Tour de France 2020 start in Nice

Door , maandag 12 maart 2018 om 11:56
Tour de France 2020 start in Nice

Hinault was de laatste winnaar in Nice

De Tour de France start in 2020 voor de tweede keer in de geschiedenis in de kustplaats Nice. Dit heeft de organisatie vandaag bekendgemaakt. Het is na 1981 de tweede keer dat het peloton La Grande Boucle begint in Nice.


In 1981 startte de Tour de France met een proloog in Nice, deze werd destijds gewonnen door Bernard Hinault. De laatste keer dat Nice werd aangedaan in de Tour was tijdens het honderdjarige bestaan in 2013. Toen ging Orica-GreenEDGE er vandoor met de winst in de ploegentijdrit.

Bij de presentatie van de Grand Départ had Christian Prudhomme – algemeen directeur van de Tour de France – lovende woorden voor startplaats Nice. “Een start in Nice was een makkelijke keuze”, aldus de Fransman. “De meest recente edities van Parijs-Nice hebben ons bovenal laten zien wat een diversiteit het landschap kan bieden.”

Dit artikel delen:

11 Reacties

ditisdavid 12 maart 2018 om 12:11

Zou heel gaaf zijn als ze ‘gewoon’ een bergetappe (of iets zoals de slotetappes van Parijs-Nice) neerleggen op dag 2, maar dat zal ASO wel niet aandurven…

skylimit 12 maart 2018 om 12:12

Via Nice naar de Pyreneen ?

Wheely 12 maart 2018 om 12:15

Nice-Parijs dus, geinig.

Col du Bramont 12 maart 2018 om 13:21

In ieder geval een start vanuit een vd mooiste grote steden in Frankrijk. Een proloog over de Promenade des Anglais lijkt wel haast zeker.
Het is niet gebruikelijk om op dag 2 of 3 meteen de bergen op te zoeken, zeker het hooggebergte niet, maar wie weet. De Bonette, Allos, Isola 2000 allemaal vlak in de buurt van Nice maar of men dat meteen aandurft?

Ik denk dat men het laat bij de bergjes in het directe achterland van Nice die we ook in de laatste etappes van Parijs Nice zagen, dus nog niet de lange en steile beklimmingen, maar wie weet!

achtpuntzes 12 maart 2018 om 13:29

Nice! :p

xistnc 12 maart 2018 om 14:24

@achtpuntzes
Als je het blijft doseren zoals de laatste tijd, kan ik af en toe best om je grinniken ;)

aardappeljager 12 maart 2018 om 14:50

Starten met een klimtijdrit zou wel mooi zijn. Direct het klassement in een plooi

timjokkmokk 12 maart 2018 om 15:44

Nu nog de spanningterug tijdens de vlakke ritten de tour en de tour komt weerop het niveau van de giro of de fuelta!

zacht 12 maart 2018 om 18:09

De Tour die start in Frankrijk? Dat is tegenwoordig bijna een uitzondering. Wel een die ik van harte toejuich.

Covadonga 12 maart 2018 om 19:52

@tim
Ga je schamen …

Jean Dumas 13 maart 2018 om 13:08

Zal wel politiek zijn om dat zo vroeg bekend te maken, er is nog niets bekend over de rijrichting of kandidaatsteden voor 2020.