UCI-baas Lappartient denkt na over budgetplafond

UCI-baas Lappartient denkt na over budgetplafond

foto: Sirotti

donderdag 23 november 2017 om 16:30

Alberto Contador zinspeelde al eens met de gedachte en ook Vincenzo Nibali opperde onlangs het idee om een budgetplafond in het leven te roepen. Zij krijgen bijval van de nieuwe UCI-baas David Lappartient. In gesprek met Le Télégramme laat de Franse voorzitter weten dat hij de mogelijkheid onderzoekt. “Maar het is niet eenvoudig.”

Aantrekkelijkere koers
Reden voor een budgetplafond is voor veel renners de dominantie van Sky de laatste jaren. Lappartient wil daar niet aan en haalt de Franse ploeg La Vie Claire aan. Tijdens de Tour de France van 1986 eindigden van die ploeg Greg Lemond, Bernard Hinault, Andy Hampsten en Niki Rüttimann respectievelijk als eerste, tweede, vierde en zevende in het eindklassement. “Het doel is om aantrekkelijkere wedstrijden aan te bieden. Niet dat een ploeg de beste renners ter wereld heeft en de koers daardoor blokkeert.”

Lastig realiseerbaar
Lappartient benadrukt dat ploegen zelf moeten bepalen welke prijs zij voor een atleet willen betalen. Voor ploegen met een kleiner budget is het aantrekken van een renner met een groot salaris een lastigere opgave om het evenwicht in het team te bewaren. Een budgetplafond moet ervoor zorgen dat alle ploegen bewuster gaan nadenken over hun keuzes. “Het is alleen niet eenvoudig om een budgetplafond te realiseren”, denkt Lappartient. “We zijn in voorbereidende gesprekken met een aantal vertegenwoordigers. Het is iets dat iedereen algemeen moet delen en accepteren.”

Volgens de UCI is het gemiddelde budget van een WorldTour-ploeg achttien miljoen euro. De grootste ploeg ter wereld werkt met 34 miljoen euro.

Dit artikel delen:

29 Reacties

Sagan=hulk 23 november 2017 om 16:39

Werk gewoon met een loonplafond, zoals ze in de NBA doen. Economisch gezien lijkt een budgetplafond me niet de goede oplossing, hierdoor ga je investeringen in nieuwe technologie, betere medische begeleiding van renners en dergelijke juist aan banden leggen.

0
west 23 november 2017 om 16:41

Lappartient weer door de bocht met zn luchtballon. Franse Roeptoeter.

0
brianbentert 23 november 2017 om 16:44

Bij Amerikaanse sportbonden als de NFL, NBA en NHL werkt het salaris systeem perfect. Tevens is de onderlinge verhouding tussen de teams veel beter.
Vrees alleen dat in het wielrennen bij een team als Sky Froome bakken geld gaat pakken en andere renners onderbetaald gaan worden. Je zult dan renners met bepaald aantal dienstjaren meer verplicht moeten betalen dan 1e jaars renners. Dit stimuleert ook het aantrekken van jonge renners.

0
Widukind 23 november 2017 om 16:45

Interessant idee. Niet zo goed voor de lonen van de renners, maar wellicht wel goed voor de attractiviteit van de koers.
@Sagan=hulk. Ja want betere technologie en betere medische begeleiding is waar we op zitten te wachten in het wielrennen..

0
Arry1337 23 november 2017 om 16:47

Dan zou ik aanraden om een budgetplafond in te stellen van 35 Miljoen, dat toeneemt met 1% per jaar. Op die manier beperk je momenteel niemand, en zijn het regels die op de lange termijn ervoor zullen zorgen dat er meer ploegen kunnen aansluiten bij de absolute top. Sky wordt zo niet benadeeld per direct, maar zal efficiënter en/of effectiever moeten worden met het geld om nog winst te behalen op dat vlak. Al ben ik dan bang dat er malafide praktijken de kop op zullen steken :/

0
Luuk Zuijderwijk 23 november 2017 om 16:48

Zou er met budget niet salarisbudget bedoeld worden? Zo niet, dan lijkt het me voor de groei van de sport een beetje een raar voorstel.

0
assen 23 november 2017 om 16:48

Ik heb me heel erg verbaasd over het systeem in de VS bij basketbal. Je zou het niet verwachten van een kapitalistisch land als de VS, maar het systeem daar is communistisch. Erg gelijk gestreken qua geld en macht en wie waar speelt.

Van mij hoeft dat overigens niet hoor. Ik vind de dominantie van Sky, en het geld dat ze meer hebben dan andere teams, nog wel meevallen. Al is het verschil in praktijk (34-18) groter dan het lijkt, omdat een flink deel van het geld vaste kosten is. Stel die vaste kosten zijn 9 miljoen, dan zijn de budgetten voor renners en lekkernijen 25 voor Sky en 9 gemiddeld.

0
Mathieu Moller 23 november 2017 om 16:51

Ik heb dit idee al vaker langs horen komen en het is mij nog steeds niet helemaal duidelijk hoe dit in zijn werk zou moeten gaan. Krijgt een Nibali of Froome dan nog steeds een topsalaris en gaan zijn knechten er op achteruit of worden de lonen juist genivelleerd? Of is dit per ploeg anders en krijg je dat de ene ploeg twee of drie peperdure kopmannen heeft en verder een hoopje onderbetaalde knechten, terwijl een andere ploeg een hele hoop goedbetaalde subtoppers heeft?

0
maurits1972 23 november 2017 om 17:07

@mathieu moller
Zoals ik het lees lijkt me dat duidelijk. Plafond aan het budget. Keuze ligt bij de ploeg.En Wil je daar Froome 20 miljoen van geven heb je weinig meer over voor de rest.

0
ChefSpijker 23 november 2017 om 17:12

assen >>> En toch heb je daar ook wel flinke machtsverschillen tussen de teams. Je hebt daar gewoon ploegen met veel geld die dan een bepaalde boete (luxury tax) betalen omdat ze zich dat toch kunnen veroorloven als ze over de salary cap heen gaan.

0
aardappeljager 23 november 2017 om 17:12

De vergelijking met de amerikaanse systemen gaat niet helemaal op volgens mij. Ze hebben daar bijvoorbeeld het draft systeem voor nieuwe aanwas

0
marehoek 23 november 2017 om 17:15

Heeft Lappartient nog geen huilie huilie van.Sky.aan.de
telefoon gehad, met de.vraag
of hij nog.goed bij zijn.hoofd is.
De grote ploegen hebben het voor het.xeggen.meneet.Lappartient, denk.aan.je.baamtje je bent zo weggestemd.

0
limburgia 23 november 2017 om 17:16

Alweer een regel die de kapitaal arme Franse teams moet bevoordelen.
Waar hij nu mee bezig is en wil doorvoeren is niet alleen lachwekkend
maar zal voor de professionele wielersport de doodssteek worden .
Wat is er mis met kapitaalkrachtige sponsors die de renners een salaris
kunnen betalen die aan zo’n zware sport eigenlijk niet meer dan heel
hard nodig is.

0
F e r o x 23 november 2017 om 17:38

Is wettelijk gezien onmogelijk in Europa.

0
mollemarijden 23 november 2017 om 18:09

Volledig terecht nu zag je dat soms toch ook in de vuelta toen Froome gelost was 5 toprenners nog om zich heen. Slaat gewoon nergens op.

0
Skedel 23 november 2017 om 18:09

Van mij mogen ze het plafond best vastzetten op 25 miljoen.
Genoeg budget om een sterk team van te bouwen en geen/amper nog de mogelijkheid om 6-10 kopmannen in je team op te nemen.
Het zal nooit zo zijn dat de knechten dan maar voor een schijntje moeten gaan rijden, alleen zullen de sterke knechten/suptoppers wel wat beter over de teams verdeeld worden.

0
Fast Freddy 23 november 2017 om 18:11

Geweldig plan!! Dit betekent vooral dat er minder toppers in een ploeg rijden. Dat is niets mis mee!

0
schipperaar 23 november 2017 om 18:12

Onmogelijk te controleren en nog altijd denkende dat beter betaald beter presteren inhoudt. Hoe blijf ik in beeld?

0
Shinzawai 23 november 2017 om 18:12

En als een renner dan indirect salaris ontvangt van de sponsor voor “promotie-activiteiten” o.i.d., dan is het systeem alweer om zeep geholpen.

0
thorsen 23 november 2017 om 18:45

@Shinzawai, precies… Neymar zou hier nog wel wat handige tips kunnen geven.

0
Max1 23 november 2017 om 19:03

Het is een goede zaak dat Lappartient bij verschillende beslissingen de dominantie van Sky viseert, want deze dominantie maakt de wielersport kapot. Een budgetplafond zou een heel goede zaak zijn.

0
Jungle Man 23 november 2017 om 19:32

@Max1
+1
Er zal toch iets moeten gebeuren om het wielrennen niet kapot te laten gaan zoals bij voetbal.

0
SvB 23 november 2017 om 21:39

De regelgever (UCI) zal altijd achter lopen bij de menselijke natuur (teams en toprenners), welke gedreven worden door prestaties levere en bijbehorende sponsorinkomsten en prijzengelden (team) en ander persoonlijk winstbejag (renner).
Zoals hierboven al eerder gemeld, kan de sponsor een renner een vergoeding uitkeren voor werkzaamheden buiten het fietsen om, welke een veelvoud van het contractsalaris kan zijn. En dit is de meest voor de hand liggende vorm.
Ik ben bang dat de mensch als zodanig in de huidige globale samenleving al zo verknipt is, dat van het romantische “van je hobby je werk maken” al geen sprake meer is. Het salaris bepaald je sportieve status, niet meer je prestaties. Verklaart voor mij mede ook waarom de wielersport in specialisten versplinterd. Jammer maar een onomkeerbaar gedoe

0
tvm 23 november 2017 om 22:32

Duidelijke samenvatting svb. Korte termijn winst zal, over de hele linie gezien, altijd prevaleren boven het groepsbelang of het belang van de sport. Zie daar ook het tekortschieten van de marktwerking en het naïeve gedachtegoed van M. Rutte en co.

0
AWestie 23 november 2017 om 23:27

Die laatste zin zegt ook zo veel. Ik vind het tragisch dat wielerploegen zo weinig openheid over hun uitgaven e.d. doen. Men moet er echt naar graven, en nog weten we bijster weinig. Daarnaast is dit idee een doekje tegen het bloeden. Er moeten vooral meer mogelijkheden komen waardoor ploegen meer meeverdienen aan koersen, dan maak je een budgetverschil!

0
  • 1
  • 2

Headlines

Populair

Materiaalzone