Tour 2024: Voorbeschouwing etappe 15 bergrit naar Plateau de Beille – Deelt Pogacar opnieuw een tik uit?
foto: Cor Vos
zondag 14 juli 2024 om 12:45

Tour 2024: Voorbeschouwing etappe 15 bergrit naar Plateau de Beille – Deelt Pogacar opnieuw een tik uit?

De tweede week van de Tour de France is bijna voorbij. Voor de Fransen wordt deze week afgesloten met het vieren van het begin van de Franse Revolutie. Inmiddels is het een traditie in de Tour dat op deze feestelijke dag de renners een spectaculair parcours voorgeschoteld krijgen. Quatorze Julliet brengt de renners in deze editie over 198 kilometer van Loudenvielle naar de top van Plateau de Beille. Onderweg wachten in de Pyreneeën vijf gecategoriseerde beklimmingen en in totaal ruim 5000 hoogtemeters.

Parcours

Voor het eerst in de geschiedenis van de Tour vertrekken de renners vanuit Loudenvielle. Vier keer eerder was de plaats, die nabij het populaire Lac de Génos-Loudenvielle ligt, het decor van de finish. De allereerste keer was dit in 1997. Toen won, toevallig ook op 14 juli, de Fransman Laurent Brochard. Deze editie mogen de inwoners van Loudenvielle de renners een keer uitzwaaien voor een zware rit in de Pyreneeën.

Het peloton vertrekt in de richting van Plateau de Beille. Het plateau is in de winter een fijne plek om de kwaliteiten op twee latten te testen, maar in de zomer vormt de weg ernaartoe een ultieme finale van deze zware bergrit. Plateau de Beille diende al zes keer eerder als aankomst, maar een Fransman won er nog nooit. Op een dag als deze zullen de Fransen hopen dat – net als in 1997 – een landgenoot de kers op de taart kan zetten van het feestgedruis.

Op Quatorze Juillet herdenken de Fransen namelijk de bestorming van de Bastille in 1789 en het begin van de Franse Revolutie. De Fransen zien deze gebeurtenis als het ontstaan van het moderne Frankrijk. De nationalistische gevoelens laaien op en de leus ‘Vrijheid, Gelijkheid, Broederschap’ schalt door het land.

Het is afwachten of op een dag als deze de welbekende leus ook voor de renners zal gelden. Vrijheid? Die geven de klassementsmannen niet. Gelijkheid? Onwaarschijnlijk. Broederschap? Iets waar enkel de sterke blokken op kunnen hopen. De 5.000 hoogtemeters liegen er niet om en de renners moeten de hele dag alert zijn. Het klimwerk begint al direct vanaf de start.

Dan bedwingen de renners namelijk de Col de Peyresourde (6,9 km à 7,8%), waarna al snel de Col de Menté (9,3 km à 9,1%) en Col de Portet-d’Aspet (4,3 km à 9,7%) volgen. De percentages liegen er niet om, maar de renners krijgen na deze klim zo’n zestig kilometer om op adem te komen.

De tweede helft van deze rit wordt gekenmerkt door de Col d’Agnes (10 km à 8,2%) en de slotklim naar Plateau de Beille (15,8 km aan 7,9%). Hier strijden de renners bijna 16 kilometer bergop richting de finish aan gemiddeld bijna 8%. Met een rustdag in het vooruitzicht kan hier met krachten gesmeten worden. Krijgen de Fransen hier eindelijk weer een Franse winnaar op Quatorze Julliet?

Zondag 14 juli, Etappe 15: Loudenvielle – Plateau de Beille (198 km)
Start: 11.55 uur
Finish: tussen 17.20 en 18.05 uur


Favorieten

Klassementsrenners of vluchters? Dat is de hamvraag voor de loodzware rit naar Plateau de Beille. Het kan beide kanten opgaan, maar we verwachten toch dat de vluchters het zullen halen. Dat heeft te vooral maken met het feit dat de rit van zondag lastig te controleren valt. Het bevat een lange etappe van bijna 200 kilometer én het loopt meteen op na de start. De sterke klimmers zullen daardoor al snel kunnen wegrijden en een grote voorsprong kunnen nemen. Ideaal dus.

En als we het dan over vluchters hebben, denken we al snel aan Romain Bardet. De Tour van de Fransman is eigenlijk al geslaagd, want op dag één veroverde hij geel. Een grote verrassing. Bardet zal er in zijn laatste Ronde van Frankrijk maar al te graag een rit aan toevoegen. Dat de klimmer van dsm-firmenich PostNL zonder druk kan koersen, is ook een groot voordeel.

Romain Bardet – foto: Cor Vos

Andere rasaanvallers zijn Santiago Buitrago (Bahrain Victorioud) en Richard Carapaz (EF Education-Easy Post). De Zuid-Amerikanen krijgen een rit voorgeschoteld die hen ligt. Hoe hoger, hoe beter. Beide renners rijden in een ploeg die nog geen rit hebben gewonnen deze Tour, dat zal een extra motiverende factor zijn.

Er zijn ook een aantal klassementsrenners die wat door het ijs zijn gezakt, maar daardoor nu wel ruimte kunnen krijgen. Denk aan Enric Mas (Movistar) en Simon Yates (Jayco AlUla). De twee staan op meer dan 15 minuten en zijn dus geen gevaar meer voor de renners uit de top van het klassement. Kunnen zij hun Tour alsnog redden?

Santiago Buitrago – foto: Cor Vos

Een andere interessante naam vinden we bij Red Bull-BORA-hansgrohe, Jai Hindley. De Australiër begon de Tour in steun van Primoz Roglic, maar die heeft ondertussen de Tour verlaten. Hindley zal met andere woorden voor eigen kans kunnen gaan in de resterende bergritten. De voormalige winnaar van de Giro maakte naar Pla d’Adet geen al te beste beurt, maar krijgt hier een nieuwe kans.

Het is op voorhand altijd koffiedik kijken welke aanvallers er effectief in de vroege vlucht geraken. Daarom noemen we er nog een aantal: Egan Bernal, Geraint Thomas (INEOS Grenadiers), de indrukwekkend rondrijdende Ben Healy (EF Education-EasyPost) Jack Haig (Bahrain-Victorious), Guillaume Martin (Cofidis), Derek Gee (Israel-Premier Tech), Felix Gall (Decathlon AG2R La Mondiale) en Louis Meintjes (Intermarché-Wanty).

Jonas Vingegaard – foto: Cor Vos

Mocht het toch uitdraaien op een strijd tussen de klassementsrenners, kijken we in eerste instantie naar Tadej Pogacar. Op Pla d’Adet zette de Sloveen nog eens de puntjes op de i. Even leken de waardeverhoudingen de afgelopen week juist te kantelen naar Jonas Vingegaard, na diens ritzege werd er zelfs gesproken over een mentale tik. Maar Pogacar heeft intussen bewezen dat er nog geen sleet op zijn bloedvorm zit. UAE Emirates zal de rit voor hem misschien wel opnieuw willen controleren.

Het is nu de vraag of Jonas Vingegaard kan terugslaan. De kopman van Visma I Lease a Bike vindt in de Pyreneeën naar eigen zeggen ‘terrein is dat hem goed ligt’, maar voorlopig is het vooral incasseren. De Deen zal vooral moeten hopen dat Pogacar zijn kruit te vroeg verschiet, zoals we eerder deze week zagen. Maar de tweevoudige Tourwinnaar mag je nooit uitvlakken.

Jonas Vingegaard

UAE Emirates heeft met Adam Yates en Joao Almeida nog meerdere ijzers in het vuur. Zij zullen Tadej Pogacar perfect moeten afzetten, waarna het aan de Sloveen is om Vingegaard te lossen. Maar de twee kunnen ook zomaar zelf voor de aanval (en bijhorende ritzege) rijden Yates zette op dat vlak al een goede stap in etappe 14.

Vingegaard en Pogacar lijken in ieder geval ongenaakbaar bergop. Toch houden we ook rekening met een scenario waarin Remco Evenepoel en Carlos Rodríguez voor de zege strijden. Het is niet ondenkbaar dat Vingegaard en Pogacar in een tactisch steekspel verzaakt geraken. Dat hebben we vorig jaar al eens gezien in de Tour en toen profiteerde… Rodríguez. Dat was toen wel in een ander soort rit. Maar toch, de jonge Spanjaard van INEOS Grenadiers en de jonge Belg van Soudal Quick-Step zijn niet kansloos.

Andere klassementsrenners om in de gaten te houden zijn Mikel Landa (Soudal Quick-Step) en Giulio Ciccone (Lidl-Trek).


Favorieten volgens WielerFlits

**** Richard Carapaz
*** Romain Bardet, Ben Healy
** Tadej Pogacar, Jonas Vingegaard, Remco Evenepoel
* Simon Yates, Enric Mas, Santiago Buitrago, Carlos Rodríguez


Weer en TV

Het belooft een aangename dag te worden richting Plateau de Beille. Althans, wat het weer betreft. Net als de voorbije dagen zal het zonnig zijn, met richting de finale van de etappe temperaturen die dichtbij de 30 graden Celsius zullen komen. Het zal dus wel een stevig partijtje zweten worden op de beklimmingen. Regen of felle wind moeten de renners niet verwachten.

De vijftiende van de 111e Tour de France is van start tot finish live te zien bij Eurosport, HBO Max en Discovery+, Sporza en de NOS. Voor de exacte uitzendtijden kun je altijd terecht in onze tv-gids Wielrennen op TV.

In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een uitgebreid interview met wereldkampioen Tadej Pogačar. De Sloveen kwam spontaan naar de Alpecin Barbershop voor een knipbeurt en dat draaide uit op een interessant interview. Pogačar praat over het pakken van KOM's en het nastreven van nieuwe doelen. Bestel jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
36 Reacties
13-07-2024 19:12
Ik hoop dat Pogacar wint met twee minuten op de achtervolgers na een vlucht van 80km. Dan wil ik Gianetti horen zeggen dat Pogi nog niet top is en zich heeft gespaard met het oog op de derde week. Als ze het publiek toch als goedgelovige idioten willen behandelen, dat ze het dan ineens grondig doen.
    13-07-2024 19:16
    Als Pogacar na een solo van 80 km maar 2 minuten voorsprong neemt, mag je er wel degelijk van uitgaan dat hij zich gespaard heeft!
    13-07-2024 22:21
    Wat probeer je nou precies te zeggen? Het is wel geloofwaardig dat Vingegaard al op dit niveau rijdt na een horrorblessure amper twee maand geleden?
    13-07-2024 22:36
    Pogi doet t morgen op dezelfde manier als vandaag. In t wiel van Vingegaard en halverwege de laatste berg eruit en weer een minuut pakken. Vingegaard langzaam slopen heet dat!
    14-07-2024 09:39
    Slopen ze Vingo of vooral hun eigen ploeg? Vingo staat op prima niveau maar ook logisch dat ie op achterstand staat.
    14-07-2024 09:41
    @Biggy: Er zijn veel vragen te stellen over Vingegaard. Laat je volledig gaan. Ik concentreer me op de Sloveense mutant die alles moeiteloos wint onder leiding van een management dat tien jaar geleden levenslang had moeten geschorst zijn.
13-07-2024 19:21
Visma zal het morgen anders moeten aanpakken dan vandaag anders zijn ze sowieso kansloos. Met een frisse Pogacar naar de laatste klim rijden betekent gewoon dat je geklopt bent. je moet er voor zorgen dat er zoveel mogelijk vermoeidheid in de benen komt. Het parcours is in ieder geval zwaar genoeg om er een slijtageslag van te maken. Het team zal op elke klim voluit moeten gaan en dan nog heb je de kans dat het niet genoeg zal zijn en dat Vingegaard als hij aanvalt op een counter loopt omdat Pogacar sterker is, maar als je het niet probeert ga je sowieso tijd verliezen en kan je nooit de tour winnen.
    13-07-2024 19:31
    Je moet er natuurlijk ook wel rekening mee houden dat je het ook niet te zwaar maakt. Want na vandaag denk ik dat de vermoeidheid bij Vingegaard ook begint te komen en hij stilaan door zijn reserves is. Als je het te hard maakt kan het ook maar plots in zijn nadeel zijn. Waar het normaal gezien in zijn voordeel zou zijn.
    13-07-2024 19:42
    Nu lijkt een lange harde wedstrijd eerder een nadeel dan een voordeel voor Visma. De ploeg is niet zo sterk en Vingegaard zal sneller afgemat zijn dan Pogacar.
    13-07-2024 19:51
    Er is geen ander scenario waarin Vingegaard tijd gaat goed maken op Pogacar. Het zou inderdaad kunnen dat hij zelf tekort gaat komen, maar dan gaat hij sowieso nooit de tour winnen en Visma is hier om de tour proberen te winnen. Alle keren dat Vingegaard Pogacar los reed was het na een harde koers. Alleen Marie Blanque is daar een uitzondering op. Wachten heeft geen zin want dan lost een [relatief] frisse Pogacar je weer met zijn explosieve aanval.
    13-07-2024 19:54
    Jonas moet het toch blijven proberen. Een slechte dag van Pogi kan genoeg zijn.
    13-07-2024 20:53
    Morgen is het nog te vroeg voor een alles of niets scenario denk ik, Pogi toont momenteel nou niet bepaald tekenen van zwakte. Ik denk dat Vingegaard tevreden is als hij de schade beperkt houdt, nog wat uitloopt op Evenepoel en kan toeslaan in de twee voorlaatste ritten.
    13-07-2024 21:01
    Ik snap niet helemaal waarom Pogacar wél moe zou worden als Visma de koers hard maakt, en Vingegaard niet.
    13-07-2024 21:14
    Vingegaard wordt zeker ook moe. Het idee achter deze aanpak is ten eerste dat je de het voordeel van de explosiviteit van Pogacar wegneemt en ten tweede dat Vingegaard het beste herstelt van zware inspanningen in een grote ronde en dus richting de derde week relatief meer in de tank heeft zitten. Dat was de laatste jaren altijd het geval, wat natuurlijk niet betekent dat het dit jaar weer zo zal zijn, maar het is wel de meest logische aanpak als je de kwaliteiten van Vingegaard optimaal wil benutten.
    13-07-2024 22:17
    Nick : je hebt helemaal gelijk. Alleen op de door jou beschreven wijze kan Vingegaard Pogaçar kraken. Lukt het niet ….dan is dat jammer, dan is Pogaçar deze Tour gewoon beter.

    Wordt sowieso heel heel lastig: Visma is als team in de bergen zwakker en echt mano a mano is Pogaçar ook de sterkere gebleken tov Vingegaard.

    Maar er zit niks anders op wil je de Tour winnen: keiharde koers vanaf de Peyresourde maken, je eigen pionnen 1 voor 1 opsoeperen en dan bidden dat je de mano a mano na een hele zware, lange en warme dag toch kan winnen. Het is je enige kans. Terwijl ik het zeg….all-in gaan en alles riskeren ligt niet in de natuur van Visma…
    14-07-2024 09:42
    Waarom denk je dat ze Laporte en WvA de bus hebben laten mennen gisteren?? Vandaag tussenstukken met veel vallei en relatief. Gisteren konden beiden niets toevoegen. Vandaag wel.
    14-07-2024 09:54
    Visma en Vingegaard kan in mijn optiek alleen winnen op het eind van de derde week. Ik vermoed ook dat ze daarop gokken. Proberen vandaag het tijds verlies te beperken. Het zou een scenario kunnen zijn dat Pogi nu op zijn absolute top zit en eind week 3 een stuk minder is. Dan kan er met minuten terug gewonnen worden. Zoals in voorgaande TdF. Ik zou hier als Visma in ieder geval vol voor gaan. Vandaag ga je niks winnen. Probeer het verlies te beperken en volle focus op de laatste etappes.
14-07-2024 07:50
Dit is de dag dat remco erdoorheen gaat zakken
    14-07-2024 07:57
    Ik denk het niet, die heeft geen reden om zich over de kop te rijden en een aantal prima teamgenoten om hem te helpen overleven. Komtook in het geheel niet moe, afgepeigerd of leeg over terwijl (maar dat is ook vooral oogopslag misschien) ik dat bij Vingy juist wel zie. Als er iemand volledig doorheen zakt denk dat hij dat is, de hele rest inclusief (super)knechten zie ik dat echt niet bij. Met name Adam Yates komt op mij over als iemand die nog enorm stijgen kan ook in het AK, mij zou een scenario waarbij hij met Pogi samen boven komt voor een 1-2tje niet verbazen.
    14-07-2024 13:42
    Weeral?
13-07-2024 19:35
Hier dan een kans voor de vluchters? Met de start bergop zullen er heel sterke vluchters wegrijden. Als uae Wellens en politt kwijt is op de eerste klim verwacht ik dat de kopgroep een ruime voorgift krijgt.
S.Yates, gaudu, carapaz, poels, lazkano zijn namen die ik verwacht.
13-07-2024 20:06
Een grote kopgroep die wegrijdt op de Peyresourde en Simon Yates die wint
13-07-2024 21:21
Morgen verwacht ik wel weer een putsch vanuit Pogi maar nu met nog meer ploeggenoten: meteen Soler mee in de kopgroep, ergens niet ver voor een top Almeida of Yates erachteraan, dan Pogi zelf om bij zijn makkers aan te sluiten nadien. Zoiets. Komt Vingegaard ergens te zwemmen is het wel game over op zo’n profiel.

