UAE Emirates bevestigt vertrek Gaviria: “Arbeidsethos is een probleem”

dinsdag 27 september 2022 om 15:18
UAE Emirates bevestigt vertrek Gaviria: “Arbeidsethos is een probleem”

foto: Cor Vos

Fernando Gaviria zal aan het einde van het seizoen vertrekken bij UAE Emirates. Dat heeft teammanager Joxean Fernández Matxín laten weten in gesprek met Velonews. De Spanjaard twijfelt niet aan de intrinsieke klasse van Gaviria, maar de sprinter zou niet over de juiste mentaliteit beschikken.

De inmiddels 28-jarige Gaviria kwam goed zes jaar geleden met mooie adelbrieven over van de beloften, maakte in zijn eerste seizoenen ook indruk als veelwinnaar maar is de laatste jaren een pak minder succesvol. Dit komt deels door blessures en gezondheidsproblemen, zo raakte Gaviria maar liefst drie keer besmet met het coronavirus, maar er is volgens Fernández meer aan de hand.

“Fernando is echt een supertalent, hij is in mijn ogen een van de beste sprinters ter wereld. Het probleem is alleen dat zijn arbeidsethos op een vijf of een zes ligt. Hij begint aan wedstrijden als zijn niveau op een acht ligt, terwijl dat bij anderen – door super professionele trainingen – negen, tien, elf of twaalf is.”

“Hij moet wat veranderen op mentaal gebied”
De teammanager is van mening dat Gaviria nog stappen moet zetten in zijn ontwikkeling. “Hij moet echt iets veranderen op mentaal gebied. Hij moet iets doen aan zijn motivatie, om zo zijn niveau weer op te krikken. Ik ken hem al goed van onze samenwerking bij Quick-Step en ik hielp hem ook bij zijn overstap naar UAE Emirates, maar hij moet echt wat doen aan zijn focus.”

Gaviria reed sinds 2019 bij UAE Emirates. Zijn grootste successen behaalde hij eerder, bij Quick-Step. Voor die ploeg won hij onder andere twee keer in de Tour de France en vier keer in de Giro d’Italia. Dit seizoen mocht Gaviria twee keer juichen: in februari schreef hij de openings- en slotrit van de Tour of Oman op zijn naam. De sprinter wordt nu in verband gebracht met het Spaanse Movistar.

Dit artikel delen:

16 Reacties

Al Phila 27 september 2022 om 15:24

Och, ik kom ook wel eens te laat op mijn werk ;-)

1
Thoin 27 september 2022 om 15:39

Ah dan is Movistar toch de ideale ploeg voor Gaviria. Heb gisteren naar het nieuwe seizoen van de serie gekeken. Dat is daar toch een boeltje ongeregeld met vloekende VGA en de altijd lachende Unzué.

1
Handige Harry 27 september 2022 om 17:26

Blijft toch apart dat ze juist die ploeg hebben gekozen om te volgen.
Maar Movistar zal wel blij zijn met het geld dat ze daarvoor vangen.

Dus misschien ook wel iets voor onze nationale ploeg want dat is ook zo’n ongeorganiseerde bende en die kunnen het geld ook goed gebruiken.

0
Lay On 27 september 2022 om 17:47

Niks aparts aan, logisch juist. Bij andere ploegen was er geen seizoen 2 en 3 gekomen

0
Ronellenfitsch 27 september 2022 om 17:21

Hup DSM, sla je slag! Bij Movistar waar ze het woord trainingskamp niet eens kennen zal het echt niet beter gaan. Verder wel duidelijke teksten, weer eens wat anders dan een saai bedankje.

1
Murcia 27 september 2022 om 15:27

Matxin had hem dan ook geen miljoenencontract onder de neus moeten houden. Bij QS wist men dit al maar Patrick kent bij sprinters een prestatiebonus ipv automatisch dikke vaste contracten. Bij UAE zag men hem dagelijks meer aandacht hebben voor grote bolides dan de fiets maar was er eigenlijk geen sanctiemogelijkheid. Tel uit je winst.

0
Posterix 27 september 2022 om 15:54

Oef! Das geen lekkere referentie om mee te krijgen… “hij kan veel, maar is te lui om te gapen”

0
Boasson en Hagen 27 september 2022 om 16:58

Zou wel iets zijn voor Movistar, die moeten het eens over een andere boeg gaan gooien om punten te scoren. Hij zal geen trein krijgen, maar in kleinere vlakke koersen moet hij nog wel wat kunnen.

0
VerstandOpNul 27 september 2022 om 17:10

Nog best een nette manier om te zeggen: ‘we zijn blij dat we van die flapdrol af zijn’..

