Renners nemen heft in handen: Tre Valli Varesine gestaakt vanwege hevige regenval
Ter Illustratie - foto: Cor Vos
dinsdag 8 oktober 2024 om 14:20

Renners nemen heft in handen: Tre Valli Varesine gestaakt vanwege hevige regenval

Met nog 109 kilometer te gaan, hebben de renners besloten om voet aan de grond te zetten in Tre Valli Varesine en de koers te staken. Vanwege de extreme regenval acht het peloton het niet meer verantwoord om verder te koersen. De coureurs zijn weer op weg richting de teambussen.

Er werd in aanloop naar Tre Valli Varesine al extreme regenval voorspeld. De autoriteiten gaven maandag code rood af voor onder meer de Italiaanse regio Lombardije. Tre Valli Varesine speelt zich af in Varese en dit is een van de twaalf provincies in Lombardije. Er zou vandaag – in een tijdsbestek van twaalf uur – 150 tot 200 millimeter neerslag kunnen vallen.

Toch ging de vrouwenwedstrijd vanochtend ‘gewoon’ van start in Busto Arsizio, al zag de organisatie zich wel genoodzaakt om de wedstrijd met één ronde in te korten. De omloop moest in totaal dus vijfeneenhalf keer afgelegd worden. De zege ging uiteindelijk naar Cédrine Kerbaol. In helse weersomstandigheden kwam de Française solo over de streep in Varese. Silvia Persico werd tweede, Liane Lippert derde.

Vervolgens waren de mannen aan de beurt. Ook de mannenwedstrijd van de Tre Valli Varesine werd ingekort. De renners moesten twee rondes minder afleggen dan vooraf gepland. In plaats van ruim 200 kilometer zou de koers nu ongeveer 170 kilometer lang zijn, maar na goed zestig kilometer besloot het peloton collectief in de remmen te knijpen en – na overleg met de organisatie – de wedstrijd te staken.

Er reden op dat moment zes renners voorop, met Enric Mas (Movistar) Romain Bardet (Team dsm-firmenich PostNL), Georg Steinhauser (EF Education-EasyPost), Lorenzo Germani (Groupama-FDJ), Tobias Foss (INEOS Grenadiers) en Felix Engelhardt (Jayco AlUla).

De renners zijn het eens: een staking is het gevolg – foto: Cor Vos

“De riooldeksels kwamen zelfs los”
“Het peloton heeft beslist om te staken, de afdaling was niet meer veilig. Er kwam van alles naar boven, de riooldeksels kwamen zelfs los”, geeft Wesley van Speybroeck, ploegleider van Lotto Dstny, aan bij Het Laatste Nieuws. “Ik begrijp dat je als organisatie, na hier bijna een jaar voor gewerkt te hebben, nog alles probeert om de koers te laten doorgaan. Maar dit was echt niet haalbaar. De veiligheid en ook de gezondheid van de renners kwam al te veel in het gevaar. Daar moeten we begrip voor hebben.”

RIDE Magazine
39 Reacties
08-10-2024 14:55
Ik vind het vooral raar dat beide koersen überhaupt gestart zijn bij een code rood.
    08-10-2024 22:06
    N.a.v. de weersvoorspelling had alles gisteren al geannuleerd moeten worden. Gezien de weervoorspelling de komende dagen wordt hopelijk dezelfde fout voor de komende dagen niet gemaakt.
08-10-2024 14:39
De vrouwen rijden de koers uit, zo zie je maar weer wie de echte bikkels zijn.
    08-10-2024 14:54
    Of het weer is alleem maar verslechterd in de tussentijd
    08-10-2024 16:11
    Of aan wie de organisatie echt schijt heeft.
08-10-2024 14:22
#Safetyfirst
08-10-2024 14:28
Prima call
08-10-2024 15:13
Ik vind dit een prima signaal in de wielerwereld.
Natuurlijk zijn de belangen groot, ook voor een organisatie. Maar ergens moet je ook gewoon een streep trekken, het liefst in gezamenlijkheid.

En het zou mooi zijn als de vedettes volgend jaar iets terug doen voor deze organisatie, door opnieuw het startformulier te tekenen en deel te nemen. Want je hebt elkaar nodig.
    08-10-2024 15:31
    Op het weer heb je geen vat, noch de renners noch de organisatie. Ik heb de beelden gezien van de zondvloed op de RAI en idd geen weer om een hond door te jagen. Anderzijds heb ik ook te doen met de organisator. Je bent er een een heel jaar mee bezig, sponsors zoeken, parcours bouwen, etc. Dan heb je als "beloning" Remco en Tadej aan de start en kun je alles stopzetten door het weer.
    08-10-2024 15:41
    Dit is gewoon een hele vette streep door de rekening, waar niemand (ook de organisatie niet) iets aan kan doen. En dat maakt dat ik het mooi zou vinden als ook volgend jaar de renners en de organisatie weer de handen ineen slaan en er dan opnieuw een aantrekkelijk evenement van maken. Maar om publiek te trekken en aandacht van de media heb je toch echt ook de toprenners nodig. Bovendien zijn de Italiaanse najaarskoersen echt wel mooie wedstrijden, al zijn ze in Belgie wat minder bekend. Dus hopelijk volgend jaar opnieuw Pogi, Remco, Roglic en wie weet zelfs wel Vingegaard aan het vertrek.
08-10-2024 14:31
Waarom altijd die Evenepoel fetisj op WielerFlits. Weer een foto van hem
    08-10-2024 14:37
    Hij was de enige op een waterfiets?
    08-10-2024 14:42
    Remco was als leider 1 van de renners die dit beslisten
    08-10-2024 14:43
    Druppels in z'n oog gekregen.
    08-10-2024 15:00
    Die gouden helm glimt zo mooi in de regen.
    08-10-2024 15:05
    Velen hebben hier de waarheid in pacht , en voor hun is het nooit goed ... Als Remco de koers, als één van de aangevers, laat stilleggen omwille van de veiligheid van het wielrennen is het niet OK en geven ze commentaar ..... wint hij .... ook niet goed en wederom commentaar ; verliest hij .... leuk, maar zelfs dan weten ze het beter en hebben ze commentaar.....
    Nu weten jullie meteen ook waarom ik enkel hier weerwerk geef op wielerflits. Nl en niet op wielerflits.be (zoals velen onder jullie betweters suggereerden te doen, blijkbaar krijgen ze niet graag weerwerk). Op wielerflits.be laten wij Belgen iedereen met rust en nemen we het wielrennen zoals het komt...soms met winst , soms met verlies ..... zo zitten die "domme " Belgen in elkaar.
    Daar lees je dus deze onzin niet !!!!!
    Komt wellicht omdat jullie niks beters te doen hebben. Jullie kunnen nu denken dat ik ook niks beters te doen heb, maar ben als gepensioneerde (en ex-competitie wielrenner) in de mogelijkheid om hier af en toe wat weerwerk te geven als jullie nog maar eens afgeven op onze Belgische wielrenners (sters) en het al dan niet Belgisch wielrennen in het algemeen.

    "Have a nice day" DOEG !!!
    08-10-2024 15:25
    Wahaaaat, is er een .be op wf????
    08-10-2024 17:19
    De enige die hier als echte stakingsleider aanvaard zal zijn zal Pogacar zijn geweest. Die was topfavoriet met afstand. De rest zal het heel gauw goed gevonden hebben. Vooral door verminderde ambitie en wellicht met het oog op komende zaterdag. Hoeven ze gelukkig niet 200 km door schijtweer te rijden.
    08-10-2024 18:11
    Tube, goeie vraag. Zo belangrijk is hij totaal niet. Als hij nu bril op had met een soort mini ruitenwissers i.v.m. zijn ogen.
    08-10-2024 20:01
    @Just me ik heb nergens gelezen dat Evenepoel als 1 van de leiders was die dit beslisten
    08-10-2024 22:27
    Evenepoel had blijkbaar veeleer een pioniersrol dan een rol als stakingsleider want was eerder al uit koers gestapt.
08-10-2024 14:41
Mooi nieuws !
08-10-2024 14:41
Prima, prima! Nog beter: de organisatie stelt het voor aan de renners en samen beslissen ze.
Vreselijk, al die valpartijen met vreselijke blessures.
    08-10-2024 16:57
    Valpartijen maken de koers de spannend, vroeger was kijken naar de F1 ook een mooi spektakel met mooie crashen nu is het goed als slaapmiddel.
    08-10-2024 18:09
    @triple double
    Je klinkt me eerder als double trouble
08-10-2024 14:38
Ai, Pogiboy, zegerecord van de 21e eeuw van Petacchi weer wat verder weg.
    08-10-2024 14:46
    Hoeveel won die er dan misschien?
    08-10-2024 14:53
    Haha goeike werner
    08-10-2024 15:13
    Petacchi had er 25 in 2005, Pogacar voorlopig amper 24. Best case kan ie er dus naast komen in Lombardije, erboven zal niet meer lukken.
    08-10-2024 15:21
    Oh Petacchi, daarnet stond er nog Cipollini.
    08-10-2024 15:53
    Pogi naar Guangxi sturen!
08-10-2024 14:30
De renners staakten eerst.

Blijkbaar hadden de grote jongens er geen zin in dus besloten ze maar de race te staken in plaats van naar de bus te gaan zonder het te verpesten voor de jongens die nog wel wilden rijden en een resultaat wilden halen.

Echt iedere keer dat er een staking is is het niet om iets dat echt gevaarlijk is maar is het omdat "het regent te veel"
    08-10-2024 14:38
    Wat mij betreft telt een overstroomd parcour als iets dat wel echt gevaarlijk is. Dat betekent dat er altijd onverwachts nog meer water kan komen.
    08-10-2024 14:53
    Volgens mij is het nog steeds, hoe meer water op de weg (regen) hoe gevaarlijker het is.
    maar kan het ook mis hebben he.
    08-10-2024 15:14
    Klopt mocca. In dit geval ook heel onvoorspelbaar, aangezien de hemelwaterafvoer vol zat (putdeksels die loskomen). Dat kan meerdere oorzaken hebben: de capaciteit van de hemelwaterafvoer is niet groot genoeg, de waterberging die het regenwater verzamelt is vol, de overstort van deze waterberging (die ook ergens anders loost) kan niet voldoende water aan, de bodem is verzadigd waardoor er nog amper water in infiltreert. Allemaal oorzaken die gezamenlijk kunnen lijden tot een overstroming en waarvan de kans van optreden groter wordt naarmate de regen langer aanhoudt. Op het moment dat de putdeksels los komen, dan kan er ook opeens meer water van boven komen dat geen andere manier van afvoeren meer had. En aangezien er de afgelopen jaren n.a.v. regen al genoeg dodelijke overstromingen zijn geweest in Europa (ook Italië), is het gewoon niet verantwoord door te fietsen wanneer je niet weet of er nog meer water gaat komen.
    08-10-2024 16:02
    Zou aquaplanning ook een rol kunnen spelen? Neem toch aan dat ze dan met profiel op de banden rijden, die in dit geval het regenwater moeten afvoeren anders gaat een band drijven. Ben een motorsportliefhebber en daar hebben ze ook banden zoals slicks voor droog weer intermediats, tussenvorm droog/nat en regenbanden.
    08-10-2024 16:09
    Ook een regenband kan maar een bepaalde hoeveel aan. Op een gegeven moment komt er een omslagpunt dat zelfs de grootste groeven niet werken.
    08-10-2024 16:50
    Jammer dat er naar de renners wordt geluisterd, want wat weten die nou helemaal? Organisaties kunnen beter gewoon de commentaarsectie op Wielerflits raadplegen, want daar kunnen de echte experts, zonder bij of in de koers te zijn, precies vertellen hoe alles zit.
    08-10-2024 19:34
    Als ik zulke reacties lees dan denk ik altijd maar gelukkig doet dom zijn geen pijn.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine