Tour 2025: Voorbeschouwing etappe 18, koninginnenrit naar Col de la Loze – Neemt Pogacar revanche?
De koninginnenrit in de Tour de France 2025 is daar. Het zwarte beest van Tadej Pogačar ook, met de gevreesde Col de la Loze. Twee keer eerder zat de volledige col in de Tour en tweemaal moest de Sloveen zijn voornaamste uitdager laten gaan. Enig puntje voor zijn vertrouwen: dit keer doen ze de klim voor het eerst van de andere kant. Een rit om duimen en vingers bij af te likken. WielerFlits blikt vooruit!
Parcours
Het kleine plaatsje Vif debuteert dit jaar in de Ronde van Frankrijk. In de Tweede Wereldoorlog was het een bolwerk van het verzet, maar tegenwoordig is het vooral bekend vanwege het museum rond de broers Jacques-Joseph en Jean-François Champollion. Beiden zijn in Frankrijk gekend als belangrijke wetenschappers. Jacques-Joseph was bijna twintig jaar verbonden aan de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen. Hij had grote invloed op de ontwikkeling van zijn twaalf jaar jongere broertje Jean-François, een taalkundige. Hij is wereldberoemd door zijn aandeel in de ontcijfering van het Egyptische hiërogliefenschrift. Men ziet hem als grondlegger van de egyptologie. Na diens plotse dood in 1832 zette Jacques-Joseph zijn werk voort.
Hoewel de start in Vif is, zullen veel leden van de Tourkaravaan waarschijnlijk verblijven in het naastgelegen Grenoble. Om in de geschiedenis verdwaald te blijven: daar ligt een belangrijke mijlpaal in de geschiedenis van de Tour en de sportwereld in het algemeen. In Grenoble werd op 19 juli 1919 de eerste gele trui ooit uitgereikt aan toen leider Eugène Christophe. Halverwege die bewuste Tour, zonder al te veel bombarie. Koersdirecteur en godfather van de Tour – Henri Desgrange – wilde herkenbaarheid creëren voor de leider in zijn wedstrijd.
Dit deed Desgrange met de invoering van een gele trui, geïnspireerd door de kleur papier waarop l’Auto werd gedrukt. Dat was het magazine van Desgrange waarmee hij de Tour schiep. ‘De gele kanarie!’, was de eerste reactie van Christophe’s concurrenten. Toen nog minachtig, maar de gele trui zou uitgroeien tot een mondiaal sporticoon en een haast sacraal kledingstuk.


- Start:
- 12:10 ( Vif)
- Finish:
- 17:12 ( Courchevel Col de la Loze)
Dan naar de etappe zelf, die organisator ASO heeft bestempeld als koninginnenrit. Niet verwonderlijk, want met klinkende namen als de Col du Glandon, Col de la Madeleine en aankomst op de Col de la Loze laat deze martelgang weinig aan de verbeelding over. Na de start koerst het peloton recht op Alpe d’Huez af. Maar in plaats van de D1091 te volgen naar Bourg d’Oisans, slaan ze op het laatste moment linksaf de D526 op. Niet veel later tovert de ASO bij het dorpje Oz de voet van de Col du Glandon tevoorschijn. Die berg maakte al in 1947 voor het eerst haar opwachting in de Tour en zou er daarna nog veertien keer in zitten. Negenmaal zat hij erin van 1977 tot en met 1997. Vaak is de Glandon het voorgerecht op de Col de la Croix-de-Fer.
Nu is dit niet het geval. Na een relatief lange afdaling komen de renners na 83,5 kilometer aan in La Chambre. Dat is dan weer de kraamkamer van de volgende klim van de dag: de Col de la Madeleine. Een bergpas met eveneens een rijke Tourhistorie. Het is namelijk al de 28ste keer dat ze in het parcours zit. Nederlanders zullen vooral de editie van 2002 herinneren, toen Michael Boogerd solo over de Madeleine fietste in aanloop naar zijn imposante zege op La Plagne.
Het mondiale publiek zal vooral terugdenken aan 1997, toen de Festina-ploeg alles op een hoop reed. Richard Virenque rondde als eerste de top, maar Jan Ullrich rechtte – met dank aan Bjarne Riis – op de slotklim de rug. Toen een jaar later de Festina-bom barstte, werd die dag vanuit een ander perspectief gezien.

De holle blik van Tadej Pogacar spreekt boekdelen – foto: Cor Vos
Hopelijk denken we straks niet hetzelfde over deze etappe, die dus finisht op de Col de la Loze. In 2019 werd de laatste zes kilometer voorzien van een asfaltlaag en sindsdien zijn diezelfde zes kilometers afgesloten voor al het gemotoriseerd verkeer. Voorheen werd deze klim ook wel gedaan, maar liep de weg niet verder dan Courchevel. Op het loeisteile vliegveld aldaar was in 2023 nog de aankomst, waar Felix Gall solo won en vooral Jonas Vingegaard de Tour van dat jaar besliste. Tadej Pogačar (“I’m gone. I’m dead“) kraakte en verloor uiteindelijk meer dan zeven en een halve minuut.
Drie jaar eerder, in 2020, debuteerde de Col de la Loze in de Ronde van Frankrijk. Toen won de Colombiaan Miguel Ángel López voor Primož Roglič, die toen óók de maat van Pogačar nam. Dit jaar doen ze de klim voor het eerst van een andere kant. Na het beruchte vliegveld van Courchevel volgt een even steil fietspad naar de top.
Klassementen
Favorieten
Parijs is niet ver meer, al zal het voor de renners die nog deel uitmaken van het peloton zeker niet zo aanvoelen. Met nog twee zeer zware Alpenritten voor de boeg, worden de al vermoeide rennerslijven nog wat verder op de proef gesteld. De achttiende etappe mogen we gerust bestempelen als de koninginnenrit van de 112e Ronde van Frankrijk. Wat de renners krijgen voorgeschoteld, is niet voor de poes: drie afschrikwekkende Alpenreuzen en maar liefst 5.450 hoogtemeters. In deze rit zal het kaf nogmaals van het koren worden gescheiden.
Het is misschien wel de uitgelezen etappe voor Visma | Lease a Bike om de boel nog eens ouderwets op stelten te zetten en de tot nu toe ongenaakbare Tadej Pogacar onder druk te zetten. Niet alleen omdat er zoveel hoogtemeters worden opgediend, maar ook omdat de rit zich leent tot een putsch. Mocht de ploeg erin slagen om zijn sterkste klimmers vooruit te sturen en kopman Vingegaard trekt al vroeg ten aanval, dan kan er weleens een zeer interessante situatie ontstaan. Er is wel een belangrijke voorwaarde: gele trui Pogacar zal een moment van zwakte moeten tonen.
Op basis van de zeventien voorgaande Tourritten is het wellicht hopen tegen beter weten in, want Tadej Pogacar heerst momenteel als nooit tevoren over de Ronde van Frankrijk. De kopman van UAE Emirates oogt bijzonder scherp, maakt geen fouten en koerst met overschot. Wat Vingegaard en Visma | Lease a Bike ook proberen, ze koersen voorlopig in de schaduw van de wereldkampioen, die op weg lijkt naar zijn vierde Tourzege. Maar, Pogacar zal zich zeker nog niet rijk rekenen, want in die o zo lastige derde week kun je ook zomaar je Waterloo vinden.

Neemt Tadej Pogacar revanche op de Col de la Loze? – foto: Cor Vos
Pogacar kan erover meepraten: zo ging hij in de Tour van 2023 volledig kopje onder in de laatste week. Dat gebeurde in de Alpenetappe naar Courchevel, met in de finale de slotklim van de… Col de la Loze. Juist, de beklimming die de renners donderdag weer zullen bedwingen. Pogacar leed die dag zijn misschien wel grootste nederlaag uit zijn carrière. Zijn woorden nadat hij moest lossen (“I’m gone. I’m dead“) staan nog altijd in het collectieve wielergeheugen gegrift. Het is anno 2025 bijna niet meer voor te stellen, maar Pogacar bleek toen ook maar een mens.
De Sloveen is met andere woorden gewaarschuwd, maar een gewaarschuwd man telt voor twee. En Pogacar kennende geeft hem dit alleen maar extra motivatie, extra brandstof om te schitteren en af te rekenen met ‘de vloek van de Col de la Loze.’ Bang voor de ruim 26 kilometer lange Alpencol is hij allerminst. “Het ligt niet aan die specifieke beklimmingen. Ze zijn in mijn ogen ongeveer hetzelfde. Ze zijn tien tot vijftien kilometer lang, met quasi allemaal dezelfde stijgingspercentages. Het zit hem dus niet in de naam”, vertelde hij op de tweede rustdag.
“En eerlijk gezegd? Ik houd juist van al die beklimmingen. De Col de la Loze is de zwaarste beklimming die ik tot nu toe in mijn carrière ben opgereden. Ik zal niet zeggen dat ik op zoek ben naar revanche of eerherstel. Ik wil alleen wel graag betere benen hebben dan de laatste twee keer dat ik daar omhoog ben gereden. That’s all.” We verwachten een tot op het bot gemotiveerde Pogacar aan het vertrek in Vif. Hij zal – eergierig als hij is – maar wat graag willen triomferen op de flanken van de slotklim. Dan zal hij zijn ploeg wel aan het werk moeten zetten.

Zien we een alles-of-niks aanval van Jonas Vingegaard? – foto: Cor Vos
Waar Pogacar geen al te beste herinneringen heeft aan de Col de la Loze, ligt dat voor Jonas Vingegaard helemaal anders. De Deen wist er in 2023 namelijk zijn tweede Tourzege veilig te stellen, door zijn Sloveense rivaal volledig in de vernieling te rijden. We verwachten nu niet meteen een gelijkaardig scenario, maar wellicht dat het Vingegaard wel vleugels geeft in zijn poging om toch nog de Ronde van Frankrijk te winnen. Ondanks zijn ruime achterstand op een voorlopig superieure Pogacar, heeft de kopman van Visma | Lease a Bike de strijdbijl nog niet begraven. Dat zagen we nog op de flanken van de Mont Ventoux.
Op de tweede rustdag klonk Vingegaard nog zeer opgewekt en strijdvaardig. “Ik denk inderdaad dat ik nog steeds kan winnen. Natuurlijk, dat ziet er momenteel heel moeilijk uit. Het is een groot gat, maar ik denk zeker nog dat het me kan lukken. Normaal gesproken is de derde week van een grote ronde mijn sterke punt. […] Ik moet het proberen en dat betekent dus ook dat ik het risico zal nemen om mijn tweede plaats te verliezen, om op die manier toch de gele trui te pakken en de Tour te winnen. Ik geloof echt dat ik het verschil nog kan maken.”
Vingegaard is dus bereid om heel wat op het spel te zetten, in de hoop Pogacar nog uit de gele trui te fietsen, maar dan zal hij donderdag waarschijnlijk van ver(der) moeten aangaan. In een klassiek man-tegen-man gevecht moet hij wellicht weer het onderspit delven, maar wie weet kan Visma | Lease a Bike een situatie creëren waarin het zijn overtal in de bergen kan uitspelen.
Met Tiesj Benoot, Sepp Kuss, Simon Yates, Matteo Jorgenson, Victor Campenaerts en Wout van Aert heeft de geel-zwarte formatie heel wat pionnen om mee te schuiven op de Col du Glandon en Col de la Madeleine. Deze renners kunnen dan eventueel als springplank dienen voor Vingegaard, al is het maar de vraag of UAE Emirates XRG dit zal toelaten. De ploeg-Pogacar kan natuurlijk ook deze tactiek toepassen met een Tim Wellens, Marc Soler, Pavel Sivakov, Jhonathan Narváez en Adam Yates. Dat belooft voor de neutrale wielerfan!

Gall won de koninginnenrit in de Tour van 2023 op de Col de la Loze – foto: Cor Vos
Gezien het verwachte koersgeweld tussen Pogacar/UAE Emirates en Vingegaard/Visma | Lease a Bike op weg naar de Col de la Loze, lijkt het voor de overige klassementsrenners vooral zaak om te volgen en de schade te beperken. Lijkt, want misschien houden de nummers een en twee in het klassement elkaar wel in een sportieve houdgreep in deze eerste Alpenrit. Mocht dit scenario uitkomen, dan is Felix Gall wellicht de eerste om toe te slaan. De Oostenrijkse klimmer is immers de laatste winnaar op de Col de la Loze en demonstreerde in de voorbije bergritten al zijn goede vorm.
Dit geldt ook voor Florian Lipowitz. De Duitser is bezig aan zijn eerste Ronde van Frankrijk, maar ligt voorlopig – als best of the rest – op podiumkoers. Dat zou al een straffe prestatie zijn van de renner van Red Bull-BORA-hansgrohe, maar de voormalig biatleet kan zijn Tourdebuut misschien nog wel extra in de verf zetten door te zegevieren op de Col de la Loze. Zijn ploeggenoot Primoz Roglic – die er ook nog altijd behoorlijk goed voor staat in het klassement – heeft goede herinneringen aan deze klim: in de Tour van 2020 wist hij er zijn landgenoot Pogacar zelfs te lossen.

Florian Lipowitz is voorlopig de derde beste klimmer in de Tour – foto: Cor Vos
We zijn ook zeer benieuwd of Oscar Onley in deze grote-mannen-etappe zijn vierde positie in het algemeen klassement kan behouden of misschien wel verstevigen. De jonge Brit begon een kleine drie weken geleden niet eens met klassementsambities aan de Tour, maar de renner van Picnic PostNL is zichzelf toch wel aan het ontdekken als klassementsrenner. “We bekijken het gewoon per dag en we hopen dat we met hem kunnen verdedigen wat we hebben. Ik denk dat we kunnen zeggen dat we een geweldige Tour de France hebben gehad, wat er ook gebeurt”, schetst ploegleider Matt Winston.
De andere renners in de voorlopige top-10 van het klassement – Kévin Vauquelin (Arkéa-B&B Hotels), Tobias Halland Johannessen (Uno-X Mobility) en Ben Healy (EF Education-EasyPost) – lijken inmiddels bezig met het consolideren van hun plekje, maar wie weet zien we ze donderdag wel in de aanval. De achterstand van deze mannen op leider Pogacar is inmiddels aanzienlijk te noemen – zo staat Johannessen al op ruim zeventien minuten – maar dit biedt misschien wel mogelijkheden in de strijd om de ritzege.

Kan Thymen Arensman het nog een keer in de bergen? – foto: Cor Vos
Vluchters zullen donderdag van zeer goeden huize moeten komen om de mannen voor het klassement voor te blijven, maar als iemand het kan, dan is het Thymen Arensman. De Nederlander rondde in de laatste Pyreneeënrit naar Superbagnères met verve een lange solo af en bleef zo Pogacar en co voor. Levert de renner van INEOS Grenadiers in de Alpen weer een dergelijk huzarenstukje af? Dan lonkt misschien ook wel de bergtrui voor Arensman.
Maar daar zal de nummer twee in het bergklassement, Lenny Martinez, zeker een stokje voor willen steken. De Franse chouchou hoopt in Parijs graag als bergkoning op het eindpodium te staan. Dan zal hij donderdag wel de nodige punten moeten sprokkelen in de Alpen, maar wie weet kan hij dan ook vanuit de vlucht naar de ritzege soleren.
Tot slot, verwachten we ook de volgende klimmers in de aanval: Ben O’Connor (Jayco AlUla), Enric Mas, Einer Rubio (Movistar), Sergio Higuita, Harold Tejada (XDS Astana), Mont-Ventoux-winnaar Valentin Paret-Peintre (Soudal Quick-Step), Michael Storer (Tudor Pro Cycling), Michael Woods (Israel-Premier Tech), Bruno Armirail (Decathlon AG2R La Mondiale) en Santiago Buitrago (Bahrain Victorious).
Weer en tv
Van zomerse en snikhete omstandigheden naar regen, wind en grauwe weersvoorspellingen. De renners hebben het niet erg getroffen voor de komende dagen. In startplaats Vif is het nog een graad of 22 en overwegend droog, maar in de daaropvolgende koersuren is er een serieuze kans op regenbuien. Op de toppen van de Alpencols koelt het bovendien af naar zo’n twaalf graden Celsius.
De achttiende etappe is van start tot finish live te zien op Eurosport 1 en via HBO Max. Ook de NOS en Sporza beschikken over de uitzendrechten voor de Ronde van Frankrijk en zijn er dus live bij. Voor de exacte uitzendtijden kun je altijd terecht in onze tv-gids Wielrennen op TV.

Daarnaast, hij moet echt breken en al eerder op de klom lossen
Zou je het niet mooi vinden als vingegaard morgen de spanning terug brengt en 3 minuten pakt? En dat ze op vrijdag een laatste battle hebben om uit te maken wie wint?
Duidelijk
Anderzijds zijn het beide renners die uit landen komen waar het weer ook wel is regelmatig slecht is.
Ik geef het voordeel aan pogi omdat hij in de voorjaars klassiekers zulke etappes wel gewend is met slecht en barre omstandigheden en Jonas minder .
Misschien rijdt ie morgen in een tanktoppie
De Tour nog winnen zie ik Vingegaard niet doen, maar ik denk wel dat hij morgen de sterkste zal zijn. Gisteren toch wel de gelijke van Pogacar en nu met drie lange beklimmingen (bijna) boven de 2.000 zie ik Vingegaard aan het langste eind trekken.
Het gaat in ieder geval een spektakel worden. Ik hoop dat het Visma lukt om verschil te maken, maar ik verwacht dat het op de Col de la Loze man tegen man wordt nadat UAE de klim met een overtal begint.