Tour 2025: Als het tegenzit, is er maar drieënhalve kans voor de sprinters
Podcast Het puntenklassement belooft dit jaar een interessante strijd te worden. Dat heeft alles te maken met het omgooien van classificatie van de ritten. In elf etappes ligt voor de winnaar aan de streep het maximale aantal van vijftig punten klaar, maar maximaal vier daarvan eindigen meer dan waarschijnlijk in een massasprint. In een nieuwe Tour-aflevering van de WielerFlits Podcast staan we daar uitgebreid bij stil.
Maxim en Youri nemen de laatste podcast thuis op voordat ze woensdagochtend in alle vroegte naar Lille rijden. Youri komt nog eens terug op de analyse die hij een paar weken terug al maakte: met alle ritten voor puncheurs zouden types à la Mathieu van der Poel best kans maken op de groene trui. Maar toen de ASO een kleine week later bekendmaakte dat er in veel van die puncheurs-etappes óók het maximale aantal van vijftig punten voor de ritwinnaar wachten, werd de groene loper voor dat soort mannen helemaal uitgerold.
Volgens onze mannen was MVDP ook de topfavoriet voor dit klassement geweest, ware het niet dat Jasper Philipsen bij hem in de ploeg zit. Toch kunnen beide ambities (sprintzeges met Philipsen, groen met Van der Poel) prima samen gaan. Maar het is ook niet ondenkbaar dat Tadej Pogačar straks met groen staat te pronken in Parijs. Vooral bij Youri is het geloof in Wout van Aert minder groot, na al een druk voorjaar, een zware Giro d’Italia en de gele trui als hoofddoel van zijn #samenwinnen-ploeg Visma | Lease a Bike.
Maxim komt vervolgens met een andere naam op de proppen: Thibau Nys. Met zijn kwaliteiten zou hij in deze Tour óók in aanmerking kunnen komen voor groen, misschien wel eerder dan sprintbom Jonathan Milan – zijn ploeggenoot. Het mag duidelijk zijn: voor de groene trui kijken onze mannen dus meer naar puncheurs/aanvallers, dan naar de sterkste sprinters. Dat komt vooral omdat Maxim en Youri maar drieënhalve kans zien op een vrijwel gegarandeerde massasprint.
Luister hierboven naar de podcast en abonneer je via je favoriete podcast-app.
iTunes
Spotify
RSS-feed
Deze podcast wordt mede-mogelijk gemaakt door Alpecin DMG shampoo en de casual (wieler)kleding van Le Patron

Etappe 1,3, 9 en 17 zijn met tweehonderd procent zekerheid massasprints. Ik weiger het zelfs toe te lichten.
Etappe 8 eindigt met een dusdanig onbeduidende klim dat ook dit een massasprint wordt.
Etappe 20 mag dan wel een col van de 2e categorie hebben, maar dat kreng ligt op maar liefst 63 km van de aankomst. Ook dit wordt vermoedelijk een massasprint.
Etappe 21 is een interessante. Ik verwacht wel dat types als v.d. Poel daar op die 4e categorie wegspringen, maar een echt groot gat slaan gaat lastig worden. In de ruim 6 km die volgen wordt hij wellicht teruggepakt door het peloton en volgt ook daar een massaprint.
Geen idee dus hoe men aan 3,5 massasprints komt.
Etappe 8 Etappe zou ook zomaar punchers kunnen worden, Evenepoel noemt het een 'valse sprint', mss sprint, dit is w.m.b. de halve sprint :-)
17 kan zomaar een overgangsetappe met een vluchter als winnaar worden
20 wordt echt een vlucht met sterke renners van kaliber Ganna
dus ja, in het slechtste geval alleen 1, 3, 9
Etappe 8 zal een sprint met een grote groep worden maar het is geen volwaardige kans voor alle sprinters, ik verwacht een type van Poppel. De echt zware mannen gaan tekort komen.
Etappe 17 volg ik jou eerder dan de twee heren, ik verwacht hier gezien het verloop van de laatste 40km en het feit dat dit de laatste kans is voor de sprinters toch wel een massasprint. Maar een uitgemaakte zaak is het niet, er zitten meer hoogtemeters in dan de twee gecategoriseerde klimmetjes doen vermoeden.
Etappe 21 hoeven we geen woorden aan vuil te maken, de kans op een massasprint na de laatste keer Montmartre is nihil, er is niet eens genoeg plaats daar om met een heel peloton gegroepeerd doorheen te komen.
Kortom, ik zet in op viereneenhalve kans.
Kan niet echt genieten van massasprint etappes , waar renners met gevaar voor hun leven op de eindsprint afdenderen.
De titel van het artikel heeft het over KANSEN voor sprinters. Dat is wat anders dan het benoemen van etappes waarvan je DENKT dat ze in een massasprint eindigen.
In mijn eerdere post ben ik ook vooral uitgegaan van KANSEN. Die opsomming lijkt mij zeer terecht. Het aantal KANSEN ligt zonder enige twijfel veel hoger dan 3,5. Valence bijvoorbeeld is zelfs voor een totale niet-klimmer als Merlier een eitje om te winnen.
Wordt mij daarentegen de vraag gesteld of ik DENK dat Valence in een massasprint eindigt dan ligt e.e.a. net even anders. Op zo'n moment deel ik de mening dat weleens een vluchtgroep voorop kan blijven, al zeker omdat soortgelijke ritten wel vaker in de laatste week van de Tour zo eindigen.
Maar met al die vlak finishende ritten met een heuvel in de laatste 10 km zit je met dit punt: bij vrijwel alle topsprinters zit wel een andere topper in de ploeg die juist op zo'n heuvel het verschil kan maken. Vd Poel bij Philipsen, Nys bij Milan, Evenepoel bij Merlier, en ook bij Groenewegen, Girmay, De Lie, Bittner/Lund zitten wel wat renners in de ploeg die op zo'n heuvel vooruit kunnen komen te zitten. Dan zie je straks in de finale dus dat een groot deel van sprintersploegen niet achter zo'n kopgroep aan gaat jagen.
Ach, het is de Tour maar, plekjes zijn niet kostbaar, steek er maar zo'n overbodige sprinter tussen... weet je wat, doe maar ineens 2.
We zullen het wel zien, zeker? Ik heb nog nooit een voorspelling van de Tour gelezen die er boenk op zat. Het begint steeds meer de proporties aan te nemen van waarzeggerij naar mijn gevoel.