Tourwinnaar Geraint Thomas overweegt Giro-start

vrijdag 17 augustus 2018 om 21:01

foto: Sirotti

Geraint Thomas denkt erover na om komend seizoen aan het vertrek te staan van de Giro d’Italia. De kersverse winnaar van de Tour de France heeft nog niets beslist, maar speelt met de gedachte. Dat meldde de Belgische krant Het Nieuwsblad vandaag. De Giro is geen nieuw terrein voor de Brit; ook in 2008, 2012 en 2017 verscheen hij er aan de start.


“Ik heb nog niets beslist, maar ik overweeg zeker om volgend seizoen van de Ronde van Italië een hoofddoel te maken”, zegt Thomas. “Ik heb nog iets recht te zetten nadat ik er vorig seizoen als kopman zwaar ten val kwam.”

De Brit was vorig jaar betrokken bij een grote valpartij in de negende Giro-etappe. Hij kon weer terug op zijn fiets klimmen, maar liep in die rit naar Blockhaus een tijdsverlies op van meer dan vijf minuten – en verloor daarmee zijn tweede plaats in het klassement. Een paar dagen later eisten een knieblessure alsnog zijn tol.

Parcours afwachten
“Of dat dan betekent dat ik niet voluit zal gaan voor een tweede overwinning in de Tour? Ik vind het fantastisch wat Chris Froome en Tom Dumoulin dit seizoen hebben gedaan, maar ik denk niet dat ik het zou kunnen. Maar ik wil eerst de parcoursen afwachten vooraleer ik iets beslis”, zei Thomas tot slot.

Dit artikel delen:

15 Reacties

rahimns 17 augustus 2018 om 21:13

Blijkbaar blijft hij bij SKY ??

Fast Freddy 17 augustus 2018 om 22:35

Ik denk dat Froome heeft aangegeven dat dit allemaal heel leuk was met z’n maatje in geel, maar dat hij volgend jaar zelf weer wil winnen. Dan schuift Thomas door naar de giro. Wellicht niet vrijwillig.
Dan is het alleen de vraag of Thomas de ballen heeft om bij een andere ploeg voor de tour te gaan of dat hij zich nu al ontdekt om tweede viool te moeten spelen.

jooprioolpijp 17 augustus 2018 om 22:26

Bij Sky hadden ze nog een persbericht van vorig jaar liggen: ‘Froome speelt met gedachte om met ronde X mee te doen’. Knip, plak, klaar is het nieuws. Zucht. Ik speel met de gedachte om mijn diensten als perschef bij Sky aan te bieden.

Romāns Vainšteins 17 augustus 2018 om 22:27

overwegingen mogen mijns inziens nooit verder reiken dan de verzamelrubriek.

jooprioolpijp 17 augustus 2018 om 22:32

Oh ja? ‘Tom Dumoulin overweegt een transfer naar Sky’. Anybody interested?

Mwielerfan 17 augustus 2018 om 23:24

+1
Het hele najaar blabla over mensen die dit of dat overwegen. Eerst willen ze wachten tot alle parcoursen bekend zijn. Dan tot overleg met ploeg. Tot die tijd is het allemaal gebakken lucht.

Frits des Jeux 17 augustus 2018 om 22:55

In SportBild stond een twee weken geleden de complottheorie van Jorg Jakssche uitgebreid te lezen. De ASO en UCI gingen akkoord met vrijspraak, maar Froome mocht de Tour niet winnen. Vandaar dat plan B met Thomas uitstekend uitkwam. Thomas tevreden en gaat bijtekenen en zal zich nu weer schikken in het spelen van tweede viool. Om Thomas dan maar naar de Giro te sturen volgend jaar valt het allemaal niet teveel op.

leegloper 17 augustus 2018 om 23:16

Bedoel je dit artikel? https://sportbild.bild.de/sportmix/mehr-sport/tour-de-france/jaksche-froome-thomas-tour-de-france-56490802.sport.html

Daar staat weinig over ASO en UCI, alleen dat het goed uitkwam dat Thomas won. Niet dat Froome niet mocht winnen. Hoe zou je zoiets trouwens kunnen afdwingen tijdens de koers?

Frits des Jeux 18 augustus 2018 om 08:25

@Leegloper ik bedoel het artikel in de papieren versie van 1 Augustus. Heb het even opgezocht en Jacksche beweert dat er in her peloton het gerucht de rondte gaat dat er een deal zou zijn tussen ASO, UCI en Sky en Froome. Vrijspraak in ruil voor het niet winnen van de Tour. Met bewijs komt hij niet, maar het is op zn minst interessant.

SprintMaster 17 augustus 2018 om 23:30

Toch zwak als het onder druk van de ploeg is. Froome wordt volgend jaar al 34 en is dan over zijn hoogtepunt heen. Geen veelvoudig Tourwinnaar won op zijn 34e de Tour. Armstrong was in 2005 nog 33.

Frits des Jeux 18 augustus 2018 om 08:27

Ik ben ervan overtuigd dat Lance in 2006 gewoon zijn 8e had gewonnen. Als je het podium ziet van Tour 1 na Armstrong is dat (mede door operacion Puerto) bijzonder zwak. Dus dan had Lance dit op zijn 34e zeker nog gekund.

leegloper 17 augustus 2018 om 23:33

Weet iemand of dit rijtje van procyclingstats up to date is? https://www.procyclingstats.com/team/team-sky-2018/transfers
THOMAS Geraint ?
HENAO Sergio Luis ?
KIRYIENKA Vasil ?
INTXAUSTI Beñat ?
LOPEZ David ?
ROWE Luke ?
GEOGHEGAN HART Tao ?
DEIGNAN Philip ?
ELISSONDE Kenny ?
PUCCIO Salvatore ?
WISNIOWSKI Lukasz ?
HENAO Sebastián ?
DOULL Owain ?
DIBBEN Jonathan ?

Thomas kan nog aardig wat goede helpers meenemen naar een nieuw team. En die Intxausti, zullen ze nu nog eens zijn contract verlengen of is het over voor hem.

Scott Sunderland 18 augustus 2018 om 00:55

Vreemd dat hij zich nu al uitspreekt voor de Giro in plaats van de Tour. En hij heeft zogenaamd nog niet eens een ploeg. Deze man blijft uiteraard bij Sky en men is de grote rondes al aan het verdelen. Thomas de Giro. Froome de Tour.

alupeete 18 augustus 2018 om 01:11

Zijn woorden zijn ook volledig verdraaid. Dit komt uit een interview van sporza. Hij zegt gewoon dat hij bijna met sky rond is voor volgend jaar. Volgende week heeft hij normaal meer nieuws daarover. En over zijn programma volgend jaar zal hij pas in oktober, november meer beslissen. Maar hij wil sowieso nog eens naar de giro gaan ooit omdat hij daar zaken recht te zetten heeft (zie vorig jaar).
https://sporza.be/nl/2018/08/17/geraint-thomas-interview/

Jean Dumas 18 augustus 2018 om 10:06

Thomas moet hoe dan ook in dienst van Sky volledig voor de Tour gaan. Misschien de Tirreno of Romandië voluit en dat is het dan.