0
Cochise 27 september 2022 om 20:41

Intrinsiek een geweldig talent. Zonder pech had hij MSR en WK al kunnen winnen maar de laatste jaren inderdaad ondermaats. De waarheid zal in het midden liggen maar hij lijkt me een man die je enerzijds wat meer vertrouwen moet geven en anderzijds niet te lui moet maken met een vast miljoenencontract. Hopelijk krijgt iemand hem weer aan het winnen!
Op sporza maakt men in hetzelfde artikel trouwens gewag van interesse van UAE voor Vine? Die ligt toch nog even onder contract?

0
plattenband 27 september 2022 om 23:04

Zot voorstel…

FG weer bij SQS waar het tenslotte eerst groot werd. Voor een veel kleiner contract met bonussen bewijzen dat hij het nog kan. Is volgens mij rapper dan TM, dus TM als luxe-aantrekker voor Jacobsen en Morkov/Pedersen voor FG.

Haalbaar?

0
Cochise 27 september 2022 om 23:38

Een derde topsprinter in huis halen voor 2023 terwijl je eigenlijk net hebt toegegeven dat de voornaamste reden waarom je Evenepoel nog niet naar de Tour zou sturen het feit is dat je nog geen budget hebt voor een optimale ondersteuning in de bergen. Dat zou op zijn minst gezegd opmerkelijk zijn. Het was ook al maanden duidelijk dat FG geen verlenging zou krijgen dus hij werd ongetwijfeld aangeboden bij PL die de voorkeur gaf aan TM.

0
Marlin 28 september 2022 om 14:39

Prachtig toch. Gaviria, Bennett. Twee spurters die succesvol waren bij Lefevere, maar dachten veel meer geld te kunnen verdienen bij een andere ploeg. Dan maar het laatste seizoen bij Quickstep er de voeten aan vegen. Bennett maakte het zelfs heel grof op dat vlak. Beide heren waren toen al gekend om hun twijfelachtige beroepsernst. Wat voorspelbaar was, gebeurde dan ook. Met hun mentaliteit, met een slechtere begeleiding dan bij Lefevere, maakten ze het helemaal niet waar bij hun nieuwe werkgever. Veel verdienen en niet of nauwelijks presteren, dat blijft natuurlijk ook niet duren bij "de nieuwe werkgever". Een derde renner, die ten onrechte de ploeg van Lefevere verlaten heeft, is Almeida. Bij hem zit de mentaliteit wel goed. Maar hij heeft zichzelf verkeerd ingeschat. Als een toekomstige kopman. Almeida wou bij Lefevere de (mede)kopman worden voor rittenwedstrijden en meer gaan verdienen dan Evenepoel. Hoewel het een goede renner is met karakter, is ondertussen gebleken dat het geen topper zal worden. Goed voor ereplaatsen, meer niet. Hij zal dus eindigen in het Tourklimtreintje van Pogacar.Terwijl hij bij Lefevere had kunnen doorgroeien. Nadien kon hij kopman worden in een kleinere ploeg, om kleine rittenwedstrijden te rijden en soms te winnen. Ook om ereplaatsen in een grote ronde te halen. Nu zal Almeida vanaf volgend seizoen in de Tour moeten knechten voor Pogacar. Of hij dan nog een tweede grote ronde voor eigen rekening en met enige kans op succes zal kunnen rijden, lijkt me hoogst twijfelachtig.

0
Marcus Aurelius 27 september 2022 om 17:39

Ook een kwestie van motivatie waarschijnlijk. Als lid van UAE kom je als spurter altijd op het tweede plan. Van geen enkel nut in de tour, een blok aan het wiel, dus wat moet je daarmee ? Jacobsen gaat dezelfde weg op als hij blijft bij QS. Hoezeer Patje Remco ook probeert af te remmen, 2025 is vroeg genoeg toch, het gaat niet meer lukken. En dan zit QS ook met hetzelfde probleem. Wat moet je met een spurter in je ploeg die hopen geld kost en die je niet kan gebruiken in je ploeg wanneer je voor het hoogste doel gaat ?

-2
FDJ 27 september 2022 om 18:00

In dit geval te makkelijk wat mij betreft. Gaviria was op het laatst bij Quick Step al niet top meer.

0
plattenband 27 september 2022 om 23:01

Niet akkoord!
UAE is het speelgoed van de sheiks en die willen ronden winnen. Zelfs de Tour UAE is daar een hoogtepunt. Daar heb je grootmeester Pogyboy, Top-5er Almeida en nog een paar andere. Een spurter heeft daar minder doel en dat heeft FG in feite uitgespeeld. Een vroeg Gilbertje/Terpstraatje/Van Avermaatje/Froomke/… gedaan

Bij QSA of SQS liggen de belangen toch anders en daar kunnen ze nu voor het eerst op één rondekopman mikken. Die gaat voor één ronde per seizoen. Daarnaast blijft er een klassieke kern en een spurter is daar véél belangrijker dan bij UAE.

0

Laatste nieuws

Populair

Materiaalzone