Tour de l’Avenir pakt uit met bergrit van 23 kilometer

maandag 17 december 2018 om 14:27
Tour de l’Avenir pakt uit met bergrit van 23 kilometer

foto: ASO

De Tour de l’Avenir heeft een bergetappe van slechts 23 kilometer opgenomen in het parcours voor 2019. De achtste etappe van de beloftenkoers begint in Brides-les-Bains aan de voet en finisht op de top van de Col de la Loze in Méribel. De renners overwinnen 1.670 hoogtemeters.


In totaal bestaat de Ronde van de Toekomst uit tien etappes, die verreden worden tussen 15 en 25 augustus 2019. Daar zit ook een ploegentijdrit tussen van 32,5 kilometer. Die chrono staat op de planning voor de tweede dag. Het slotweekend bestaat uit twee ritten met aankomst bergop. Beide etappes zijn niet langer dan tachtig kilometer.

Vorig jaar ging de eindzege in de Franse ronde naar het Sloveense talent Tadej Pogačar.

flag-fr Tour de l’Avenir 2019 (15-25 augustus 2019)
Etappeschema
Etappe 1: Marmande – Marmande (134,3 km)
Etappe 2: Eymet – Bergerac (32,5 km) – Ploegentijdrit
Etappe 3: Montignac-Lascaux – Mauriac (169,6 km)
Etappe 4: Mauriac – Espalion (163,7 km)
Etappe 5: Espalion – Saint-Julien-Chapteuil (162,8 km)
Etappe 6: Saint-Julien-Chapteuil – Privas (125,4 km)
Etappe 7: Grésy-sur-Isere – La Giettaz (106,4 km)
Etappe 8: Brides-les-Bains – Col de la Loze/Méribel (23,4 km)
Etappe 9: Villaroger – Tignes (74,3 km)
Etappe 10: Saint-Colomban-des-Villard – Le Corbier (79,1 km)

Bekijk hieronder in een galerij de profielen van de tien etappes

Dit artikel delen:

14 Reacties

roburger 17 december 2018 om 14:36

Zeer interessant. ASO is duidelijk aan het experimenteren, deze keer in een kleinere koers. In de afgelopen Tour was de formule 1-start toch een mislukking.

ChefSpijker 17 december 2018 om 14:46

De F1-start was geen mislukking alleen de verwachtingen van de mensen waren niet reëel. Die dachten dat de klassementsmannen vanaf meter 0 vol gas zouden gaan geven. Het was gewoon een maatregel om ervoor te zorgen dat een klassementstopper niet weggedrukt wordt bij de start mocht (hoe klein die kans ook is) een ploeg meteen met alle knechten doortrekken.

ditisdavid 17 december 2018 om 14:51

Volgens mij heeft ASO veel aandacht gegeven aan de F1-start toen. Ik had er vooraf ook geen verwachtingen bij, maar ik denk dat de ASO er in ieder geval op hoopte dat het vanuit de start los zou gaan…

Weet trouwens niet of deze bergetappe een slechter idee is dan een ploegentijdrit in een wedstrijd met landenteams of omgekeerd. Hoe moeilijk kan het zijn om een acceptabel parcours te ontwerpen?

vlaamse ardennen 18 december 2018 om 08:21

@chefspijker Dikke zever. Wel een totale mislukking, geen enkele meerwaarde en zonder zin voor realiteit.

ditisdavid 17 december 2018 om 14:43

Waarom toch weer? Een etappe van één klim gaat echt niet meer spektakel opleveren dan een langere bergrit, zeker gezien de koers bij de beloften vaak op een eerdere klim opengebroken wordt.

Edit redactie: Klopt, is aangepast.

KimJungPoels 17 december 2018 om 14:58

Vind vooral de lange ploegentijdrit een een belofterondje een treurig iets. Heeft niks te zoeken in deze koers.

delgado 17 december 2018 om 14:59

Hahaha dit is ronduit lachwekkend.

Verweggistan 17 december 2018 om 15:04

In Japan werkt het. Is toch goed dat ze dit uitproberen, een keer wat anders.

aardappeljager 17 december 2018 om 16:35

In Japan werkt dit uitstekend. Altijd weer spektakel vind ik

Polleke 17 december 2018 om 15:15

Na de ‘onverharde wegen’ – nu de ‘aspiranten-afstand’ hype… ?

ditisdavid 17 december 2018 om 15:22

Over onverharde wegen gesproken – dit is wat de Vuelta naar alle waarschijnlijkheid gaat doen komend jaar. Ook bepaald niet de meest zinvolle onverharde strook…

hanske 17 december 2018 om 20:02

Als aspirant moest ik vaak verder rijden, 25 km koers en dan nog naar de wedstrijd toe en weer naar huis, een afstand die vaak langer was dan de koers.

josemanuelfuente 17 december 2018 om 16:39

Men begint nu toch wel door te slaan …..

Groningen 17 december 2018 om 16:40

Afwisseling is leuk, maar wielrennen is toch echt een duursport. Laat zulke vernieuwingen wat mij betreft maar voor nieuwe experimentele koersen zoals de hammer series, daar is het wel leuk.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.