Tour Down Under gaat in 2022 opnieuw niet door

donderdag 30 september 2021 om 08:08
Tour Down Under gaat in 2022 opnieuw niet door

foto: Cor Vos

De Tour Down Under gaat in 2022 opnieuw niet door. De Australische rittenkoers, die deel uitmaakt van de WorldTour, kan vanwege de strenge coronamaatregelen en bijbehorende quarantaineverplichtingen geen doorgang vinden. Ook de Cadel Evans Great Ocean Road Race gaat in januari 2022 niet doen.

De organisatie van de Tour Down Under organiseert van 21-29 januari 2022 wel de Santos Festival of Cycling, een alternatieve rittenkoers voor Australische wielrenners. Het plan is om de Tour Down Under in januari 2023 weer te laten plaatsvinden in Adelaide en de provincie South Australia.

Later in 2022?
De traditionele WorldTour-opener ging begin dit jaar ook al niet door, net als de Cadel Evans Great Ocean Road Race. Die eendagskoers vormt sinds enkele jaren een ‘koersblok’ in Australië. Visit Victoria, dat betrokken is bij de organisatie van de Great Ocean Road Race, laat in een persbericht weten dat de opties bekeken worden om later in 2022 alsnog de koers door te laten gaan. Verdere informatie daarover wordt niet verstrekt.

Richie Porte blijft zo nog een jaar langer de laatste winnaar van de Tour Down Under. De vrouwenkoers werd gewonnen door de Amerikaanse Ruth Winder. Dries Devenyns was dan weer de beste in de Cadel Evans Great Ocean Road Race 2020.

WK wielrennen 2022
De vroege afgelasting van de Tour Down Under en de Cadel Evans Great Ocean Road Race zorgt ook weer voor vragen omtrent het WK wielrennen van eind 2022, dat is toegewezen aan Wollongong in de Australische staat New South Wales. Op het voorbije WK in Vlaanderen is een deel van het programma in Wollongong gepresenteerd. Of het evenement daadwerkelijk kan doorgaan in 2022, zullen we later pas weten.

Dit artikel delen:

24 Reacties

legrandbornand 30 september 2021 om 08:47

Je voelt ‘em zo al aankomen. Ook het W.K zal geschrapt worden wegens de extreme coronamaatregelen in Australië. Europa, hou u maar klaar om last-minute over te nemen. Nog es opnieuw in België dan maar? Zo krijgt Revket misschien alsnog wat ie verdient .

Turtlehead 30 september 2021 om 09:36

Jaaaa, maar dan rondom Luik!

Romāns Vainšteins 30 september 2021 om 10:05

In Luik stad kun je een bi-zar rondje maken!

Turtlehead 30 september 2021 om 11:29

24 keer St. Nicolas? Dan wordt Michael Boogerd toch nog eens WK!

Romāns Vainšteins 30 september 2021 om 11:41

Je hebt in Luik véél groffere klimmen nog dan de Nicolas, olala.

https://climbfinder.com/nl/beklimmingen/rue-du-laveu-luik

Deze zat er in toen Poels won https://climbfinder.com/nl/beklimmingen/rue-naniot

Deze is ook vet https://www.climbbybike.com/nl/beklimming/rue-pierreuse/20215

Wel kloteweggetjes waar je niet echt depanneren kan of met wagens komen

Aart van Woud 30 september 2021 om 12:24

Oké, Luik it is!

Polleke 30 september 2021 om 08:48

Die mikken op ergens vlak voor dat WK, niet eens onlogisch maar zullen alle toppers drie weken (min) willen opofferen èn zal het WK uberhaupt kunnen plaatsvinden ? Dit WK lijkt nu al gedegradeerd, jammer…

Turtlehead 30 september 2021 om 09:35

Op zich wel een idee om een koersbroek rond het WK te maken, maar of dat voor de merkenploegen heel interessant is vraag ik me af.
Je zit dan ook met Vuelta en de Canadese koersen.

Die hele reis naar Australië is natuurlijk einde seizoen voor de meeste deelnemers, daarna nog koersen zal niet veel zin hebben.

