Tweede eindzege Evenepoel in Ronde van België: “Teken dat we op de goede weg zijn”

zondag 13 juni 2021 om 16:01
Tweede eindzege Evenepoel in Ronde van België: “Teken dat we op de goede weg zijn”

Remco Evenepoel - foto: Cor Vos

Voor de start van de laatste etappe was het eigenlijk al zonneklaar dat Remco Evenepoel voor de tweede maal op rij de Ronde van België op zijn naam zou gaan schrijven. En zo geschiedde. Hij kon zelfs Mark Cavendish nog aan de ritzege helpen. “Ik maak een heel goede progressie door”, zegt hij in het flashinterview.

Evenepoel zegt veel waarde te hechten aan zijn tweede eindoverwinning. “Dit doet enorm deugd na alles wat er gebeurd is en waar ik vandaan kom. Het is een teken dat we op de weg terug zijn naar topniveau. Dit is dan ook bedankje aan iedereen die me gesteund heeft. Eerst om klaar te geraken voor de Giro d’Italia en dan nu voor de Baloise Belgium Tour waar ik twee overwinningen kon pakken. Ik maak een heel goede progressie door, maar er is nog wat meer tijd nodig. Dat komt wel in orde.”

“Het lokale rondje was nog heel hectisch”, erkent Evenepoel. “Het was daar direct nerveus. Maar ik denk dat we een perfecte laatste ronde hebben gereden. We zaten op de cruciale punten altijd attent vooraan. Hier in het centrum van Beringen lag een beetje mijn finishlijn. Daar kon ik de jongens goed vooraan afzetten. Ik ben doorgereden tot aan het rond punt, waarna ik me nog moest reppen om met de groep mee te zijn. Cavendish wint de etappe en ik win het eindklassement: dit is een gedroomde afsluiter.”

Via Spanje naar Tokio?
Het vizier kan nu op de Belgische kampioenschappen, waarna de ultieme voorbereiding op de Olympische Spelen begint. “Ik weet nog niet of ik op hoogtestage ga. Op hoogte kun je niet aan dezelfde intensiteit trainen als op zeeniveau, en in mijn geval is die intensiteit belangrijker en voordeliger voor de toekomst. Misschien ga ik naar Spanje. Zeker is dat ik begin juli naar Tokio vertrek.”

Dit artikel delen:

24 Reacties

Landeirovic 13 juni 2021 om 16:20

Ja echt proficiat! Top man! Ronde Van Belgie gewonnen. Je komt er wel! win nu Burgos en je zal de Vuelta winnen! Topprestatie in dit enorm zwaar deelnemersveld! Respect!

Turtlehead 13 juni 2021 om 17:01

Dat is niet wat Hij bedoelt met ‘Spanje’.
Overigens lijkt een trainingskamp in Spanje in de zomer een zeer slecht idee.
Zal wel Oostenrijk of Noord-Italië worden.

lo squalo dello Stretto 13 juni 2021 om 17:52

Wat een haat zeg. Waarschijnlijk zegt Pogacar hetzelfde na zijn zege in Slovenië; dat hij ook op de goede weg zit. Logisch toch?

La Bicicleta 13 juni 2021 om 19:54

Pogacar zegt dat hij nu bijna klaar is voor de tour. Dus zegt in feite hetzelfde, ja. Als toptalenten zoals deze twee dergelijke uitspraken doen, weet je dat ze nog gelijk hebben ook. Er kunnen nog een paar procentjes bij. Groot ontzag voor het talent dat op dit moment de koers domineert.

Lalsacien 13 juni 2021 om 17:39

Onklopbaar voorlopig in de kleine rondjes!

Rufusvb 13 juni 2021 om 17:52

Inderdaad onklopbaar in dit deelnemersveld… met alle respect, maar de echte toppers rijden natuurlijk elders momenteel. Neemt niet weg dat het een goede prestatie is en een jongen om in de gaten te houden. Maar laat hem eerst lekker ervaring doen, leren fietsen onder stress/druk en ook simpelweg gewoon weer 100% fit worden.

Lalsacien 13 juni 2021 om 19:44

Ik denk dat Evenepoel een echte topper is in de kleine rondjes.

Michelangelo 13 juni 2021 om 19:57

Sluit me daar ook bij aan: Evenepoel heeft alles wat nodig is om uit te blinken in kleine rondes. Goed bergop, super tijdrit, sterke ploeg, durft veel energie te steken in 1 enkele etappe.

Voor mij zijn Pogacar en Roglic op dit moment de absolute top in het kleine rondewerk. Als je ziet in welke rondes zij domineren (PN, TA of Baskenland versus Algarve of Polen), en vaak ook op welke manier, dan schaal ik dat net wat hoger in dan Evenepoel. En het grootste verschil zit hem in de explosiviteit aan de streep.

Jammer genoeg hebben we die drie nog niet tegen elkaar zien strijden. Want ik denk dat we dan een heel mooi wedstrijdje verpissen zouden zien.

SchoonGeweten 13 juni 2021 om 18:16

Alle afdalingen uit het parkoers geschrapt?

Dumoulinke 13 juni 2021 om 18:40

De verwachte haatspugerij is er weer.

Evenepoel zou alleen in de kleine rondjes met een slecht deelnemersveld kunnen winnen, stellen de zogenaamde kenners. In de Giro stelde hij immers niets voor, stellen ze bovendien. Eerstens, bekijk nog eens goed de beelden van vorig jaar toen hij halfdood in een ravijn lag en besef dan eens dat het een enorme pluim waard is dat hij toch nog zo goed heeft gepresteerd in de Giro.

Ga vervolgens naar: https://www.procyclingstats.com/rider/remco-evenepoel/2020
Behalve het feit dat hij werkelijk ALLES won, klik bijvoorbeeld eens op het eindklassement van de Ronde van Polen. Onder Evenepoel zijn geëindigd totale kanonnen – complete distruction masters of the Universe – Fuglsang, Simon Yates, Esteban Chaves, Schachmann, en ga zo maar door. Klik ook eens op het eindklassement van de Ronde van Burgos. Onder Evenepoel zijn o.a. geëindigd de mega-kanonnen – extreme Terminators – Landa en Almeida.
Maar o, wat blijven sommigen toch keihard beweren dat Evenepoel alleen wint als het deelnemersveld niets voorstelt. Want hier hebben ze na de Giro immers het keiharde bewijs voor.

Voor deze zelfde mensen gaan er heel vervelende tijden aanbreken: Evenepoel wint ronde na ronde na ronde. Zo ook straks de Vuelta. Begin maar alvast te huilen. Het zal blijken dat hij ook Pogacar en Roglic kan kloppen. Sorry, azijnpissers onder ons.

Murcia 13 juni 2021 om 19:07

“Voor deze zelfde mensen gaan er heel vervelende tijden aanbreken: Evenepoel wint ronde na ronde na ronde. Zo ook straks de Vuelta. Begin maar alvast te huilen. Het zal blijken dat hij ook Pogacar en Roglic kan kloppen. Sorry, azijnpissers onder ons.”

Hoewel ik best begrijp dat jij na deze overwinning van Remco de reacties hier nogal laatdunkend vind is het ook niet zo handig om met bovenstaande tekst je gelijk te halen. Daarmee bevestig je het beeld dat als Remco wel de Giro had gewonnen je dezelfde type reacties had gegeven als in dit topic maar dan als fan van de winnaar.

Michelangelo 13 juni 2021 om 19:12

Dumoulinke,
Ik lees sommige reacties toch echt anders. Reactie van Lalsacien bijvoorbeeld, daar staat niks over deelnemersveld in. Enkel de constatering dat Evenepoel onklopbaar is in rondjes van een week waar hij aan deelneemt. Wat jij probeert te bevestigen in jouw post. Maar niet iedere kritiek is haat of azijn!!!

Want als je op procyclingstats wat verder zoekt, dan moet je eens proberen te vinden waar en wanneer Evenepoel Pogacar of Roglic heeft verslagen. Voor mij zijn die twee Slovenen op dit moment de maat der dingen als het gaat om het rondewerk. Ik heb het nog niet gevonden, maar misschien heb ik niet helemaal goed gezocht.

Het verschil voor mij tussen deze drie maakt dat Pogacar en Roglic naast hun prestaties in drieweekse rondes ook vaak heersen in rondjes van een week die voor een groot deel van het peloton gebruikt worden als ijkpunt: Tirreno Adriatico, Parijs Nice, Baskenland, Dauphine. Daar zijn vaak renners aan de start die het betreffende rondje gebruiken als allerlaatste meetpunt voor de klassiekers, TdF of Giro. En dat is in mijn ogen toch net wat anders als de ronde van Polen, San Juan, ronde van Belgie of Algarve. Ik zeg niet dat daar Janneke en Mieke rondrijden, maar het zit toch vaak heel anders in een seizoensopbouw bij ploegen en individuele renners. Maar daarover kunnen we van mening verschillen.

Ik kijk dan ook vol spanning uit naar Evenepoel tegen Roglic of Pogacar in rondjes zoals hierboven genoemd. Dat gaat denk ik voor heel veel wielervolgers alles in perspectief plaatsen (zowel bij fans en zogenaamde "haters" (ik haat dat woord overigens)). Vooralsnog schat ik Roglic en Pogacar daarbij hoger in, vooral ook vanwege hun explosiviteit bergop (boni's en een kloofje van een paar seconden; wat Bernal deed in de eerste week Giro kunnen m.i. deze beide Slovenen net wat beter).

Maar die kleine uit Schepdaal mag mijn ongelijk bewijzen….

jph 14 juni 2021 om 00:16

@Micgelangelo, nu je toch op procyclingstats bezig bent. Zoek ook even naar de uitslagen van Pogacar bij de beloften. Veel verder dan een dichte ereplaats bij een obscure wedstrijd in Kroatië of pakweg Letland is ie nooit gekomen. Tot plots in de laatste maand van zijn laatste seizoen als belofte. Toen reed hij compleet uit het niets een wervelende tour de l’avenir. Exact 11 maanden later wordt hij 3de in de Vuelta. En echt iedereen vindt dat normaal. Tjah, zal aan mij liggen zeker dan..?

Michelangelo 14 juni 2021 om 00:23

@jph,
Pogacar is 1 van de renners waar ik wel degelijk mijn twijfels over heb. Niet zozeer omdat ik nou uitpluiswerk gedaan heb op PCS, want het feitje wat jij noemt ken ik niet.

Maar wel vanwege o.a. de TdF vorig jaar. Ach ja, daar is al genoeg over gezegd lijkt me.

Napoleon 14 juni 2021 om 07:49

@jph,

Dat klopt natuurlijk helemaal niet. Pogacar was al langer bekend als groot talent. 14 maanden voor die tour de l’avenir werd hij als 18 jarige 5e in de ronde van Slovenië, tussen de world tour renners, en het jaar erna zelfs 4e, voor o.a. Majka.

In de voorbeschouwing hier op Wielerflits werd hij ook bij de favorieten gerekend.

Hij had op dat moment ook al een contract bij UAE getekend, en hoewel die wellicht wat meer te besteden hebben dan andere teams, geven ze ook daar niet elke neoprof een contract van een half miljoen.

Maillot à Pois 14 juni 2021 om 09:45

@jph
Je zegt “laatste jaar bij de beloften”, maar vergeet niet dat dat 2018 was en hij nu nog steeds bij de beloften had kunnen rijden. Hij reed toen dus tegen jongens die enkele jaren ouder waren.
Bovendien kwam hij zeker niet uit het niets toen hij de Tour de l’Avenir won, hij was voordien al een sensatie en reed toen al voornamelijk wedstrijden tussen de profs.

Wat wel zo is is dat hij als junior niet de absolute topresultaten boekte, maar dat is deels te verklaren doordat hij vrij lang klein en tenger is gebleven tov leeftijdsgenoten. Maar zijn talent was ook toen al wel herkend en opgepikt.

Maillot à Pois 13 juni 2021 om 21:00

Helemaal akkoord dat onze 2 Slovenen op dit moment enkele trappen hoger staan, in het rondewerk maar eigenlijk ook in het eendagswerk.

Evenepoel heeft nog werk aan de winkel, maar gaat mits hij gezond en blessurevrij kan blijven sowieso nog veel progressie maken. Ook Pogacar zal nog beter worden, bij Roglic is dat minder evident. Tot welke verhoudingen dat leidt is koffiedik kijken, het is in elk geval nog veel te vroeg voor definitieve conclusies rond Evenepoels rondecapaciteiten, zeker gezien hij zijn eerste grote ronde sowieso met een veel te smalle basis moest aanvatten.

Anyway, misschien rijdt Ayuso ze binnenkort allemaal aan gort.

Michelangelo 14 juni 2021 om 00:20

@Maillot,
Ik heb een beetje moeite met de vanzelfsprekendheid waarmee wordt gesproken dat Evenepoel en ook Pogacar nog veel progressie gaan maken. En da’s niet bedoeld als persoonlijke aanval, maar de vraag hoeveel rek er nog op zit als je al zo goed bent. Hoeveel beter dan “heel goed” kun je nog worden.

Als je het wielrennen lang volgt, dan zou het logisch zijn om te denken dat er nog veel beterschap komt. Want vroeger maakte je als renner nog progressie tot je 25e of soms zelfs je 30e. Maar het beginniveau van een twintigjarige is op dit moment zoveel hoger (qua begeleiding op jonge leeftijd, materiaal, voeding, training, wedstrijdgewicht etc) dat het haast niet anders kan dan dat er minder marge meer over is.

Misschien is het dit ook wel. Bij Evenepoel, maar ook bij Pogacar. Ik sluit het niet uit…

Maillot à Pois 14 juni 2021 om 09:53

@michelangelo
da’s een goed punt, dat zou kunnen dat de top nu algemeen vroeger bereikt wordt.
Bij Evenpoel is er wel sowieso nog marge, is het niet qua fysieke capaciteiten dan wel qua vaardigheden.

Anderzijds: er zijn nu opvallend veel goeie jonge renners, maar ook vroeger zijn er wel voorbeelden geweest van renners die er héél snel stonden.
Saronni, Fignon, Ullrich, VDB, Sagan, de betreurde Jean-Pierre Monséré (die misschien wel de beste Belgische renner allertijden had kunnen worden).
Goed om eens te bekijken of die nog veel beter geworden zijn. De ene wel, de andere niet denk ik.

MartinMartin 14 juni 2021 om 06:14

Niet zo hoog van de toren blazen, ventje. Win eerst maar eens een echte koers.

jph 14 juni 2021 om 07:29

Ja, want de Classica San Sebastian is een flutkoersje, en de ronde van Polen, ach ja…En de Europese titel tijdrijden is ook een lachertje, alhoewel Kung, en andere Gana’s ook meededen. Wat ben jij een grote kenner zeg MartinMartin. Nu enkel nog uitvlooien waar je iets van afweet. Van wielrennen niet in alle geval.

Ivanoviclover 14 juni 2021 om 15:05

Wat een idiote reactie.

jph 14 juni 2021 om 21:15

Inderdaad. Vond ik ook :-)

VerstandOpNul 14 juni 2021 om 21:22

Waar doel je op?

“Dit doet enorm deugd na alles wat er gebeurd is en waar ik vandaan kom. Het is een teken dat we op de weg terug zijn naar topniveau.”

Ik lees hier toch werkelijk niks arrogants in..

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair