Tour 2024: Jasper Philipsen klopt Wout van Aert in Pau na knotsgekke etappe
Jasper Philipsen heeft de spectaculaire dertiende rit van de Tour de France gewonnen. De renner van Alpecin-Deceuninck versloeg Wout van Aert en Pascal Ackermann in Pau na een zinderende waaieretappe. Tadej Pogacar blijft leider in het algemeen klassement.
Rit dertien in de Tour de France beloofde een bijzondere te worden. De 165 kilometer lange rit tussen Agen en Pau was zeker geen zware heuvelrit, maar vlak was het ook niet. Het was dus nog maar de vraag of de sprinters zouden kunnen overleven, of dat we een strijd zouden zien tussen de vroege vluchters. En wat met de wind? Wie niet in het stuk ging voorkomen, was Primoz Roglic. De gehavende Sloveen kwam hard ten val in rit elf (en rit tien) en kon vrijdag niet meer van start gaan.
Van der Poel springt mee in chaotische openingsfase 
De start van de dertiende etappe zorgde meteen voor vuurwerk. Een omvangrijke kopgroep met heel wat tenoren reed weg. De namen: Mathieu van der Poel, Axel Laurance (Alpecin-Deceuninck), Adam Yates (UAE Emirates), Michael Kwiatkowski (INEOS Grenadiers), Julien Bernard, Tom Skujins (Lidl-Trek), Matej Mohoric (Bahrain-Victorious), Kevin Geniets, Romain Grégoire (Groupama-FDJ), Rui Costa, Marijn van den Berg, Neilson Powless (EF Education-EasyPost), Arnaud De Lie, Brent Van Moer (Lotto Dstny), Jakub Fuglsang, Hugo Houle (Israel-Premier Tech), Oier Lazkano (Movistar), Frank van den Broek (dsm-firmenich PostNL), Davide Ballerini (Astana Qazaqstan), Magnus Cort en Jonas Abrahamsen (Uno-X Mobility).

Vuurwerk, dat kregen we vrijdag – foto: Cor Vos
Een zeer grote én sterke kopgroep dus. De meest opvallende aanvaller was misschien wel Yates, die in het algemeen klassement volgde op een zevental minuten. Een aantal ploegen waren, onder meer door de aanwezigheid van Yates, niet tevreden met de samenstelling van de vroege vlucht. Een van die ploegen was Visma | Lease a Bike, die aanvankelijk wel nog Jan Tratnik meehadden. De Nederlandse formatie besloot vervolgens om, wanneer de wind even goed stond, het peloton in waaiers te trekken.
Koers valt niet stil
Daar slaagden ze ook in, want een kleine groep scheurde zich los. Jonas Vingegaard, Tadej Pogacar – die Juan Ayuso zag opgeven – en Remco Evenepoel schoven mee, waardoor we een bijzondere situatie kregen. Even leek de groep met de favorieten naar de vluchters te rijden, maar door het kopwerk van INEOS Grenadiers in het peloton lukte dat toch niet. Kregen de aanvallers dan nu  meer ruimte? Wel nee, want heel wat ploegen namen nog steeds geen vrede met de situatie.

Van der Poel toonde zich – foto: Cor Vos
Onder meer INEOS Grenadiers, Decathlon AG2R La Mondiale en Jayco AlUla bleven op kop beuken, waardoor de vluchters na 70 kilometer (!) nog steeds geen minuut voorsprong hadden. In de kopgroep hadden ze er stilaan genoeg van. Cort besloot dan maar om te demarreren en kreeg Grégoire, Kwiatkowski en Bernard met zich mee. De vier probeerden zich zo los te weken van Yates en anderen.
Andermaal waaiers
Het bleek een slim plan te zijn, want de samenwerking in de groep achter Cort en co stokte. Het viertal reed zo weg van de andere vluchters, die op hun beurt het peloton zagen naderen. Die grote groep aanvallers, met daarin wereldkampioen Van der Poel, werd vervolgens gegrepen na 95 kilometer koers. Zo kregen we op 70 kilometer van de streep vier slechts renners in de kop van de koers; Cort, Grégoire, Kwiatkowski en Bernard. Hun voorsprong bedroeg op dat moment een minuut.
Wie dacht dat de koers dan zou stilvallen, was weer fout. Er bleef tempo gemaakt worden in het peloton en toen de wind weer even aanwakkerde en goed stond, werden er andermaal waaiers getrokken. Visma | Lease a Bike, UAE Emirates en een gretige Evenepoel waren wederom de aanstekers. Deze keer scheurde het peloton in verschillende stukken. De grote afwezige was A. Yates, die duidelijk veel had gegeven in de razende openingsfase. Alle andere grote namen, althans die van het algemeen klassement, waren wel present in de eerste waaier.

Het peloton in beeld – foto: Cor Vos
Finale breekt aan
De nieuwe tempoversnelling zorgde ervoor dat Cort, Grégoire, Kwiatkowski en Bernard werden ingerekend. De tweede waaier zat echter niet ver, waardoor we niet veel later een nieuwe samensmelting kregen. Een groep met onder anderen Mark Cavendish, Fernando Gaviria, Tom Pidcock, Mohoric en Van der Poel zat wel in een kansloze positie, zij kwamen niet meer terug in de kop van de koers.
De finale van rit dertien kende nog enkele hindernissen. Er stonden heel wat hoogtemeters op het menu in de laatste 40 kilometer, waaronder twee beklimmingen van vierde categorie. Het inspireerde Richard Carapaz en Tobias Halland Johannessen tot een aanval, wat vooral slecht nieuws was voor de sprinters. Dylan Groenewegen en Alexander Kristoff waren de grootste slachtoffers en moesten afhaken.

