Tour de France 2025: Dit is wat we tot nu toe weten over het parcours
foto: Cor Vos (archief)
dinsdag 29 oktober 2024 om 07:49

Tour de France 2025: Dit is wat we tot nu toe weten over het parcours

Dinsdag wordt in Parijs het parcours van de Tour de France 2025 uit de doeken gedaan. Traditioneel lekt in aanloop naar die grootse presentatie een deel van de route al uit. Op basis van informatie van verschillende websites en kranten zet WielerFlits op een rij wat we nu al (lijken te) weten.

De start van de Tour vindt dit jaar ‘gewoon’ weer plaats in Frankrijk na bezoekjes aan Kopenhagen (’22), Bilbao (’23) en Firenze (’24). Zoals al langer bekend, begint de 112de editie van La Grande Boucle in het Noord-Franse Lille. Het is de regio Hauts-de-France die Le Grand Départ mag organiseren. De ronde begint op zaterdag 5 juli namelijk met een rit van en naar Lille. De sprinters lijken direct aan zet, want de organisatie laat de nabijgelegen kasseien van Parijs-Roubaix links liggen.

Een dag later, in de rit van Lauwin-Planque naar Boulogne-sur-Mer, liggen er kansen voor puncheurs. Wie goed naar de route kijkt, ziet een opeenvolging van korte en steile klimmetjes. De finale belooft bijzonder pittig te worden, met in de laatste dertig kilometer de Côte du Haut Pichot (1 km à 10%), Côte de Saint-Étienne-au-Mont (900 meter à 11%) en – op goed vijf kilometer van de finish – de Côte d’Outreau (800 meter à 8,8%).

In de derde etappe lijken de rappe mannen weer aan zet, als het peloton koerst van Valenciennes naar Duinkerke. De renners trekken met nog goed dertig kilometer te gaan – net als op dag één – over de Kasselberg. Dit is alleen wel de enige categoriseerde helling van de dag en dus mogen we een sprint verwachten in Duinkerke, waar ook jaarlijks de Vierdaagse van Duinkerke finisht.

De helling van Mathieu van der Poel
De vierde etappe speelt zich af tussen Amiens en Rouen en lijkt ook op maat van de snelheidsduivels. Op de woensdag volgt er waarschijnlijk een belangrijke test voor de renners met klassementsambities. Dan staat namelijk de eerste tijdrit op het programma, met start en finish in Caen. We blijven daarna nog even aan de westkust, met op donderdag en vrijdag heuvelachtige ritten naar respectievelijk Saint-Méen-le-Grand en Mûr-de-Bretagne. Die laatste aankomst zat vier keer eerder in de Tour. De laatste keer, in 2021, ging de zege – en gele trui – naar Mathieu van der Poel.

Mathieu van der Poel in extase, na zijn dubbelslag op de klim in Mûr-de-Bretagne – foto: Cor Vos

Op zaterdag en zondag volgen nog niet de eerste bergritten, maar naar verluidt twee vlakke etappes. Zaterdag ligt de finish in Laval, zondag in Châteauroux. Een rustdag krijgen de coureurs daarna niet, zoals de gewoonte is op de tweede maandag. Dat komt omdat het dan 14 juli is. Op de Franse nationale feestdag gaat het wielerfestijn gewoon door en zou er een rit door het Centraal Massief op het programma staan. De aankomst op Mont Dore-Puy Sancy (10,1 km à 4,6%) is niet bijzonder zwaar, maar kan wel verschillen opleveren tussen de klassementsrenners.

Drie Pyreneeën-ritten, Mont Ventoux, Col de la Loze en La Plagne
Met tien koersdagen in de benen, mogen de renners genieten van hun eerste rustdag. Die zullen ze goed kunnen gebruiken, want de tweede week begint volgens de meeste bronnen met drie opeenvolgende bergritten door de Pyreneeën. Woensdag is er een rit van Muret naar Hautacam, donderdag een etappe van Pau naar Luchon-Superbagnères en vrijdag een klimtijdrit naar Peyragudes.

Aansluitend op het drieluik in de Pyreneeën volgen in het weekend dan weer twee vlakke etappes. Zaterdag wordt gefinisht in Carcassonne, zondag in Montpellier of Toulouse. Na de tweede rustdag is het tijd voor een nieuwe bergrit. Vanuit Montpellier gaat het die dag richting de top van de mythische Mont Ventoux, die in 2021 voor het laatst in het parcours zat. Toen werd er overigens niet gefinisht op de top van de ‘Reus van de Provence’, maar na een afdaling, in Malaucène.

Via een overgangsetappe van Bollene naar Valence wordt vervolgens koers gezet richting de Alpen. Daar staan twee ritten op het menu. De eerste finisht naar alle waarschijnlijkheid in Courchevel, net na de afschrikwekkende Col de la Loze. De finale van de rit is gelijk aan die van de etappe waar Tadej Pogacar in 2023 zijn Waterloo vond en Jonas Vingegaard de Tour definitief besliste. Voor de Col de la Loze moeten met de Col du Glandon en Col de la Madeleine ook nog twee andere Alpenreuzen beklommen worden.

Michael Boogerd beleefde in La Plagne misschien wel zijn moment de gloire als wielrenner – Cor Vos

De tweede Alpenrit lijkt dan weer te finishen in La Plagne. Dit wintersportoord kent de Nederlandse wielerliefhebber vooral van de Tour van 2002, toen Michael Boogerd er na een lange solo wist te zegevieren en misschien wel de mooiste overwinning uit zijn carrière wist te boeken. Sindsdien kwam de Ronde van Frankrijk er niet meer. Het Critérium du Dauphiné was er in 2021 nog wel. De Oekraïner Mark Padun verraste toen met een ritzege, waarna hij een dag later ook de slotrit van de ronde won.

Terug naar Parijs
Op de voorlaatste dag van de ronde wacht nog een overgangsrit van Oyonnax naar Pontarlier. Daarna volgt – op zondag 27 juli – de traditionele slotrit naar Parijs, die na een jaar afwezigheid terug is. In de afgelopen editie finishte de Tour immers in Nice, omdat finishen in de hoofdstad door de Olympische Spelen niet mogelijk was.

Mogelijk rittenschema flag-fr Tour de France 2025 (5 juli – 27 juli)
05/07 – Etappe 1: Lille – Lille (185 km)
06/07 – Etappe 2: Lauwin-Planque – Boulogne-sur-mer (209 km)
07/07– Etappe 3: Valenciennes – Duinkerke (172 km)
08/07 – Etappe 4: Amiens – Rouen (… km)
09/07 – Etappe 5: Caen – Caen (ITT, … km)
10/07 – Etappe 6: Bayeux – Saint-Méen-le-Grand (… km)
11/07 – Etappe 7: Saint-Malo – Mûr-de-Bretagne (… km)
12/07 – Etappe 8: Saint-Méen-le-Grand – Laval (… km)
13/07 – Etappe 9: Chinon – Châteauroux (… km)
14/07 – Etappe 10: Ennezat – Mont Dore – Puy Sancy (… km)

15/07 – Rustdag

16/07 – Etappe 11: Muret – Hautacam (… km)
17/07 – Etappe 12: Pau – Luchon-Superbagneres (… km)
18/07 – Etappe 13: Loudenvielle – Peyragudes (ITT, … km)
19/07 – Etappe 14: Auch – Carcassonne (… km)
20/07 – Etappe 15: Carcassonne – Montepellier/Toulouse (… km)

21/07 – Rustdag

22/07 – Etappe 16: Montpellier – Mont Ventoux (… km)
23/07 – Etappe 17: Bollene – Valence (… km)
24/07 – Etappe 18: Vif – Courchevel-Col de la Loze (… km)
25/07 – Etappe 19: Albertville – La Plagne (… km)
26/07 – Etappe 20: Oyonnax – Pontarlier (… km)
27/07 – Etappe 21: Mantes-la-Ville – Parijs (… km)

RIDE Magazine
24 Reacties
28-10-2024 17:27
Een ploegentijdrit zou wel weer een x mooi zijn.
28-10-2024 17:41
De eerste dagen gaan we over voormalig Nederlands grondgebied rijden.
    28-10-2024 19:15
    @Peter Winnen
    Djeeeezes , wat een gezeik......Dan rijden ze in de RVV , LBL, etc....ook over voormalig Nederlandse wegen ...
    28-10-2024 22:04
    @Djeeuw, historie is een goede vriend voor het begrijpen van het heden. En hoe vaak is het niet flandres dit, flandres dat. Het Vlaanderen (flandres) der Nederlanden lag toendertijd grofweg ten noorden van de lijn Maastricht-Arras en dan west naar de zee.
    Plaatsen als Duinkerk, Wormhout, Steene, Loon en Wylder, daar zit geen woord frans bij.

    En de ronde van Vlaanderen (sic!) ligt inderdaad dus in dat gebied maar Liège-Bastogne-Liège vindt plaats ten zuiden van die lijn en dus niet.

