Tour 2022: Tadej Pogacar imponeert met zege in Longwy, Van Aert animeert etappe

donderdag 7 juli 2022 om 16:46
Tour 2022: Tadej Pogacar imponeert met zege in Longwy, Van Aert animeert etappe

foto: Cor Vos

Tadej Pogačar heeft de zesde etappe in de Tour de France, met aankomst in Longwy, op zijn naam geschreven. De Sloveen van UAE Emirates kwam na in een door Wout van Aert geanimeerde etappe als eerste over de streep. De renner van UAE Emirates bleek in een sprint bergop veel te sterk voor zijn concurrenten. Pogačar slaat twee vliegen in een klap, aangezien hij ook de nieuwe leider is.

Voor heel wat renners was het wonden likken na een veelbesproken kasseienrit naar Wallers-Arenberg, maar echt tijd om bij te komen van alle chaos was er niet. In een grote ronde is er voor de coureurs geen respijt: er wacht immers weer een nieuwe dag en dus etappe. Na de start in Denemarken en het vervolg in Frankrijk, begon de zesde etappe van de Tour de France in het Belgische Binche. Het is de eerste finale die als heuvelachtig bestempeld mocht worden. De etappe ging voornamelijk in zuidoostelijke richting naar het Franse Longwy, waar het venijn hem in de staart zat.

Van der Hoorn op pad met Skujiņš en Cosnefroy – foto: Cor Vos

Spervuur aan demarrages in spectaculaire openingsfase 
In een zeer geanimeerde openingsfase probeerde het halve peloton mee te zitten in de vlucht van de dag, waardoor het eerste koersuur voorbij vloog. Taco van der Hoorn beloofde voor de etappe al opnieuw in de aanval te gaan en de hardrijder van Intermarché-Wanty-Gobert hield woord. De Nederlander wist na veel vijven en zessen weg te rijden uit het peloton, samen met de Franse puncheur Benoît Cosnefroy en de Let Toms Skujiņš. Deze drie renners wisten een maximale voorsprong te vergaren van een minuut, maar de koers lag alleszins nog niet in een definitieve plooi. Van der Poel had het intussen (opnieuw) lastig in de staart van de groep.

In het peloton bleef het onrustig en zagen we een spervuur aan tegendemarrages, met als grote initiator Wout van Aert. De geletruidrager putte meerdere malen uit zijn onuitputtelijke krachtenarsenaal, maar raakte maar niet weg. Ook versnellingen van Filippo Ganna, Tom Pidcock, Nils Politt en Matej Mohorič werden in de kiem gesmoord, maar dit zorgde er wel voor dat de voorsprong van de drie koplopers – Van der Hoorn, Skujiņš en Cosnefroy – teniet werd gedaan. Met nog goed 180 kilometer te gaan werd dit drietal weer bij de lurven gegrepen en dus was alles weer te herdoen.

De gele man was zeer bedrijvig in de eerste koersuren – foto: Cor Vos

Nieuwe kopgroep – met drie Denen – krijgt weinig ruimte 
Van Aert probeerde vervolgens nog meerdere keren om weg te springen uit het peloton, maar de renner van Jumbo-Visma was niet mee toen een kopgroep van tien man zich wist te formeren. Met de onvermoeibare bergkoning Magnus Cort, Kasper Asgreen en Mads Pedersen waren drie Denen van de partij, net als Vegard Stake Laengen, Andreas Leknessund, Simon Geschke, Georg Zimmermann, Stan Dewulf, Ben Swift en Christophe Laporte. Deze vlucht leek wel kans van slagen te hebben, maar in het peloton waren ze nog altijd niet tevreden met de stand van zaken en dus werd er opnieuw jacht gemaakt.

Dit resulteerde in een nieuwe hergroepering na zestig doldwaze kilometers. In het peloton lagen heel wat renners inmiddels al op apegapen, maar er kwam maar geen einde aan de onophoudelijke stroom van aanvallen. Van Aert bleek nog over genoeg reserves te beschikken en ging er met nog 145 kilometer te gaan nog maar eens vandoor, dit keer met Quinn Simmons en Jakob Fuglsang. Dit bleek een belangrijk moment in de koers, want het peloton vond het welletjes en liet dan toch begaan. De voorsprong van Van Aert, Simmons en Fuglsang liep zo op tot ruim anderhalve minuut: de vlucht van de dag bleek eindelijk vertrokken.

