UAE Emirates-ploegleider Peiper: “We gaan niet zo koersen als INEOS of Jumbo-Visma”

donderdag 28 januari 2021 om 11:11
UAE Emirates-ploegleider Peiper: “We gaan niet zo koersen als INEOS of Jumbo-Visma”

foto: Cor Vos

UAE Emirates zal in de Tour de France nooit de tactiek hanteren die INEOS Grenadiers en Jumbo-Visma hebben laten zien de laatste jaren. Dat vertelt ploegleider Allan Peiper, die de selectie flink versterkt zag worden deze winter. “Dit is de sterkste ploeg waar ik mee gewerkt heb”, aldus Peiper.

Peiper deelt een compliment uit aan het management. “We gaan de uitdaging in de Tour de France weer aan en hebben Rafal Majka en Marc Hirschi aangetrokken, als versterking van de jonge groep die we al hebben”, zegt hij tegen Cyclingnews. “We hebben de renners in huis om een volledig gefocust team aan de start te krijgen van de Tour. Zij kunnen zich vanaf de eerste dag focussen op de gele trui. Dat is een flinke uitdaging, maar wel een mooie uitdaging.”

Naast de gevestigde namen kijkt Peiper ook naar aanstormende talenten Brandon McNulty en Mikkel Bjerg. “Ik heb er daarom vertrouwen in dat we genoeg munitie hebben om voor de gele trui te rijden, of om de gele trui te verdedigen als dat nodig is. Ik zeg niet dat we dan ook gaan rijden als INEOS Grenadiers of Jumbo-Visma. Ik zie het niet gebeuren dat dat onze tactiek wordt”, denkt de ervaren ploegleider.

Allan Peiper – foto: Cor Vos

Eigen koerswijze
De kopman van UAE Emirates in de aankomende Tour is natuurlijk Tadej Pogačar, de titelverdediger. “Hij heeft bewezen dat hij de Tour kan winnen. Hij was ook al derde in de Vuelta van 2019 en heeft laten zien dat hij zijn mannetje kan staan op alle terreinen. Met de selectie die we met hem meesturen, denk ik dat hij alles aan kan. We geven hem daarmee de kans om weer mee te doen om de bovenste plaatsen”, zegt Peiper.

“Nogmaals, we hoeven de grote ploegen daarin niet te volgen. We zijn slim en sterk genoeg om onze eigen koerswijze uit te stippelen. Hoe willen we de Tour de France aanpakken en waar nemen we verantwoordelijkheid? Als we dat al moeten doen tenminste”, geeft de 60-jarige Peiper aan.

Dit artikel delen:

48 Reacties

DuMoullemAert 28 januari 2021 om 11:15

Zal wel schijtlijster tactiek worden. Volgen, volgen en volgen, één keer aanvallen en tijdrit winst.

UrbanSteel 28 januari 2021 om 11:21

Is dat ook niet zoals Roglic het doet?

DuMoullemAert 28 januari 2021 om 11:23

Team tactiek. Ineos en Jumbo-Visma rijden toch vaak op kop.
Dat zal UAE dus niet doen.

-Stijn- 28 januari 2021 om 11:49

De kunst is om hen in een positie te brengen dat ze op kop moeten rijden. A zal dit zonder dumoulin moeilijker worden

Turtlehead 28 januari 2021 om 12:01

@DuMollemAert: Dat dus juist niet… Volgen, je kans afwachten en dan… er vol in knallen en voor gaan. Dat past ook genoemde nieuwe renners goed.
Is trouwens ook leuker om naar te kijken (niet alle dagen natuurlijk, maar wel die twee of drie dagen waarin hij losgaat).

S. Morgenstern 28 januari 2021 om 11:41

De gele trui verdedigen lijkt me een logische tactiek, wanneer Pogacar hem heeft. Begrijp alleen niet wat je dan anders kunt doen dan Ineos en Jumbo (en bij uitbreiding DCQS vorig jaar in de Giro) op die momenten doen. Volgens mij wordt er veel te interessant gedaan over dat werk, terwijl er in werkelijkheid gewoon geen andere smaken zijn voor een ploeg die de leiderstrui moet verdedigen. UAE heeft bijvoorbeeld ook niets anders gedaan in koersen waar Pogacar de leiderstrui had.

Jammer dat Peiper op dat punt blijft hangen op een lege (wat populistische) one-liner.

ChefSpijker 28 januari 2021 om 11:45

Pogacar heeft amper leiderstruien gehad in z'n 2 jaar als prof. Alleen paar dagen Algarve, Valencia, één dag Cali en één dag Tour. Waar enkel nog een vlakke rit volgde. Valt dus weinig over te zeggen wat UAE doet als Pogacar de leiderstrui heeft in een koers. In de Algarve namen ze toen in elk geval geen strakke controle, want SKA won toen bijna het AK via de vlucht die alle ruimte kreeg op de slotdag.

Turtlehead 28 januari 2021 om 12:03

@S. Morgenstern: vol elke berg opknallen tot je laatste helper aan de beurt is, is nog wat anders dan plichtmatig een mannetje op kop zetten en naar de finale rijden. Dat eerste is Sky-/INEOS-/TJV-style, het laatste is normaal en zal iedereen doen met de gele trui in de ploeg (behalve Mitchelton-Scott , die deden meestal helemaal niks).

S. Morgenstern 28 januari 2021 om 12:35

Daar zit inderdaad wel wat ruimte tussen, maar het is veel te simpel om bepaalde ploegen aan een kant van dat spectrum te plaatsen. Genoeg dagen waar de vlucht wel alle ruimte krijgt van die ploegen, of waar anderen op een gegeven moment maar gaan rijden.

De dagen waarop werkelijk vanaf de eerste berg iedereen op het rooster wordt gelegd, zijn sowieso vrij zeldzaam en ook niet gebonden aan het controleren voor de gele trui (zie de eerste bergrit met dat werk van Jumbo en inderdaad Mitchelton met de gele trui in de ploeg).

Quote:
In de Algarve namen ze toen in elk geval geen strakke controle, want SKA won toen bijna het AK via de vlucht die alle ruimte kreeg op de slotdag.

Ze hebben daar dus nog wat werk aan de winkel. Gevaarlijke kopgroepen zullen ook zij geen ruimte gaan geven, daar geloof ik niet in.

Japiejo 28 januari 2021 om 12:46

Daar zit héél veel verschil in. Je kunt je hele ploeg (incl. kopman) oproken door verschroeiend hard achter elke kopgroep aan te rijden, zoals Jumbo. Of plichtsmatig op kop rijden zodat je de tour wél kunt winnen ;)

S. Morgenstern 28 januari 2021 om 12:51

Jumbo heeft toch niet achter iedere kopgroep aangereden? Ik heb zelf heel wat ritten naar vluchters zien gaan, waar Jumbo plichtmatig op kop reed.

Daarnaast heeft dat verschroeiende kopwerk op dagen dat Roglic zich goed voelde volgens mij vaker wel, dan geen tijdwinst opgeleverd en heb ik nergens een opgerookte ploeg gezien. Mede doordat ze dus helemaal niet iedere dag als krankzinnige op kop reden. Wat dat laatste betreft kwam hun werk in de Vuelta, dichter in de buurt van de karikatuur die daarvan wordt gemaakt.

Rawolf 28 januari 2021 om 12:55

Als je het verschil in de tactiek tussen Jumbo 2020 en Sky/Ineos in de voorgaande jaren al niet ziet zal de tactiek van UAE ook wel hetzelfde lijken ja….

Ik noem maar eens iets…. Kuss EN Bennett in de kopgroep in een etappe. Ineos/Sky zou zoiets NOOIT doen. En zo zijn er nog legio verschillen zowel in tactieken, positioneren en sleutelmomenten. Sleutelmomenten bedoel ik mee, als iemand lek rijdt ofzo hoe pakken ze dat aan? Daar zitten ook wezenlijke verschillen in, allemaal ingestudeerde 'procedures'

S. Morgenstern 28 januari 2021 om 12:59

Als je alleen een lege one-liner wil plaatsen en niet in staat bent een inhoudelijke discussie te voeren, dan mag je wat mij betreft je reactie achterwegen laten.

Quote:
Kuss EN Bennett in de kopgroep in een etappe.

Dat was niet in de Tour, maar in de Vuelta (toen Carapaz in de leiderstrui heel vroeg alleen kwam te zitten, tot Amador weer terug wist te keren in de groep). Een koers overigens waar ook Ineos wel eens wat anders wil doen, omdat het niveau daar in de breedte nu eenmaal veel lager ligt dan in de Tour.

Quote:
En zo zijn er nog legio verschillen zowel in tactieken, positioneren en sleutelmomenten.

Ik ben benieuwd.

Wim Kruithof 28 januari 2021 om 13:16

S. Morgenstern, +1

Vind het altijd bijzonder dat zo makkelijk oorzaak-gevolg wordt beklonken. Alsof het niet ook zeer veel nut had dat Jumbo-Visma verschroeiend hard op kop reed. Zij domineerden op grootst wijze en konden geen weet hebben van de schier-onmogelijk buitenaardse tijdrit van Pogacar.

En inderdaad, zwakke populistische oneliner. Ingegeven vooral ook door een veel minder blok.

Panache 28 januari 2021 om 13:52

Zonder een betere tactiek te kunnen benoemen wil ik wel twee quotes plaatsen uit de Code Geel documentaire. Dumoulin “lachertje van het peloton” vanwege het niet noodzakelijk op kop rijden en de “free ride” voor Pogacar waar Roglic over sprak.

S. Morgenstern 28 januari 2021 om 13:58

Het lachertje van het peloton waren ze in de maanden natuurlijk sowieso niet. Afgaande op alle dingen die er toen over hun dominantie zijn gezegd en geschreven, is dat punt moeilijk te maken.

De free ride is gewoon een feit (ook te vinden bij alle edities die Froome heeft gewonnen) en tevens een gegeven dat er ook was geweest met enkel puur plichtmatig kopwerk, ook dan had Pogacar niet verplicht geweest zijn ploeg op kop te zetten (laat staan zichzelf).

Rawolf 28 januari 2021 om 15:05

A dat was in de Vuelta ja, heeft in de Tour jumbo nooit in een kopgroep gezeten?

Maar bv hoe ze omgaan met positioneren is het bij Jumbo alle hens aan dek waar Ineos vertrouwt op de specialisten, Kwiato en Rowe etc. In de Tour bij Jumbo gooit Bennett zich er ook gewoon tussen om de ploeg van voren te houden. Dat heb ik Nieve en kornuiten nooit zien doen.

Hoe ze afdalingen aanpakken, jumbo zet de kopman in een andere positie. Hoe ze omgaan met eten drinken, Sky rekent bijna meer op medewerkers langs het parcours en Jumbo maakt meer gebruik van de auto.

Jumbo bemoeit zich meer met het ontstaan van de kopgroep met ‘waakhonden’, Sky verspilde daar nooit energie aan, als het ze niet zint gaan ze gewoon temporijden.

S. Morgenstern 28 januari 2021 om 18:06

Bennett en Kuss zitten bij het positioneren achter Roglic, zoals ook Nieve en Poels altijd. Martin/Gesink en Van Aert vervullen daar de rol van Kwiatkowski en Rowe. Het schoolvoorbeeld van die aanpak kun je terugzien in dat dorpje vlak voor het brak in de waaierrit. Beide ploegen hadden daar exact dezelfde tactiek, gebroederlijk naast elkaar, met hetzelfde type renners. Daar zit dus geen wezenlijk verschil. Integendeel zelfs.

