Twee minuten tijdstraf voor Porte en Clarke
foto: Sirotti
dinsdag 19 mei 2015 om 19:54

Twee minuten tijdstraf voor Porte en Clarke

Richie Porte en Simon Clarke hebben allebei een tijdstraf van twee minuten opgelegd gekregen door de jury die actief is in de Giro d’Italia. Dit is volgens regel 12.1.040 – 8.2 van de UCI. Ook krijgen beide renners een boete van 200 Zwitserse Franken.

De reden van de straf voor beide heren is dat Simon Clarke (Orica-GreenEDGE) zijn landgenoot en vriend Richie Porte (Sky) een voorwiel gaf, nadat Porte lek gereden was. Volgens de UCI-regels is het niet toegestaan om assistentie te verlenen aan rijders van andere ploegen. Elke renner die hierbij betrokken is krijgt een geldboete en een tijdstraf, in dit geval dus twee minuten.

Richie Porte duikelt door de tijdstraf in het algemene klassement van plek 4 naar plek 12. Hij staat nu op 3 minuten en 9 seconden van Alberto Contador. Simon Clarke zakt van plaats 53 naar plaats 57.

Kijk hier voor foto’s van het incident, en hier voor een foto van de bevestiging van de straf.

[poll id=”43″]

RIDE Magazine
294 Reacties
Sorteer op:
19 mei 2015 22:38
Vind dat er achter deze beslissing nog wel enige logica zit, alhoewel twee minuten natuurlijk te veel is. Maar feit is dat andere teams elkaar niet behoren te helpen als dit buiten het eigen belang gaat. Want dit gaat ten koste van Contador en Aru, lekken banden horen er nu eenmaal bij en doordat Clarke hier Porte helpt worden Aru en Contador dus duidelijk benadeeld. Wat had Clarke gedaan bij een lekke band van Aru, denk niet dat ie hetzelfde had gedaan dus vind ik deze regel nog wel enigszins te begrijpen. De tijdstraf van twee minuten gaat mij overigens wel te ver. Als het fysieke aspect in het geding komt ligt het natuurlijk anders, maar lekke banden horen er nu eenmaal bij.
19 mei 2015 22:39
Hoewel er misschien een idee achter de regel zit, slaat deze regel echt helemaal nergens op! Jammer voor de spanning en jammer voor mijn scorito punten :(
19 mei 2015 22:42
Zouden ze deze regel ook hanteren als het zich in Australie afspeelde?
Of als Aru dit hier zou overkomen?
Of Contador in Spanje?
Nee dus.
Conclusie: De sport verliest weer aan geloofwaardigheid.
19 mei 2015 22:44
wat met het spoorwegincident in parijs Roubaix. wat met achter autos rijden om terug te komen in het peloton. er zijn zoveel onbestrafte incidenten dat het niet meer normaal is.
... soms gaan ze plots streng doen waarschijnlijk op vraag van een of andere hoge pief?
19 mei 2015 22:44
Overigens is dit niet de eerste keer dat de UCI deze regel toepast op een concrete situatie. In de Tour d'Avenir van 2009 werd Sicard op eenzelfde manier gestraft. Een Franse renner uit het B-team van Frankrijk stond zijn fiets af aan Sicard ( Frankrijk A). Sicard had destijds een voorsprong van 2.01 op naaste belager Van Garderen en won de Tour d'Avenir uiteindelijk met 1 seconde verschil.
19 mei 2015 22:47
Verschrikkelijk, waarrromm, ik verwacht actie van het peloton.
19 mei 2015 22:47
Volkomen onterechte beslissing. Stellen dat de jury niet anders kon omdat er een regel is, is complete onzin. Wekelijks worden er in de eredivisie keiharde overtredingen gemaakt waarvoor de scheidsrechter besluit dat een gele kaart voldoende straf is. Dat is ook precies de rol van de jury: interpreteren van de regels op de de situatie. En dat is per definitie subjectief! De beslissing is naar de letter natuurlijk niet fout, de jury kan zich er achter verschuilen maar het is wel ontzettend laf en dom.
19 mei 2015 22:50
Al met al is de regel belachelijk maar lijkt de UCI gevangen in haar eigen 'grondwet'. Hopelijk vinden ze nog een manier om Porte schadeloos te stellen (niemand is hierbij gebaat) maar ik vrees ervoor.
19 mei 2015 22:51
Wat een opgewonden gekakel hier, op een paar nuchtere zielen na. Logische en onmisbare regel. Straf wellicht wat aan de hoge kant, in deze situatie, omdat er niet zoveel kilometers meer te gaan waren, maar hoe moet je dat ooit van geval tot geval bekijken?
Porte gaat gewoon alsnog winnen, dit geeft alleen maar meer glans aan de overwinning.
19 mei 2015 22:51
Wat ik mij oprecht afvraag nu is, gaan ze volgende week ook iedereen die buiten tijd finished ook daadwerkelijk uit koers halen?

@Man met de hamer:
Te hoog omdat er niet zoveel kilometers meer te gaan waren? Was het anders geweest als er meer kilometers te gaan waren? Je geeft af of gekakel, maar gooit er vervolgens een drogreden tegenaan?
19 mei 2015 22:55
Jeetje, denk je een avondje rustig songfestival te kunnen kijken.
19 mei 2015 22:57
Mochten Contador en Aru echt ballen hebben kunnen ze aan geven niet te willen starten met het hele peleton alvorens dit wordt teruggedraaid.
Uci heeft steeds meer weg van lokale politie, parkeerbonnen uitschrijven terwijl achter hun rug de bank voor miljoenen wordt gelicht.
19 mei 2015 22:58
Hilarisch hoe Sky en Porte hier hun eigen glazen ingooien met behulp van Orica. Als dit met Aru en een Katusha-renner was gebeurd, was iedereen hier zeker ook zo verontwaardigd geweest of zijn regels dan ineens wel regels?
Morgen gaan Astana en Tinkoff natuurlijk geen twee minuten aan Porte teruggeven en terecht: vaak zijn ploegen als Sky en Orica de eersten die keihard doorrijden bij pech voor anderen, dus kunnen ze dit gedrag mooi genadeloos terugbetaald krijgen.
19 mei 2015 22:59
"Regels zijn regels" is een dooddoener en veel te makkelijk.
Een goede rechter of iemand anders die moet oordelen toetst aan de gedachte achter de regel. Bij deze regel moet je je dus eerst afvragen waarom die er is. Die is er blijkbaar om competitievervalsing tegen te gaan in de vorm van iemand van een ander team te helpen met als opzet deze een voordeel te bezorgen ten opzichte van een concurrent.
In casu kan je hier denk ik stellen dat er geen hulp wordt geboden om een voordeel ten opzichte van een concurrent te bewerkstelligen, maar een knullig nadeel in de vorm van materiaalpech zo veel mogelijk te beperken. In die zin lijkt het me geen competitievervalsing en past de gedachte achter deze regel niet op deze specifieke situatie. Je zou de regel dan ook niet moeten toepassen en een straf uitvoeren.
Dit is een vorm van hoe rechtspraak zou moeten zijn: altijd beoordelen in zijn context en toetsen aan de gedachte achter de regel.
19 mei 2015 23:00
"Elke renner die hierbij betrokken is krijgt een geldboete en een tijdstraf, in dit geval dus twee minuten."
Waarom zetten ze geen preciese tijd in het reglement. Dit ruikt naar willekeur. Als het Aru was geweest betwijfel ik of het effectief ook 2 minuten was geweest
19 mei 2015 23:00
Tegen de regels, oke.
Straf, oke.
2 minuten, niet oke!
19 mei 2015 23:01
@daan
Wat je zegt, alleen het peleton kan zijn solidariteit betuigen, staken zoals Hinault deed en niemand kwam er langs.
19 mei 2015 23:03
inderdaad heel de ploeg niet meer starten morgen. Een grote schande dit, en totaal onnodig!
Bah
19 mei 2015 23:05
Achja de regelneukertjes bij de UCI kunnen weer met een hard plassertje naar bed. Positieve hiervan is is dat Porte zal moeten aanvallen. Wordt de wedstrijd een stuk aantrekkelijker van dan wanneer hij alleen probeert aan te klampen bij Contador en Aru.
19 mei 2015 23:05
Juist wel sprake van competitievervalsing, want het is totale willekeur wie wie helpt, feit is dat Clarke dit niet zou doen als Aru lek zou rijden, waardoor dus automatisch sprake is van competitie vervalsing. Een derde partij die de ene renner wel helpt en de andere niet. En het argument van een knullig nadeel is niet van toepassing want bij elke andere renner had hij dit knullige nadeel niet verholpen. Dit was duidelijk om tijdverlies te beperken
19 mei 2015 23:09
@Jopie.
Maar zo kan je ook zeggen dat Pirazzi het wel zou doen met Aru en niet met Porte. Aru en Pirazzi ook maar twee minuten geven, omdat het kan gebeuren.
19 mei 2015 23:09
Het hele als het nou Aru was geweest-vraagstuk is gewoon hypothetisch en niet aan de orde.
Natuurlijk waren alle blije rakkers dan door het dak van blijheid gegaan maar dat is onbewijsbaar.

Ik ben totaal geen Porte-fan en ook geen Orica-fan maar dit had gewoon moeten kunnen, dat wiel. Helaas stond vantevoren vast dat het niet mocht en is er 'terecht' gestraft. Het zou prima zijn mochten ze nog een manier vinden om porte die 2 min terug te geven maar is zie het niet gebeuren.

Afstappen/niet meer starten zou trouwens wel enorm sneu zijn, gewoon doorknokken, met tegenslag (hoe lullig ook) hoort er gewoon bij.
19 mei 2015 23:10
Waarom is het zo moeilijk om te accepteren dat er een regel bestaat die het verbied dat renners van verschillende ploegen elkaar mogen helpen bij pech en dat daar een tijdstraf van 2 minuten op staat plus een boete. Hier worden de regels gewoon toegepast door de wedstrijdcommisarissen en daar is niets mis mee.
19 mei 2015 23:10
Los van het feit of deze regel al dan niet ergens op slaat. Dit is teneerste een domme fout van sky.
Ten eerste staat porte aan de verkeerde kant van de weg te wisselen wat ook nog eens gevaarlijk kan zijn. Ten tweede als porte echt de kopman is waarom waren zijn knechten niet gelijk bij hem om zijn band te verwisselen. Het lijkt me toch vrij logisch dat er diep in de finale altijd een of twee mannetjes vlak bij hem in de buurt rijden.
19 mei 2015 23:12
Het peloton is intussen plannen aan het smeden om de top 50 zijn wiel te laten wisselen bij de start met iemand van een ander team, met uitzondering van Porte.

Reacties zijn gesloten.