‘Tour de France 2024 bevat rit met gravelstroken in de Côte des Bar’
Ter illustratie - foto: Cor Vos
dinsdag 3 oktober 2023 om 08:36

‘Tour de France 2024 bevat rit met gravelstroken in de Côte des Bar’

De negende etappe van de Tour de France 2024 start en finisht in Troyes. Dat meldt althans L’Est éclair, een regionale krant uit het departement Aube. De rit zou enkele gravelstroken bevatten.

De etappe Troyes-Troyes speelt zich volledig af in Aube, schrijft L’Est éclair. Daar zoekt men volgens de Franse krant ook de witte grindpaden op van de Côte des Bar, een heuvelachtig champagnegebied. De rit zou plaatsvinden op zondag 7 juli. Een dag eerder zou er gefinisht worden in het naburige departement Côte-d’Or.

De laatste keer dat de Tour de France in Aube kwam, was in 2017. Marcel Kittel won toen de zesde rit van Vesoul naar Troyes. De Duitser was in een massasprint te snel voor Arnaud Démare en André Greipel.

De start van de 111e Tour de France zal op 29 juni 2024 plaatsvinden op het Piazzale Michelangelo in het historische centrum van Florence. Het gaat om een rit-in-lijn naar Rimini. Ook de dagen erna blijft de Tour in Italië, met etappes naar respectievelijk Bologna en Turijn, tot op dag vier de grens wordt overgestoken. De Tour zal voor het eerst in de geschiedenis niet eindigen in Parijs, maar in Nice. Op de slotdag staat een tijdrit over de klim naar La Turbie en de Col d’Èze op het programma. De officiële presentatie van het Tourparcours vindt plaats op woensdag 25 oktober.

RIDE Magazine
9 Reacties
03-10-2023 12:08
zullen we dan ook geen afdalingen en bochten meer opnemen in het parcours?
en alleen rijden als het windstil is?
03-10-2023 09:33
Mooi, heel mooi
    03-10-2023 09:43
    Mooi landschap dat zeker maar gravel opzoeken is ook chaos opzoeken…
03-10-2023 10:35
Ik hoef geen gravel en kasseien in grote rondes, laat dat maar voor Strade Bianche en Parijs-Roubaix, waar de specialisten hun gading kunnen vinden. Een heel nerveus en onervaren (toch met dat soort wegtype) peloton daar door sturen, vind ik vragen om ongelukken. Renners kunnen overal vallen, maar de kans is onnodig groter. Om nog niet te spreken van pech, zoals Vingegaard vorig jaar. De organisatie mag blij zijn dat Jumbo zo sterk was om het verschil heel beperkt te houden. Voor hetzelfde geld verliest Vingegaard ook een minuut of twee en leek de koers al helemaal gereden op dat moment.
    03-10-2023 11:43
    Vingegaard won uiteindelijk met 2:43 voorsprong, dus dan zou het nog spannender zijn geworden? ;)

    Nee inderdaad, een grote rondewinnaar moet een alleskunner zijn, maar bij zulke etappes speelt pech een te grote rol, terwijl de etappes niet altijd spectaculair zijn. De klassementsmannen kunnen eigenlijk alleen maar verliezen. Die etappe met Lars Boom was memorabel, maar bij de kasseien van vorig jaar denk ik eerder aan de chaotische fietswissels van Jumbo dan aan winnaar Simon Clarke. En de gravelrit van de Giro 2021 met Mauro Schmid als winnaar was ook niet de meest legendarische rit.
03-10-2023 11:42
Een soort Roland Garros. Wilson hoofdsponsor
03-10-2023 13:19
Vroeger was het vrij normaal dat er gravel zat in de Tour. Tegenwoordig schreeuwen alle 'liefhebbers' al moord en brand bij een losliggend steentje of een halve kassei op het parcours. Je kan met een racefiets, helemaal met de huidige brede banden, meer dan prima over gravel rijden. Profs al helemaal. Dit mag er van mij gewoon in hoor, leuk!
    03-10-2023 14:56
    Het eventuele succes van Gravel in de toekomst is misschien wel de manier om van de vreselijke saaie op een massasprint eindigende etappes af te raken. Die sprintetappes zijn ook nog eens veel gevaarlijker dan gravel ritten.
03-10-2023 11:26
Compleet van de pot gerukt dit. Wat is het volgende in een grote ronde. 1 rit volledig met de MTB?

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine