Twee minuten tijdstraf voor Porte en Clarke
Richie Porte en Simon Clarke hebben allebei een tijdstraf van twee minuten opgelegd gekregen door de jury die actief is in de Giro d’Italia. Dit is volgens regel 12.1.040 – 8.2 van de UCI. Ook krijgen beide renners een boete van 200 Zwitserse Franken.
De reden van de straf voor beide heren is dat Simon Clarke (Orica-GreenEDGE) zijn landgenoot en vriend Richie Porte (Sky) een voorwiel gaf, nadat Porte lek gereden was. Volgens de UCI-regels is het niet toegestaan om assistentie te verlenen aan rijders van andere ploegen. Elke renner die hierbij betrokken is krijgt een geldboete en een tijdstraf, in dit geval dus twee minuten.
Richie Porte duikelt door de tijdstraf in het algemene klassement van plek 4 naar plek 12. Hij staat nu op 3 minuten en 9 seconden van Alberto Contador. Simon Clarke zakt van plaats 53 naar plaats 57.
Kijk hier voor foto’s van het incident, en hier voor een foto van de bevestiging van de straf.
[poll id=”43″]
Of als Aru dit hier zou overkomen?
Of Contador in Spanje?
Nee dus.
Conclusie: De sport verliest weer aan geloofwaardigheid.
... soms gaan ze plots streng doen waarschijnlijk op vraag van een of andere hoge pief?
Porte gaat gewoon alsnog winnen, dit geeft alleen maar meer glans aan de overwinning.
@Man met de hamer:
Te hoog omdat er niet zoveel kilometers meer te gaan waren? Was het anders geweest als er meer kilometers te gaan waren? Je geeft af of gekakel, maar gooit er vervolgens een drogreden tegenaan?
Uci heeft steeds meer weg van lokale politie, parkeerbonnen uitschrijven terwijl achter hun rug de bank voor miljoenen wordt gelicht.
Morgen gaan Astana en Tinkoff natuurlijk geen twee minuten aan Porte teruggeven en terecht: vaak zijn ploegen als Sky en Orica de eersten die keihard doorrijden bij pech voor anderen, dus kunnen ze dit gedrag mooi genadeloos terugbetaald krijgen.
Een goede rechter of iemand anders die moet oordelen toetst aan de gedachte achter de regel. Bij deze regel moet je je dus eerst afvragen waarom die er is. Die is er blijkbaar om competitievervalsing tegen te gaan in de vorm van iemand van een ander team te helpen met als opzet deze een voordeel te bezorgen ten opzichte van een concurrent.
In casu kan je hier denk ik stellen dat er geen hulp wordt geboden om een voordeel ten opzichte van een concurrent te bewerkstelligen, maar een knullig nadeel in de vorm van materiaalpech zo veel mogelijk te beperken. In die zin lijkt het me geen competitievervalsing en past de gedachte achter deze regel niet op deze specifieke situatie. Je zou de regel dan ook niet moeten toepassen en een straf uitvoeren.
Dit is een vorm van hoe rechtspraak zou moeten zijn: altijd beoordelen in zijn context en toetsen aan de gedachte achter de regel.
Waarom zetten ze geen preciese tijd in het reglement. Dit ruikt naar willekeur. Als het Aru was geweest betwijfel ik of het effectief ook 2 minuten was geweest
Straf, oke.
2 minuten, niet oke!
Wat je zegt, alleen het peleton kan zijn solidariteit betuigen, staken zoals Hinault deed en niemand kwam er langs.
Bah
Maar zo kan je ook zeggen dat Pirazzi het wel zou doen met Aru en niet met Porte. Aru en Pirazzi ook maar twee minuten geven, omdat het kan gebeuren.
Natuurlijk waren alle blije rakkers dan door het dak van blijheid gegaan maar dat is onbewijsbaar.
Ik ben totaal geen Porte-fan en ook geen Orica-fan maar dit had gewoon moeten kunnen, dat wiel. Helaas stond vantevoren vast dat het niet mocht en is er 'terecht' gestraft. Het zou prima zijn mochten ze nog een manier vinden om porte die 2 min terug te geven maar is zie het niet gebeuren.
Afstappen/niet meer starten zou trouwens wel enorm sneu zijn, gewoon doorknokken, met tegenslag (hoe lullig ook) hoort er gewoon bij.
Ten eerste staat porte aan de verkeerde kant van de weg te wisselen wat ook nog eens gevaarlijk kan zijn. Ten tweede als porte echt de kopman is waarom waren zijn knechten niet gelijk bij hem om zijn band te verwisselen. Het lijkt me toch vrij logisch dat er diep in de finale altijd een of twee mannetjes vlak bij hem in de buurt rijden.