Tour 2024: Romain Bardet stunt met ritwinst en gele trui dankzij Frank van den Broek, Wout van Aert derde
Romain Bardet en Frank van den Broek hebben namens dsm-firmenich PostNL voor een grote stunt gezorgd in de Italiaanse openingsrit van de Tour de France 2024. Na de 206 kilometer lange etappe van Florence naar Rimini was Bardet als eerste aan de finish, waardoor hij ook de eerste gele trui mag aantrekken. Een hoofdrol was er voor Frank van den Broek, die na een dag in de vlucht samen met Bardet het peloton verschalkte. Wout van Aert (Visma | Lease a Bike) sprintte daarachter naar de derde plaats.
Voor de start van de 111e Tour de France reisde het peloton af naar Florence, voor het eerste Italiaanse Grand Départ ooit. De ASO had een van de zwaarste openingsetappes ooit uitgetekend, met zeven beklimmingen in een rit van 206 kilometer naar Rimini. De finale begon al op 75 kilometer van de meet, met achtereenvolgens de Côte de Barbotto (5,8 km à 7,6%), Côte de San Leo (4,6 km à 7,7%) en Côte de Montemaggio (4,2 km à 6,6%) en als laatste de Côte de San Marino (7,1 km à 4,8%). Die top was 25 kilometer verwijderd van de meet, waarna een groot deel van de slotfase over vlakke wegen trok.
Na een lange neutralisatie werd om 12.45 uur de Tour op gang gezwaaid. Er was veel belangstelling voor de vlucht van de dag, waardoor de strijd lang duurde. UAE Emirates gaf niet zomaar alle aanvallers een vrijgeleide. Uiteindelijk was het na ongeveer 20 kilometer wel raak voor zeven renners, met daarbij Frank van den Broek (dsm-firmenich PostNL) als enige Nederlander. Ook Matej Mohoric (Bahrain Victorious), Valentin Madouas (Groupama-FDJ), Ion Izagirre (Cofidis), Clément Champoussin (Arkéa-B&B Hotels), Sandy Dujardin en Mattéo Vercher (TotalEnergies) sprongen mee.

Frank van den Broek kleurde de openingsrit – foto: Cor Vos
Tweetal springt naar kopgroep, Cavendish en Jakobsen in de problemen
Gianni Vermeersch kreeg de eerste chasse patate achter zijn naam, terwijl ook Uno-X Mobility de slag had gemist. De Noorse ploeg liet dat niet gebeuren en stuurde meerdere renners in de aanval. Uiteindelijk was het Jonas Abrahamsen die met Ryan Gibbons (Lidl-Trek) de oversteek wist te maken op de eerste klim van de dag. Daar ging het te hard voor Vercher, waardoor acht koplopers overbleven. Izagirre sprintte op de top naar de eerste bergpunten. Dat gebeurde vijf minuten voor het peloton.
Daar had EF Education-EasyPost het heft in handen genomen. Het tempo zorgde voor veel slachtoffers onder de sprinters, waarvan Mark Cavendish het grootste slachtoffer was. Hij leek bevangen door de hitte, zat kotsend op de fiets, had alle steun van de ploeg nodig en verloor daar al vier minuten. Dat verschil liep alleen maar op. Ook Fabio Jakobsen en Jonas Rickaert hadden het lastig, zij vielen halverwege de rit terug in de groep met Cavendish.

UAE Emirates maakte de koers hard, maar hield zich daarna afzijdig – foto: Cor Vos
Ondertussen won Abrahamsen de tweede bergsprint en ‘won’ Dujardin de tussensprint. Daar pakte Jasper Philipsen de meeste punten van de sprinters in het peloton, voor Mads Pedersen en Sam Bennett. Even later losten Dujardin en Champoussin uit de kopgroep, omdat op de Côte de Carnaio (10,5 km aan 4,6%) het tempo omhoog ging. Het peloton zat er toen maar drie minuten achter, maar liet daarna de teugels weer wat vieren. In die fase kon Wilco Kelderman terugkomen van een val, waarbij hij zijn schouder en arm raakte.
UAE Emirates opent finale op Barbotto, Van der Poel lost
De echte finale begon ongeveer 75 kilometer voor de meet, want toen volgden vier serieuze klimmetjes in een tijdsbestek van 40 kilometer. De kopgroep begon met ruim vier minuten aan die finale, terwijl de ploeg-Bettiol in het peloton het tempo bepaalde. Klassementsteams met plannen moesten iets proberen op de zware Barbotto; UAE Emirates deed dat en gooide onder meer David Gaudu, Lenny Martinez, Kévin Vauquelin, Paul Lapeira, Arnaud De Lie, Stephen Williams en Michael Matthews overboord.
Vlak voor de top ging het ook voor wereldkampioen Mathieu van der Poel te hard, iets wat hij vooral al voorspeld had. Mads Pedersen, Santiago Buitrago en Louis Meintjes kwamen ook in de problemen, maar konden op de top terugkomen. Op de San Leo werd tempo door de troepen van Vingegaard gemaakt en kwam de eerste aanval van Romain Bardet, die met hulp van een sterke Van den Broek de sprong maakte naar Madouas en Abrahamsen.

foto: Cor Vos
Van den Broek en Bardet met een serieuze aanval
Vervolgens ging het licht uit bij de moegestreden Noor en werd ook Madouas gelost door het dsm-duo Bardet en Van den Broek. In het peloton was er een demarrage van Ben Healy op de Montemaggio. Visma | Lease a Bike bepaalde het tempo, terwijl UAE Emirates zich afzijdig hield, allicht omdat Juan Ayuso zich niet okselfris voelde. Healy reed een minuut weg van het peloton en hoopte op de Côte de San Marino aansluiting te vinden bij de koplopers.
Dat lukte niet, want op de top hadden Bardet en Van den Broek hun voorsprong op Healy uitgebreid naar 1.25 minuut. Het peloton slokte de Ier snel op, omdat INEOS Grenadiers, Lidl-Trek en EF Education EasyPost plots gingen rijden. Zij zagen kansen voor hun rappe mannen, want iemand als Pedersen had de klimmetjes overleefd. Die ploegen hadden ongeveer 20 kilometer om anderhalve minuut te dichten. Ook Van Aert zette zijn ploeg op kop in het uitgedunde peloton, dat ongeveer vijftig man groot was.
Spanning om te snijden
Op 10 kilometer van de finish dook het verschil met de twee koplopers al onder de 50 seconden, maar daarna bleef het peloton wat steken op 35 tellen, vooral omdat Van den Broek over ijzersterke benen beschikte. Het was daarom alle hens aan dek voor de ploegen in het peloton, want 2 kilometer voor de meet was het gat nog altijd 15 seconden. Van den Broek dook als eerste de laatste kilometer in en knalde door, waarna in de laatste 200 meter duidelijk werd dat het peloton echt te laat kwam.
Bardet, die onlangs zijn afscheid aankondigde in juni 2025, nam daarop over en kreeg de zege cadeau van zijn Nederlandse ploeggenoot. Het peloton strandde op vijf seconden en werd aangevoerd door Van Aert, die Tadej Pogačar en Maxim Van Gils voorbleef in de sprint. Remco Evenepoel eindigde nog als achtste.
In het algemeen klassement leidt Bardet na de openingsetappe met 4 seconden voorsprong op Van den Broek en 11 seconden op Van Aert. De rest van het peloton volgt op 15 seconden. Als kers op de taart heeft Van den Broek naast de Prijs voor de Strijdlust ook de groene trui en de witte trui veroverd.

foto: Cor Vos

finale met een ijzingwekkende ontknoping gezien heeft dankzij het lef en de
grinta die Bardet en Van den Broek in hun knallende lijven hadden.
Maar je kan toch ook gewoon blij zijn met de ritzege voor de aanvallers, ontzag hebben voor de rol van een ijzersterke jonge renner daarin maar ondertussen ook kunnen benoemen dat de motor de laatste kilometers stelselmatig te dicht zat?
vrij zinloos om het tegen iemand als dc inhoudelijk te proberen spelen, dat valt daar niet binnen het beschikbare oeuvre
Ik vind het prachtig dat VDB hem dit gunt..
(en ik vind Clement een griezel)
Voor beide kanten valt iets te zeggen denk ik
Misschien ff en chauvinisme opzij zetten en accepteren dat er overal hierarchie is. Bardet heeft terecht de trui gepakt en ik gun het hem van harte in zijn laatste tour. Vdb was er zichtbaar gelukkig mee.
Natuurlijk laat je je Franse veteraan die bezig is aan zijn laatste Tour en nooit geel heeft gedragen die trui pakken. Zeker gezien de positieve rol die hij als mentor heeft gespeeld de afgelopen jaren. Heeft niets met kopmannen en knechten te maken.
Dan ben je als ploeg heel ver gegaan, voor een etappe zege.
Op de bergjes gaf Bardet de punten aan V/D Broek
Morgen twee DSM renners in truien: geel voor Bardet en wit voor Van de Broek
En dus twee verschillende renners voor podiumceremonie
Franse ronde, dus veel aandacht voor de Franse renner in het geel.
Al met al een superdag (vandaag en morgen) voor de ploeg
Het is vrij logisch dat de etappe en de gele trui naar Bardet gaan hij is de kopman.
Had clement ook gereageerd als kelderman en van aert samen zo op de finish waren afgereden , En van Aert hem gewonnen zou hebben .
daarnaast wel zeldzaam dat motoren het dermate bont maken dat zelfs andere motoren er zich aan ergeren
Verder gewoon erg mooi dat de aanval (zowel de vroege aanvall als de latere uit het peloton) beloond wordt.
Ideetje voor DSM: laat Bardet morgen paar seconden verliezen op Vandenbroeck.
zijn 'slechtste vormpeil ooit' heeft.....foei foei toch, dat krijg je ervan als
je het boeltje wilt belazeren.
Je quote is onjuist en daarmee dus ook je verwijtende oordeel.
Ook knap van Van Gils dat hij 5de wordt, die jongen heeft een goede sprint in de benen.
Mooie opener, hopelijk zijn we vertrokken voor 3 weken van dit!
Het is een probleem dat moet worden aangepakt maar het is niet zo dat een partij er alleen voordeel van heeft.
Vaak genoeg pakt het peloton ook renners terug door de motoren.
Misschien moeten ze net als met honden doen, de motorrijders een elektrische halsband om en zodra ze dichter dan 25 voor het peloton rijden dan krijgen ze een schok.
Van Aert ook een fenomeen. Vorige week op jet BL miste hij echt nog de snelheid, volgens sommige was hij verschrikkelijk slecht zelfs, maar hij staat er gewoon weer. Ook voor hem te hopen dat die rit er dit jaar weer komt. Dat ze niet direct voor hem rijden, komt ook omdat hij zelf aangaf met twijfels te kampen en met zijn minste vorm te starten.
Abrahamsen ook een dikke pluim.
Stef Clement en De Cauwer beide pissig, de Tour is weer begonnen.