Hetzelfde zie ik in de afdalingen gebeuren. Afhankelijk van de afdaling zit Roglic daar vlak achter Van Aert, of achter een wat grotere sliert ploeggenoten. Het wezenlijke verschil kan ik ook op dat punt niet constateren.

De bevoorrading gebeurt ook bij Jumbo in de bergritten hoofdzakelijk vanaf de kant. Dat is daar al jaren de procedure, gekopieerd van Sky. Daar dus ook vooral redenen om overeenkomsten te zien tussen beide ploegen.

De aanpak van kopgroepen in het begin van de koers is inderdaad iets anders, maar wel met hetzelfde effect en weinig verschil qua inspanning die ervoor moet worden geleverd. Ik betwijfel dus of dat een wezenlijk verschil is tussen Ineos en Jumbo. Lijkt me eerder een nuance verschil qua aanpak.

Alles bij elkaar tamelijk weinig om te doen alsof Ineos en Jumbo totaal verschillende tactieken hanteren. Laat staan om te doen alsof iemand die de verschillen niet ziet, niet serieus genomen hoeft te worden.

Michiel De Rooij 28 januari 2021 om 18:19

Wat Rawolf zegt.

Rawolf 28 januari 2021 om 20:12

@morgenstern, het klopt gewoon niet wat je zegt. Op meerdere vlakken.

Bv positioneren, ik heb Bennett meerdere keren met zn snufferd in de wind gezien op 10 tot 5km voor het einde. De trein van voren houden.

Bij Sky/Ineos was dat eigenlijk nooit en zaten de pure klimmers zoals Nieve, Henao Poels gewoon achter de kopman om die te beschermen of zelfs helemaal in de buik van het peloton zich compleet afzijdig houdend (sparen voor de 3e week)

Veelal zijn het kleine dingen maar alles bij elkaar telt het wel op

S. Morgenstern 28 januari 2021 om 20:46

Bennett heeft zeker op spaarzame momenten kopwerk gedaan voor (!) het echt dringen werd, maar op sleutelmomenten zie je Roglic altijd achter de specialisten zitten en de klimmers achter hem. Dat is helemaal geen wezenlijk andere aanpak dan die van Ineos.

Nieve, maar ook Poels deden in het verleden namelijk exact hetzelfde, wanneer dat nodig gevonden werd. Poels heb ik het sowieso meermaals zien doen in de Tour de France, die was daar zelfs eens in de eerste week de tweede die aan het werk werd gezet op kop van dat treintje van acht of negen waarmee ze, voor (!) het echt dringen werd, altijd rondreden. Ik kan me de discussie aan tafel bij Mart erover nog herinneren.

Over het algemeen reden de klimmers echter inderdaad achter de kopman. Waar het kon zich uitgebreid spaarend voor later in de ronde. Een tactiek die ze bij Jumbo heel uitvoering hebben geanalyseerd en in de afgelopen jaren zijn gaan kopiëren (zie wat betreft het sparen bijvoorbeeld die eerste rit die Van Aert wint). Ik meen zelfs dat Van Dongen er vorig jaar in een interview ook in deze termijn over de tactiek heeft gesproken.

Het klopt dus niet wat je zegt, net als de rest van de wezenlijke verschillen die je ziet, zit het hem hooguit in hele kleine nuances. Zoals bijvoorbeeld de voorkeur van Martin om het ontstaan van kopgroepen op zijn manier te controleren. De grote overeenkomsten zijn echter duidelijk aan te wijzen. Alles wat jij alleen bij Jumbo hebt waargenomen, was daarnaast in het verleden op meerdere momenten ook bij Ineos zichtbaar.

