Tour 2025: Deze vijf renners kunnen je bergpunten opleveren
Uiteraard is ook Tadej Pogacar een grote kanshebber in het bergklassement - foto: Cor Vos
Youri IJnsen
vrijdag 27 juni 2025 om 14:03

Tour 2025: Deze vijf renners kunnen je bergpunten opleveren

Het bergklassement is vaak de moeilijkst te voorspellen strijd in een grote ronde. In de Tour de France 2025 is dat niet anders, maar toch probeert WielerFlits vijf renners te tippen die van de bolletjestrui een doel kunnen maken. Dat doen we op basis van de waardes die renners hebben in het managementspel van WielerFlits Ploegleider.

flag-ec Richard Carapaz (EF Education-EasyPost) – 10 europunten

foto: Cor Vos

Richard Carapaz werd derde in de laatste Giro d’Italia. De Ecuadoraanse kopman van EF Education-EasyPost doet vaker twee grote rondes in een jaar. De laatste paar seizoenen combineerde hij vaak de Tour met de Vuelta a España. Wat opvalt is dat zijn tweede grote ronde qua uitslag in het eindklassement altijd lager is. In 2022 won hij wel drie ritten én het bergklassement in de Vuelta. Vorig jaar won hij in de Tour óók een rit en de bolletjestrui. Nu heeft Carapaz aangekondigd daar opnieuw een doel van te maken, net als het gaan voor ritzeges.


flag-fr Lenny Martinez (Bahrain Victorious) – 7 europunten

Lenny Martinez – foto: Cor Vos

Een van de revelaties van dit seizoen is Lenny Martinez. Het bijna 22-jarige klimtalent van Bahrain Victorious werd dit seizoen al tweede in de Ronde van Romandië en vijfde in de Ronde van het Baskenland. Daarmee heeft de Fransman zijn potentie als ronderenner ook laten zien. Maar waarschijnlijk komt de Tour van dit jaar nog net iets te vroeg om een goed klassement na te streven. Martinez liet in Parijs-Nice en het Critérium du Dauphiné zien in dat geval ook ritten te kunnen winnen. Met zijn aanvalsdrang kan de jongeling best een doel maken van de bolletjestrui.


flag-co Einer Rubio (Movistar) – 5 europunten

Zet Rubio zichzelf in the picture – foto: Cor Vos

Net als Carapaz staat Einer Rubio er momenteel ook op om de combinatie Giro-Tour te maken. De 27-jarige Colombiaan eindigde de laatste twee seizoenen bij de eerste acht in het klassement van de Giro en heeft daarmee aangetoond in de bergen zijn mannetje te staan. In 2023 werd hij bovendien al eens elfde dankzij een heel aanvallende koers. Door een ritzege in Crans-Montana kwam hij toen ook bovendrijven in de stand van het bergklassement. Het is de vraag of hij met Enric Mas en Pablo Castrillo in de ploeg die ruimte krijgt, maar Rubio is iemand om te overwegen.


flag-dk Magnus Cort (Uno-X Mobility) – 3 europunten 

Maakt Cort zich weer op voor een week in de bollen? – foto: Cor Vos

Behoudens met de eindwinnaar kun je ook punten verdienen per etappe als jij de drager van de bolletjestrui in je ploeg hebt. In de eerste helft van de Tour is de kans groot dat een aanvaller tot de rit naar Puy de Sancy (en anders een paar dagen later naar Hautacam) leider is in het bergklassement. Wat dat betreft kan Magnus Cort er wel weer een doel van maken. In 2022 reed hij in het begin ook enkele dagen in de bolletjestrui en vorig jaar maakte zijn Noorse ploeg er ook een missie van om – via Jonas Abrahamsen – de nodige media-aandacht via de bollen te pakken.


flag-fr Clément Champoussin (XDS Astana) – 2 europunten 

Champoussin is een prima klimmer – foto: Cor Vos

Je kunt er vergif op innemen dat ook XDS Astana zich weer in de debatten om de bolletjestrui gaat mengen, net zoals ze dat in de Giro d’Italia deden met uiteindelijke bergtruiwinnaar Lorenzo Fortunato en Cristian Scaroni. Een van de gegadigden om dat in de Tour te doen, is de 27-jarige sterke klimmer Clément Champoussin. Dit jaar werd hij al zevende in Parijs-Nice en tiende in de Ronde van het Baskenland en de Ronde van Zwitserland. Voor zo’n notering in de Tour komt hij tekort, maar met die capaciteiten kan hij in de tweede helft van deze Tour veel bergpunten scoren.


Dit artikel is om je op weg te helpen. Om het speelplezier niet te bederven is dit artikel beperkt tot vijf tips en blijven veel pareltjes onbesproken.

RIDE Magazine
RIDE Magazine