UAE-teammanager Matxin: “We gaan niet de tactiek van Jumbo of INEOS gebruiken”

woensdag 26 januari 2022 om 08:43
UAE-teammanager Matxin: “We gaan niet de tactiek van Jumbo of INEOS gebruiken”

foto: Cor Vos

UAE Emirates heeft zich flink versterkt afgelopen winter. Met João Almeida, George Bennett en Marc Soler kwamen er drie sterke klimmers over, die Tadej Pogačar kunnen ondersteunen in de bergen. Deze renners zullen echter niet simpelweg worden ingezet om op kop van het peloton tempo te maken voor Pogačar. “Wij zullen geen kampioenen binnenhalen om ze te laten werken als knechten”, vertelt teammanager Joxean Fernández Matxin aan CyclingWeekly.

UAE Emirates zal dus niet gebruikmaken van de tactiek die andere grote ploegen in het verleden hanteerden, waarbij grote renners voornamelijk als schakel in een klimtrein dienen. “We denken er niet aan om die tactiek te gebruiken. We gaan niet de tactiek of strategieën hanteren van Jumbo, INEOS of welk team dan ook. Wij willen simpelweg UAE Emirates zijn”, klinkt het.

De afgelopen jaren leek een dergelijke strategie überhaupt niet aan de orde voor de ploeg uit de Emiraten. Het team kreeg geregeld het verwijt dat Pogačar niet goed genoeg ondersteund werd. Maar Matxin wil dat nuanceren. “Wat duidelijk is, is dat er veel momenten zijn geweest waar Tadej omringd was door heel wat ploeggenoten”, klinkt het.

“Ook gebeurde het vaak, bijvoorbeeld in de Tourrit naar Tignes, dat er drie renners van ons bij hem waren op het moment dat hij aanviel. Goed, zij konden hem dan niet volgen, maar dat kon niemand”, zegt Matxin. “Ik denk dat het lastig is om bij de beste renner in de wereld te blijven, want dit betekent dat je zelf ook een van de beste renners in de wereld moet zijn.”

Dit artikel delen:

20 Reacties

Lalsacien 26 januari 2022 om 09:05

Hoe meer verschillende tactieken, hoe leuker de wedstrijden.

Spartacus 26 januari 2022 om 09:31

Tactiek is toch al jaren om gewoon aan te haken bij het treintje van Jumbo?

Barry Batsbak 26 januari 2022 om 11:31

Precies. Lekker bij Ineos en TJV op de bagagedrager meedrijven en 300m voor de finish wegspringen om de boni’s weg te grabbelen. En Poga is weer een dag verder en een paar seconden verder weg. Als je dat maar vaak genoeg doet dan sta je lekker los van de rest.

Panache 26 januari 2022 om 09:50

Pogacar rijdt bergop (het liefst in slecht weer) gewoon enkele minuten weg en niemand kan hem volgen. Dat is zijn tactiek.

bswinkelss 26 januari 2022 om 09:50

Als hij in de komende tour te maken krijgen met een uitstekende roglic en vingegaard, dan kan hij zeker een meesterknecht gebruiken. Pogi heeft jonas er vorige tour ook maar 1 keer echt afgereden natuurlijk. Met een roglic in topvorm daarnaast moet pogi toch van goede huize komen

Sammysosa 26 januari 2022 om 09:55

Wat betekent dit nou? Hoe gaat ie wel rijden dan?

Polleke 26 januari 2022 om 10:03

Zijn andere “kampioenen” lukraak in de aanval sturen, daarachter gaan dan 2,3 ploegen een trein vormen omdat hun kopmannen liever een egaal tempo aanhouden om dan in de finale uiteindelijk toch man tegen man te rijden…dus blijft alles bij het oude…

Dikke Vrouw 26 januari 2022 om 10:02

Als Roog recht blijft zie ik niet waar Poog m kan lossen. Jumbo heb met Jonas iemand die ook podium kan rijden dat heeft de uae niet

Pizzi 26 januari 2022 om 10:23

Ik vraag me af of Roglič vorig jaar had kunnen volgen bij die demonstratie van Pogačar in de Tour van 2021. Zullen we natuurlijk nooit weten.

Hoop op een nieuw waanzinnig gevecht en ben daarbij stiekem, of nou ja stiekem, op de hand van Roglič. Wel heel jammer dat Bernal in de aankomende Tour geen acte de présence zal geven.

Lalsacien 26 januari 2022 om 10:32

@Pizzi Carapaz ging als enige mee maar moest snel afhaken. Als Roglic langer mee was gegaan, wat ik voor mogelijk acht, had Pogacar iets op reserve gereden.

xistnc 26 januari 2022 om 10:28

Misschien willen ze de tactische variant met McNulty nog een keer proberen?

Lalsacien 26 januari 2022 om 10:33

Dat gaf een leuk koersverloop.

Shinzawai 26 januari 2022 om 10:53

Matxin bedoelt natuurlijk alleen maar dat Almeida dit jaar voor zichzelf mag rijden. Daarnaast zullen ze zelf ook wel weten dat mannen als Soler en Bennett niet harder kunnen dan de treintjes van Ineos en Jumbo, dus heeft het weinig zin om deze mannen op te branden met de knechten van Roglic lachend in het wiel.

Romāns Vainšteins 26 januari 2022 om 11:20

Dat lachend in het wiel is iets wat je vaak leest maar natuurlijk wel genuanceerd dient te worden. De kop nemen is niet iets algemeens maar op die manier bepaal jij als ploeg het tempo waarop dit gebeurt en in hoeverre je de koers aan de vluchters gunt of niet. Van SKY is bekend dat zij er van hielden om het zo gezapig mogelijk te doen zodat de labproducten hun computertjes nog klopten op de eindklim, Movi en Astana deden het meestal om de koers hard en overzichtelijk te maken.

Wanneer Jumbo een heel plan uitgedokterd heeft qua wattages dat ze een beplaade etappe zo-en-zo aanpakken gaan zitten ze kortom niet te lachen in het wiel wanneer UAE al de col daarvóór veel harder op knalt.

Baukema Tomoulin 26 januari 2022 om 11:16

Press X: Doubt

Cochise 26 januari 2022 om 11:27

Leuke insteek. Hopelijk kunnen ze dat ook volhouden. Ze zijn als team natuurlijk twee keer niet zo erg op de proef gesteld. Die eerste Tour kon Pogi nog stiekem meesurfen op de golf van Jumbo, vorige Tour was de tegenstand vrijwel onbestaande. Op het moment dat Pogi eens in de verdrukking zou komen op een tussenstuk of in een vallei zal het geweer waarschijnlijk wel van schouder veranderd worden.

Verder is het natuurlijk volstrekt logisch dat Jumbo die tactiek hanteert met een afwerker als Roglic en is het hopen dat Ineos eindelijk wel de transitie kan maken naar een andere tactiek die bij hun “kopmannen” past.

Turtlehead 26 januari 2022 om 11:45

In de valleien was Pogi zijn ploeg al prima in orde afgelopen jaar. Door toeval of pech kan er iets gebeuren (of extreem veel lef van één van de andere opponenten).
Maar als je de beste van de wereld bent, is er maar weinig dat je niet recht kan zetten bergop.
Bernard Hinault (ik weet het, lang geleden) had zelfs voor Franse begrippen vaak een matige ploeg en won toch vijf keer de Tour (één keer gestolen van Greg Lemond uiteraard)..

Jean Dumas 26 januari 2022 om 11:34

Cruyffiaanse slotquote van Matxin.

Alucard 26 januari 2022 om 15:14

Ploegentactiek wordt zo schromelijk overschat in grote rondes. Natuurlijk heeft elke ronderenner wat inwisselbare knechten nodig om voor hem in de wind te rijden, maar elke serieuze ploeg beschikt daar meer dan voldoende over. Is het de laatste 30 jaar ooit voorgekomen dat de Tour gewonnen werd door een mindere coureur die dankzij de geniale ploegentactiek erin slaagde om superieure tijdrijders en klimmers af te troeven?

Romāns Vainšteins 26 januari 2022 om 16:29

Er zijn wel giri en vueltas gewonnen op die manier.

Headlines

Materiaalzone

Populair