UAE-ploegleider Allan Peiper zegt wielersport vaarwel

maandag 4 oktober 2021 om 08:26
UAE-ploegleider Allan Peiper zegt wielersport vaarwel

foto: Cor Vos

Allan Peiper heeft zondag in Parijs-Roubaix afscheid genomen van de wielersport. Al enkele jaren strijdt de 61-jarige Australische ploegleider van UAE Emirates tegen kanker en dat gevecht kan hij niet langer combineren met een baan in de koers.

Peiper laat aan Het Nieuwsblad weten dat hij twee weken geleden de beslissing heeft genomen om te stoppen. “Door de behandelingen heb ik minder energie. Ik voel aan mijn reflexen en concentratie dat ik mij moet weren om mijn job uit te oefenen. Het was het moment om een stap opzij te zetten”, vertelt de ploegleider, die vorig jaar vanuit de volgwagen van UAE Emirates  Tadej Pogačar naar zijn eerste Tour de France-eindzege leidde.

Zondag nam de oud-renner van o.a. Peugeot en Panasonic afscheid van zijn sport. “Het afscheid van de renners en de collega’s waren momenten dat ik het de voorbije week extra moeilijk kreeg. Ook tijdens de koers, maar Roubaix is een wedstrijd waarin je geen moment de concentratie mag verliezen. Ik vind het fantastisch om na zo’n heroïsche wedstrijd te mogen stoppen. De koers heeft mijn hele leven geboeid, maar nu ik kijk nu uit naar de rest van mijn leven.”

Peiper leidde Tadej Pogačar in 2020 naar zijn eerste Tourzege – foto: Cor Vos

Dit artikel delen:

15 Reacties

Landeirovic 4 oktober 2021 om 08:37

Dit zal ook een klap voor Pogacar zijn. Die het heel goed met elkaar konden vinden. Overigens is Peiper echt een topmens! Veel respect!

Idske 4 oktober 2021 om 08:47

Wat lijkt die op Tim Cook zeg. Of andersom natuurlijk..

Aart van Woud 4 oktober 2021 om 10:05

Ik wist niet dat hij zò ziek was.. Heel triest nieuws dat hij daarom de sport moet verlaten op een relatief jonge leeftijd. Hoop op beterschap voor hem!

de adelaar 4 oktober 2021 om 10:28

Hoop dat ie het gevecht van zijn leven wint…. Aimabele man. Fijne goed ploegleider

klootje kriekeljon 4 oktober 2021 om 11:05

Sluit ik me graag bij aan.

Michelangelo 4 oktober 2021 om 12:40

Ik ook (en nog wat tekens)

Arema Pro Cycling Team 4 oktober 2021 om 12:21

Vorige maand was hij nog zo aardig, om met mij op de foto te gaan. Zeer Aardige man. Wens hem veel kracht.

Polleke 4 oktober 2021 om 13:27

Een verlies voor de sport… en wat een levensverhaal ook, beschreven in zijn boek ‘A p(e)ipers tale’, zo worden ze niet meer gemaakt… sterkte man, ook deze klim ga je over…

Drossard Kudus 4 oktober 2021 om 14:31

Graag geziene gast en een echt verlies voor de wielersport. Hopelijk kan hij genezen en zien we hem ooit nog terug in deze kringen, maar dat is van ondergeschikt belang. Sterkte in herstel Allan.

CrazyVonkyStyl3 4 oktober 2021 om 14:50

Hopelijk is hem nog een lang en gezond leven gegeven.

Bailey 4 oktober 2021 om 15:01

Wat een verlies voor het team en de wielersport!! Een geweldige vent met vakkennis en weet iedereen altijd heel goed te motiveren! Hebben hem leren kennen in de Panasonic en Tulip tijd een geweldig aimabel mens!! Heel veel sterkte Allan en het ga je goed buiten de wielersport hopelijk!! Sterkte!!!

peterwinnen 4 oktober 2021 om 18:17

Ik heb altijd wat moeite om kanker met strijd in verband te brengen. Althans met de suggestie dat je de ziekte kunt overwinnen als je hard genoeg knokt, alsof de slachtoffers dat dan niet hebben gedaan. Niet dat dit in dit artikel nou zo zeer gebeurt, overigens.
Persoonlijk nootje, op een wielersite.

steven2743 4 oktober 2021 om 20:27

Dank je voor de toevoeging. Ben ik het helemaal mee eens.

zacht 4 oktober 2021 om 21:02

Eindelijk tijd om zijn kunstgebit te zoeken.

Jean Dumas 5 oktober 2021 om 12:15

Het ga hem goed.

Headlines

Materiaalzone

Populair