Van Aert, Simmons en Fuglsang op avontuur 
De drie koplopers begonnen na 88 kilometer koers aan de eerste klim van de dag in de Franse Ardennen. Op de flanken van de Côte des Mazures beleefde Van Aert even een stressmomentje: de Belgische drager van de gele trui kampte met een schakelprobleem, maar kon het euvel zelf verhelpen en reed al snel weer terug naar zijn medevluchters. Op de top van deze klim van vierde categorie pakte Simmons overigens de volle buit aan bergpunten. Het peloton, dat inmiddels werd aangevoerd door de mannen van UAE Emirates, kwam met een achterstand van ruim twee minuten over de top van deze helling.

Van Aert en Simmons op weg naar Longwy – foto: Cor Vos

De kopgroep liep in de daaropvolgende kilometers nog verder uit en met nog 115 kilometer te gaan koesterden Van Aert, Fuglsang en Simmons een voorsprong van vier minuten op het peloton. UAE Emirates was nog altijd verantwoordelijk voor het leeuwendeel van het werk in de achtervolging, maar de ploeg van Tadej Pogačar kreeg op een bepaald moment hulp van… Guillaume Van Keirsbulck van Alpecin-Deceuninck. De Belgische formatie van de gebroeders Roodhooft had kortom nog ambitie voor de dagzege. Met Jasper Philipsen, die er in deze Tour al enkele keren dicht bij was, of toch met Mathieu van der Poel?

Van Aert bezig aan een kansloze missie? 
Bij het ingaan van de laatste honderd kilometer besloot – met BORA-hansgrohe – een derde ploeg de handschoen op te pakken in de achtervolging op de drie vluchters. Met verenigde krachten kwam het peloton alsmaar dichter: op tachtig kilometer van de streep was het verschil minder dan drie minuten. Van Aert, Simmons en Fuglsang bereikten intussen het plaatsje Carignan, waar de renners werden getrakteerd op de tussensprint. Van Aert streek zoals verwacht de meeste punten op, twintig om precies te zijn, waardoor hij nog maar eens uitstekende zaken deed in de strijd om de groene puntentrui.

Ook in het peloton werd er goed twee minuten later gebikkeld om de resterende punten: Philipsen kaapte 13 punten weg voor de neuzen van Fabio Jakobsen (11 punten) en Christophe Laporte (10 punten). In de spits van de koers zagen we ondertussen nog maar twee koplopers. Fuglsang had duidelijk geen vertrouwen in een goede afloop en besloot na een plaspauze te wachten op het peloton. Van Aert en Simmons moesten het in de resterende zestig kilometer met z’n tweeën zien op te knappen, wat geen sinecure was tegen een jagend peloton, aangevoerd door BORA-hansgrohe, Alpecin-Deceuninck, UAE Emirates en EF Education-EasyPost.

In het peloton was het alle hens aan dek – foto: Cor Vos

Ontketende Van Aert neemt afscheid van Simmons
De twee dappere vluchters leken bezig aan een kansloze missie, aangezien de voorsprong alsmaar verder werd teruggeschroefd. Met nog dertig kilometer te gaan reden Van Aert en Simmons nog een minuut voor het peloton uit. Die laatste reed duidelijk op het tandvlees en moest op een hellende strook een ontketende Van Aert laten rijden: de geletruidrager was zo volledig op zichzelf aangewezen. Een straf nummertje van Van Aert, maar de coureur van Jumbo-Visma moest nog wel 25 kilometer solo afleggen op weg naar de finish. Dit leek een brug te ver, maar met een Van Aert in supervorm moet je altijd met twee woorden spreken.

In het peloton werden er ondertussen nieuwe krachten aangeboord: zo zagen we Filippo Ganna op kop beuken en ook de mannen van Cofidis gingen zich bemoeien met de achtervolging. Met het ingaan van de laatste twintig kilometer was de voorsprong van Van Aert, die toch wat van zijn pluimen verloor, inmiddels geslonken tot goed veertig seconden. Daar was aan de voet van de Côte de Montigny-sur-Chiers nog twintig seconden van over. Dit bleek zelfs voor dé man van de eerste Tourweek niet voldoende en dus werd Van Aert met nog twaalf kilometer op de teller alsnog in de kraag gevat.

Dappere Van Aert haalt het niet, koers ontploft op Côte de Pulventeux 
In aanloop naar de voorlaatste klim op de route, de bijzonder steile Côte de Pulventeux (800 meter aan 12%), werd het peloton overigens opgeschrikt door een valpartij van onder meer Reinardt Janse van Rensburg en Kobe Goossens. De klassementsrenners wisten echter uit de gevarenzone te blijven en dus begonnen we met een compact maar tevens ook stevig uitgedund peloton aan de diepe finale. In het pak was er inmiddels geen sprake meer van Van der Poel: de Nederlander drong niet meer aan en koos voor zijn eigen tempo. Niet veel later ging ook het licht uit bij smaakmaker Van Aert, die zo afstand deed van het geel.

Alexis Vullermoz probeerde het in de finale – foto: Cor Vos

In de eerste groep was het inmiddels alle hens: door het gedrum en gekwak gingen opnieuw meerdere renners tegen de vlakte. Het grootste slachtoffer was ongetwijfeld Aleksandr Vlasov: de klassementskopman van BORA-hansgrohe was zo plots op achtervolgen aangewezen, net op het moment dat de renners begonnen aan de steile pentes van de Côte de Pulventeux. Op deze helling besloot Alexis Vuillermoz de knuppel in het hoenderhok te gooien. De Fransman van TotalEnergies sloeg een gaatje, maar leek op de top van de Pulventeux het gezelschap te krijgen van Pogačar, die in de tegenaanval was gegaan.

Superieure Pogačar is veel te sterk voor de concurrentie 
De tweevoudig Tourwinnaar kwam echter niet bij Vuillermoz en hield vervolgens de benen stil, wat laatstgenoemde in de kaart speelde. Vuillermoz, in 2015 winnaar van de Touretappe naar Mûr-de-Bretagne, behield in de dalende kilometers naar het slotklimmetje een beperkte voorsprong en begon als eerste aan de 1,6 kilometer lange slothelling. Vuillermoz was sterk, maar niet sterk genoeg om uit de greep te blijven van een eerste elitegroep van een dertigtal renners. UAE Emirates nam vervolgens de kop in dienst van Pogačar. Het was aan Brandon McNulty om zijn Sloveense kopman zo goed mogelijk af te zetten voor de eindsprint.

Het was echter Primož Roglič die als eerste de sprint aanging met nog goed 400 meter te gaan, met Pogačar in het wiel. Die laatste had echter alles onder controle, wachtte geduldig op zijn moment en kwam er met een machtige sprint nog uit. Pogačar won uiteindelijk met ogenschijnlijk gemak de sprint, voor Michael Matthews en David Gaudu. Tom Pidcock en Nairo Quintana maakten de top-5 compleet. Pogačar was aan de finish goed voor een dubbelslag, aangezien hij tevens de gele leiderstrui wist over te nemen van Van Aert.

De nieuwe geletruidrager – foto: Cor Vos

Dit artikel delen:

159 Reacties

Romāns Vainšteins 7 juli 2022 om 17:18

Als pogacar zo geweldig sterk is moet je dat gewoon respecteren. Op de punch ga je hem niet pakken, het zal echt hoog in bergen of een truc op het vlakke moeten.

Mooie etappe weer. Van Aert en Pogi leveren dag op dag.

0
Sjonge Jonge 7 juli 2022 om 17:27

Daarom snap ik de kritieken op de tactiek van TJV niet zo.
Eerst moesten ze niet zo passief in een treintje rijden, want dat was in het voordeel van Pogacar.
Maar nu kiezen ze een andere tactiek en die blijkt ook in het voordeel van Pogacar.

Inderdaad gewoon erkennen dat je deze jongen niet kan verslaan, tenzij ome Corona roet in het eten voor hem gooit.