Maar vooral: de kans dat het doorgaat is met de isolatie-politiek van de regering niet zo waarschijnlijk. Zodra ze die loslaten komen er besmettingen, gaan ze weer op slot en zo houden ze zichzelf in een lange houdgreep.

wieler4live 30 september 2021 om 09:29

Balen was alweer aan het aftellen

Bontempi 30 september 2021 om 09:59

Laat dat WK daar dan ook maar vallen.

DMenchov 30 september 2021 om 10:07

Ben hier niet al te rouwig om. In een land waar ze dusdanig aan het doordraaien zijn als Australie moet je ook niet willen koersen.

Ik zie het WK veel liever georganiseerd worden door een land waar men de mensenrechten iets meer respecteert.

Turtlehead 30 september 2021 om 11:27

Rwanda misschien?

Draadband 30 september 2021 om 12:21

Sluit me volledig aan bij DMenchov. Maar een land vinden waar mensenrechten nog gelden … weinig keus dan. Zweden dan Maar ? En ja, veel Afrikaanse landen, zoals Rwanda, weet ik weinig actualiteit van, dus misschien kan het daar.

xistnc 30 september 2021 om 12:22

De roep om het respecteren van mensenrechten begint al net zo’n holle kreet te worden als (bijvoorbeeld) beschuldigingen van racisme. Voor je er erg in hebt verflauwt daarmee de aandacht voor werkelijke schendingen.

Shinzawai 30 september 2021 om 12:40

Australië heeft 1200 coronadoden, wij 18000: het beleid levert dus wel resultaten op en de overgrote meerderheid van de Australiërs is hier erg blij mee. Probleem is nu vooral dat de vaccinatiegraad nog te laag is, waardoor er een hoog risico is met evenementen.

YogiBear 30 september 2021 om 13:36

@DMenchov Als je dan toch iets onzinnigs wilt zeggen mbt mensenrechten ga het dan op een ander forum doen. Stop met dit soort onzin. Dit soort posts mogen wat mij betreft op dit forum meteen verwijdert worden.

FDJ 30 september 2021 om 15:28

Een land dat gewoon een beleid heeft dat wel de volksgezondheid voorop heeft en burgers zijn het er mee eens. Knap om dat zo te betitelen wel.

Drossard Kudus 30 september 2021 om 10:07

Ai, ik zou het toch wel jammer vinden mocht dat WK niet doorgaan. Wollongong ligt in een mooie regio en kun je een pittig rondje uittekenen.

Dit gaat echter nog lang duren. Ook in ‘gewone’ tijden is Australië altijd gehaaid op invoer/quarantaine gerelateerde zaken

FDJ 30 september 2021 om 15:29

Dat pittige rondje gaat er heus niet komen met Ewan als lokale favoriet. Iets zwaarder en gokken op Matthews is een groter risico aangezien die nog weinig wint.

Fast Freddy 30 september 2021 om 10:16

Ik mag toch hopen dat de UCI nu al een plan B aan het voorbereiden is voor een volledig wk elders. Dus inclusief junioren en beloften. Ik zie het niet gebeuren in Wollongong.

Brabander 30 september 2021 om 10:42

Hoe lang zullen Australië en Nieuw-Zeeland dit extreme beleid vol blijven houden? Ik zou er als sporter ook niet gerust op zijn om daar naartoe te reizen. Voor je het weet zit je 4 weken in een ‘quarantainehotel’

Marszzz 30 september 2021 om 11:09

Door de focus de afgelopen anderhalf jaar van de Australische overheid op veel quarantaines en lokale lockdowns bij de minste en geringste besmettingshaard hebben ze corona behoorlijk onder de duim weten te houden. Dat kon ook makkelijk als een eiland ver in de stille oceaan, met steden ver uit elkaar. Maar helaas was daardoor geen dringende focus op een stevige en snelle vaccinatiecampagne zoals dat in Europa plaatsvond.

Wheely 30 september 2021 om 12:52

Ja het zal daar eerst een keer flink mis moeten gaan voordat mensen zich massaal gaan inenten, tot die zitten ze vast in deze vicieuze cirkel.

Jaepa 30 september 2021 om 15:41

Australië is een heel erg eng land geworden. Good riddance, zou ik zeggen.

Headlines

Materiaalzone

Populair