Japiejo 28 januari 2021 om 23:34

Morgenster, je hebt gelijk. Jumbo reed idd helemaal niet opmerkelijk veel (onnodig) hard op kop. Dat de vaak onbegrijpelijke tactiek ongeveer het enige was waar men over sprak tijdens de tour en wat Dumoulin al na een paar dagen zag: er is allemaal niks van waar. Ze reden heel slim.

Ok flauw, ik stop. Overigens had Jumbo gewoon 99 vd 100 keer de tour gewonnen hoor. Het verband met het domme rijden en het verliezen van de tour zie ik niet. Daar geef ik je helemaal gelijk in. Daar ging de discussie ook niet over.

Je gaf aan dat er geen verschil is tussen plichtmatig op kop moeten rijden en wat Jumbo deed. ‘Daar wordt veel te intressant over gedaan’ Dat verschil is natuurlijk énorm groot. Voorbeelden te over in de afgelopen tour. Een Gesink die zich totaal naar de gallemiezen rijdt in de vallei (voor wat?), de eerste meters bergop moet lossen, waarna Roglic al snel met weinig man zit, etc etc. Jumbo heeft zelf ook aangegeven dat ze te veel wilde controleren. Kortom; als je het geel in de ploeg hebt, kun je héél anders rijden dan dat Jumbo of Ineos doet. Dat lijkt me niet eens een discussie waard.

Of het rijden van Jumbo nu slim was, en of dat had uitgemaakt voor de overwinning, is weer een heel ander verhaal.

S. Morgenstern 29 januari 2021 om 08:48

Ik gaf aan dat al die ploegen op bepaalde dagen plichtmatig op kop rijden, op bepaalde dagen gevaarlijke situaties controleren en op bepaalde dagen vol op kop rijden omdat ze geloven in hun kansen van de kopman. En dat het onzin is om Jumbo en Ineos bij slechts één van die tactieken te plaatsen, omdat we meer dan genoeg dagen hebben gezien waar ze niets meer deden dan plichtmatig op kop rijden. Daarmee zeg ik dus niet dat dat het enige is wat ze doen, maar dat gaat ook bij UAE niet het enige zijn, ook zij zullen gevaarlijke kopgroepen geen ruimte geven en op bepaalde dagen vol voor Pogacar rijden.

De enige keer dat Roglic snel met weinig man zat, na beulswerk van Gesink op het vlakke, reed Roglic dus niet in het geel! Dat is mijn punt; de dagen waarop ze als een malle op kop reden, deden ze dat voor de kans op een ritzege met Roglic, niet om het geel te controleren.

Dat eerste (vol rijden voor de rit) hebben we ook Bahrein (met gejuich ontvangen) en UAE (op weg naar de Grand Colombier) zijn doen. Daarvoor hoef je de gele trui niet in de ploeg te hebben (zie ook Jumbo in de rit met Yates in het geel).

Dat laatste (het controleren van het geel) deden ze op een manier die in wezen niet zal verschillen met hoe UAE het zou doen, omdat iedereen dat zo'n beetje hetzelfde doet (zie DCQS in de Giro, waar het verschil hem vooral in de kwaliteit van de renners zit). Jumbo gaat dat in dienst van Roglic ook gewoon weer hetzelfde doen, deden ze in de Vuelta tenslotte ook.

Doen alsof daardoor de ploeg werd opgerookt en Roglic vaak te vroeg alleen kwam te zitten slaat natuurlijk nergens op; na Gesink zaten daar tenslotte nog Bennett, Van Aert, Dumoulin en Kuss. Die laatste twee nagenoeg altijd bij de laatste tien man bergop. Hetzelfde geldt voor doen alsof dat ze de overwinning heeft gekost, maar dat geef je zelf al min of meer toe..

Japiejo 29 januari 2021 om 09:44

Ik geef gewoon aan dat het rijden van Jumbo ze idd niet de overwinning heeft gekost. Helemaal uitsluiten kun je het natuurlijk niet (ook jij niet), want wat was het effect op Roglic geweest als ze niet als ‘het lachertje van het peloton’ hadden rond gereden? Ik denk dezelfde uitkomst, maar je kunt het niet zeker weten. Enige wat we zeker weten is hoe het dit keer is gelopen.

Maar nogmaals, het punt is dat jij aangeeft dat er geen verschil is tussen het rijden van INEOS / Jumbo met de gele trui of een andere ploeg met de gele trui, laten we zeggen Michelton. Ik denk dat er overduidelijk (grote) verschillen zijn, zeker naar de finale toe. Maar jij duidelijk niet. Prima. Agree to disagree dan maar ;)

S. Morgenstern 29 januari 2021 om 11:00
Quote:
Maar nogmaals, het punt is dat jij aangeeft dat er geen verschil is tussen het rijden van INEOS / Jumbo met de gele trui of een andere ploeg met de gele trui, laten we zeggen Michelton.

Ik stel niet dat er geen enkel verschil is; iedere ploeg zal dat spectrum tussen plichtmatig op kop rijden en vanaf kilometer nul volle bak op kop rijden (afhankelijk van zijn eigen sterkte en die van de tegenstander in een bepaalde ronde) op een andere manier invullen. Geen enkele ploeg zal echter volledig aan een kant van dat spectrum zitten, maar komt ergens in het midden uit; een vergelijking tussen het rijden van Jumbo in de Tour en DCQS in de Giro levert wat mij betreft zodoende bijvoorbeeld geen interessante verschillen op. Prima verder, als dat voor jouw wel zo is.

Jean Dumas 28 januari 2021 om 12:22

Als Poga in het geel komt, zullen ze de koers toch wel in handen leggen van UAE, met Majka, Hirschi en wellicht Trentin in de gelederen. INEOS heeft al laten zien voor een andere tactiek te gaan. TJV bij monde van Roglic dat een andere tactiek nodig is dan in 2020. Ze ontkomen er niet aan bij UAE.

S. Morgenstern 28 januari 2021 om 12:38

Ineos deed in de Giro toch weinig anders dan ze normaal doen? Het verschil was enkel dat ze de trui nog moesten veroveren, waar ze hem met Froome meestal direct bij de eerste aankomst bergop in handen hadden. De manier waarop ze hem veroverde verschilde echter nauwelijks.

Jean Dumas 30 januari 2021 om 12:21

Daarom denk ik ook dat ze liever hebben bij UAE dat Poga laat het geel pakt, maar dat kun je niet beslissen vooraf, in een Tour met een tijdrit voor de bergen.

Scibby 28 januari 2021 om 12:27

Gaat dit jaar dan nog een harde dobber worden voor jumbo visma. veel beter dan vorig jaar kunnen ze niet worden en nu UAE zich alleen versterkt zal het nog lastig worden.

Shinzawai 28 januari 2021 om 12:50

Logisch dat ze niet voor de strategie van Ineos en Jumbo gaan. Met alle respect voor Majka en Hirschi, maar dat is bergop natuurlijk nog wel een stuk minder dan wat die ploegen kunnen bieden.

jooprioolpijp 28 januari 2021 om 12:52

Ik lees hier vooral: we gaan gewoon net als vorig jaar volgen en op geschikte momenten knalt onze kopman iedereen op een minuut. Voor mij blijft de vraag of Pogacar en evt. andere renners onder deze begeleiding komend jaar ook van die uitschieters naar boven gaan hebben. Lijkt me niet iets waar je zonder meer op kunt rekenen.

Chris Van Uden 28 januari 2021 om 13:02

Voor mij blijft vooral de vraag hoe eerlijk het allemaal gaat bij UAE.

lander luypaert 28 januari 2021 om 13:17

Voor mij blijft de vraag. Wanneer ga je eens iets nuttigs zeggen?

Staf V 28 januari 2021 om 13:02

Wat gaat Hirschi in die ploeg doen? voor een kopman rijden is toch geen promotie voor een renner die zo presteerde in 2020.
Of de tactiek van TJV in de Tour fout was? ik denk het niet, normaal gezien had Roglic de Tour gewonnen was er niet de uitzonderlijke prestatie van Pogacar in de tijdrit, van ingewijden lees ik dat hij daar waarden trapte die nog nooit iemand presteerde, benieuwd of hij dat nog ooit kan herhalen.
Als die ‘abnormale’ prestatie er niet was dan had TJV met Roglic de Tour gewonnen en was alles koek en ei.

Gitan 28 januari 2021 om 13:15

Volgens L’Equipe was er geen ruimte meer tot onderhandelen om het bestaand contract van Hirschi van 70k per jaar te herbekijken en werd de onderhandeling zelfs in ruzie beëindigd. Dan heb je het als team toch ook niet echt goed aangepakt met je grootste talent…

Murcia 28 januari 2021 om 13:23

@Gitan
Dat heb ik ook gelezen en dat is zeer opmerkelijk. Pijnlijk was ook de opmerking van Hirschi dat hij op geen enkel moment is gefeliciteerd met zijn geweldige seizoen door mag ik aannemen Spekenbrink. Aandacht voor je renner in goede en slechte doen kan al de wereld van verschil maken.

Lalsacien 28 januari 2021 om 13:39

@Murcia dat lees ik niet wat betreft het feliciteren. Er staat “de façon nette et précise”. Dat is een vage opmerking die inhoudt dat hij wel gefeliciteerd is maar vermoedelijk niet op de wijze waarop het zou moeten.

Polleke 28 januari 2021 om 13:03

“De koers dragen” is overigens zwaar overschat, met een paar hardrijders kan je al veel onder controle houden, sprintersetappes moet er maar 1 mannetje bij voor de goodwill en vanaf week 2 gaan de ploegen van nr. 8 al meehelpen om nr. 9 terug te halen, enz…

Limal 28 januari 2021 om 13:06

Het belang van voorafbepaalde ploegtactieken wordt overschat vind ik. Uiteindelijk bepaalt het wedstrijdverloop hoe de ploegen van de favorieten rijden en wint voor zover ik me kan herinneren altijd het team met de sterkste kopman.

(Ik weet dat velen het daar niet eens mee gaan zijn, maar ja, naar mijn mening geldt dat ook voor de Giro en de Tour van afgelopen jaar. In de Giro bvb zou er van betwistbare tactische keuzes geen sprake geweest zijn als Wilco had kunnen volgen bergop.)

Sonsbach Allstars 28 januari 2021 om 13:25

Het koersverloop bepaalt de tactiek; enkel bij INEOS en JV proberen ze dat andersom te doen. Bij UAE hebben ze daar de ploeg niet voor. Pogacar zal gewoon weer Roglic proberen te volgen. Alleen deze keer wint Roglic.

Massimo Bataille 28 januari 2021 om 14:30

Ik denk dat heel veel mensen vergeten dat je bergop niet plots 10% minder hard moet trappen omdat je in het wiel zit.
Bergop is het nog altijd man tegen man, of er nu 5 ploegmaten voor je zitten of niet.

Wat er wel verschil maakt: 1) De ene rijder rijdt liever een strak tempo, waar de andere liever met wat versnellingen werkt. Een ploegmaat op kop die jou tempo rijdt kan hierin helpen.
2) De mentale steun, als je je gesteund voelt omdat je een ploegmaat bij je hebt, kan je misschien nog iets dieper gaan of de rust in het hoofd bewaren.

Maar de wetten van aerodynamica zijn wat ze zijn, als je bergop in het wiel zit, heb je nauwelijks een voordeel. En of dat wiel nu je concurrent of je ploegmaat is, maakt daarin niets uit.

Panache 28 januari 2021 om 14:40

"Bergop is het nog altijd man tegen man, of er nu 5 ploegmaten voor je zitten of niet."

Nee. Gewoon niet waar. Zeker niet de profs die soms 20-25km/u een berg op fietsen.

Fd = ½ x p x v2 x Cd x A
(p= luchtdichtheid, v= snelheid, Cd= weerstandscoëfficiënt van lucht en A= frontaal oppervlak)

De luchtweerstand is evenredig met de snelheid in het kwadraat. Dus hoe lager het tempo, hoe kleiner het voordeel van de lifter en hoe kleiner het nadeel van man op kop. Pas vanaf stapvoets (8-10 km/u) is het voordeel weg. De snelheid op Angliru (18.32 km/u recordtijd) gaat daar al ver boven. Recordtijd Alpe d'Huez staat gelijk aan een snelheid van 22,4 km/u.

Massimo Bataille 28 januari 2021 om 15:20

Ik ben blij dat er nog mensen zich bekend zijn met deze formule’s. Heel strikt moet je zelfs niet v² nemen maar (v-vwind)². Als je het echt naar koerstermen wil omzetten moet je het naar vermogen omzetten en bekom je zelfs een derdemachts verhouding. Pd = Fd x v.

Maar toch blijf ik zeer stevig bij mijn standpunt.
Vanaf pakweg 7% ( en +-20km/h) bedraagt de luchtweerstand +-10% van de totale weerstand ( met hierbij +-85% zwaartekracht en 5% rolweerstand).
Op vlakke wegen bij redelijk hoge snelheden is het aerodynamisch voordeel van het peloton 30-40%.
Bij lage snelheden (zoals bergop) en kleinere groepen is dit zelfs nog iets lager. Maar ik heb nog nergens echte cijfers tegen gekomen.
Pak nu nog dat het 30% bedraagt – een voordeel van 30% op 10% v/h totaal is 3% voordeel. Is natuurlijk iets, maar echt niet veel.
Ter info: Pantani reed in die etappe al vlug weg en reed een groot deel van de klim alleen naar boven

Panache 28 januari 2021 om 16:32

3% lijkt niet veel, maar op een klim van 40 minuten heb je het over 1:12 minuut. Ik snap dat 3% verschil in vermogen geen 3% tijdswinst oplevert, maar op topniveau maken zo'n kleine marges wel wat uit.
Uiteraard eens met jou dat het voordeel van het zog bergop niet in de buurt komt van het zog op het vlakke. Ik vond het enkel té krachtig geformuleerd (mede omdat je sprak over wetten van aerodynamica ).

Marszzz 28 januari 2021 om 19:20

Totaal te leveren vermogen = som van F*v = (C* A * 1/2 * rho * v^3) + (m * g * h * percentage * v) + (rolweerstand & mechanische weerstand in fiets * v, maar die is klein t.o.v. beide andere factoren op asfalt met harde smalle banden).
Hoe steiler de helling hoe lager de snelheid, hoe meer aandeel van luchtweerstand afneemt in het te leveren vermogen (neemt af met de 3de macht). Het vermogen voor het overwinnen van hoogteverschil neemt lineair af met de snelheid.

Wat niet is mee is genomen is natuurlijk de psychologische factor. Volgen is mentaal makkelijker.

Frank V 28 januari 2021 om 15:07

Prima want die rijden saai. Koersen eigenlijk niet. Ik bedoel Roglic…

jappe666 28 januari 2021 om 17:51

Hopelijk laat hij Pogacar koersen zoals hij dat deed met zijn toenmalige pupil Van Avermaet toen die de gele trui had… Gewoon zelf mee in het offensief sturen. Zou in ieder geval een verademing zijn en ze kunnen er mogelijk mee op de verrassing spelen.

Retro Lex 28 januari 2021 om 19:31

Als de ploegleiders van UAE, TJV en Inneos gaan pokeren en niet de koers willen dragen. Dan hebben we nog altijd de onbegrijpelijke tactieken van Movistar.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair