Tour de la Provence: Iván Sosa slaat toe op Mont Ventoux, Poels vierde

zaterdag 13 februari 2021 om 16:50
Tour de la Provence: Iván Sosa slaat toe op Mont Ventoux, Poels vierde

foto: Cor Vos

Op de gure flanken van de Mont Ventoux heeft Iván Sosa de macht gegrepen in de Tour de la Provence. De Colombiaan van INEOS Grenadiers knalde op zo’n vijf kilometer van de streep weg uit de groep der favorieten en kwam als eerste aan bij het skistation Chalet Reynard. Ploeggenoot Egan Bernal werd tweede voor Julian Alaphilippe. Een solide Wout Poels kwam als vierde boven.

Het duurde even voordat de ontsnapping van de dag werd geformeerd. Na een eerste tussensprint kon de koersdirecteur echter zes namen omroepen: Florian Vermeersch (Lotto Soudal), Jérôme Cousin, Damien Gaudin (beiden Total Direct Energie), Nicola Bagioli (B&B Hotels), Alessandro Fedeli (Delko), Louis Louvet (St Michel – Auber93). Ze reden meer dan drie minuten bijeen, maar ze werden keurig op tijd gegrepen door de meute.

Alles was te doen op de slotklim naar skistation Chalet Reynard. Vermeersch drong lange tijd aan, maar uiteindelijk werden hij en Bagioli tot de orde geroepen op de slotklim. Daar gaf allereerst Astana-Premier Tech, maar toch vooral INEOS Grenadiers het tempo aan. Onder meer Laurens De Plus dunde het peloton flink uit.

De vlucht van de dag was kansloos – foto: Cor Vos

Op iets minder dan vijf kilometer voor de streep ging Iván Sosa op de pedalen staan. Zijn versnelling werd door geen enkele renner beantwoord. Hij bouwde snel een voorsprong uit van twintig seconden en hij hield dit vol tot aan de finish.

Achter de winnende Colombiaan toonde Wout Poels zich namens Bahrain Victorious. Hij was een van de betere renners op de slotklim, want toen Alaphilippe met Bernal in het wiel aanging was hij de enige die nog aan kon sluiten bij dit superduo.

Poels kon echter niet mee met de plaagstootjes die Bernal en Alaphilippe elkaar uitdeelden. Hij zou op een halve minuut van Sosa binnenkomen als de nummer vier in de daguitslag. Bauke Mollema zou als zevende binnenkomen, terwijl Mauri Vansevenant naar een sterke achtste plaats reed.

Bernal maakte het feestje voor zijn ploeg nog iets mooier, door in de laatste hectometers nog even van de wereldkampioen weg te knallen. De twee Colombianen zijn in het klassement ook de nummer een en twee, met Sosa als trotse drager van de leiderstrui. Alaphilippe volgt op twee seconden van Bernal als voorlopige nummer drie.

Dit artikel delen:

58 Reacties

Jean Dumas 13 februari 2021 om 16:52

Flip wordt op 18 seconden gezet, moet 17 zijn.

SnellePelle 13 februari 2021 om 17:14

Edit WF: Niet doen.

bilthoven 13 februari 2021 om 16:57

Wout Poels al vroeg in vorm. Ook vandaag bewijst hij weer een heel goede klimmer te zijn!

Joek Sat 13 februari 2021 om 23:05

Goed om te zien idd!

Spirit 13 februari 2021 om 16:59

Leuke laatste kilometers gezien.
Bernal leek de sterkste van allemaal hier

Jean Dumas 13 februari 2021 om 17:17

Als Sosa morgen een paar seconden tekortkomt ligt het daaraan.

Groetjesaandevoetjes 13 februari 2021 om 17:00

Benieuwd waar de piek van Sosa ligt. Vorig jaar in de Vuelta was hij echt onzichtbaar. Woutje Poels ook prima in vorm al. En die Jorgenson is beter bergop dan ik had verwacht. Gaan we ook nog wel meer van zien.

lander luypaert 13 februari 2021 om 17:04

Sosa is een zeer goede renner om ritten te winnen en rondes van 1 week te winnen zonder tijdrit. Maar Sosa zal nooit een Grote Ronde winnen.

Wim Kruithof 13 februari 2021 om 17:12

aldus lander luypaert. Waarvan akte.

SnellePelle 13 februari 2021 om 17:15

@lander

Correct, Sosa is niet consistent genoeg. Blijkt al jaren.

Groetjesaandevoetjes 13 februari 2021 om 18:25

Sosa is nog maar 23. Geef hem nog enkele jaren om te kijken waar z’n piek ligt (ook al ligt die voor een Colombiaan vaak wel wat eerder).

Franco Ballerini 13 februari 2021 om 17:00

Complimenten voor de regie. Wat werd het afzien van de renners mooi in beeld gebracht!

Limal 13 februari 2021 om 17:23

Zo ook af en toe de besneeuwde Mont Ventoux – bergritten zijn op alle vlakken de moeite!

assen 13 februari 2021 om 22:07

@ Franco, nu je het zegt, idd!

den OPQS 13 februari 2021 om 17:02

mauri vansevenant was toch ook heel sterk, paar puike prestaties gezien op de klim

lander luypaert 13 februari 2021 om 17:08

Klopt! en Wat te zeggen van Carlos Rodriquez. Maar net 20 geworden en 19e geworden in de rit.

Rendo 13 februari 2021 om 17:14

Inderdaad. Eerst tempo maken voor Alaphilippe en dan nog sterk 8ste worden. België heeft zo ook zijn eigen Mollema!

Limal 13 februari 2021 om 17:14

Die Rodriguez was idd ook indrukwekkend, wat een kopbeurt. De Plus probeerde even over te nemen en moest er gelijk af…

S. Morgenstern 13 februari 2021 om 17:22

Was dat Rodriguez? Ik was met mijn slaperige hoofd meegegaan met het Eurosport commentaar en dacht dat het Moscon was. Hele overtuigende beurt was dat, helemaal van een twintig jarige.

Limal 13 februari 2021 om 17:28

Ik keek op Eurosport met Engels commentaar en daar spraken ze van Rodriguez. Op het aangezicht afgaand dacht ik ook niet dat het Moscon was, maar eerlijk gezegd heb ik er niet echt goed op gelet…

Derrick 13 februari 2021 om 19:49

Vansevenant liet vorig jaar al wat van zijn klasse zien. Hij lijkt nu al zijn volgende stap gezet hebben. Sterk!

Drossard Kudus 14 februari 2021 om 07:56

Nog eentje om in de gaten te houden: Abner Gonzalez. Vlak achter Rodriguez 20e en van dezelfde leeftijd

Limal 13 februari 2021 om 17:10

Mooie winst voor Sosa! Knap gereden ook van Alaphilippe en Poels die ondanks het afstopwerk van de in de boter trappende Bernal toch bleven proberen.

Voor de rest met veel plezier gekeken naar Vansevenant die zich ontdekt als klimmer in het profpeloton – een goed stuk op kop gereden voor Ala en dan nog 8e eindigen – sterk! @ThorHushovd: nu begrijp je misschien waarom ik hem vernoemde deze morgen ;-p

SnellePelle 13 februari 2021 om 17:17

België deed het weer matig hier. Gewoon 2 Nederlanders voor de 1e Belg. Top!

Limal 13 februari 2021 om 17:21

Geeuw. Don’t feed the troll people!

assen 13 februari 2021 om 22:08

Dit is geen trol hoor. Hij vindt het gewoon fijn als NL het beter doet dan BEL.

Gala 13 februari 2021 om 23:37

Die 2 NL’ders zijn samen wel ongeveer 80 jaar.

lander luypaert 13 februari 2021 om 17:17

Iemand die weet hoe het komt dat Enric Mas zo zwak is? 76e op 12:14

S'mon 13 februari 2021 om 17:30

Oei, geen idee

lampje 13 februari 2021 om 17:58

Warmfietsen, geen ambitie voor dit rondje.

Maillot à Pois 13 februari 2021 om 19:04

Het is mij ook de voorbije jaren al opgevallen dat Mas wat wedstrijden nodig heeft om op niveau te komen en in voorbereidingswedstrijden niet echt presteert (of mss wil presteren).
Vorig jaar bv 5de in de Tour, maar voordien niet anoniem in Burgos en de Dauphiné.

Davide Lappartiente 13 februari 2021 om 17:39

Sosa als kopman naar de TDF, dat lijkt me nu wel duidelijk.

Jacco van Stierop 13 februari 2021 om 17:48

Aardige finale met mooie zege voor Sosa, goed stand gehouden na op het juiste moment te zijn vertrokken. Daarachter leuk wedstrijdje tussen Bernal en Alaphilippe. Rodriguez, Vansevenant en González zeer verdienstelijk gereden als jongelingen.

antilek 13 februari 2021 om 18:42

Hoe kan nu o.a. een Poels of Mollema achter de (niet ) klimmer Alaphillipe eindigen.

thorsen 13 februari 2021 om 18:44

Omdat ze de af te leggen afstand minder snel hebben afgewerkt.

Beer 13 februari 2021 om 18:46

Misschien omdat Alaphillipe een klasbak buiten categorie is? Wat denk jij?

Har77 13 februari 2021 om 19:03

Er zijn op de hele wereld wellicht 10 renners intrinsiek beter bergop. Alleen trainen die daar vrijwel exclusief op. Flip doet daarnaast ook nog een aantal andere dingen, zoals kasseien, ardennenwerk, verdienstelijk tijdrijden en af en toe nog wat kopwerk voor een sprinter.
Beetje 10-kamper vs 1500m loper zeg maar .

Flip is iig in orde, dat is zeker.

yo-eddy 13 februari 2021 om 19:09

@antilek, op Sosa en Bernal na eindigde iedereen achter Flipje ….. inderdaad vreemd, Flip komt normaal geen berg op ??????? ……. uch

S'mon 13 februari 2021 om 20:04

Hoe komt het dat Alaphilippe 5de was in de Tour van 2019, vóór nog een heel pak klimmers. Dus ja, er valt gewoon geen etiket op te plakken.

antilek 13 februari 2021 om 18:55

Nou Beer dat is een ding wat zeker is. Een alleskunner en ik ben ook een groot bewonderaar van hem.

Beer 13 februari 2021 om 19:20

Het is niet de eerste keer dat Alaphilippe op dit niveau presteert in de bergen.

Wim Kruithof 13 februari 2021 om 22:10

ik begin sympathie te krijgen voor Alaphilippe door de prachtig aanvallende rijstijl op zoveel terreinen en momenten in koers.

Dat stukje Franse trots en elan trek ik wat zwak, maar de renner is een lust voor het oog.

john 13 februari 2021 om 19:03

Tijdens de uitzending zag je bij km 3 dat er eentje nog steeds niet dp vrij rond rijd en kom nou niet met de verhalen dat het een klasbak is

lepel 13 februari 2021 om 19:09

Wat een klasbak!

Wim Kruithof 13 februari 2021 om 22:12

john, wat insinueer je nu, over wie?

ProfrondeZevenbergen 13 februari 2021 om 22:33

Wie van Ineos bedoel je? Jou kennende moet het daar over gaan. Wist je dat Froome er weg is?

Cochise 14 februari 2021 om 03:55

Die van Arkea reed vorig jaar nóg 1 minuut en 23 seconden sneller naar boven dan Sosa vandaag…

Marik 14 februari 2021 om 11:28

Wat een vage post John

Veleta 13 februari 2021 om 20:57

Bernal al erg sterk vandaag, heeft woord gehouden en de eer aan Sosa gelaten. Vlasov viel mij wat tegen, toen er echt versneld werd had hij geen antwoord.

Wheely 13 februari 2021 om 21:24

Viva Colombia! Net als vorig jaar vorig jaar trouwens.

AllerAller 13 februari 2021 om 22:11

Bernal op de weg terug, die zal er vast weer staan dit jaar. Flipje in orde, Poels ook! Ben ik de enige die Sosa absurd dun vind of ziet die er altijd zo uit halverwege februari?

ProfrondeZevenbergen 13 februari 2021 om 22:27

Onder meer Laurens De Plus dunde het peloton flink uit.

Dat viel toch wel mee? Hij was snel weg.

AllerAller 13 februari 2021 om 22:55

Inderdaad, die moest er al af voordat hij op kop was gekomen

fietsvriend 14 februari 2021 om 10:25

De Plus idd geen meter op kop gereden, of misschien een meter. Eerst Dunbar en toen Rodriguez. Vooral die laatste was indrukwekkend en ook nog Top 20 in de etappe gereden.
Verder zag ik INEOS doen wat ze altijd altijd doen, rammen met een trein. Hooguit sprong Sosa wat vroeger weg dan we van INEOS gewend zijn.

Iets anders, ging Rodriguez er in de afgelopen Vuelta niet al na etappe 2 uit? Als ie zo gereden had als vandaag had ie de sleutel kunnen zijn voor Carapaz eindoverwinning in die ronde.

EDIT: toch even opgezocht, was Riviera die namens INEOS vroeg opgaf in de Vuelta

Arie den Blanken 14 februari 2021 om 10:01

Na eerst in de buurt even schaatsen en vervolgens veldrijden kijken op VTM-go in de avond even de samenvatting gezien. Was eigenlijk alleen benieuwd hoeveel sneeuw daar lag.

Veleta 14 februari 2021 om 10:43

Ongeveer net zoveel als op de Veluwe, dank voor het delen van je persoonlijke dagindeling.

Marik 14 februari 2021 om 11:29

Is Twitter iets voor jou Arie?

Wheely 14 februari 2021 om 12:17

Ik volg Arie op Insta, kon het allemaal zien in zijn stories. Was een prachtige dag.

Headlines

Materiaalzone

Populair