Visma heeft de pech dat ze dit eventuele scenario niet kunnen voorkomen met hun huidige team, ze zullen steun bij QS en Ineos moeten zoeken.
    13-07-2024 21:45
    Ik denk UAE bloed geroken heeft. Visma moet proberen Benoot en Van Aert morgen vooruit te sturen om met Kelderman en Jorgenson nog mannetjes over te hebben na de D'Aspet. Anders bestaat er zeker de risico dan de Visma kopman komt te zwemmen. Daarvan zou Evenepoel weer van kunnen profiteren.
    13-07-2024 21:53
    Zekers, mocht Vingegaard echt zichzelf over de kop werken ligt plek 2 nog binnen bereik voor Evenepoel. En Vingegaard rijdt voor niks dan winst waardoor de kans hierop eerder toe- dan afneemt.
13-07-2024 19:48
De tactiek v vlab zou hier idd moeten zijn om het vanaf de start hard te maken om Pogi op de (lange) slotklim te breken. Probleem is alleen dat ze daar de ploeg niet voor hebben en dus eerder Vingegaard alleen zal zitten dan Pogi. En dan kan kan pogi samen met de explosieve Yates ervandoor. Redelijk kansloos dus. Ik ga er van uit dat Pogi deze gewoon pakt.
    13-07-2024 21:05
    Hierbij dezelfde bedenking als hierboven bij NCK17: Ik snap niet helemaal waarom Pogacar wél moe zou worden als Visma de koers hard maakt, en Vingegaard niet.
    14-07-2024 08:31
    Omdat dat de afgelopen 2 jaar is gebeurd. Alleen de afgelopen 2 jaar had Vingegaard een fantastische voorbereiding.
    14-07-2024 13:51
    Ze worden allebei moe, maar de afgelopen jaren leek Vingegaard daar beter mee om te kunnen gaan.

    Daardoor denkt men dat Vingegaard een beter herstelvermogen en grotere vermoeidheidsweerstand heeft.
13-07-2024 20:28
Ik denk dat Uae morgen gaat proberen weer volle bak te rijden . In de hoop Jonas nog een halve minuut tot minuut aan te smeren. Ik denk namelijk dat 2 minuten niet genoeg is voor de laatste week.

Waarom ik denk dat pogi de giro echt wel gaat voelen . Plus volgende week wordt het 30 plus graden dat ligt hem ook niet.

En de beslissende tijdrit met die klim erin. Als Jonas over een langere tijd een betere wattage kan trappen dan pogi dan pakt Jonas zomaar 1,5 minuut.
    13-07-2024 21:22
    Pogi's tijdrit is dit jaar heel wat snediger dan die van Vingegaard.
    13-07-2024 22:26
    De Vingegaard van vorig jaar fietst hier niet. Die zien we volgend jaar weer. We hebben nu te maken met een Vingegaard met enorm smalle basis en het is überhaupt al een wonder dat hij staat waar hij staat. Laat staan dat hij even Pogi gaat aanpakken in de derde week.
14-07-2024 00:11
Ik hoop dat de ontsnapping het haalt.
14-07-2024 08:32
Deze is voor Carapaz. Die gaat sowieso goed zijn na een paar dagen relatieve rust en dit ligt hem ontzettend goed. Er zijn altijd wel wat lammetjes die met hem meerijden naar de slachtbank tot de slotklim.
14-07-2024 11:31
Vandaag krijgen we een ander scenario vermoed ik. Als Vingegaard goed is dan zal hij op Plateau de Beille een aanval inzetten en dan ben ik benieuwd of Pogacar kan blijven volgen aangezien het lange klim is en ook steil.
14-07-2024 11:48
Het zou een mooie etappe voor Poels kunnen zijn, al heb ik een beetje het idee dat hij niet meer in topvorm is. Maar hopen mag, toch?

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine