het AD vandaag. Dat zijn reële en goed toe te passen oplossingen.

Michelangelo 2 december 2020 om 22:23

Ik heb ze ook bekeken.

Verwacht de volgende reflex: “Te duur, niet uitvoerbaar, dat werkt op de baan maar de weg is heel anders….”

En dat zou jammer zijn, want je zou er (gecombineerd met baanwielren-achtige handhaving) heel veel mee kunnen oplossen.

Rsw85 3 december 2020 om 05:18

Mooi initiatief en deels goed uitvoerbaar. Lijnen op het wegdek is goedkoop en de regels eromheen invoeren kost ook niet al teveel lijkt mij. Het is vooral een kwestie van willen.

limburgia 3 december 2020 om 11:57

Wat een kul , wielrennen is geen hardlopen .

Turtlehead 3 december 2020 om 10:12

Ik heb ook een paar creatieve ideeën;)
1. Vaak handen wassen
2. Iedereen mondkapje op
3. Niet in groepen bij elkaar
4. Alleen verpakt voedsel
5. Alle koersen sluiten

On: goed dat ze proberen in gezamenlijk overleg een pakketje zaken te regelen. Ik denk dat je daarnaast moet zorgen voor permanente alertheid/verantwoordelijkheid hiervoor, een toezichthouder of tuchtcommissie oid die aan organisatoren, commissarissen, ploegen en renners verplichtingen kan opleggen en die het hele jaar zichtbaar en actief is.
Er staat namelijk altijd wel ergens een paaltje of er mist een hooibaal, of een renner doet iets doms, of een manager roept dwaze dingen. Het ontbreekt nu aan centraal gezag.

Headlines

Materiaalzone

Populair