Tourbaas Christian Prudhomme: “Geloof niet dat veel mensen geïnteresseerd zijn in ONE Cycling”
Er is de laatste tijd veel te doen over het zogenoemde ONE Cycling-project. Een investeringsfonds uit Saoedi-Arabië zou 250 miljoen willen steken in deze nieuwe wielercompetitie, die het wielrennen rendabeler zou moeten maken. Christian Prudhomme, de koersdirecteur van de Tour de France, denkt echter dat de meeste mensen geen interesse hebben in de nieuwe formule.
De Tour de France is onderdeel van Amaury Sports Organisaton (ASO), die niet betrokken is bij de gesprekken over ONE Cycling. “Dit is niet ons project”, zegt Prudhomme in gesprek met CyclismActu, dat hem vroeg naar zijn mening over het project. “Het is een idee waar ik me niet over uit kan spreken. Wij zijn bij ASO absoluut geen drijvende kracht.”
Prudhomme wil dus niet te veel zeggen over ONE Cycling, maar hij laat wel weten dat hij het project niet als een bedreiging ziet voor de ASO en de Tour de France. “Het interesseert me niet, en ik geloof ook niet dat veel mensen geïnteresseerd zijn. De grootste kracht van het fietsen is dat het een gratis sport is voor mensen die langs de kant van de weg staan. Dat moet zo blijven. De familie Amaury heeft altijd televisiecontracten willen sluiten met gratis, algemene en – indien mogelijk – publieke televisiekanalen. We verdienen alleen geld als we heel veel kijkers hebben.”
En er zijn veel kijkers, aldus Prudhomme. “De Tour is een reus met uitzendingen in 190 landen en 2000 journalisten die de koers volgen. Kijk ook naar de mensen langs de kant van de weg. We hebben zelfs problemen en de prijs voor het succes moeten betalen met een groter, jonger en daardoor ‘dynamischer’ publiek. Dit is de realiteit van de maand juli, tijdens de grootste wielerwedstrijd ter wereld. Iedereen die hier wat aan wil veranderen, moet zich dat realiseren”, waarschuwt hij.
En laten we nou niet doen alsof de ASO het allemaal vanuit de goedheid van hun hart en liefde voor de sport doen. Het is gewoon een keihard commercieel bedrijf dat enkel geeft om de centjes.
Sterker nog: ze zullen iets hebben van 'kom maar door'. Alleen maar Fransen aan de start en een heerlijk toontje eronder dat eindelijk de deux vitesses er weer ééntje is.
En ondertussen sommige volgers maar ziedend romndspringen waar om er zo weinig aandacht is voor alle, bweuh, wereldtoppers die ergens op een onmogelijke rotplek rondhengsten.
Mathieu is ook een icoon door zijn overwinningen in de monumenten, niet door zijn overwinningen tegen dezelfde concurrenten in wedstrijden met minder prestige. Tom Boonen is door diezelfde monumenten een icoon, niet door zijn eindklassementen in de ronde van Qatar. Bij de OS is dat evengoed, massa’s kijkers wereldwijd, maar in tegenstelling tot bij het nationale voetbal is dat veel minder ‘ster’ gericht maar eerder op land en op sport.
En voor diegenen die de F1 aanhalen als voorbeeld, waarom zijn de kijkcijfers dan nog maar de helft van een dik (of twee) decennia geleden? Omdat ze een mondiale sport zijn hebben ze er nog veel, maar als je de helft kwijt bent. En voetbal, met alle respect, hoeveel topploegen hangen geregeld aan het infuus omdat heel het systeem verziekt is met belachelijke bedragen?
De Tour is daarnaast de beste exposure die een sponsor kan wensen. In de zomervakantie in heel veel landen live op tv. De enige die baat hebben bij een andere constructie zijn de managements van de ploegen en niet de sponsoren. Kortom aan het einde van het verhaal zal de ASO en de Tour altijd aan het langste eind trekken.
Is de Giro er zoveel beter van geworden de rechten exclusief aan Eurosport te verkopen? Ik geloof nooit dat de kijkcijfers nu beter zijn dan toen Sporza ook nog de rechten had en er zonder tal van commerciële onderbrekingen werd uitgezonden. Degene die nu countert met de Eurosport player is al onderdeel van het verdienmodel.
En dat is de crux. Ja er zijn nog aantal obstakels maar door de tijd is het mogelijk de een mouw aan te passen en zodra dat lukt met veel geld kiezen meeste team eigenaren zoals Bakala, Plugge etc voor die optie zodra er een aantrekkelijke kalender met voldoende publiciteit te maken valt. Deel TV inkomsten die tijdelijk wegvallen. vullen de Saoedisch aan. Doen ze dat dan kiezen profs ook voor dubbele inkomens, zeker de B garnituur.
De TdF kan wellicht een jaar zonder de meeste toppers uit de top 50 maar niet meer jaren omdat er minder exposure zal zijn en dus minder sponsoren en TV gelden.
De TdF heeft de naam en publiciteit maar anderen hebben de poen en kunnen ze daarmee eea opstarten is de beer los. Heb al aangegeven dat overheid Frankrijk er alles aan gelegen is deze top Frankrijk promotie te behouden en mocht dat zijn met een andere club dan zal men uiteindelijk daarvoor kiezen. De ambtenaren zijn weliswaar chauvinistisch maar dat heeft grenzen.
Team eigenaren hebben groot belang bij meer zekerheid en meer inkomsten en vooral een structureel sterkere basis en kalender waardoor de exposure groeit en waarde van de teams stijgt.
PatLef verkoopt zijn aandelen liever voor 12 miljoen dan voor 3 miljoen.
Maar je hebt duidelijk eea niet gelezen zoals bureau voor toerisme in Frankrijk die uiteindelijk eieren voor hun geld kiezen en met ASO mocht Aso zich buitenspel zetten.
Over je andere misvatting, je kunt een TdF houden zonder de Toprenners omdat die in one cycling komen en dan is het snel voorbij met de inkomsten vd AsO, etc.
Te moeilijk voor je wellicht. Ik gaf ook aan dat er nog veel hindernissen zijn maar dit plan isnnog niet opgegeven. Men brengt het indien nodig terug naar de tekentafel en zet weer aan en zeker wanneer de Saoedisch geld bijsteken.
Dat alles is niets uit een ivoren toren, eerder dat je mbt doping er niets van begrijpt en hier ook al niet. Je volgt emotie omdat je niet bij de ratio kunt.
En ASO organiseert bijvoorbeeld ook de Deutschland Tour, de ronde van Catalonië en Arctic race of Norway.
Al moet je niet vergeten hoe groot de Tour is. Na de Spelen en het WK voetbal het grootste sportevenement. ASO heeft daarmee goud in handen, en een enorme machtspositie.