UCI: bandentype Wout van Aert rechtmatig

maandag 30 januari 2017 om 11:15
UCI: bandentype Wout van Aert rechtmatig

Foto: Orange Pictures / Sportfoto.nl

Wout van Aert blijft de gemoederen bezighouden in de veldritwereld. De Belg wist gisteren zijn wereldtitel te verlengen mede dankzij een speciaal soort fietsband. En dat leidde weer tot twijfels.

De mondiale titelstrijd bij de mannen werd gisteren ontsierd door de vele lekke banden. Van Aert kwam met één lekke band redelijk ongeschonden uit de strijd. De 22-jarige veldrijder koos voor het groen gekleurde Michelin Mud-profiel uit de jaren 90, gekleefd op een Dugast-karkas. Een fietsband in deze vorm is niet in de winkel te koop, terwijl dat wel een vereiste is.”De fietsen en accessoires moeten in de handel verkrijgbaar zijn en geschikt voor alle beoefenaren van de wielersport”, schrijft het UCI-reglement voor.

“We hebben de discussie op het hoogste niveau gevoerd: met voorzitter Brian Cookson, iemand van de juridische dienst, iemand van de materiaalcommissie en mezelf”, zegt Peter Van den Abbeele, coördinator veldrijden bij de UCI tegen Het Laatste Nieuws. “We zijn tot de slotsom gekomen dat er geen inbreuk is gemaakt tegen het reglement. De entourage van Niels Albert heeft ons ingelicht over de banden die ze zouden gebruiken.”

De speciale fietsband werd gemaakt door Richard Nieuwenhuys, van fietsbandenproducent Dugast: “Niels Albert kwam bij mij en vroeg of ik dat voor hem kon doen. Dat kon. Voor iedereen anders had ik dat ook gedaan.”

Dit artikel delen:

72 Reacties

ruudenkit 30 januari 2017 om 11:22

De uci had hier van tevoren protest tegen in moeten dienen, niet erna.
Ik vond het een oneerlijke strijd mbt de banden.
Waarom reden de andere belgjes niet ook op die banden, teamspirit???

Attack 30 januari 2017 om 11:23

Dus de renners moeten rijden op materiaal wat iedereen kan kopen maar wat met deze band niet het geval is maar het word wel goed gekeurd?

Joachim 30 januari 2017 om 11:27

@ ruudenkit, Belgen en teamspirit, waar heb je het in godsnaam over? ;)

aardappeljager 30 januari 2017 om 11:28

Iedereen had het verzoek in kunnen dienen (en dat zou worden gehonoreerd) is niet hetzelfde als iedereen kan het kopen in de winkel.

Vooral merkwaardig dat alleen Wout op deze banden reed en niet de gehele selectie of anders het gedeelte dat van dezelfde ploeg is

Geraint 30 januari 2017 om 11:37

Ondertussen is gebleken dat het veel meer met de bandendruk te maken heeft gehad danwel met die bewuste tubes. Zahner reed op gewone Rhino’s geen één keer lek. Hij had ze echter loeihard gezet.

TomDJ 30 januari 2017 om 11:38

Tja, de UCI wist van tevoren van de banden en ging akoord.
De bandenkeuze staat vrij voor iedereen.
Van Aert (en gevolg) hebben de juiste keuze gemaakt.
Hij had (misschien daardoor?) minder pech.
En dat geeft de doorslag bij renners die bijna gelijkwaardig zijn.
Balen als je dan verliest, maar verder einde verhaal.

Schone 30 januari 2017 om 11:39

Je kunt er van alles van vinden maar dit was volgens mij gewoon slim.

hugenholz 30 januari 2017 om 11:42

Ik neem dat er al een protest is ingediend door de KNWU? Hamvraag is de beschikbaarheid van die band, als dit in het geheim is gemaakt speciaal voor Van Aert dan lijkt me dit illegaal. Als er zeg maar 50 van dit soort banden in de winkel van Nieuwenhuis beschikbaar waren dan is er niks aan de hand maar ik begreep dat deze band gewoon helemaal niet meer bestaat. Een combinatie van een oud profiel met een nieuw karkas lijkt mij heel speciaal.

Jowinho 30 januari 2017 om 11:45

In het geheim gemaakt door Van Aert? Die banden zijn 15 jaar oud. Zie Van Aert als staan aan het huis van Richard als 7-jarige. “Ik wil binnen 15 jaar WK worden, kun je wat banden enkel voor mij maken?”

Sagan=hulk 30 januari 2017 om 11:48

Belachelijk. In Tabor wou Joris Nieuwenhuis ook met een speciale ijsband rijden, maar dit mocht niet van de uci, omdat deze band niet in de winkel te koop is. Als deze groene band van Van Aert niet in de winkel te koop is, dan moet hij gewoon uit de uitslag geschrapt worden. Regels zijn er voor iedereen en het is niet omdat je Van Aert bent dat je meer mag. Ik ben er vrij zeker van dat als een Boros of Venturini met deze banden waren aangekomen dat de uci ze had teruggefloten.

Van Aert kan er natuurlijk zelf weinig aan doen, maar dit wk was een klucht. Sport onwaardig. Het was gewoon hopen dat je geen lekke band kreeg. Van Aert was zeker niet sterker dan Pauwels en wat een koers reed Van Der Haar (6x lek) en Van Der Poel was gewoon sterker dan Van Aert, maar Wout reedt dus op die illegale banden.

@Jowinho
En jij gelooft dat het exact dezelfde banden zijn als 15 jaar geleden. Natuurlijk is dat niet het geval, daar zijn in het geheim wel heel wat aanpassingen aan gedaan. En omdat deze banden niet in de winkel liggen, moet Wout gediskwalificeerd worden. Dat zijn nu eenmaal de regels.

Imbatido 30 januari 2017 om 11:51

Jammer dat Van Aert de enige was die met die groene banden reed, want het is nu lastig te zeggen of het echt aan die band lag. Het is namelijk nog praktisch dezelfde band, alleen dan met een groen (Michelin-profiel) ipv zwart (Rhino-profiel) loopvlak. Nu worden die groene banden als geweldig beschouwd, terwijl Zahner met meer druk in zijn rhino’s 0x lek reed. Van Aert reed ook met meer druk en reed 1x lek, maar heeft misschien wel enorm veel geluk gehad.

lorenzvdg 30 januari 2017 om 11:59

Deze banden worden niet meer gemaakt omdat gewoon niemand er mee rijdt. Deze banden waren 10 jaar geleden overal verkrijgbaar. Als je ze nu nog wil moet je er gewoon hard naar zoeken, dat is wat wordt bedoeld met niet overal verkrijgbaar dus. Bandenverkopers hebben ze mss nog wel op zolder liggen maar niet meteen in hun uitstalraam omdat er geen vraag naar is. Dit is helemaal iets anders dan “speciaal gemaakte banden” voor Van Aert of speciale ijsband van Nieuwenhuis. Als Mathieu of eender welke andere crosser gewild hadden dan hadden ze op net dezelfde banden kunnen rijden. Volgens mij reed Merlier er niet op om snel te starten zodat hij Wout kon helpen in de beginfase. Ik denk ook niet dat ze een hele vrachtwagen van deze dingen hadden.

lorenzvdg 30 januari 2017 om 12:00

@Sagan=hulk: Hij kan helemaal niet gediskwalificeerd worden want de UCI had vooraf hun goedkeuring gegeven, anders had Wout op gewone banden gereden. Ook dat zijn nu ook eenmaal de regels.

Geraint 30 januari 2017 om 12:00

Tja, moet je ze nu in de winkel kunnen kopen of moet je ze ooit hebben kunnen kopen in een winkel? Volgens Van der Haar en Rudi de Bie is dergelijk type band goed gekend en niks bijzonder. Alleen rijdt er geen luis meer op wegens te stug.

@Sagan=hulk, schijnt dat er wel vaker op heel oude tubes wordt gereden.

robotour 30 januari 2017 om 12:01

De UCI heeft het goedgekeurd, terwijl in het eigen reglement iets anders staat.
Waarom zou je ook reglementen hebben als UCI zijnde ?;)

Voorgeborchte 30 januari 2017 om 12:01

Goed dat hier niets tegen gedaan wordt. De band is ooit te koop geweest. Het zou stom zijn als je door die regels je aangekochte banden moest weggooien eens ze uit de handel worden genomen voor een nieuwer model.

mania 30 januari 2017 om 12:01

Van der Poel ging wel aan die bandjes geraakt zijn mocht hij er interesse in hebben. Ben ze nog eens tegengekomen in een uitverkoop en heb er zo ook liggen (welliswaar niet op dugast karkas maar als bandje, maar dan kan hij wel regelen). En Adrie zal er zeker wel aangeraken aangezien hij zelf crosser was in de glorietijd van die bandjes.

Spinergy 30 januari 2017 om 12:09

Wout reed hier in 2015 ook al mee op het WK.
Dit profiel is nooit door Michelin als tube verkocht, iedereen die er ooit mee gereden heeft, heeft het profiel uit de band geknipt en op een tube laten lijmen door Richard.

Wheely 30 januari 2017 om 12:10

In 2015 reed van Aert ook al met deze banden. Ze zouden zelfs opnieuw op de markt komen begreep ik.
http://www.cxmagazine.com/fmb-tires-cyclocross-tubulars-green-silica-slalom

Panclaro 30 januari 2017 om 12:13

Pffff, wat een non-discussie weeral. Gaat er dan iemand weer een #jankerd starten ook zeker? #vijgennapasen

Arema Pro Cycling Team 30 januari 2017 om 12:26

Mosterd na de maaltijd…

VDB44 30 januari 2017 om 12:36

Edit redactie: Niet doen

Janjanssen98765 30 januari 2017 om 12:45

Het zegt alles over de UCI dat ze gewoon hun eigen reglement niet naleven.
Wat een bende prutsers zijn het daar.

Sagan=hulk 30 januari 2017 om 12:54

@Lorenzvdg
De uci had Van Aert dan niet mogen laten vertrekken met deze banden, of ze tenminste deftig controleren. Want ik blijf er bij dat dit niet die 20 jaar oude banden zijn. Dat zijn zeker geen betere banden waarmee je moeilijker lek rijdt. Volgens mij heeft de sluwe Albert daar weldegelijk iets in verandert, maar omdat het een groene band is, kom je wel erg makkelijk uit bij die oude michelin band. Of Van Aert heeft gewoon ontzettend veel geluk gehad door maar één keer lek te rijden, want op de druk moet je het ook niet steken. Na de eerste lekke band reden Van Der Poel en Van Der Haar ook rond met meer druk, maar het hielp niks.

Orakel 30 januari 2017 om 13:06

Wat is de geest van de regel? Dat is om op een band te rijden die gewoon verkrijgbaar is voor iedereen. Dus niets speciaals of uit een museum.
De regel sluit dus op maat gemaakte banden uit (ook als die op maat gemaakte band in één winkel zogenaamd te koop is). De regel sluit ook banden uit die in principe over hun houdbaarheidsdatum zijn, zoals 15 jaar oude banden.
Ik snap wel dat de UCI het niet aandurft om de klucht nóg belachelijker te maken, maar ga in de toekomst gewoon je eigen regels naleven. Of het nu stayeren achter een ploegleider is, een plakbidon of een reglement voor banden.

Headlines

Materiaalzone

Populair