0
klootje kriekeljon 7 juli 2022 om 18:50

Groenewegen geen plek voor maar wel voor de van Aert show. Een ploeg voor de eerste week meenemen maar niets forceren op het terrein waar Pogacar geen ploeg voor heeft. Het is zeker niet de beste taktiek die we zien als je de Tour wilt winnen.

0
jan jansen 7 juli 2022 om 22:01

Klootje;
Idd, onbegrijpelijk dat ze WvA zoveel vrijheid geven voor zijn show en voor het groen.
Geel is alleen mogelijk als heel de ploeg daarvoor gaat maar op deze manier zeker niet.

0
Jacco van Stierop 7 juli 2022 om 17:19

Duidelijk zo, Pogacar de beste. Laat zich door niets of niemand uit het veld slaan, en als het moet strijkt hij zelf de plooien glad. Leuk van Wout om de hele dag vooruit te rijden, maar erg zinvol was het niet. Merkwaardige aanpak van het grote plan.

0
Laatste man 7 juli 2022 om 17:21

Gewoon oorlog maken en punten voor groen pakken. Vandaag had je Pogacar niet gelost.

Komen nog leuke 2 weken aan.

0
F4L 7 juli 2022 om 17:23

@Laatste man, ik denk dat hij meer punten voor groen (op de anderen) had kunnen pakken als hij deze actie niet had ingezet. Wout was hier minimaal tweede geworden.

0
Retro Lex 7 juli 2022 om 17:22

De Cauwer zei gister in Vive le Velo dat het belangrijk is om Vrienden te hebben in het Peloton.
Jumbo maakt tot nu geen vrienden en kan straks tegen het hele peoton moeten koersen.

0
Het Jachtluipaard van Numansdorp 7 juli 2022 om 17:25

Jumbo was al vreselijk impopulair bij de fans, maar ook binnen het peloton hebben ze nu al een tijdje bijna geen vrienden meer inderdaad. Denk dat de meeste renners staan te juichen dat Pogacar de Tour wint in plaats van Vingegaard of Roglic.

0
bartp25 7 juli 2022 om 17:26

waarom geen vrienden in het peloton? Wat hebben ze vandaag fout gedaan? Helemaal niks. TJV is ontzettend populair bij fans alleen niet bij jou jachtluipaard

0
Sjonge Jonge 7 juli 2022 om 17:30

Voor de zoveelste keer, je moet je eigen mening niet projecteren als feit!

Of zoals jij zou zeggen “zucht, zo moeilijk is het echt allemaal niet”

0
Vangenechten 7 juli 2022 om 17:36

Jumbo is in België op dit moment populairder dan Quickstep en Lotto samen, dat kan ik je zeggen. In Nederland zal Jumbo ook wel dé ploeg zijn vermoed ik, dus je reactie slaat helemaal nergens op.

0
Alfred Issendorf 7 juli 2022 om 17:39

Ik vrees dat JV inderdaad geen grote gunfactor heeft binnen het peloton. Voor een deel begrijpelijk.

0
Het Jachtluipaard van Numansdorp 7 juli 2022 om 17:47

Je verward de populariteit van een specifieke renner (van Aert) met de populariteit van een hele ploeg(Jumbo-Visma). Maar dat doet bijna iedereen blijkbaar..

Heel België is fan van Aert, maar niet van zijn ploeg.

0
Aart van Woud 7 juli 2022 om 17:50

En waarom is dat volgens jou dan zo? Want ik zie het niet.

0
Napoleon 7 juli 2022 om 17:59

De bijdragen van JLP van NMD doen mij altijd sterk denken aan de mop van de spookrijder…

Ik zie het goed, al die anderen zitten verkeerd…

0
molovin 7 juli 2022 om 18:09

Hoe kom je daarbij? Dat heb je opgevangen in het peleton?

0
Mandarijn 7 juli 2022 om 18:13

Jachtluipaard, ik ben ook Belg en moet totaal niets hebben van Van Aert of Jumbo en ik ben niet de enige.

0
Aart van Woud 7 juli 2022 om 18:43

Dat had ik uit je vorige posts nou nooit kunnen vermoeden..
Maar fijn dat je het nog even duidelijk maakt.

0
Vangenechten 7 juli 2022 om 18:50

@Jachtluipaard

Je verwarT is met een T. En neen, ik verwar de populariteit van een renner niet met de populariteit. Jumbo is een populaire ploeg in België, en wordt ook door de meesten erkend als beste ploeg ter wereld. Dus stop met je eigen onzin als waarheid te verkondigen.

0
Laatste man 7 juli 2022 om 19:36

Jachtluipaard. Je schreeuwt alleen maar. Verschrikkelijk.

0
Laatste man 7 juli 2022 om 22:16

Ik wacht al een hele avond oo alle voorbeelden dat Jumbo enorm impopulair is bij fans en in het peloton.

0
de cauwer 7 juli 2022 om 17:24

Daar sta je dan Alpecin, QS en EF zijnde zonder zelfs maar een top 10 plek.
En maar rijden achter het 3tal vooraan.

0
bartp25 7 juli 2022 om 17:29

Jup begreep ik al helemaal niks van tijdens de koers, maar volgens vele was het logisch dat EF mee reed

0
meqadon 7 juli 2022 om 17:35

De roodhooftjes zagen groen van jaloezie. Je moet niet verder zoeken

0
Maillot à Pois 7 juli 2022 om 17:37

Uiteindelijk strandt Powless op 4 seconden van geel.
Pogacar bleek onklopbaar, maar vooraf was het ook weer niet zo onzinnig te denken dat Roglic of Gaudu aan het langste eind zouden trekken.

0
Steve De Wolf 7 juli 2022 om 17:25

Dus, Pogacar imponeert en Wout animeert?
Ik vind dat Wout best wel imponeerde.

0
Aart van Woud 7 juli 2022 om 18:45

Eigenlijk allebei wel wat Wout betreft, imponeren en animeren.

0
meqadon 7 juli 2022 om 17:34

Wout van aert du jamais vu

0
Alfred Issendorf 7 juli 2022 om 17:42

wielerflits.fr pour toi.

0
Maarten_85 7 juli 2022 om 17:41

Lotto-Soudal de domste ploeg in het peloton? JV: "Hold my beer."

(De Lotto blijft wel het kneusje van het peloton. Die zijn nu op nascholing: Hoe geraak ik in een ontsnapping. Gevolgd door: Hoe houd ik mijn sprinter bij de eerste vijftien voor een massasprint. Om te eindigen met: Hoe speel ik een rol van betekenis in de wedstrijd zonder zinloos met mijn krachten te woekeren. Die laatste met een simulatie van een chasse patate vs. een echte ontsnapping: Hoe herken je het verschil. Het is best frustrerend als je tegen beter weten in hoopt op resultaten en UCI-puntjes voor die ploeg. Hun meest noemenswaardige moment in deze Tour was de schuiver van Vermeersch.)

Ook voor de galerij van idiote acties: Waarom rijdt Philipsen in een uitputtingsslag waarin hij zo veel mogelijk zijn krachten moet sparen, zo hard tegen Jakobsen in de tussensprint, terwijl hij die in bijna alle voorgaande, veel rustiger etappes aan zijn neus voorbij liet gaan? Wel knap dat hij nog zo lang kon aanhaken op het einde en wellicht zat er ook zonder die tussensprint geen topnotering in, maar het blijft een bizarre demarche.

0
bartp25 7 juli 2022 om 17:49

Opzich geen slecht plan van TJV alleen de uitvoering is wel degelijk iets op aan te merken, van aert mee hopelijk met een mooie groep en erachter niet hoeven werken. Achteraf hadden ze na de tussensprint WvA moeten laten afzakken en geen energie meer verspillen en hopelijk nog meedoen vooraan. Er waren al meerdere ploegen, onbegrijpbaar, al mee aan het rijden en met zijn 3e red je het dan niet.

Helemaal achteraf hadden ze de groep met Danish Dynamite en Laporte moeten laten gaan.

0
Maarten_85 7 juli 2022 om 17:53

"Hopelijk met een mooie groep"? Tellen ze dat pas na twintig kilometer of zo?

Ik vond dat achtervolgingswerk van de andere ploegen trouwens wel volkomen begrijpelijk en te voorzien. In tegenstelling tot ikzelf moesten de meeste ploegleiders nog uit hun illusie gehaald worden dat hun kopman hier een rol van betekenis kon spelen, maar dat is elk jaar hetzelfde. Ik had al op 130 km van de meet door dat we aan het kijken waren naar de prelude van Pogacars eerste ritzege, zeker nu zijn enige concurrent een paar kilometer verderop de rode loper voor hem aan het uitrollen was. Resultaat: geen nieuwe zege voor de Jumbo's en de voornaamste rivaal voor het geel pakt vier seconden méér dan op zo'n aankomst te verwachten valt.

0
bartp25 7 juli 2022 om 17:57

Toen die voorop kwam met 3 man is het logisch dat hij doorrijdt naar de tussensprint, even makkelijk 20 puntjes oppikken. Daarna was het zeker niet slim

0
Sjonge Jonge 7 juli 2022 om 18:52

Wauw Maarten, dus jij bent de allesweter waar we al jaren naar op zoek zijn?

Je zal best verstand van wielrennen hebben, maar de arrogantie waarop je over jezelf praat (in verschillende reacties nu al gezien) trekt alle aandacht daarvan weg.

0
Maarten_85 7 juli 2022 om 19:21

Niet de bedoeling om arrogant te zijn, maar wie kon Pogacar vandaag verslaan? O.m. JA, AV en Girmay zitten niet in de Tour, WvA reed voorop, Roglic is net hard gevallen (en heeft ook los daarvan nog niet zijn beste vorm laten zien), Woods is ook niet goed bezig, Martinez en Yates zaten eergisteren perfect, maar moesten er ook af (die zijn hier trouwens sowieso kansloos tegen deze Pogacar), en MvdP voelt de Giro (en stapt misschien best af om zich op te laden voor andere doelen). Voor de rest gaf ik nog een beetje het voordeel van de twijfel aan Teuns vanwege zijn WP en hier en daar wat andere renners zoals Gaudu, maar dan meer als eventuele bedreigingen dan als echte kandidaat-winnaars. Ik vond het al sterk dat Matthews zo sterk finishte, maar misschien zegt dat meer over de rest.

Voor mij was de afloop zeer voorspelbaar. Ik ging ervan uit dat WvA zich niet ging laten inlopen (geletruidrager, zijn karakter, respect voor de Tour, …) en dat van alle andere renners Pogacar in topvorm veruit de grootste kans maakte met deze aankomst. Eerlijk gezegd leek me dat ook de evidentie zelve. Maar ja, da's dan blijkbaar arrogant.

Mag ik even weten wie jij hier zag winnen?

0
Sjonge Jonge 7 juli 2022 om 20:42

Voor mij waren de favorieten ook Pogacar en Van Aert (als hij in het peloton was gebleven), dat je Pogacar als favoriet zag zal niemand arrogant van je vinden.

Ik had het meer over de volgende phrases:

“In tegenstelling tot ikzelf moesten de meeste ploegleiders nog uit hun illusie gehaald worden dat hun kopman hier een rol van betekenis kon spelen, maar dat is elk jaar hetzelfde. Ik had al op 130 km van de meet door dat….”

0
Maarten_85 7 juli 2022 om 21:02

In tegenstelling tot ikzelf en de andere neutrale kijkers dan (niet dat ik neutraal ben hoor, allerminst natuurlijk). Maar dat zullen veel van die ploegleiders ook zelf toegeven, denk ik. Het is nu eenmaal de aard van het beestje. De allerbelangrijkste doelstelling van de meeste ploegen is het behalen van een etappezege en we weten nu al dat meer dan de helft van de ploegen daar niet in zal slagen. Dan moet je gaan hopen op een klein mirakel in ritten waar een kans lijkt te liggen, want hun sprinters, tijdrijders en klimmers zijn daarvoor niet goed genoeg. In de bergen liggen een paar ritten klaar áls je geluk hebt in een goede kopgroep te geraken en daar eventueel een gunstige situatie af te dwingen. Baroudeursritten ook. Maar dit was niet echt een baroudeursrit. Het was weliswaar een heuvelrit op glooiend terrein, maar het zwaartepunt lag in de laatste vijftien kilometer. Dan heb je, zeker met een kleine kopgroep, altijd ploegen die zich wapenen om het daar af te maken en die vette vis binnen te halen. Tegen beter weten in, omdat het nu eenmaal een kansje is. En als ze het niet proberen, hebben ze óók niets. Ik ga niet zeggen dat het uit wanhoop is dat bv. Alpecin hier zo hard rijdt, maar zij zien ook wel dat MvdP in de soep draait en dat de meeste kansrijke ritten voor Philipsen in de eerste week liggen.

Waarschijnlijk hebben de meeste commentatoren trouwens net hetzelfde gezegd. Het is dan ook niet zó moeilijk om dat te zien. Maar als het belang van een ritzege zo groot is, moet de ratio daar soms voor wijken. Opnieuw, die ploegleiders weten dat zelf vast ook.

Op France 2, waar ze wat kritischer zijn over de lagelanders, waren ze op Marion Rousse na trouwens ook niet mals voor JV. Zelf dacht ik tijdens de rit dat achteraf de meest gestelde vraag zou zijn: Waarom? Zo verbijsterd was ik door die koerstactiek van JV.

0
Klepper8009 7 juli 2022 om 17:46

Legende!!!

0
bartp25 7 juli 2022 om 17:48

Opzich geen slecht plan van TJV, van aert mee hopelijk met een mooie groep en erachter niet hoeven werken. Achteraf hadden ze na de tussensprint WvA moeten laten afzakken en geen energie meer verspillen en hopelijk nog meedoen vooraan. Er waren al meerdere ploegen, onbegrijpbaar, al mee aan het rijden en met zijn 3e red je het dan niet.
Helemaal achteraf hadden ze de groep met Danish Dynamite en Laporte moeten laten gaan.

0
kelderbelg 7 juli 2022 om 18:01

Ik heb jarenlang genoten van WF, maar merk steeds vaker dat ik het zure trollen gehalte niet meer trek. Ik wil 95% van alle WF'ers bedanken voor het beantwoorden van oprechte vragen en het informeren over het koersverloop op de momenten dat WF mijn enige informatie bron was. Iedereen een mooie TdF toegewenst. Het was me een genoegen!

0
Kopinkas 7 juli 2022 om 18:06

Kom uit je kelder! De zon schijnt.
Na zure regen komt zonneschijn.
Het zou anderzijds wel handig zijn als je de bijdragen van bepaalde accounts hier in je settings al onzichtbaar kon maken…

0
Aart van Woud 7 juli 2022 om 18:13

Ik kan je helemaal volgen Kelderbelg, ik twijfel ook regelmatig of ik het nog wel zo leuk vind.

0
Laatste man 7 juli 2022 om 18:57

Eens. Redactie laat het gebeuren en doet zelfs mee met uitmelken van artikelen, clickbait etc.

Jammer is het wel.

0
Maarten_85 7 juli 2022 om 19:10

Dit is een wielerforum. Daar komen mensen samen om met een bewonderende of kritische blik de koers te analyseren. Daar wordt gediscussieerd over tactiek en talent. Daar vind je prikkelende opinies en sussende overwegingen, flauwe excuses en scherpe replieken. Kortom: daar staan naast positieve ook veel negatieve commentaren. Is dat allemaal te veel voor je, dan kunnen we dat met zijn allen respecteren. Maar verwacht geen regenboogjes en roze hartjes. Daarvoor kan je terecht op de FB-pagina van K3.

0
Laatste man 7 juli 2022 om 19:34

Gaat niet om regenboog en hartjes. Gaat om dom gehak op individuele renners/ploegen etc. Kijk de reacties bijv. bij Maasen artikel of over Pogi maar eens na.

En een aantal figuren zijn structureel alleen maar aan het zeiken over alles, pleur dan gewoon op.

0
Posterix 7 juli 2022 om 18:07

Het mooiste moment van de etappe was voor mij de blik van Simmons in de de camera toen hij uiteindelijk het wiel van Wout moest laten gaan. Uitgeputte wanhoop. Heerlijk! Wat is wielrennen toch tof!

0
fietsvriend 7 juli 2022 om 18:13

Dat had ik bij de blik van Vingegaard op de finish.

0
molovin 7 juli 2022 om 18:13

Gewoon een heerlijke etappe gezien, een tactiek die niet uitpakt zoals gehoop van JV, maar ze zijn iig zinnens om wat te proberen, zullen ze ongetwijfeld blijven doen. Kun je van andere ploegen niet zeggen. Wout megasterk, koos er zelf maar voor om door te knallen, was zijn persoonlijke afweging dat dat het beste zou zijn.

Vervolgens een megasterke Pogacar gezien, zo compleet. Enige waar ik denk wat wel gevaarlijk voor hem kan zijn (los van valpartijen, Covid of zijn ploeg) is het echte hooggebergte tegen Vingegaard, die lijkt me net dat tikkeltje meer klimmer op de echte lange klimmen, zeker in warm weer.

0
FDJ 7 juli 2022 om 18:19

Dat idee heb ik vorig jaar, buiten een paar honderd meter op de Ventoux, niet gehad. Pogacar is, helaas, een klasse apart en staat straks in Parijs gewoon met een ruime voorsprong op de hoogste trede.

0

Wout mist Mvdp in vorm. Dan konden ze met z’n tweeën sleuren en aanvallen

0
Sloffey 7 juli 2022 om 19:20

Blijft voor mij onbegrijpelijk dat alle ploegen constant maar het vuile werk voor Pogacar opknappen. UAE hoeft geen enkel gat dicht te rijden. Ploegen met een semi kanshebber op de dagzege rijden het gat naar van Aert dicht en zo is er elke dag wel weer een ander voorbeeld. Ik snap het gewoon niet

0
Aart van Woud 7 juli 2022 om 19:52

Precies dit. Dat het in 2020 gebeurde, allez dat kan. Maar nu? Of we gaan in de tweede en derde week veel aanvallen zien waarbij iedereen naar Pogi en zijn ploeg kijkt. Noblesse Oblige..
Ik hoop in elk geval wel op zulk een scenario.

0
Tony 7 juli 2022 om 19:23

De winnaar is pas bekent in Parijs!!!! Al die betweters kunnen nog wel eens raar opkijken wie er de Tour wint….

0
RLM 7 juli 2022 om 20:25

1 van de volgende etappes wordt een volledige wandeletappe. Gisteren met een gemiddelde snelheid van 48.3 km/u, vandaag 49.2. Ooit moet het bij al die mannen op zijn. Vooral bij de knechten die aan volle snelheid al moeten jagen vanaf het begin van de etappes. Is vaak het beste moment voor een vlucht, dus ik hoop dat we morgen een verassende winnaar krijgen.

Over de rit zelf, ik begreep om eerlijk te zijn niets van wat Van Aert was aan het doen. De uitleg van Wynants hielp wel, en het is leuk om te zien dat Jumbo probeert, maar toch niet gelukt. Voorts wel vreemd dat Roglic nu feitelijk de sprint heeft aangetrokken voor Pogacar.

0
Gibo 7 juli 2022 om 20:48

Thomas die op zo een aankomst wat ver zit en 5s verliest doet niet meteen het beste vermoeden. Ik denk nog steeds dat het van martinez zal moeten komen bij ineos.
Vlasov zijn (minieme) tijdverlies zal wel omwille van de valpartij zijn?

0
Laatste man 7 juli 2022 om 22:28

De eerste dagen waren te saai, nu gebeurd er genoeg en is het ook weer niet goed. Van Aert niet slim, Pogi te goed, Stuyven lul etc. Gewoon mooie wilde koers en niet saai controleren.

0
Bontempi1962 7 juli 2022 om 23:00

Parijs is nog ver, zou Joop Zoetemelk zeggen. Om nu al te stellen dat pogacar de Tour op zeker wint, gaat te ver.

0
Gunther Leonhardt 7 juli 2022 om 23:35

De grootste uitdaging voor Gianetti is om Pog te overtuigen af en toe eens te doen alsof het hem moeite kost.

0
  • 1
  • 2

Net binnen

Populair

Materiaalzone