Transferoverzicht 2026: dit is wat we opvangen in de Tour de France 2025
foto: Cor Vos (bewerking WielerFlits)
Youri IJnsen
vrijdag 18 juli 2025 om 18:45

Transferoverzicht 2026: dit is wat we opvangen in de Tour de France 2025

De Tour de France was doorgaans de plek waar de belangrijkste deals werden gemaakt voor renners met een aflopend contract. Tegenwoordig komen geïnteresseerde teams al veel eerder in actie. In dit bericht bundelt WielerFlits de transfers die al langer rondzingen en die we opvangen in de Tour de France 2025. 

We beginnen met UAE Emirates. Aan het begin van het jaar werd al duidelijk dat UAE Emirates XRG het aflopende contract met Tim Wellens heeft verlengd tot minstens eind 2027. Ook Filippo Baroncini heeft een nieuw, meerjarig contract getekend. Daartegenover staat het vertrek van Alessandro Covi, die een nieuwe uitdaging aangaat bij Jayco AlUla. Scandinaviërs Vegard Stake Laengen en Julius Johansen zitten in de wachtkamer. Daarnaast zou João Almeida na een sterk seizoen zijn contract opgebroken en verlengd hebben bij de ploeg uit het Midden-Oosten.

Dat geldt ook voor kersvers Pools kampioen Rafal Majka. Dat ligt alleen aan hemzelf, of hij nog een jaar door wil of niet. Jonge talenten Adriá Pericas (19, Spanje) en Matthias Schwarzbacher (19, Slowakije) staan op de nominatie om te promoveren van de opleidingsploeg naar het WorldTeam. Verder zingen de namen rond van Jonas Koch (Red Bull-BORA-hansgrohe) en Kevin Vermaerke (Picnic PostNL), wat samenhangt met een eventueel langer verblijf van Stake Laengen, Johansen en/of Majka.

Niet veel reuring bij Visma | Lease a Bike
Het is momenteel vrij stil bij de ploeg van Richard Plugge. Het is inmiddels een publiek geheim dat Timo Kielich en Davide Piganzoli overkomen van respectievelijk Alpecin-Deceuninck en Polti-VisitMalta. De komst van de Italiaanse belofte Piettro Mattio van de opleidingsploeg is reeds aangekondigd. Ook kon WielerFlits melden dat de de ploeg zich heeft versterkt met Bruno Armirail. Wilco Kelderman en Steven Kruijswijk verlengden eerder al met respectievelijk twee en één jaar.

Er gaan vooral veel grote namen weg: Olav Kooij en Tiesj Benoot hebben een financieel sterk verbeterd contract getekend bij Decathlon AG2R La Mondiale. Ook Dylan van Baarle en Attila Valter vertrekken. De Hongaar zat in de wachtkamer, maar wachtte dat niet af en heeft getekend bij Bahrain Victorious. Daniel McLay, Tosh Van der Sande en Julien Vermote zitten wel nog in diezelfde wachtkamer. Mogelijk kunnen zij op een later moment hun contract verlengen.

Tim Rex van de opleidingsploeg staat eveneens in de wachtrij. Afhankelijk van andere potentiële aanwinsten, zou hij de stap naar het WorldTeam kunnen maken. Tom Gloag gaat in ieder geval weg; hij onderhandelt met INEOS Grenadiers en Q36.5 Pro Cycling, maar zou volgens Britse journalist Daniel Benson kiezen voor de Zwitserse ploeg.

Wat doet de eventuele transfer van Evenepoel met Soudal-Quick-Step?
Bij Soudal-Quick-Step is het vooral de vraag wat er met Remco Evenepoel gebeurt. Het is een kwestie van tijd dat de Belg daadwerkelijk de transfer maakt naar Red Bull-BORA-hansgrohe. Zijn meesterknecht van deze Tour is Ilan Van Wilder en hij wilde graag bij de Belgische ploeg blijven. Als REv daadwerkelijk vertrekt, krijgt Van Wilder meer kansen als kopman. Er is dan ook nog Mikel Landa en Valentin Paret-Peintre voor het klimwerk én Steff Cras (TotalEnergies) komt erbij.

Maar het valt vooral op dat de nieuwe teammanager Jurgen Foré terug aan een voorjaarskern bouwt. Jasper Stuyven is aangetrokken als nieuwe kopman én leermeester voor Paul Magnier, die op termijn het kopmanschap in de klassiekers moet invullen. Yves Lampaert blijft de ploeg ook trouw, ondanks interesse van andere World- en ProTeams. De jonge Nederlander Pepijn Reinderink heeft eveneens zijn contract verlengd.

