Tour 2025: Voorbeschouwing op het parcours – Een speeltuin voor Mathieu van der Poel
De ASO heeft in 2025 een zeer aantrekkelijk parcours uitgetekend voor de Tour de France. Het aantal kansen dat we tellen voor de Mathieu van der Poels en Wout van Aerts van deze wereld is bijna niet op een hand te tellen, terwijl liefhebbers van het gevecht tussen Tadej Pogačar en Jonas Vingegaard ook genoeg hebben om naar uit te kijken. WielerFlits blikt alvast uitgebreid vooruit op het Tour-parcours.
Na drie Grand Départs in het buitenland (Florence in 2024, Bilbao in 2023 en Kopenhagen in 2022) begint de Tour in 2025 weer in Frankrijk. Lille is in 2025 het decor van de start van La Grande Boucle. In Rijsel (zoals de Belgen de stad kennen) krijgen de sprinters een bijna unieke kans – het is alweer even geleden – op een gele trui, aangezien er nauwelijks hoogtemeters in de openingsrit zitten.
Heel lang zullen de sprinters de trui vermoedelijk niet vasthouden. De openingsweek in de Tour kenmerkt zich in 2025 door de vele klassieker-ritten. Een speeltuin voor mannen als Mathieu van der Poel, zou je kunnen zeggen. Het zijn de typische Normandische heuvels die de renner van Alpecin-Deceuninck zo goed liggen. We tellen in de eerste dagen al leuke ritten naar Boulogne-sur-Mer, Rouen en Mûr-de-Bretagne – jawel, de plek waar Van der Poel alweer vier jaar geleden het geel pakte. Deze keer zit de Muur in de zevende rit.
Vanaf rit twaalf trekken de renners pas echt de bergen in. Ongetwijfeld zullen we Tadej Pogačar dan al meerdere keren om de ritzege mee hebben zien doen, maar pas op donderdag 17 juli zullen we weten hoe de verhoudingen echt liggen, als de renners Hautacam moeten beklimmen. De Tour is dan écht begonnen, want de renners blijven de dagen erna nog even in de Pyreneeën, als onder meer nog een klimtijdrit naar Peyragudes op het programma staat en een rit naar de Superbagnères.
De slotweek van de Tour de France is loodzwaar. Sprinters kunnen op of na de rustdag beter naar huis gaan, want die krijgen geen kansen meer. We tellen nog twee overgangsritten (rit zeventien en rit twintig), maar voor de rest is het klimmen, klimmen, klimmen. De ASO stuurt de renners in 2025 weer over de Mont Ventoux, en dan is er ook weer de Col de Loze, die dit jaar eveneens in combinatie is met de Col de la Madeleine. En dan vergeten we nog rit negentien naar La Plagne te noemen.
Het slotakkoord van de Tour de France 2025 vindt na een tussenjaar weer in Parijs plaats, maar heeft deze keer een twist. Je las het al op WielerFlits: de ASO heeft besloten om de klim naar Montmartre toe te voegen aan het parcours van de laatste etappe, waardoor we tot het einde koers zullen zien. De top van de laatste keer Montmartre ligt namelijk op 6,5 kilometer voor de laatste finish op de Champs-Élysées.
Etappes Tour de France
Datum | Rit | Van | Naar | Afstand |
---|---|---|---|---|
05.07 | 1 |
Lille
|
Lille
|
184.90 km |
06.07 | 2 |
Lauwin-Planque
|
Boulogne-sur-Mer
|
209.10 km |
07.07 | 3 |
Valenciennes
|
Dunkerque
|
178.30 km |
08.07 | 4 |
Amiens
|
Rouen
|
174.20 km |
09.07 | 5 |
Caen
|
Caen
|
33.00 km |
10.07 | 6 |
Bayeux
|
Vire-Normandie
|
201.50 km |
11.07 | 7 |
Saint-Malo
|
Mûr-de-Bretagne
|
197.00 km |
12.07 | 8 |
Saint-Méen-le-Grand
|
Laval
|
171.40 km |
13.07 | 9 |
Chinon
|
Châteauroux
|
174.10 km |
14.07 | 10 |
Ennezat
|
Le Mont-Dore Puy de Sancy
|
165.30 km |
16.07 | 11 |
Toulouse
|
Toulouse
|
156.80 km |
17.07 | 12 |
Auch
|
Hautacam
|
180.60 km |
18.07 | 13 |
Loudenvielle-Le Louron
|
Peyragudes
|
10.90 km |
19.07 | 14 |
Pau
|
Luchon-Superbagnères
|
182.30 km |
20.07 | 15 |
Muret
|
Carcassonne
|
169.30 km |
22.07 | 16 |
Montpellier
|
Mont Ventoux
|
171.50 km |
23.07 | 17 |
Bollène
|
Valence
|
160.40 km |
24.07 | 18 |
Vif
|
Courchevel Col de la Loze
|
171.50 km |
25.07 | 19 |
Albertville
|
La Plagne
|
93.10 km |
26.07 | 20 |
Nantua
|
Pontarlier
|
184.20 km |
27.07 | 21 |
Mantes-la-Ville
|
Paris
|
132.30 km |
Tour de France 2025 kort samengevat
21 etappes
3.338 kilometer
Start in Lille
Finish in Parijs (Champs-Élysées)
Rustdagen op dinsdag 15 juli en maandag 21 juli
2 tijdritten (1 vlakke tijdrit, 1 klimtijdrit)
44 tijdritkilometers
5 aankomsten bergop
2 etappes langer dan 200 kilometer
16 etappes tussen de 150 en 200 kilometer
6 beklimmingen van Hors Categorie
4 beklimmingen van eerste categorie
12 beklimmingen van tweede categorie
15 beklimmingen van derde categorie
25 beklimmingen van vierde categorie
Etappe 1

- Start:
- 13:25 ( Lille)
- Finish:
- 17:36 ( Lille)
Lille organiseert in 2025 Le Grand Départ. De Noord-Franse stad heeft een openingsrit voor de sprinters uitgetekend, hoewel de 185 kilometer lange etappe niet helemaal vlak is. Na de start zijn er ten westen van Lille al vrij snel bergpunten te verdienen op de Côte de Notre-Dame-de-Lorette (1,1 km à 7,8). Kort daarna volgt een tweede kort klimmetje met een minder steile helling.
Daarna gaan de renners verder richting het noorden. Niet ver van de Belgische grens ligt de Kasselberg (2,3 km à 3,7%). In de volgende 25 kilometer loopt het parcours oostwaarts verder, met de Mont Noir als volgende en meteen laatste beklimming van de dag. De Zwarteberg (1,3 km à 5,8%) werd in het verleden – net als de Kasselberg – al meerdere keren opgenomen in Gent-Wevelgem. Na de Zwarteberg is het nog 45 kilometer over vlakke wegen tot de finish op de Boulevard Vauban in Lille. De laatste kilometer van de rit is kaarsrecht: perfect voor een massasprint.
Etappe 2

- Start:
- 12:15 ( Lauwin-Planque)
- Finish:
- 17:20 ( Boulogne-sur-Mer)
De tweede etappe van de Tour de France 2025 is een heuvelachtige rit van 209 kilometer van Lauwin-Planque naar Boulogne-sur-Mer, met een finale die perfect is voor puncheurs als Mathieu van der Poel en Wout van Aert. Al moeten we daarbij meteen opmerken dat Tadej Pogačar hier wellicht ook meteen eens wil testen hoe scherp en goed de concurrentie is.
In deze etappe moeten de renners meer dan 2.100 hoogtemeters overwinnen. De lastigste hoogtemeters bevinden zich in de laatste tien kilometer. De Côte de Saint-Étienne-au-Mont (900 meter, 10,8%) en de Côte d’Outreau (800 meter, 7,9%) zijn de twee pittige kuitenbijters die de koers in de finale kunnen beslissen. Na de tweede klim rest er nog 5,5 kilometer naar de finish in Boulogne-sur-Mer, waar de laatste kilometer lichtjes omhoog loopt.
Etappe 3

- Start:
- 13:10 ( Valenciennes)
- Finish:
- 17:18 ( Dunkerque)
De derde rit in de Tour de France 2025 brengt de renners in 172 kilometer van Valenciennes naar Duinkerke. Met slechts 648 hoogtemeters lijkt deze rit te gaan eindigen in een massasprint. De enige serieuze hindernis onderweg is – weer – de Kasselberg (2,3 km à 3,7%).
Het laatste deel van het parcours is volledig vlak. Alleen de wind kan hier dan nog een gevaar stichten. De Pas-de-Calais staat namelijk bekend om zijn open vlaktes en dus zal het even billenknijpen zijn. De finish ligt in Duinkerke, een stad die beroemd is om zijn haven en het historische Dunkirk-strand, dat een belangrijke rol speelde in de Tweede Wereldoorlog.
Etappe 4

- Start:
- 13:15 ( Amiens)
- Finish:
- 17:22 ( Rouen)
De vierde etappe van de Tour de France 2025 gaat van Amiens naar Rouen en belooft een heerlijke rit te zijn. Hoewel beide steden in het geschiedenisboek van de Tour de France bekendstaan als sprintsteden, lijkt de kans niet heel groot dat we dinsdag daadwerkelijk een (veredelde) massaspurt gaan krijgen – gezien het profiel in de laatste dertig kilometer.
Daarin liggen namelijk vier (!) gecategoriseerde beklimmingen. Vergeleken met wat er in deze Tour nog komen gaat, zijn de beklimmingen peanuts. Maar voor de klassiekerrenners is deze etappe toch even lekker. De finale begint met de Côte de Belbeuf (1,3 kilometer à 9,3%), gevolgd door de Côte de Bonsecours (900 meter à 7,2%) en de Côte de Grand’Mare (1,8 kilometer à 5%). Echte verschillen zullen de heren coureurs vermoedelijk pas maken op zes kilometer van de meet op de Rampe Sant-Hillaire (900 meter à 10,6%), die halverwege zelfs even de 13% aantikt.
Etappe 5
Op de vijfde dag in de Tour de France staat er een individuele tijdrit van 33 kilometer op het programma in en rond Caen. De tijdrit is met een lengte van 33 kilometer behoorlijk lang, maar telt nauwelijks hoogtemeters. De echte powerhouses zijn hier dus in het voordeel.
De 33 kilometer lange tijdrit speelt zich af ten noordwesten van Caen richting de gemeente Basly en gaat voornamelijk over brede, rechte wegen. De tijdrit telt slechts tweehonderd hoogtemeters. Vooral buiten de stad en het centrum zijn het lange, rechte wegen die het verdict moeten brengen. De wind kan daarin een helse tegenstander zijn, maar de krachtpatsers zullen verkneukeld in het rondeboek kijken bij deze individuele tijdrit.
Etappe 6

- Start:
- 12:35 ( Bayeux)
- Finish:
- 17:14 ( Vire-Normandie)
De zesde etappe in de Tour de France houdt de renners nog even in het pittoreske Normandië, waar donderdag een uitdagende rit op het peloton staat te wachten. Met een lengte van 201 kilometer en een totaal van liefst 3.500 hoogtemeters belooft het een slopende dag te zijn.
Zo komen de renners onder andere de La Rançonnière (2,3 kilometer à 7,5%) tegen, de Côte de la Batonnière (4,1 kilometer à 4,2%), de Côte de la Tertre Bizet (3,9 kilometer à 3,6%), de Côte de Mortain (2,5 kilometer à 6,1%), de Côte de Juvigny-le-Tertre (1,9 kilometer à 7,3%) en de Côte de Saint-Michel-de-Montjoie (4,4 kilometer à 3,6%).
Na de Côte de Saint-Michel-de-Montjoie dalen de renners af naar de voet van de Côte de Vaudry (1,5 km à 6,3%) Deze klim is 1,5 kilometer lang, met een gemiddelde stijging van 6,3%, maar bevat steile stukken tot 11,2%. De top van deze helling ligt nog maar 4,5 kilometer van de finish. Na een korte afdaling en een stuk op vlak terrein, komen de renners aan de laatste 700 meter van de rit, die steil oplopen met een helling van 10%.
-
Lees ook Tour 2025: Voorbeschouwing etappe 6 naar Vire-Normandie - Weer Van der Poel versus Pogacar?
Etappe 7

- Start:
- 12:10 ( Saint-Malo)
- Finish:
- 16:39 ( Mûr-de-Bretagne)
Vrijdag komt de Tour de France terug op een plek waar vier jaar geleden een van de meest iconische overwinningen in de Tour van de afgelopen jaren werd geboekt: de Mûr-de-Bretagne, waar Mathieu van der Poel na een dubbele aanval wist te winnen en deed waar zijn opa Raymond Poulidor nooit in slaagde: het geel pakken in de Tour de France.
De zevende rit telt 194 kilometer en gaat van Saint-Malo dus naar de historische Mûr-de-Bretagne. Vanaf die plek wacht een glooiende rit met het venijn in de staart. Op de slotklim van de Muur met een lengte van 2 kilometer en een gemiddelde stijging van 6,9% gaat het vermoedelijk gebeuren in deze etappe.
Etappe 8

- Start:
- 13:10 ( Saint-Méen-le-Grand)
- Finish:
- 17:04 ( Laval)
De sprinters hebben er een dag of vijf op moeten wachten, maar zijn in de achtste rit dan eindelijk weer aan zet in de Tour de France, als de etappe finisht in Laval. Alhoewel, de aankomst speelt ook de machtspurters in de kaart. Als jongens als Mathieu van der Poel en Wout van Aert nog iets over hebben na een aantal dagen in de vuurlinie, dan kunnen ze de sprinters andermaal dwarsbomen.
De achtste etappe gaat van start in Saint-Méen-le-Grand en telt 174 kilometer. De gehele rit is nagenoeg vlak en de laatste drie kilometer van de rit naar Laval zijn rechttoe, rechtaan langs de Mayenne-rivier naar de finish. In de laatste 1,7 kilometer moeten nog wel 35 hoogtemeters worden overwonnen, maar nergens wordt het echt steil. Maar toch: na een volle week koers is die kleine 3% procent aan gemiddelde stijging misschien wel genoeg voor de machtsprinters.
Etappe 9

- Start:
- 13:10 ( Chinon)
- Finish:
- 17:07 ( Châteauroux)
Ook de negende etappe in de Tour de France 2025 ademt sprinten, als de renners in een vlakke etappe van 170 kilometer van Chinon naar sprinthotspot Châteauroux rijden. Als we hier geen massasprint krijgen, mogen alle spurtersploegen op de trein naar huis. Over het parcours van deze etappe kunnen we dan ook kort zijn. Het is een vlakke streep in oostelijke richting naar Châteauroux dus, zonder noemenswaardige hellingen. Het enige gevaar schuilt in de wind, maar dan moet de wind wel goed staan.
Finishplaats Châteauroux kent vooral de nodige Mark Cavendish-geschiedenis. In 2008 boekte hij hier zijn eerste ritzege in de Tour de France, waarna hij hier ook nog in 2011 en 2021 won. Cavendish deed dat allemaal op de Avenue de la Châtre, waar ook nu weer de finish ligt.
Etappe 10

- Start:
- 13:10 ( Ennezat)
- Finish:
- 17:25 ( Le Mont-Dore Puy de Sancy)
Geen rustdag op de eerste maandag. Dat komt omdat het dan de Franse nationale feestdag is, quatorze juillet. De tiende rit telt 163 kilometer en meer dan 4.300 hoogtemeters met zeven pittige klimmetjes. De renners starten in Ennezat en blijven dan de hele dag klimmen en dalen – bijvoorbeeld op klimmetjes als Tourtoule (4,2 kilometer à 5,8%), Chanat-la-Moutyre (2,2 kilometer à 6%), Côte de la Baraque (5,5 kilometer à 7,2%), Côte de la Charade (5,1 kilometer à 7,4%) en de Côte de Berzet (3,4 kilometer à 7,4%).
Na de Côte de Berzet volgen de Col de Guery (3,4 kilometer à 6,4%) en de Col de la Croix Morand (3,4 kilometer à 5,8%). Na de Col de la Croix Morand moeten ze nog een dik uur koersen tot de meet. In dat slotuur wachten dan ook nog eens de Col de la Croix Saint Robert (5,1 kilometer à 6,3%), en slotklim Puy de Sancy (3,3 kilometer à 8%). De finish lig in de gemeente Mont-Dore, een absoluut paradijs voor wielerliefhebbers. Vanuit de stad is de Puy de Sancy, de hoogste vulkaan in de regio, namelijk goed te zien.
Rustdag
Dinsdag 15 juli
Etappe 11

- Start:
- 13:15 ( Toulouse)
- Finish:
- 17:05 ( Toulouse)
De dag na de rustdag staat een etappe van en naar Toulouse op het programma. Hoewel het routeboek een vlakke etappe aangeeft, knipogen twee fikse kuitenbijters in de laatste vijftien kilometer verleidelijk naar aanvallers. De ASO heeft weer een finish gevonden die jongens als Mathieu van der Poel en Wout van Aert uit hun kot moet lokken.
De etappe heeft een lengte van slechts 154 kilometer en is grotendeels vlak, maar gaat vanaf Corronsac in het laatste uur constant op en af. Langs de Garonne-river maakt het peloton in de slotfase nog een lusje voor ze het centrum van Toulouse inrijden. De renners rijden dan onder meer over de Côte de Vieille-Toulouse (1,5 kilometer à 6,7%) en de Montée Pech David (900 meter à 9,1%). Die laatste ligt op acht kilometer van de meet in het centrum van Toulouse.
Etappe 12

- Start:
- 13:10 ( Auch)
- Finish:
- 17:32 ( Hautacam)
We hebben er even op moeten wachten, maar net na halfweg deze Ronde van Frankrijk krijgen we een écht zware etappe in het hooggebergte. Daarvoor reizen we af naar de Pyreneeën. Op Hautacam krijgen we een eerste showdown tussen Tadej Pogačar, Jonas Vingegaard en Remco Evenepoel.
De rit is in totaal 181 kilometer lang en kent bijna 4000 hoogtemeters. Maar die zitten wel vrijwel allemaal in de laatste zestig kilometer. Na 105 kilometer beginnen de wegen al behoorlijk omhoog te lopen, maar volgens het routeboek is de voet van de Col du Solour (11,8 kilometer à 7,7%) na 121,5 kilometer, waarna de Col des Bordères (3,1 kilometer à 7,6%) snel volgt.
De meest iconische en zwaarste klim van allemaal begint vervolgens na een afdaling van iets meer dan 25 kilometer. Hautacam (13,6 kilometer à 7,8%), een echte Pyreneeën-klim met veel onregelmatige stijgingspercentages en steile uitschieters. Waar de eerste kilometers nog vrij tam beginnen met percentages van rond de 6%, krijgen de renners het halfweg echt zwaar, als het kilometerslang boven de 10% blijft. Vuurwerk tussen de klassementsrenners gaan we dus zeker krijgen.
Etappe 13

- Start:
- 13:10 ( Loudenvielle-Le Louron)
- Finish:
- 17:31 ( Peyragudes)
Ook de dertiende etappe in de Tour de France gaat over een berg die al de nodige historie tussen Jonas Vingegaard en Tadej Pogačar kent: Peyragudes. Deze keer heeft de organisatie de Pyreneeëncol in een tijdrit gegoten, waardoor we serieuze tijdsverschillen te zien krijgen. De tijdrit brengt de renners van het dal in Loudenvielle naar de landingsbaan van het vliegveld bovenop Peyragudes.
Na een (heel) korte, vlakke aanloop is het de rest van de tijdrit vooral klimmen tot een hoogte van bijna 1600 meter. Peyragudes (8 kilometer à 7,8%) is bijna een hyperbolische grafiek: naarmate de de klim duurt, loopt het wegdek steiler en steiler omhoog. Zo komt het stijgingspercentage in de laatste kilometers nauwelijks nog onder de 10% en bevindt de steilste strook van 16% zich in de laatste kilometer van de tijdrit. Onderweg liggen de tussenpunten na 3,5 kilometer en 8,5 kilometer.
Etappe 14

- Start:
- 12:00 ( Pau)
- Finish:
- 17:07 ( Luchon-Superbagnères)
Pau is de vertrouwde startplaats voor deze Pyreneeën-etappe van 183 kilometer naar de Superbagnères. De eerste zeventig kilometer zijn relatief rustig, met een vlakke aanloop naar Luz-Saint-Sauveur, aan de voet van de legendarische Col du Tourmalet (19 km à 7,4%). Bovenop de top ligt de Souvenir Jacques Goddet, als eerbetoon aan de tweede koersdirecteur van de Tour.
Na de afdaling richting Sainte-Marie-de-Campin, is het tijd om de Col d’Aspin (5 km à 7,6%) te bedwingen. Na een afdaling naar Arreau beginnen de renners aan de Peyresourde. Deze 7,1 kilometer lange klim heeft een gemiddelde stijging van 7,8% en is de voorlaatste klim van de dag. De laatste uitdaging van deze rit is de klim naar Superbagnères (12,4 km à 7,4%), een skigebied dat voor het laatst in 1989 in de Tour werd aangedaan. Reken maar op vuurwerk deze dag.
Etappe 15

- Start:
- 13:20 ( Muret)
- Finish:
- 17:08 ( Carcassonne)
De tweede week eindigt met een rit die van start gaat in Muret en eindigt in Carcassonne. Tussen Muret en Carcassonne ligt een echte overgangsetappe en dus zullen de aanvallers smachtend aan de start staan. In de beginfase liggen er een aantal korte hellingen waarop vluchters het verschil kunnen maken. Daags voor de rustdag zal het peloton dat wel best vinden. We voorspellen dan ook een omvangrijke vroege vlucht met de nodige tactische spelletjes. In de tweede helft van de rit zullen de aanvallers het kaf van het koren kunnen scheiden, want dan liggen twee langere beklimmingen te wachten.
Vooral de Pas du Sant (3,2 km à 8,8%) leent zich daarvoor. Op de top moeten de renners nog eens 3,8 kilometer door klimmen naar de Col de Fontbruno. Dat is echter een veel gemakkelijker klim aan ‘slechts’ 3,8%. Daar eenmaal boven is het nog 42 kilometer naar de finish, waarvan ruim dertig in dalende lijn. In de laatste kilometers passeren de renners de rivier de Aude en rijden ze langs het Canal du Midi. Ook daar zijn aanvallers in het voordeel, want je bent veel en snel uit het zicht van achtervolgers.
Rustdag
Etappe 16

- Start:
- 12:10 ( Montpellier)
- Finish:
- 16:44 ( Mont Ventoux)
Op papier lijkt de zestiende rit relatief eenvoudig: een lange aanloop met finish op de Mont Ventoux. Toch schuilt in de naam van die iconische beklimming ook het gevaar van deze etappe. In de naastgelegen regio Occitanië is vent het woord voor wind. Daarnaast zou de naam Ventoux zijn opgedragen aan de Keltische god van de wind, genaamd Vintour.
Vanuit de start aan de Middellandse Zee is het dus opletten geblazen voor waaiers. De Tour-organisatie stuurt de renners namelijk door de buitengebieden ten noorden van de steden Montpellier, Nîmes en Avignon. Op de open wegen heeft de wind daar vrijspel. Eerst afwachten of de windrichting en -kracht gunstig zijn.
Uiteindelijk wacht de Mont Ventoux, een mythische beklimming in de Tour. Toch is het ‘pas’ de elfde keer in de rijke Tourhistorie dat we finishen bovenop De Kale Berg of de Reus van de Provence. De renners bedwingen deze keer de zuidkant van de berg vanaf Bedoin. Dat is zwaarste zijde van de Mont Ventoux (19,5 km à 7,9%). Vooral het laatste deel als je uit het bos komt is loodzwaar. De renners komen dan uit in een soort maanlandschap (daar dankt de Ventoux de bijnaam Kale Berg aan), waarbij de wind nog maar eens een bepalende factor is.
Etappe 17

- Start:
- 13:35 ( Bollène)
- Finish:
- 17:10 ( Valence)
Tussen Bollène en Valence ligt opnieuw een overgangsetappe waarbij de aanvallers aan het woord zijn. Na een pauselijke start – Bollène maakte vroeger onderdeel uit van de Kerkelijke Staat – krijgt het peloton een heuvelachtige etappe voorgeschoteld met twee wat langere beklimmingen: de Col de Boutière (5,7 km à 3,3%) en de Col de Tartaiguille (4,3 km à 3,9%). Deze zijn niet al te lastig en dus verwachten we een spektakelstuk!
De etappe is met zijn 162 kilometer bovendien niet zo heel erg lang. Veel renners zullen daarom hun kans ruiken. En met nog twee zware Alpenetappes in het verschiet, zal het peloton van deze woensdag waarschijnlijk een snipperdag maken. Kansen dus voor renners in het kaliber van Mathieu van der Poel en Wout van Aert. In de laatste acht kilometer ben je overigens wel constant in het zicht. Die gaan namelijk over een rechte weg naar Valence, tot een laatste haakse bocht in de slotkilometer. De vluchter die het langst kan wachten (op z’n sprint), kan weleens winnen.
Etappe 18

- Start:
- 12:10 ( Vif)
- Finish:
- 17:12 ( Courchevel Col de la Loze)
De ASO heeft de achttiende etappe bestempeld als koninginnenrit. Niet verwonderlijk, want met klinkende namen als de Col du Glandon (21,7 km à 5,2%), Col de la Madeleine (19,1 km à 7,9%) en aankomst op de Col de la Loze (26,3 km à 6,5) laat deze martelgang weinig aan de verbeelding over.
In 2019 werd de laatste zes kilometer van de La Loze voorzien van een asfaltlaag en sindsdien zijn diezelfde zes kilometers afgesloten voor al het gemotoriseerd verkeer. Voorheen werd deze klim ook wel gedaan, maar liep de weg niet verder dan Courchevel. Op het loeistijle vliegveld aldaar was in 2023 nog de aankomst, waar Felix Gall solo won en vooral Jonas Vingegaard de Tour van dat jaar besliste.
Tadej Pogačar kraakte en verloor uiteindelijk meer dan zeven en een halve minuut. In 2020 debuteerde de Col de la Loze nog in de Tour. Toen won Miguel Ángel López voor Primož Roglič, die toen óók de maat van Pogačar nam. Dit jaar doen ze de klim voor het eerst van een andere kant. Na het beruchte vliegveld van Courchevel volgt een even steil fietspad naar de top. Is de La Loze opnieuw het zwarte beest van de Sloveense wereldkampioen?
Etappe 19

- Start:
- 14:30 ( Albertville)
- Finish:
- 17:18 ( La Plagne)
De Tour heeft maar liefst vijf beklimmingen in deze etappe in petto. En dat op twee dagen voor Parijs. Het ergste van alles: ze zijn in amper 131 kilometer gepropt. Voor alle sprinters die nog hopen op een laatste strohalm in de hoofdstad, is deze rit een nachtmerrie. Na amper zeven kilometer staat de eerste klim van de dag al op het menu en vanaf dat moment weten de snelle mannen en anti-klimmers dat ze vijf gangen krijgen in de strijd tegen de tijdslimiet. Dat komt vooral omdat de middelste drie gerechten in de geschiedenis van de Tour de nodige gevechten hebben opgeleverd.
Vooral de Col du Pre (12,5 km à 7,8%) is – op de slotklim na – een etterbak in de laatste 65 kilometer. Hierna volgt nog Cormet de Roselend (6 km à 6,4%), waarna er door een vallei afgedaald wordt naar Mâcot. Dat ligt aan de voet van de slotklim naar La Plagne (19,5 km à 7%). Hier zal opnieuw een verhit duel plaatsvinden.
Etappe 20

- Start:
- 12:05 ( Nantua)
- Finish:
- 16:12 ( Pontarlier)
Het adembenemende Lac de Nantua zal het decor vormen van de openingsshots in de tv-uitzendingen rond de voorlaatste rit in de Tour de France 2025. In de Jura is een etappe uitgetekend met één col en vier hellingen. Tijdens een moeilijk begin in de eerste 25 kilometer, kunnen de beste vluchters uit de Tour zich nog één keer onderscheiden. Als ze op de Col de la Croix de la Serra (11,8 km à 4,2%) dan vertrokken zijn, kunnen ze in de laatste zeventig kilometer het verschil maken.
Dat begint met de loeistijle Côte de Thiesy (3,7 km à 8,8%). Daar onderscheiden de mannen zich van de jongens. In de finale liggen er nog twee hellingen waarop je de concurrentie overboord kan kieperen. Energie sparen is het advies; de laatste honderden meters in Pontarlier lopen ook nog eens vervelend omhoog, zeker na drie weken Tour.
Etappe 21

- Start:
- 16:10 ( Mantes-la-Ville)
- Finish:
- 19:26 ( Paris)
Na een afwezigheid van een jaar door de Olympische Zomerspelen van 2024 keert de Ronde van Frankrijk voor haar slotrit traditiegetrouw terug naar de Franse hoofdstad Parijs. De liefde tussen de ASO en de iconische aankomst om de Champs-Élysées blijft in tact, nadat er gestart is in Mantes-la-Ville. Na het (mogelijk, daarover zo meer) heffen van een glas champagne door de geletruidrager en twee kuitenbijters, komen we via het wereldberoemde Louvre-museum aan op het traditionele parcours van en naar de Arc de Triomphe. Maar dit jaar is het schijn dat bedriegt.
De ASO heeft in de laatste paar rondes de Montmartre opgenomen in het parcours. Drie keer zelfs. De kasseiklim – de Butte Montmartre – maakte in 2024 onderdeel uit van het parcours van de olympische wegrit. Deze kasseiklim richting de Sacré-Cœur is een kilometer lang en heeft een gemiddeld stijging van 6,5%.
We zagen hier demarrages van Mathieu van der Poel, maar de Nederlander vond het na de wedstrijd niet zwaar genoeg om het verschil te maken. Uiteindelijk was het Remco Evenepoel die bij de mannen naar het goud zou soleren. De grote hamvraag in deze testcase is of de Montmartre het normale scenario van een massasprint op de Champs-Élysees weet af te wenden en we strijd krijgen. De top van de laatste beklimming ligt op 6,5 kilometer van de eindstreep.
Naast deze uitgebreide vooruitblik op het parcours van de Tour 2025 kan je elke dag een losse voorbeschouwing verwachten op WielerFlits, met uitgebreide informatie over het parcours, de steden die de Tour passeert, start- en finishtijden en natuurlijk ook de favorieten.
Of met enige nuance: 10 keer tweede kunnen worden.
bewijsdrang veel hoger ligt dan hun niveau in stuurvaardigheid.
Het "probleem" dat ik voorzie is dat op zo een parcours met korte steile puisten heel veel renners vooraan willen zitten. De klassementsrenners willen vooraan zitten om geen tijd te verliezen omdat er breukjes zullen ontstaan, alle heuvel en punchrenners willen vooraan zitten omdat ze de rit willen winnen, sommige sprinters willen vooraan zitten omdat ze hopen dat het nog samenkomt en ze kunnen sprinten. Als het voorafgaande parcours niet selectief is zal er dus een peloton naar de voet stormen waarbij 50 renners vinden dat ze in de eerste tien moeten opdraaien.
de vinger naar Mathieu te wijzen.....want er zijn meerdere renners
die je kan pleasen met deze etappe's alsook puntentelling.
Evengoed zou men kunnen stellen dat ook Wout dit zeer goed uitkomt,
dus wat is het probleem ?