Wout van Aert en Jasper Philipsen maakten zich op voor een mogelijke sprint – foto: Cor Vos
Toch nog een sprint?
De aanval van Carapaz en Halland Johannessen strandde door het kopwerk van een aantal sprintersploegen, maar daar stopte het niet. Jasper Stuyven was de volgende die het probeerde, hij kreeg Van Moer en Fabien Grellier met zich mee. Ook die aanval had weinig succes, maar daar bleef het niet bij. In het peloton was er namelijk nooit echt controle, waardoor er slag om slinger werd gedemarreerd.
In de laatste vijf kilometer kwam er dan toch wat meer organisatie in het peloton. Het leek er dus op dat de knotsgekke dertiende etappe toch ging beslist worden in een sprint van een uitgedund peloton. De mannen van Intermarché-Wanty konden nog een sterke sprinttrein op tafel leggen, maar Girmay begon toch niet in een uitgelezen positie aan de sprint. Dat had alles te maken met een valpartij die de slotkilometer ontsierde. Maxim Van Gils tikte Amaury Capiot aan, waarna er een grote crash ontstond.
Philipsen klopt Van Aert
Christophe Laporte kwam zo ook zeer vroeg op kop, waarna Van Aert te vroeg aan zijn sprint moest beginnen. Philipsen kwam er al snel over, maar Van Aert kon toch nog even aandringen. Van Aert was echter niet sterk genoeg, Philipsen won met een halve fiets voorsprong. Pascal Ackermann legde beslag op plek drie.
 Materiaalzone
                                                                                Materiaalzone                                     Fietstoerisme
                                                                                Fietstoerisme                                     
     
     
             
             
             
            


 
         
         
         
             
             
             
             
            
Ik vond de uitstuurder (Capiot?) even schuldig als van Gils ad crash, je ziet hem gewoon nog denken ''hey, die komt snel, ff knijpuh'
Zoek anders even de definitie van racisme erbij, of praat even met enkele van mijn West Afrikaanse trainingsgenoten (die elkaar vrolijk aanspreken met "yo, nigga" ) over wat een onbehoorlijke racist ik ben.
Iets met een door duim en wijsvinger uitgebeelde L tegen het voorhoofd wat mij betreft. Get a life
Het is echt niet dat Van Gils nu de duivel is en met pek en veren verbannen moet worden. Maar als mensen zeggen hij doet NIKS verkeerd dan ben ik het daarmee gewoon niet eens.
Van Gils dacht dat De Lie in zijn wiel zat, als dat zo was was remmen nog gevaarlijker geweest.
Wat denk je wat er dan was gebeurd met De Lie, Bol, en enkele anderen?
Kijken we mee UCI , ASO en justitie? Of vinden we dit allemaal weer dikke prima en gaan we hooguit wat renners terugzetten in de uitslag?
Maar jij maakt je blijkbaar drukker om mij dan om de levens van de renners en de toekomst van de sport. Goed om te weten waar je prioriteiten liggen. Met je ongezonde haatobessie.
Natuurlijk, met de val heeft MaGarin wel gelijk. Weer een val die er niet moest komen. Of het nu was door het uitsturen of de beuk, daar weet ik niet genoeg van de regels voor om daarover een grondig oordeel te vellen. Ben wel benieuwd naar oplossingen, de sprintlijnen zorgen ervoor dat slipstreamen bij een andere sprinter ook ongeveer van de baan gaat dicht bij de aankomst, dus daar ben ik zelf niet zo zeker van.
Ik begrijp niet waarom hij op zo'n 350m stopt en naar de kant gaat. Je moet toch gewoon blijven gaan en zolang er niemand over komt ben je goed bezig, al verlies je wat snelheid.
Er was geen enkele ander leadout meer aanwezig, als hij gewoon doorrijdt kan Van Aert vanuit het wiel eruit springen ipv te wachten en achter hem te kijken omdat het te vroeg is
Jasper kwam met veel snelheid en hield knap stand. Laporte net te vroeg en Wout moest even wachten op iemand die kwam. Wout weer eens 2e, etappe 10 moet er toch nog komen. Desnoods met een uitval. Wanty vandaag niks gedaan, dus op zich mooi dat ze niet hebben gewonnen.
Visma sterk als ploeg. Uno-X aanwijst voor de Tour.
Philipsen ergens geluk met de val. Komen ze daar op links erover kan die misschien niet eens daar aangaan omdat hij nog wat verder zit.
Ah, misschien ook even een woordje van spijtigheid wijden aan de mensen die hard tegen het asfalt gingen?
Behoudens de afstotelijke valpartij vlak voor de meet een heel onderhoudende rit.
Je begrijpt het niet helemaal. Er is niemand die zal ontkennen dat WvA een geweldige renner is. Probleem is alleen dat hij alles kan en dus overal heel hoog eindigt maar net niet wint (monumenten, WK). Er zou dus iemand moeten zijn die hem focus geeft, maar misschien wil hij dat zelf niet.
Mooie voor Philipsen maar ik had het van Aert gegund. Hopelijk lukt het hem nog deze Tour.
Lelijke val in de sprint, Capiot houdt zijn benen stil na de leadout, stuurt een klein beetje uit waardoor Van Gils wat opgesloten zit. Die beuk was wel niet nodig, moet dan maar remmen, wat De Lie wel deed, hoe die nog overeind is gebleven weet ik ook niet.