UAE Emirates: “Als iedereen vrijdag negatief test, mogen we koersen in Luik”

donderdag 22 april 2021 om 11:58
UAE Emirates: “Als iedereen vrijdag negatief test, mogen we koersen in Luik”

foto: Cor Vos

UAE Emirates hoopt te kunnen starten in Luik-Bastenaken-Luik, nadat de ploeg woensdag de Waalse Pijl moest missen door een positieve test die later weer tegengesproken werd. “Als iedereen van het team vrijdag negatief test, mogen we zondag koersen”, vertelt een persverantwoordelijke aan BELGA.

Er was wat onduidelijk over de deelname van het team van (top)favorieten Tadej Pogačar en Marc Hirschi aan La Doyenne. De interpretatie van de Belgische reglementen rondom een positieve coronatest binnen een bubbel kan nogal verschillen. Maar het lijkt op hetzelfde scenario uit te draaien als Trek-Segafredo en BORA-hansgrohe voorafgaand aan Dwars door Vlaanderen.

Beide WorldTour-ploegen hadden in de week in aanloop naar de klassieker te maken met enkele coronagevallen, maar konden door negatieve coronatests de dag van tevoren toch starten. Momenteel verblijft UAE Emirates met het team in quarantaine, in afwachting van het testmoment van vrijdag.

Dit artikel delen:

34 Reacties

Turtlehead 22 april 2021 om 12:04

Rarara wat daar uitkomt… Weet iemand wie die testen afneemt toevallig?

Krakowic 22 april 2021 om 12:08

De emir van de UAE in hoogst eigen persoon, omdat hij sportiviteit zo ontzettend belangrijk vindt.
Nee, ik neem aan de organisatie zelf. Hun eigen negatieve tests hadden ook al geen effect op de beslissing om ze uit te sluiten van de Waalse Pijl.

Krakowic 22 april 2021 om 12:06

Kan Pogacar z’n tranen vast gaan drogen. Leuk natuurlijk dat ze erbij zijn zondag. Sowieso altijd extra veel zin in Luik na de Waalse Pijl, omdat die laatste eigenlijk altijd toch weer tegenvalt.

Duh 22 april 2021 om 12:09

“Momenteel verblijft UAE Emirates met het team in quarantaine, in afwachting van het testmoment van vrijdag.”

Vreemde quarantaine als je gister ter vervanging van WP, maar de laatste 200km van LBL kunt gaan rijden.

chiller87 22 april 2021 om 12:33

Maakte dezelfde bedenking. Niet slim van poga om dat online te delen..

lo squalo dello Stretto 22 april 2021 om 13:07

Dat is wat Wielerflits ervan maakt, dat heeft de ploeg toch zelf niet beweerd dat ze allemaal in hun kamer in quarantaine zitten? Zij mogen toch gewoon buiten fietsen; hebben een negatieve test afgelegd.

vanSpringel 22 april 2021 om 12:14

UAE zal stevig in de prestatiebuidel gaan tasten aangezien zij gisteren bij testmalheur aan de kant moeten zijn blijven staan.

lo squalo dello Stretto 22 april 2021 om 13:08

Opvallend die berichten jegens Pogacar/UAE hier. Die jongen is een zegen voor het wielrennen maar om één of andere reden zijn er best wat “haat”reacties te vinden bij berichten over Pogacar. Vdp en Van Aert prijzen we allemaal de hemel in maar Pogacar moet het ontgelden om onduidelijke redenen.

Aart van Woud 22 april 2021 om 13:20

Geen onduidelijke redenen hoor. Lees je maar eens in door wie hij begeleid / omringd wordt en dat zal je -in combinatie met sommige onwaarschijnlijke prestaties van hem- waarschijnlijk wel wat inzicht geven. Daarom zul je mij niet zo stellig horen zeggen dat hij een zegen voor het wielrennen is.

lo squalo dello Stretto 22 april 2021 om 13:26

Zo kan je van bijna elk team wel wat zeggen natuurlijk. Kunnen we gelijk anti-supporteren voor het halve / drie-kwart peloton.

Aart van Woud 22 april 2021 om 13:27

Ik leg alleen maar uit waarom niet iedereen fan van hem is. Hij is ook niet de enige die hier op het form omstreden is.

S. Morgenstern 22 april 2021 om 13:39

Ik denk niet dat driekwart van het peloton wordt begeleid door mensen met dezelfde staat van dienst. Ik vind het altijd wat armoedig om dat onderscheid niet te kunnen maken en te doen alsof er bij iedere ploeg wel dat soort figuren rondlopen.

Romāns Vainšteins 22 april 2021 om 13:41

Als wonderkind MvdP en papalief Adrie 2, ik pak maar een willekeurig niet dicht bij Beddiestan' Oekraïners waren geweest had deze in precies dezelfde koersstijl ook een dikke bak meer 'hmmm ik weet het niet met die jongen' voor de kiezen gehad.

Gianetti is natuurlijk een dikke boef maar dat zijn Lefevere, Vino, Brailsford precies zo, dus kun je elke draad opnieuw weer van die 'hmmmm ik weet het niet met die jongen' post kwijt zoveel je maar wil. Met daarop waaróm, en daarop dáárom etc etc enz enz.

Ondertussen maar even op de stevige aanname balancerend dat de frisse nieuw managers van het type Zeeman, Spekenbrink, Roodhoofd echt van een nobeler ras zijn ook nog.

lo squalo dello Stretto 22 april 2021 om 13:48

Klopt; ik krijg zelf het schijt van het #BLM-gedoe en de racisme-kaart die vaak getrokken wordt maar hoe er in sportmiddens gereageerd wordt richting Oost-Europeanen is vaak van een ziekelijk niveau. Zie ook de nieuwe Koude Oorlog; de inmiddels jarenlange uitsluiting van de Russen. Terwijl de Jamaicanen, Amerikanen, Britten,… gewoon verder mogen doen. Armstrong/US Postal is het grootste vergif ooit in de wielersport maar de Amerikanen uitsluiten gaat nooit gebeuren, die zitten nl. zelf in de hoogste functies met al het beslissingsrecht.

Om terug te komen op de opmerking van Romans Vainsteins; als Vdp een Oekraïner was dan stonden we hier allemaal te roepen en schreeuwen dat dergelijke prestaties ongelofelijk zijn.

Aart van Woud 22 april 2021 om 14:12

@Romans je zult toch met me eens zijn dat de Oost Europese sportgeschiedenis niet bepaald een schone is. We kennen allemaal de Russische kogelstootsters met een grotere snor dan Freddie Mercury nog wel. Ik wil maar zeggen: het is wel ergens op gebaseerd dat er bedenkingen zijn, al dan niet terecht in specifieke gevallen. In de recente geschiedenis is er ook genoeg om twijfel bij te hebben. Op Netflix staat daar een hele goede docu over van welke de naam me even ontschoten is.

S. Morgenstern 22 april 2021 om 14:18

Ik vind die generalisaties altijd zo misplaatst. Bijna zonder uitzondering is dat verwijt van een hypocriete opstellen een pure drogreden.

Er zijn goede redenen om in dit particuliere geval vraagtekens of een vervelend gevoel te hebben bij zijn omkadering. Evengoed zijn er redenen om hem een zege voor de sport te vinden. Ik zie geen reden om een van die perspectieven misplaatst te vinden en te mekkeren over iemand die het één of het andere weer eens moet delen.

Dat er ook goede redenen zijn om (kleinere) vraagtekens te hebben bij de omkadering van Van der Poel (Roodhoofjes zijn ook zeker niet onbesproken), is zeker waar. Daar kunnen mensen die zich daartoe geroepen voelen dan over beginnen, of niet.

klootje kriekeljon 22 april 2021 om 14:28

Volgens mij ligt Rusland nog steeds onder de loep? Als je 10 jaar terug hier zei wat er in Rusland speelde had je het ook gedaan.

De feiten zijn wel dat er achter het ijzeren gordijn structureel met sporters gekloot is. Dat kun je niet zomaar even van tafel vegen onder een kopje ongefundeerde Oostblok-haat.

Maar in een groter perspectief moet je net zo goed stellen dat de wielersport vanaf het begin hand in hand gaat met doping.

Etika 22 april 2021 om 15:40

Wat Adrie VDP allemaal kreeg van Bertus Fok in zijn periode bij PDM, daar zwijgen we over. Nee, Gianetti is de slechte. En Poga dus ook.

lo squalo dello Stretto 22 april 2021 om 15:46

Er wordt in Amerika toch ook veel massaal veel gekloot? Of in Kenya? Groot-Brittanië? Het is naïef om te denken dat de Russen de slechteriken zijn; tenzij je meegaat in de wereld van Netflix (dat is Amerikaans, weet je wel). Je moet die Amerikaanse en Jamaicaanse sprinters eens bekijken (en letterlijk ook het aantal dopinggevallen). Om dan te zeggen dat er geen dopingstructuur bestaat in die contreien is zeer dom te noemen.

Aart van Woud 22 april 2021 om 16:09

@Etika: Two wrongs don’t make a right…

Aart van Woud 22 april 2021 om 16:13

Lo squalo… ik beweer nergens dat het in de VS, VK en andere landen niet gebeurt. Persoonlijk steek ik voor geen enkele ploeg of renner mijn hand in het vuur. Ik vermoed dat je nog jong bent, maar ik volg de sport al vanaf eind jaren zeventig en geloof me maar dat er in het Oostblok rare dingen gebeurden. Vroeger en nu ook nog. Dat heeft niks te van doen met Rusland als de slechteriken wegzetten, het zijn gewoon bewezen feiten.

lo squalo dello Stretto 22 april 2021 om 16:28

Dat begrijp ik maar het probleem is voor mij dat Rusland als de grote zondebok wordt weggezet (niet enkel in sport overigens). En dat ze jarenlang uitgesloten worden van sportcompetities. Het lijstje Carl Lewis, Justin Gatlin, Lance Armstrong, Marion Jones, Tyson Gay, Floyd Landis,… is behoorlijk indrukwekkend en een terugkerend feit maar niemand die een Boycot van de VS verlangt.

S. Morgenstern 22 april 2021 om 16:47

De boycot van Rusland had toch een aanleiding die niet in Amerika is aangetroffen?

lo squalo dello Stretto 22 april 2021 om 17:00

Ja klopt, bedrijven als Nike, US Postal & USADA hebben er absoluut niet mee te maken, zeker ook geen onderlinge link enzo

S. Morgenstern 22 april 2021 om 17:15

Betrokkenheid van Nike bij een systeem kan geen aanleiding zijn om sporters van een bond te schorsen.

USADA was nu net de organisatie die Armstrong en co met een grootschalig onderzoek ten val bracht. Onvergelijkbaar met de rol van de broer uit Rusland.

Murcia 22 april 2021 om 17:30

Het verschil tussen de dopingschandalen in Rusland en die in andere landen is simpel. In Rusland besloot men de DDR tactiek toe te gaan passen en een staatsdopingprogramma op te zetten onder leiding van het ministerie van Sport en de geheime dienst FSB die alleen verantwoording schuldig waren aan Poetin zelf. Dat is van een omvang waarbij de zaken rond Armstrong, Marion Jones en Kenia werkelijk niets voorstellen. Het stellen dat die zaken van een vergelijkbare ernst zijn is een omkering van de feiten. De trieste constatering dat klokkenluider en voormalig hoofd van het Russisch dopinglab Rodsjenkov op de dodenlijst staat van de FSB en nu ondergedoken leeft in de VS is al genoeg om het verschil te zien.

klootje kriekeljon 22 april 2021 om 18:32

Murcia, helder en helemaal mee eens. Overigens heeft China waarschijnlijk ook zoiets geflikt met de spelen in Beijing, ongekend aantal medailles. En kom niet aanzetten met thuisvoordeel. Of er waren er bijzonder veel verliefd in die tijd, oid.

lo squalo dello Stretto 22 april 2021 om 20:38

Edward Snowden wil je wellicht ook vervolgen? Ook een klokkenluider maar die past wellicht niet in je kraam want de VS wilt hem vervolgen en Rusland neemt hem in bescherming. Het is maar aan welke kant je staat he. Jij huivert wellicht van het Spoetnik-vaccin ook? En Putin is waarschijnlijk een halve zot terwijl Joe Biden met zijn pas ontketende oorlog vast een zege is voor de wereldvrede.

Mooi wereldbeeld van jullie allemaal hier. Het Westen is goed en het Oosten is slecht.

Romāns Vainšteins 22 april 2021 om 20:56

Dat Rusland voor niks wijkt en op uiteenlopende terreinen grote programma’s heeft voor de natie’s gewin lijkt me duidelijk maar het simpele feit dat we nu zo’n beetje Zakarin, die trouwens uit een gediscrimineerde minderheid komt, en Vlasov moeten doen toont wel aan dat het potje voor wielrennen niet heel erg vol zat.

En voor OostEuropese wielrenners in algemene zin geldt dat ze nog even wat tijd nodig hebben voordat sommigen hun stigma’s kwijt zijn op de manier zoals we dat bij de Colombianen en verdere Zuid-Amerikanen ook inmiddels overboord gegooid hebben. Pogacar en Roglic zouden best eens de laatste Mohicanen kunnen zijn op dat gebied.

Murcia 22 april 2021 om 21:01

@lo squalo
Mijn antwoord op jouw betoog was een reactie op jouw stelling dat de dopingschandalen van bijvoorbeeld Marion Jones vergelijkbaar waren met een door de staat georganiseerd dopingsysteem. Snowden is ook een klokkenluider klopt maar die kan ongestoord zijn leven leiden in Moskou, hij hoeft daar niet onder te duiken. Ook hij vond zijn onthullingen belangrijk om misstanden aan het licht te brengen en betaald daar voor een prijs. Maar niet een prijs die op zijn hoofd staat, een belangrijk verschil.

Verder heeft Snowden niets met een Staatsdoping programma te maken en is de koppeling met Rodsjenkov dan ook niet correct.
Biden heeft geen oorlog ontketend voor zover ik weet om 20.56 uur en ik zou het Sputnik-vaccin zo nemen mits goedgekeurd door de EMA. Vraag blijft wel waarom meer mensen buiten Rusland met dat vaccin zijn geholpen dan binnenlands en waarom Poetin zelf geen Sputnik wilde, hij weigert te onthullen welk vaccin hij heeft gehad. Een produkt uit eigen land hoeft hij toch niet geheim te houden?

Ketjap Manis 22 april 2021 om 13:50

Waarom moest Bora dan wel meerdere koersen overslaan?

lo squalo dello Stretto 22 april 2021 om 13:53

& TREK niet? De regels in de wielersport zijn echt ondoorgrondelijk soms

Beer 22 april 2021 om 16:59

Laat ons hopen dat ze erbij zijn. Indrukwekkend sterk team; misschien wel het sterkste team in koers.

ProfrondeZevenbergen 23 april 2021 om 22:50

Misschien eens tijd voor een update?

Headlines

Materiaalzone

Populair