Tusveld: “Ik hoop volgend jaar twee grote rondes te rijden”

dinsdag 17 september 2019 om 18:16
Tusveld: “Ik hoop volgend jaar twee grote rondes te rijden”

foto: Cor Vos

Martijn Tusveld kan terugkijken op een veelbewogen Vuelta a España. De renner van Team Sunweb kwam al vroeg in de wedstrijd ten val, moest voor een zware bergetappe een wortelkanaalbehandeling ondergaan maar speelde desondanks een belangrijke rol voor kopman Wilco Kelderman. “Ik heb laten zien een belangrijke helper te kunnen zijn”, zo concludeert hij in gesprek met RTV Utrecht.


De 26-jarige Tusveld finishte na drie weken Vuelta op de 26e plaats in het eindklassement, op bijna anderhalf uur van eindwinnaar Primož Roglič. De Nederlander botste in vierde etappe naar El Puig – gewonnen door zijn landgenoot Fabio Jakobsen – op een auto, waardoor hij met een bebloed gezicht over de streep kwam.

Tusveld kon de volgende dag weer opstappen, maar hij bleef last houden van een infectie aan een gebroken tand, waardoor hij een wortelkanaalbehandeling moest ondergaan. En dat allemaal enkele uren voor een zware bergetappe met aankomst op de gevreesde Los Machucos. Tusveld wist de Ronde van Spanje echter gewoon uit te rijden.

Sterker nog, de oud-renner van Roompot-Nederlandse Loterij bleek een waardevolle knecht voor Wilco Kelderman. “En toch denk ik dat het beter had gekund. Die valpartij en dat gedoe bij de tandarts hebben veel energie gekost. Het was zeker niet optimaal. Ik was in de laatste week dan ook best wel moe.”

Volgend seizoen 
Tusveld zag zijn ploeg echter uitstekend presteren, met name dankzij Nikias Arndt (ritzege in Igualada) en Kelderman (zevende in het eindklassement). “Ik heb deze ronde wel kunnen laten zien dat ik een belangrijke helper kan zijn in de bergen. Ik hoop daar nog beter in te worden.” En hoe zit het met zijn persoonlijke ambities?

“Het is nog een behoorlijke stap om in een grote ronde voor top-10 te gaan. Maar in kleinere rittenkoersen is dat wel mogelijk. Ik hoop volgend jaar eigenlijk twee grote rondes te rijden”, aldus Tusveld, die eerder dit jaar moest passen voor de Giro d’Italia vanwege een zware valpartij in Parijs-Nice.

Dit artikel delen:

13 Reacties

west 17 september 2019 om 18:19

Kwantiteit als doelstelling…

Allesch 17 september 2019 om 18:46

Artikel gelezen?

west 17 september 2019 om 20:14

“Het is nog een behoorlijke stap om in een grote ronde voor top-10 te gaan. Maar in kleinere rittenkoersen is dat wel mogelijk. Ik hoop volgend jaar eigenlijk twee grote rondes te rijden”, aldus Tusveld,

Chaba 18 september 2019 om 08:59

kwantiteit als doelstelling…om sterker te worden. Ik zal je zin even afmaken.
Lijkt me toch duidelijk dat hij meerdere ronden wil rijden om zo kwalitatief sterker te worden.

wiebipedia 18 september 2019 om 09:20

@west Nu pak je net de quote die jou zelf tegenspreekt

west 18 september 2019 om 09:33

Hoezo? Hij zegt; in kleinere rondes kan ik presteren, maar mijn doel is meer grote rondes.. en als hij daar geen verdere prestatie in benoemd dan is het puur meer rondes voor het meer rondes rijden.
@Chaba je maakt niet mijn zin af. Je vult nu het interview in.

SnellePelle 18 september 2019 om 11:43

@west
Je vult hem zelf ook in met je aanname tot kwantiteit. Simpelweg omdat het artikel hierover niet duidelijk is.

Maar ik interpreteer hem zelf ook zo. Echter staat het te raden.

largegnolls 17 september 2019 om 18:45

“En toch denk ik dat het beter had gekund. Die valpartij en dat gedoe bij de tandarts hebben veel energie gekost. Het was zeker niet optimaal. Ik was in de laatste week dan ook best wel moe.”

Typische reactie van een wielrenner … ik heb collega's die je een paar maanden niet op de werkvloer zou zien, maar Tusveld ramt een paar uur later een zootje bergen over en is dan ook nog kritisch. Prachtig en gekkenwerk tegelijk!

Verweggistan 17 september 2019 om 19:25

Dit jaar één grote ronde, volgend jaar twee grote rondes, die rijdt dus in 2021 bij Lotto :)

SnellePelle 18 september 2019 om 12:24

Tot 2022 vastgelegd bij Sunweb. Daarna dan.

FritsvanHoefelen 17 september 2019 om 20:05

Op de fiets blijven zitten en dan zitten die twee grote rondes er wel in

Wildebert 18 september 2019 om 07:49

Geschikt voor het grotere werk. Jammer van zijn rotonde-schuiver. Zat er nog best vaak lang bij.

Chaba 18 september 2019 om 08:57

Ja goede knecht en hopelijk kan hij nog een stap zetten maar vooral ter ondersteuning van een kopman. Want ik zie hem vooral in de rol als helper en niet als kopman.