Tour 2024: Hoe en waar Philipsen nog punten kan inlopen in strijd om de groene trui
Philipsen (links) en Girmay (rechts) - foto: Cor Vos
woensdag 17 juli 2024 om 08:45

Tour 2024: Hoe en waar Philipsen nog punten kan inlopen in strijd om de groene trui

Lange tijd leek het erop dat de strijd om het puntenklassement deze Tour de France gestreden was, want Biniam Girmay (Intermarché-Wanty) had een riante voorsprong opgebouwd, mede door de declassering van zijn directe concurrent Jasper Philipsen (Alpecin-Deceuninck) in de zesde etappe. Na de zestiende rit lijkt de strijd echter weer helemaal open. Of toch niet? WielerFlits zet de aankomende tussensprints op een rij.

Voor de zestiende etappe naar Nîmes was het verschil tussen de twee sprintkemphanen nog 86 punten. Maar door ritwinst pakte Philipsen 50 punten, terwijl Girmay door een val niet eens mee kon sprinten en dus geen punten kon bijschrijven. Bovendien liep de Vlam van Ham eerder op de dag bij de tussensprint al vier punten in op de Eritreeër. Het verschil is daardoor teruggebracht tot 32 punten.

Overigens is het – calamiteiten daargelaten – zeker dat één van de twee er met het groen vandoor gaat, want nummer drie Bryan Coquard (Cofidis) is met 197 punten achterstand op Girmay geen gevaar meer. Maar hoe groot is de kans dat Philipsen Girmay de komende dagen nog uit de groene trui rijdt?

Tussensprints
De komende ritten zullen de twee kemphanen niet meer voor de ritwinst strijden, maar ze krijgen wel nog de nodige tussensprints voor de kiezen waarin de strijd om het groen definitief beslist zal worden. De komende vier dagen ligt er elke rit één tussensprint op het parcours, waar in totaal nog 80 punten te verdienen zijn (de winnaar van de tussensprint krijgt twintig punten). In de slottijdrit worden geen punten uitgedeeld.

Overigens zullen niet alleen sprintersbenen een rol spelen in de strijd om het groen, want de komende vier etappes kennen onderweg de nodige hoogtemeters. In de zeventiende etappe ligt de tussensprint nog wel gunstig voor Philipsen en Alpecin-Deceuninck. Na een lange en bovenal relatief vlakke aanloop van 115 kilometer volgt er in Veynes een sprint voor de punten.

De vraag is wel of de Belgische formatie in staat en ook bereid is om de boel te controleren in dienst van zijn sprinter. Philipsen doet er misschien goed aan om al eerder mee te springen, in de hoop dat hij deel uitmaakt van de goede vlucht. Dat is waarschijnlijk ook het devies voor de daaropvolgende etappes, al is dit zeker niet evident.

Flinke uitdaging
In de achttiende etappe naar Barcelonnette doemt de tussensprint namelijk op na een bijzonder pittige openingsfase van goed tachtig kilometer, met onder meer twee beklimmingen van derde categorie. In rit negentien volgt de tussensprint op een voor de sprinters zeer gunstig moment, vlak voor de eerste beklimming van de dag, de Col de Vars, na zo’n twintig kilometer.

Dit is ook meteen de laatste kans voor Philipsen om punten te sprokkelen, want de laatste tussensprint in deze Tour (in etappe 20 van Nice naar de Col de la Couillole) ligt na twee cols van de eerste categorie. In de slottijdrit naar Nice staat er geen tussensprint meer op het menu.

Shirt for OPC PNT

RIDE Magazine
9 Reacties
16-07-2024 20:26
Alpecin en Philipsen zelf denken niet meer aan groen, tenzij Girmay het einde van de Tour niet meer zou halen. Lijkt me ook het meest logische, want 32 punten is nog steeds een gigantisch verschil. Dan zou Philipsen al 2x de volle buit moeten meepakken onderweg, in erg lastige ritten, terwijl Girmay amper iets mag oprapen. Dat kan eigenlijk enkel als Philipsen zelf zou meeschuiven in vluchten, maar Girmay heeft nog 6 man in dienst en ze moeten maar 1 man controleren. Als Philipsen er al in zou slagen om mee te zitten zonder Girmay, rijden zijn teamgenoten toch gewoon het gat weer dicht.

Zonder de puntenaftrek van Philipsen was het een spannende strijd geweest, nu is die er eigenlijk nooit geweest en die zal er ook niet meer komen (tenzij Girmay zoveel last van zijn val zou hebben dat hij nooit nog punten pakt).
16-07-2024 20:37
Als Girmay niet al te zwaar beschadigd is, lijkt me de spanning niet echt terug.
16-07-2024 20:38
Eigenlijk zijn er nog maar twee tussensprints, waar AF het verschil kan proberen te maken. De rit voor morgen. Dan moeten ze wel de vlucht controleren tot de tussen sprint op 66 km. Daarbij zullen ze geen hulp krijgen van de andere sprintersploegen. De tussensprint van etappe 18 ligt na twee bergjes van de derde categorie. Hoewel beide sprinters aardig over de heuvels komen, lijkt me het te lastig om de vlucht te controleren. De tussensprint van etappe 19 ligt heel vroeg op het parcours. Rit 20 lijkt me uitgesloten aangezien het na een berg van 2de en 1ste categorie ligt.
17-07-2024 10:15
"Overigens is het zeker dat één van de twee er met het groen vandoor gaat"

Ze kunnen buiten tijd finishen vrijdag of zaterdag, of opgeven door een valpartij.
17-07-2024 09:56
Als Girmay strak in het wiel van Philipsen blijft gaat het lukken, het zal met een truc speciale moeten zoals heel team Alpecin dat ertussen rijdt of iemand die hem afsnijdt/onnozel uitzakkend de berm inwerkt. Zie ze er voor aan om zoiets te flikken en ik zou daar met Wanty 100% en genadeloos op anticiperen, Bini zelf is toch wat te bleu en lief om dat zelf te doen, hij heeft hier zijn team nodig.
17-07-2024 10:34
enig klein pluspuntje voor alpecin is dat, indien ze een offensiefje opzetten, een ploeg als wanty echt van niemand hulp gaat krijgen, aangezien ze al een hele tour helemaal niets doen in achtervolgingen of om andere ploegen te helpen

nog nooit een team gezien dat zo extreem weinig bijdraagt, beetje genant eigenlijk
    17-07-2024 11:05
    Hoort ook wel bij hun tactiek natuurlijk, zij hebben gewoon liever dat de vlucht weg blijft.

    Dan hebben ze meer kans om groen te houden.

    Bovendien heeft Alpecin ook jarenlang die naam gehad.
17-07-2024 10:39
Tsja Wielerflits heeft leesvoer nodig zo lijkt het.
17-07-2024 11:33
Lijkt me zo goed als onhaalbaar, tenzij Girmay buiten tijd arriveert. De strijd om groen is verprutst door de organisatie, die een beetje willekeurig renners declasseert. Niet dat die declassering van Jasper onterecht was, maar dan waren er nog tig van situaties waar het op zijn plaats was. Ook valpartijen zijn groen-bedervers. Een systeem waarbij enkel de 5 beste noteringen meegerekend worden, zou soelaas kunnen brengen, dan mag je een keer vallen of pech hebben. Aangevuld met punten uit de tussensprints.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine