Tour of the Alps herdenkt Michele Scarponi vijf jaar na overlijden
Het is vandaag exact vijf jaar geleden dat Michele Scarponi overleed nadat hij tijdens een trainingsrit werd aangereden door een bestelwagen. In de Tour of the Alps wordt stilgestaan bij het overlijden van Scarponi. Ter ere van de Italiaan is een trui voor de strijdlustigste renner uitgereikt.
Op 22 april 2017 kwam het leven van Scarponi op een dramatische manier ten einde. De week daarvoor schitterde hij nog in de Tour of the Alps, de rittenkoers die voorheen beter bekend was als de Giro del Trentino. Scarponi won op 17 april de openingsrit en droeg één dag de leiderstrui. In het eindklassement werd hij uiteindelijk vierde.
Nu vijf jaar later staat de Tour of the Alps stil bij het overlijden. Natnael Tesfatsion van Drone Hopper-Androni Giocattoli draagt in de slotrit naar Lienz de trui voor meest strijdlustige renner. Hij ontving de trui uit handen van de familie van Scarponi, die slechts 37 jaar oud werd. Ook de Michele Scarponi Foundation is betrokken. Die organisatie zet zich in voor verkeersveiligheid.
Ook Scarponi’s oude ploeg Astana herdenkt de Italiaanse klimmer, die in 2011 de Giro d’Italia won.
A special jersey for a special day.@NATNAELTESFATS1 wore the jersey dedicated to Michele Scarponi, crafted by @ALE_cycling, as most combative rider of the 2022 #TotA.
Receiving it from Michele's family made it even more special#TouroftheAlps #MicheleScarponi pic.twitter.com/twE2wu9lYR
— Tour of The Alps (@Tourof_TheAlps) April 22, 2022
We made this video four years ago, but it’s worth to be watched again and again… We miss you, Michele ❤️https://t.co/ORnQKnhosD
— XDS Astana Team (@XDSAstanaTeam) April 22, 2022
Gisteren zelf in koers ook weer iemand die in de bocht onderdoor komt en valt, een ander die onderdoor komt en ik ruimte geef zodat we niet vallen.
Fiets voorzichtig, koers voorzichtig, het is voor de lol en als je een keer niet wint/goede klassering rijdt het zij zo.
Het probleem is dubbel: slecht aangepaste infrastructuur én smartphone achter het stuur.
Er zijn landen die beter scoren dan andere op het eerste punt. Hoe Zuidelijker, hoe problematischer.
Hoeveel dodehoekongevallen met fietsers gebeuren er in Nederland?
In België de voorbije twee dagen al twee dodelijke, met een 15jarige en een 18jarige als slachtoffer. Dramatisch.
Smartphonegebruik zal wel gelijk lopen in NL en België, maar België telt gewoon veel meer zwarte punten.
Je kan trouwens toch niet serieus alle Europese landen over dezelfde kam scheren? Zoals je toch ook niet heel Zuid-Amerika als één entiteit kan beschouwen.
Als een bestuurder zich laat afleiden door zijn gsm, dan hoeft het niet eens ‘druk’ te zijn om noodlottige gevolgen te hebben. Het volstaat dan om zoals Scarponi op de verkeerde plaats te zijn…