Daarnaast maakte HLN vorige maand een waslijst aan Belgische aanwinsten bekend. Naast Cras zouden ook Cériel Desal (Wagner Bazin WB), Edward Planckaert en Fabio Van den Bossche (beide Alpecin-Deceuninck) overkomen. Dat geldt eveneens voor sprinter Alberto Dainese, die overstapt van Tudor Pro Cycling. De Italiaan neemt de plek in van Luke Lamperti, die op zijn beurt de transfer maakt naar EF Education-EasyPost.

Alpecin-Deceuninck zit in vervelende situatie
Alpecin-Deceuninck is in deze Tour de France opnieuw een van de topteams, net zoals ze dat de laatste jaren al waren. Met name in het klassieke voorjaar heeft de ploeg van de broers Christoph en Philip Roodhooft hoge ogen gegooid. Vooral dankzij goudhaantjes Mathieu van der Poel en Jasper Philipsen, die nog langdurig vastliggen. Geen kans voor andere teams om hen over te nemen en dus heeft de concurrentie zich tot hun sterke ploegmaats gericht.

Met Kaden Groves en jonge toptalenten als Emiel Verstrynge, Tibor Del Grosso en straks ook Senna Remijn die vastliggen, kan je bezwaarlijk over een leegloop spreken. Maar het is wel opvallend dat andere teams proberen het middenveld van het Belgische WorldTeam te ontmantelen. Sterke krachten als Quinten Hermans, Xandro Meurisse (beiden Q36.5 Pro Cycling), Robbe Ghys (Decathlon AG2R La Mondiale), Timo Kielich (Visma | Lease a Bike), Edward Planckaert, Fabio Van den Bossche (beiden Soudal-Quick-Step) én Gianni Vermeersch (Red Bull-BORA-hansgrohe) zouden allemaal elders emplooi hebben gevonden.

Daartegenover staat voorlopig enkel de komst van jonge talenten als Lennert Belmans, Aaron Dockx en dus de Nederlander Remijn van hun eigen opleidingsteam. De reden achter het grote verloop binnen het team is naast de factor succes wellicht ook te wijten aan de zoektocht naar een tweede naamsponsor. Bovendien houdt Alpecin-Deceuninck een strakke financiële lijn aan en gaan ze niet mee in een opbod dat de afgelopen maanden duidelijk heeft gespeeld onder impuls van teams zoals Decathlon AG2R La Mondiale en Red Bull-BORA-hansgrohe.

Senna Remijn – foto: Cor Vos

Stilte voor de storm bij bij Intermarché-Wanty en Lotto
Bij Intermarché-Wanty en Lotto was het rustig, maar donderdag werd duidelijk waarom. Beide ploegen spreken over een fusie. Lotto was namelijk naarstig op zoek naar een tweede naamgevende sponsor, maar meerdere gesprekken liepen op niets uit. Kort geleden zijn beide teams op het hoogste bestuurlijke niveau met elkaar samengekomen om een fusie te bespreken. Wat dat betekent voor de contracten bij de ploegen en op welk licentie ze gaan rijden, is momenteel niet bekend.

Wel is duidelijk dat er bij Intermarché-Wanty niet veel gebeurde. Tour-debutant Roel van Sintmaartensdijk heeft zijn contract met twee jaar verlengd. Ze willen ook graag Francesco Busatto behouden, maar hij kan rekenen op interesse van andere teams – Alpecin-Deceuninck ligt in pole position volgens HLN. Al de rest van de renners met aflopende contracten zit voorlopig in de wachtkamer bij de Waalse formatie, de vraag is alleen voor hoe lang.

Transfergeluiden rondom Lotto waren er ook amper. Met Jarno Widar hadden ze zichzelf wel verzekerd van een absoluut toptalent voor het rondewerk. Ook de talentvolle klimmer Milan Donie (neefje van vroegere cultheld Wim Van Huffel) en klassiekertalenten Matys Grisel en Mathieu Kockelmann waren al vastgelegd voor komend seizoen. Het viertal heeft één zaak gemeen: allen komen ze over van de opleidingsploeg van Lotto. Momenteel is het onduidelijk of die overeenkomsten straks nog rechtsgeldig zijn.

De opleidingsploeg van Lotto produceerde door de jaren heen veel talent, waaronder ook Alec Segaert en Brent Van Moer. Beide hardrijders gaan de ploeg verlaten. Segaert trekt naar Bahrain Victorious (met vrijwel de helft van de huidige performance staff van Lotto), terwijl Van Moer naar het ambitieuze Q36.5 Pro Cycling overstapt. Arjen Livyns zou volgens radio peloton ook bezig zijn met een eventuele overstap. Het zal zeker niet het laatste zijn wat we over deze mogelijke fusie schrijven.

Picnic PostNL schaakt ook defensief
Nog een ploeg waar je een speld kan horen vallen, is Picnic PostNL. Het Nederlandse WorldTeam is in degradatienood, maar lijkt haar rug te rechten in de Tour. Onlangs stopte Romain Bardet en het is nog maar de vraag of de ploeg zijn positie opnieuw gaat invullen. Er zijn wel oppervlakkige gesprekken gaande met Benoît Cosnefroy, maar van een (naderend) akkoord is nog lang geen sprake. Verder is het vrij stil qua nieuwe namen bij de Nederlandse ploeg.

Wel gaat er in ieder geval een renner vertrekken. Tobias Lund Andresen is op weg naar Decathlon AG2R La Mondiale. Daarnaast is er ook de nodige interesse voor Kevin Vermaerke, in de eerste plaats van UAE Emirates XRG. Nederlanders Gijs Leemreize en Tour-debutant Tim Naberman lijken dan weer te kunnen blijven bij het team van Iwan Spekenbrink. Voorlopig klinkt alleen de naam van de 26-jarige Ier Dillon Corkery als nieuwkomer bij Picnic PostNL.

Andere opvallende zaken
Decathlon AG2R La Mondiale is zich enorm aan het roeren op de transfermarkt. Naast Kooij, Benoot en Lund Andresen, versterken zij zich ook met Cees Bol (XDS Astana) en Daan Hoole (Lidl-Trek). De naam van Matthew Riccitello (Israel-Premier Tech) circuleert in Franse media eveneens rond. Frans kampioen Dorian Godon vertrekt dan weer naar INEOS Grenadiers en Armirail gaat naar Visma | Lease a Bike. Clément Berthet trekt naar Groupama-FDJ, waar hij volgend jaar ook Simone Velasco (XDS Astana) zal tegenkomen.

INEOS Grenadiers kan sindskort rekenen op de komst van sponsor TotalEnergies. Daarom is de overstap van Godon niet onlogisch. Bovendien ligt de Britse ploeg op pole position om Tour-revelatie Kévin Vauquelin over te nemen en ook sprinter Sam Welsford van Red Bull-BORA-hansgrohe. De Duitse ploeg bevindt zich dan weer in een impasse door de eventuele komst van Remco Evenepoel. Hij zou in ieder geval Mattia Cattaneo willen meenemen, terwijl ook de naam van Josef Černý in radio peloton rondgaat. En Gianni Vermeersch komt dus over van Alpecin-Deceuninck.

Jonas Koch zou dan weer op interesse van UAE Emirates kunnen rekenen, terwijl Movistar jaagt op de handtekening van Roger Adrìa (en die van Juan Pedro López en Raul García). De deal met Evenepoel ketste vorig jaar weliswaar af, hij wilde toen graag Gianni Moscon meenemen. Die zal normaal gesproken ook blijven. Of dat ook geldt voor seizoensrevelatie Florian Lipowitz, is momenteel onduidelijk. Primož Roglič’ contract loopt ook af. Eerder ging het gerucht dat hij twee jaar zou bijtekenen, maar gezien zijn wat zweverige uitspraken deze Tour én de eventuele Evenepoel-deal zijn we daar nog niet zo zeker van.

Nog zo’n sterk blok is Lidl-Trek. Behoudens de levenslange contractverlenging met Mads Pedersen blijft het ook vanuit de Amerikaanse hoek nog wat stil. Matthias Vacek heeft zijn aflopende contract eveneens verlengd. De jonge Zweed Jakob Søderqvist komt in ieder geval over van de opleidingsploeg en Matthias Norsgaard maakt de transfer vanaf Movistar. Tim Declercq hoorde dan weer dat hij waarschijnlijk geen nieuw contract krijgt. Hoole vertrekt dus naar Decathlon AG2R en Alex Kirsch komt volgend jaar uit voor Cofidis.

Matej Mohoric – foto: Cor Vos

Matej Mohorič blijft dan weer waar hij zit: hij heeft zijn aflopende contract bij Bahrain Victorious verlengd. Voorjaarsrevelatie Lewis Askey (Groupama-FDJ) heeft zijn klassiekerperiode verzilverd met een transfer naar Israel-Premier Tech. Op ProTeam-niveau heeft Tudor Pro Cycling een ferme slag geslagen door Askeys ploeggenoot Stefan Küng aan te trekken. Maar daar is het vooral Q36.5 Pro Cycling dat zich bedrijvig toont, gezien ze op vinkentouw zitten voor Gloag van Visma | Lease a Bike.

Naast Hermans, Meurisse en Van Moer, gaan ook Eddie Dunbar en Chris Harper (beide Jayco AlUla) de kant van het Zwitserse ProTeam op. En dan is er nog de stunt van Unibet Tietema Rockets, dat Dylan Groenewegen en Elmar Reinders van de Aussies overneemt. Waar eerder in dit stuk een (kleine) leegloop gaande leek bij een paar teams, spant Jayco AlUla helemaal de kroon. Daar zouden liefst vijftien (!) van de zeventien renners met een aflopend contract vertrekken.

Wordt ongetwijfeld nog vervolgd…

RIDE Magazine
10 Reacties
18-07-2025 19:23
Ze zouden bij Red Bull beter nog eens goed kunnen nadenken of ze echt de hele ploeg overhoop willen gooien om Evenepoel binnen te halen. Roglič gaat waarschijnlijk nog een jaar door bij de ploeg, Lipowitz schijnt ook bij te tekenen. Dan wordt Evenepoel wel een bijzonder ingrijpende aanwinst, die enorm veel kost voor een renner die het vooral van heuvelklassiekers en tijdritten moet hebben. Evenepoel naar Ineos-Total lijkt me dan weer een stuk logischer, want die ploeg zit de facto zonder kopman.
18-07-2025 14:11
Is het "probleem" bij ADC niet net dat zowel Mathieu als Philipsen dermate veel salaris opstrijken dat er budgettair weinig ruimte meer is en de meeste vertrekkers zich dus vooral financieel verbeteren?
Het zal de gebroeders Roodhooft ook niet helpen dat 1 vd sponsors vertrekt en dus budget voor 2026 onzeker is.
18-07-2025 19:46
Bedankt, overzichtelijk en informatief artikel!
18-07-2025 13:21
Nieuws rond Uno-X? Op zich wel een hele leuke kern maar als ze volgend jaar 2 (of op termijn 3) grote rondes willen rijden mag er misschien toch iets bij ondanks de ontwikkeling van heel wat jonge renners? Salaris van Kristoff gaat puur naar verbeterde contracten? (Waerenskjold; Johannessen-broers)

Kijkend naar Denen/Noren zonder contract met directe toevoeging volgend jaar zijn er vrij weinig opties (Asgreen, Lund Andresen, Wandahl, Honoré, Eiking,...?)
    18-07-2025 18:44
    Tot nu toe alleen Ingebrigtsen en Svarre die prof worden. En Byström (Groupama) zou wellicht komen, maar dat lijkt een tweejaarlijks verschijnsel te zijn, gebeurde ook al toen hij vertrok bij UAE en bij Intermarché
18-07-2025 18:17
Het probleem is er alleen voor renners die in de grote koersen ook willen winnen. Roodhooft snapt dan ook precies dat winnen met Jasper en Matje er toe doet en de rest is leuk.
    18-07-2025 18:36
    Maar zonder renners die steun kunnen verlenen, zijn die winsten in grote koersen een flink stuk verder weg.
    18-07-2025 18:57
    Bovenaan de Alpecinpyramide staat natuurlijk VdPoel met daaronder Philipsen en dan Groves. Maar vrijwel de hele groep die daar weer onder zit, renners die kunnen knechten maar ook zelf een uitslag kunnen rijden, verdwijnt. Hermans, Kielich, Meurisse, Vermeersch, Planckaert. Wat je dan overhoudt zijn pure knechten als Dillier, Bayer, Riesebeek, Rickaert, Pejtersen (en nog wat Bovens en andere Hollmanns die waarschijnlijk kunnen verlengen). Plus wat jongere talenten, en op hun schouders komt dan de taak om die vertrekkers komend jaar al te vervangen. Del Grosso, Dehairs, Verstrynge, Glivar, Debruyne, Dockx... ik denk dat die dat best aankunnen.
18-07-2025 21:43
De lotto-wanty fusie zal alpecin goed uitkomen.
Veel renners op te halen met een beperkt budget.
18-07-2025 22:20
Wat zou er met Vansevenant gebeuren? Normaal rijdt die elk jaar wel z’n uitschieters die hem verzekeren van een degelijke onderhandelingspositie, maar dat komt er dit jaar nog niet van.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine