‘Tour de France 2018 over onverharde stroken in Bretagne’
foto: Sirotti
dinsdag 29 november 2016 om 08:56

‘Tour de France 2018 over onverharde stroken in Bretagne’

De route van de Tour de France 2017 is onlangs pas gepresenteerd en nu sijpelen al de eerste geruchten binnen over het Tourparcours van 2018. Volgens France Blue is de organisatie bezig met een etappe over de onverharde wegen van de Tro-Bro Léon.

Volgend jaar brengt de Tour geen bezoek aan het schiereiland Bretagne, maar de Bretonse wielerfans hoeven niet te treuren want een jaar later zou Tourorganisator ASO drie etappes in Bretagne willen plannen.

Volgens France Blue is een rit tussen Lorient en Pointe du Raz bijna rond, daarin zouden zo’n dertig kilometer over grintwegen wegen leiden. Het gaat daarbij om dezelfde paden als in de Tro-Bro Léon. De route van de Tour de France 2018 wordt eind volgend jaar officieel gepresenteerd.

RIDE Magazine
32 Reacties
Sorteer op:
29 november 2016 09:23
'daarin zouden zo'n dertig kilometer over grintwegen wegen leiden'
29 november 2016 09:59
France Bleu, niet Blue, das Engels.
29 november 2016 10:03
Nou, dan is het maar goed dat het peloton wat kleiner wordt. Dringen geblazen daar.
29 november 2016 10:41
ASO nu al bezig met ompensatie voor slappe parkoers 2017 ? En dan nòg: drie dagen Bretagne klinkt ook niet echt veel belovend....
29 november 2016 10:42
Geweldig ! Hup grindwegen, boe bedenkingen daaromtrent.
29 november 2016 10:52
Kunnen ze ook niet een flink stuk Bretonse beach inlassen bij laag tij ?
29 november 2016 11:08
3 dagen Bretagne is lang niet verkeerd hoor...
- deze etappe
- aankomst op Mur de Bretagne of evt Cote de Cadoudal
- tijdrit (evt weer een ploegentijdrit) of sprintrit
29 november 2016 11:16
In dezelfde week.... karrewegen inlassen in GW, cyclo cross in de Tour,...maar uit dezelfde monden : uit 'veiligheid ' 100 mensen zonder werk zetten...
29 november 2016 11:59
Grindwegtijdrit of kasseientijdrit! Zonder volgauto, pech is pech, lek is lek! (Behalve voor Froome natuurlijk, dan krijgt hij dezelfde tijd als Mollema ;) )
29 november 2016 12:04
@Polleke+1
29 november 2016 12:35
Dat '100 man zonder werk' zie ik niet gebeuren daar ik vermoed dat de regel als rookgordijn geldt om er extra ploegen bij te frommelen waardoor je per saldo slechts een paar renners minder in het peloton hebt doch meer belangen en onveiligheid erbij.
29 november 2016 13:09
'Grintwegen'.
29 november 2016 13:12
@ Ideefiks en veel anderen, maak je maar weer niet de jaarlijkse illusie dat 'de Giro of de Vuelta zó veel leuker worden dan de Tour'. Neen ook dit jaar weer zullen de waaiers in de Tour getrokken worden, zal een topfavoriet verrassen door in een afdaling aan te vallen, zal Sagan samen met een ploegmaat én de gele trui met een ploegmaat op een vlakke strook aanvallen, zullen de beste sprinters ter wereld onder elkaar uitmaken wie dé topsprinter van het jaar wordt en ook hier weer zullen we zien wie nu eigenlijk écht de beste tijdrijder van het moment is. Het zal opnieuw in Frankrijk zijn dat we de échte toppers aan het werk zullen zien, de Sagans, Froomes en Quintanas van deze wereld zullen opnieuw voor de Tour kiezen en zo zal het dus opnieuw, terecht, de Tour zijn die de meeste aandacht zal genereren! De grootste tijdsverschillen, het resultaat van de heftigste strijd zullen ook opnieuw weer hier gerealiseerd worden, ik houd van de Giro en de Vuelta, absoluut, maar de geschiedenis wordt in de Tour geschreven, dus berg die illusies maar op, ze zijn zo oud als de straat...
29 november 2016 15:41
De stroken van Tro Bro liggen trouwens bij Lannilis, op de noordkop van Bretagne. Zou mij verbazen dat die stroken in een etappe Lorient-Point du Raz zitten, want dat zou een etappe van 300+ zijn. Heb wel begrepen dat Brest kandidaat is voor Tourstart 2018.
29 november 2016 16:13
Voor de zogenaamde taalkenners. Grint is hetzelfde als grind en beide zijn correct.
29 november 2016 16:26
Waarom zouden dit soort wegen onveilig zijn?

Elk soort parkoers dat het peloton uit elkaar trekt, maakt het er feitelijk veiliger op. Je ziet alleen wel vaak, dat de stormloop naar zo'n strook gevaarlijk kan zijn. Dan is een kleiner peloton toch okee? Mits 22x9 dan niet gevolgd wordt door 24 of 25x8, zoals RV terecht stelt.
29 november 2016 16:37
Meer ploegen is meer chaos, 25 tactische plannen om als eerste in de grindtbak aan te komen waarna een onoverbrugbaar tijdsverschil voor sommige klassement rijders die niet van gedrang houden. Nog een paar gigantische leeuwenvlaggen langs de kant en alle hoop om zeep als ie in de schijfrem blijft hangen.
29 november 2016 17:16
@redactie: Waar in het artikel van France Bleu is te vinden dat die onverharde wegen dezelfde zijn als in de Tro-Bro Léon? De naam van deze wedstrijd komt zelfs helemaal niet voor in het artikel.

Wel wordt melding gemaakt dat er waarschijnlijk een etappe komt tussen Lorient en la Pointe du Raz over 30 km onverharde wegen die deel uitmaken van de wedstrijd ‘trophée France Bleu Breizh Izel’. Dat is in het zuidelijk deel van het departement Finistère; De Tro-Bro Léon wordt verreden in het noordelijk deel van dit departement, ruim 100 km verderop.
29 november 2016 18:05
@redactie
Als wielerredacteuren kunnen we moeilijk om het Frans heen, mocht ik een tip kunnen geven, leerde zelf veel van de assimil zelfstudie methode frans zonder moeite, gaat vrij snel en is lekker afwisselend.
29 november 2016 18:10
Is er ook een ommetje langs een soldatenkerkhof bij, voor de nodige portie historische besef en passend eerbetoon? Of wachten we daarmee tot 2019: 75 jaar D day?
(sorry voor eerdere typo's)
29 november 2016 18:17
@Miguelon: ik kon je volgen totdat je zei "het resultaat van de grootste strijd". Je moet wel biased zijn als je beweert dat in de Tour de grootste strijd te zien is. Qua strijd gebeurt er de laatste jaren veel meer in de andere rondes. Dat zal zeker te maken hebben met de mindere tegenstand, maar uiteindelijk kijken we toch allemaal voor het spektakel ongeacht wie dat brengt. Dat het de grootste, drukke en ronde is die de meeste aandacht krijgt, dat kan niemand hier ontkennen. Maar "de grootste strijd"... dan houd je jezelf voor de gek.
29 november 2016 19:11
Na de zeer steile heuvels/bergen breekt nu de tijd voor de organisatoren
aan voor veldwegen en minder renners in de ploegen.
Komen er in 2019 alleen nog maar individuele renners aan het vertrek
met een tube om de nek .
het wordt steeds gekker , maar beslist niet veiliger voor de renners .
29 november 2016 19:21
@schipperaar
Da’s tenminste een goede tip.
Nu is het dus verwijzen naar een originele bron zonder het te (kunnen) lezen maar het gewoon overnemen, inclusief spelfouten en inhoudelijke onjuistheden, van een niet nader genoemde site. Vroeger noemden ze dat broddelwerk bij mij op school. Bij jou ook?
29 november 2016 19:34
Heb er nu al zin in. Tro Bro Leon mag van mij ook wel WT worden als we toch elke strontkoers op dat niveau plaatsen, meer van dat zelfs graag. Laat Lars Boom Boom Boom (let me hear you say we-jo) maar eens flink uitpakken in juli. Moet em toch goed liggen.

Jacco, als millenial met een opleiding KPI heb je het al zo druk met op twitter naar nieuws speuren. En buiten is het koud he.
29 november 2016 19:40
Beste nieuws bij dit artikel: de links openen in een apart tabblad! Leuk dat suggesties in die zin ook opgepikt worden.
Dankjewel WF voor de verbeterde user experience!

Reacties zijn gesloten.