    N.B. vele plaatsnamen zijn verfranst door de tijd maar dat doet niets af aan dit betoog (e.g. kerk=>kerque).
    28-10-2024 23:55
    Bedankt voor je reactie Djeeuw.
    29-10-2024 12:23
    @unionwagtmans die verfransing kwam helaas niet helemaal door de tijd, maar door het bloedige beleid van Frankrijk ten opzichte van sprekers en onderwijzers van de lokale taal in de verworven of veroverde grensgebieden. Niet veel anders in Lotharingen, Bourgondië, de Elzas, Savoye, Baskenland etc.

    Blijkbaar is de verfransing nu nog verder naar het noorden toe gekropen, want in het artikel staat Lille i.p.v. Rijsel ;)
    30-10-2024 10:20
    Als we nu toch de geschiedenis toer opgaan even ieders geheugen opfrissen;
    Tijdens het congres van Wenen in 1815, één jaar voordat Napoleon werd verslagen, werden in 1814 de Belgische en Nederlandse provincies verenigd tot één land/staat. We hoorden dus ocharme ± 15 jaar bij "het koninkrijk der Nederlanden".
    In de Zuidelijke Nederlanden (België dus) ontstond er al snel onvrede over de opgelegde hereniging, in het bijzonder over de dominantie van het Noorden in de staatsstructuur.
    Toen kwam de opstand & slogan tegen Willem I ; “ Wij willen Willem weg – wil Willem wijzer wezen – wij willen Willem weer ”, klonk de kreet.
    Maar wijzer werd hij blijkbaar niet......
    Op 23 september 1830 brak de revolutie uit in Brussel.
    In de nacht van 26 op 27 september 1830 blies het Nederlandse leger de aftocht.
    Na de scheiding van 1830 industrialiseerde en groeide België veel sterker dan Nederland.
    Dank U voor Uw aandacht.
28-10-2024 17:45
Het klinkt als veel te veel sprintetappes. Zeker in de weekenden.
    28-10-2024 20:08
    Kunnen we mooi zelf gaan fietsen want de sprintetappes kijk ik alleen de laatste paar km
28-10-2024 19:45
Sprintetappes in het weekend en bergetappes door de week. Hoop van niet want door de week ben ik aan het werk en dan mis ik de bergritten. Die sprintetappes zijn alleen boeiend vanaf de laatste 5 km.
    28-10-2024 19:51
    Inderdaad op het eerste gezicht een belabberde keuze. Maar wellicht zijn de vlakke etappes juist spannender en is dat het argument.
    29-10-2024 05:06
    @dikke kater: dat is het argument iig niet. Het argument kan zijn dat de kijkcijfers in het weekend hoe dan ook hoog zijn en dat de kijkcijfers door de week een boost krijgen als daar alle bergetappes worden gepland
28-10-2024 21:21
Met een start in lille gewoon de kasseiwegen niet aandoen.
Zo zonde.
    28-10-2024 22:05
    Is dat al zeker ?
    28-10-2024 23:00
    Waarom niet?
28-10-2024 16:44
Het parcours is nog even afwachten. Maar hoe de beste(n) zich voorbereiden, kunnen we alweer een beetje beter inschatten:
https://www.tour-magazin.de/profi-radsport/aktuelles/kohlenmonoxid-und-doping-nur-heisse-luft/
Met als gevolg dat:
https://watts2win.eu/article/progressions-2024
28-10-2024 18:50
Kortom, Pogaçar vanaf de tweede etappe in het geel en veel kansen voor de sprinters.
29-10-2024 08:01
Teleurstellende eerste week vooral, in het tweede weekend 2 vlakke etappes, man man. Die foto van Boogie mag wel weg trouwens, was geen hoogtepunt maar een dieptepunt, want behaald met dope.
    29-10-2024 08:24
    Ja zoals 99,9% van alle overwinningen
29-10-2024 08:59
Als dit klopt is het parcour meer divers en voor elk wat wils. Ik ben benieuwd naar de definitieve parcours.
28-10-2024 15:31
Met die Mur de Bretagne heeft kleine Nys wel een extra argument om een Tourplekje te vragen.
    29-10-2024 01:31
    Wordt in dat opzicht interessant om deze winter te zien hoe dicht Nys bij opperpuncher Van der Poel kan komen. Op basis van het voorbije wegseizoen kan dat misschien af en toe spannend worden.
29-10-2024 07:53
Wat een slap parcours zeg..

Als dit het parcours wordt is het nu al een hele teleurstellende tour
29-10-2024 12:00
Traditionele tour met gigalange, platte aanloop. Ik vind daar wel iets moois aan eerlijk gezegd. Veel Noordwest Frankrijk mag ook wel weer eens.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine