Tour 2022: Opgave Mathieu van der Poel in elfde etappe

woensdag 13 juli 2022 om 14:36
Tour 2022: Opgave Mathieu van der Poel in elfde etappe

Mathieu van der Poel heeft de Tour de France verlaten in de elfde etappe naar de Col du Granon. Vroeg in de etappe was de kopman van Alpecin-Deceuninck nog een van de eerste aanvallers, maar hij loste al vroeg uit de kopgroep en gaf op tijdens de beklimming van de Col du Télégraphe.

Vooraf werd Van der Poel nog tot de smaakmakers gerekend, maar behoudens een goede openingstijdrit in Kopenhagen kwam hij er in de Tour niet aan te pas. Hij klaagde over zijn vorm en gaf meermaals aan dat hij aan opgeven dacht. De afgelopen dagen leek hij er doorheen te komen, maar nog voor het serieuze hooggebergte begon geeft Van der Poel er de brui aan.


Dit zei Van der Poel na de kasseienrit tegen WielerFlits:


Uitvallers

Etappe 5
Etappe 6
Etappe 8
Etappe 9
Etappe 10
Etappe 11
Etappe 13
Etappe 15
Etappe 16
Etappe 17
Etappe 18
Etappe 19
Etappe 20
Etappe 21
Dit artikel delen:

57 Reacties

Mr. Tornado 13 juli 2022 om 14:41

Nu rust nemen en dan weer opbouwen naar het wk en het veldritseizoen.

Arie den Blanken 13 juli 2022 om 16:03

Op naar de wereldbeker veldrijden en dat gedoe op de weg op de weg net als zijn vader helemaal verlaten.

Emergo 13 juli 2022 om 17:16

Nee Arie, de wens is hier weliswaar de moeder van de gedachte maar vergeet het maar.

de cauwer 13 juli 2022 om 14:42

Zeer ontgoochelde Tour.
Ik vermoed dat ze binnenkort eens gaan samenzitten en bekijken wat er verkeerd gelopen is in de voorbereiding.

Iemand die hier regelmatig een fenomeen genoemd wordt en dan op zijn 27 nog nooit de Tour uit gereden heeft, mag ik dat vreemd vinden?

wimvl 13 juli 2022 om 14:45

Hij kan veel, maar de alleskunner is duidelijk overroepen. .

Lalsacien 13 juli 2022 om 15:14

@de cauwer Eens met veel van je bericht maar hij wordt over de hele wereld een fenomeen genoemd en niet alleen hier.
Ook je grootvader José noemt hem een fenomeen.

djerkson 13 juli 2022 om 17:29

Te smalle basis? In februari pas op de fiets, én klassiekers én Giro én nu ook de tour zonder een stevige basis? Een wankel huis waar je op bouwt, stort vroeg of laat toch in.

Willem Kieft 13 juli 2022 om 17:33

Nee, dat mag je niet vreemd vinden. T/m zijn 25e was de weg niet de topprioriteit, op zijn 26e waren de OS belangrijker en nu heeft hij een flinke dip na een vrij pittige Giro. Dit is heel goed verklaarbaar. Maar wel jammer natuurlijk.

Yep 13 juli 2022 om 17:37

wimvl, jouw alleskunner heeft nochtans maar 1 monument gewonnen…

wimvl 13 juli 2022 om 19:26

@ yep. Dat klopt maar wat overwinningen betreft moet hij niet veel onder doen voor Mathieu. We zullen de vergelijking maken als hij de leeftijd van Mathieu nu bereikt heeft. En ik heb altijd gezegd en herhaal het nog eens. Mathieu is een topper.

TheBigShow 14 juli 2022 om 05:25

Van Aert heeft die leeftijd al een halfjaar geleden achter zich gelaten Wimpie…

Barry Batsbak 13 juli 2022 om 14:51

Gefeliciteerd aan onze Zuiderburen. De vlag kan uit.

Brabander 13 juli 2022 om 14:56

Waarom?
Denk dat ze in Kapellen sowieso niet content ermee zijn

Asje Menou 13 juli 2022 om 15:30

Het zijn zulke dure lessen en een sportloopbaan duurt meestal tien, maximaal vijftien jaar. Er lijken weinig mensen grip op Mathieu te hebben, en zo loopt hij zoveel mis.

Willem Kieft 13 juli 2022 om 17:34

Maar zo heeft hij ook krankzinnig veel gewonnen. Ik begrijp je opmerking dan ook niet helemaal.

Asje Menou 13 juli 2022 om 18:02

Vergelijk hem nou eens met een Jan Raas bijvoorbeeld. Zo’ n erelijst fietst hij nooit meer bij elkaar, terwijl hij hetzelfde of meer talent heeft ?

platteprijs 13 juli 2022 om 18:43

En die van Eddy Merckx al helemaal niet. Ergo vergelijken met de jaren zeventig of tachtig heeft weinig zin.

Asje Menou 13 juli 2022 om 18:57

De koersen zijn gewoon hetzelfde hoor.

Merlinappa 14 juli 2022 om 06:58

De namen van de koersen zijn hetzelfde. De koersen niet. En het niveau van de renners in de koers al helemaal niet.

de adelaar 13 juli 2022 om 15:50

Mathieu heeft schijt aan verwachtingen… alleen zijn eigen plezier telt en dat had ie hier nog even met wout. Daarna vind ie het welletjes , mooi toch ? Alle azijnzeikers doen hem niks

Asje Menou 13 juli 2022 om 16:27

Nou ja, maar vijftig procent uit je loopbaan halen is toch best raar ?

de adelaar 13 juli 2022 om 17:25

@asjemenou, niet als je er lol in hebt

limburgia 13 juli 2022 om 18:44

Toch is het een vedette als Mathieu onwaardig om een
Tour de France op zo’n manier te rijden en het dan op
de voorbereiding te leggen . Jammer !

uitdewaaier 13 juli 2022 om 16:00

Had hij eerder moeten doen

Arie den Blanken 13 juli 2022 om 16:05

Op naar de wereldbeker veldrijden en dat gedoe op de weg op de weg net als zijn vader in het tweede deel van zijn loopbaan heeft gedaan op een zijspoor zetten.

Pietspeed 13 juli 2022 om 16:11

Klopt, maar hij heeft geprobeerd of zijn lichaam weer in het gerede kon komen. Van der Poel heeft gewoon iets onder de leden, zoals zoveel renners in de Tour. Als het immuunsysteem en daarmee het weerstandsvermogen is aangetast, is het onmogelijk top te presteren. De koppeltijdrit was een uitzwaaier, en voor een paar % ijdele hoop.

Asje Menou 13 juli 2022 om 16:26

@Arie

Dus je bent een formule 1 coureur, maar je gaat liever karten. Zo kijk ik daarnaar.

Emergo 13 juli 2022 om 17:17

Arie, leg eens een andere cd op.

KnightBiker 13 juli 2022 om 17:42

Iedere dag volle bak in de Giro, met de krachten smijten? Zelfs de klassementsrenners in de Giro waren zuiniger met hun inspanningen: MVDP verwachtte kennelijk dat je straffeloos 3 weken lang met vol kan gaan zonder dat later terug te krijgen.

Ik snap vooral de begeleiding niet dat ze hem de niet helft van de Giro lekker in het peleton lieten peddelen als er nog andere doeken zijn. (Maar ik heb wel genoten van de Giro)

Pietspeed 13 juli 2022 om 16:11

Verstandige beslissing.

Murcia 13 juli 2022 om 18:52

Eens, ik begrijp de waarde van de Tour maar gezien zijn zeer gebrekkige winter hadden ze het naar mijn mening bij de Giro moeten laten. Dit was de koers teveel voor hem.

Pietspeed 13 juli 2022 om 20:01

Dat is een terechte opmerking, maar de vraag is of het waar is. Misschien komt de uitleg van Mathieu nog zelf. Hij gaf zelf aan redelijk fris uit de Giro te zijn gestapt, daarna ff vakantie en hoogtestage Livigno. En veel koersdagen in het voorjaar ook nu niet bepaald. Van overbelasting lijkt me geen sprake. Liet op klimmen gewoon lossen.

YurdiGaga 13 juli 2022 om 16:20

Ploegleiding Jumbo Visma totaal onbekwaam

zietemgaan 13 juli 2022 om 16:30

Huh? En wat heeft dat ermee te maken?

de adelaar 13 juli 2022 om 17:26

Heb je aan de paddo gezeten Yurdi of klets je maar wat? Anders je mondje houden

Wildebert 13 juli 2022 om 16:36

Jammer! Lijkt verstandig.Reed geen deuk in een pakje beurre. Hoop dat dat gehype nu toch eens iets afneemt. Eigenlijk gewoon teleurstellend deze tour voor hem. Hopen dat ze achter de reden van deze vormdip komen.

poeskescherens 13 juli 2022 om 17:35

Dramatisch seizoen tot nu toe voor die kerel. Wint alleen maar een giroetappe, een klassieker en een monument dit jaar. Je zou als renner voor minder de fiets in de wilgen hangen.

Alfons Haavers 13 juli 2022 om 17:50

Nou nou poeske, niemand spreekt hier toch over een dramatisch seizoen of einde carrière?

Gewoon een bevestiging dat zelfs voor een supertalent het schier onmogelijke niet mogelijk is. Voorjaar, Giro en Tour na een maand voorbereiding is gewoon te veel gebleken. Denk dat er al veel de wenkbrauwen fronsten toen hij vlak na zijn rugblessure zei ineens 2 grote rondes na elkaar te willen rijden. De Giro was natuurlijk een reclamespot voor MvdP maar met het oog op de Tour (en misschien zelfs het najaar) had hij die moeten skippen is nu gebleken.

Verder geen man overboord, Mathieu heeft een top eerste helft van het seizoen gehad en komt wel terug op zijn niveau. Vergelijkingen met van Aert zijn onvermijdelijk. Langs de 2 kanten trouwens, want als Mathieu straks in een eendagswedstrijd voor Wout eindigt is het ook weer van chokertje Wout, trilt als een espenblad en stort mentaal in als Mathieu ook aan de start staan, Westmalle nog eens met zijn superprestige-standen, etc. Dat houdt zichzelf wel in stand hier.

Bontempi1962 13 juli 2022 om 18:29

@ Alfons, ik denk dat poeske dit cynisch bedoelt

Comments 13 juli 2022 om 17:44

Bedankt Mathieu!
Tot binnenkort.

dumoman 13 juli 2022 om 17:55

Als zelfs MvdP niets meer kan betekenen, is het dieptepunt van het Nederlandse wielrennen nu wel bereikt

Gierjes21 13 juli 2022 om 17:56

MVDP wordt een beetje teveel gehypet

Fifty 13 juli 2022 om 18:08

geen BREAKING?
zou toch toepasselijk zijn?
Beetje teleurgesteld.

Lalsacien 13 juli 2022 om 18:44

Je weet je onderwerpen uit te zoeken en ook te vermijden.

Blackcanyon 13 juli 2022 om 18:09

Als je de VAM-berg niet voor de tour pakt, ben je niet goed voorbereid.

girardengo 13 juli 2022 om 18:13

Overdreven teleurgestelde reacties. Hij heeft een rugblessure, een pittig (en succesvol) voorjaar en een veeleisende (eveneens succesvolle) Giro achter de rug. Dit is een logisch gevolg.

Bontempi1962 13 juli 2022 om 18:27

Hoe goed hij ook is, er zit geen enkele lijn in de carrière van Mathieu. Er moet een keuze worden gemaakt.

Hendrik Bonten 13 juli 2022 om 18:43

Waardeloze tour, ga dan niet. Misschien eens op minder paarden wedden

Gijsbert Van Beers 13 juli 2022 om 18:48

Dan ben ik benieuwd wat je van het seizoen van Alaphillipe vindt…

poortje de dijkenstoemper 13 juli 2022 om 19:04

Echte klasse verloochend zich niet , Matthieu komt echt wel weer bovendrijven

Asje Menou 13 juli 2022 om 19:10

Bij jouw naam moet ik denken aan iemand die uit Nieuwpoort komt, en daar door de polders raast op zijn fiets, maar zeker weten doe ik het niet!

zietemgaan 13 juli 2022 om 19:31

Weet je wat het verschil is met Wout? Pure focus en n gebalanceerd programma. De Roodthooftjes sturen te weinig. N strak programma heeft Van Aert duidelijk geen windeieren gelegd. Dus Mathieu kan mss goed varen bij wat meer focus. Dit gezegd zijnde: hij heeft met De Ronde natuurlijk wel n hoofdvogel geschoten!

Handige Harry 13 juli 2022 om 19:49

Van Aert zit gewoon bij een veel betere ploeg, die wordt op training constant uitgedaagd.
Bij Alpecin heb je Matthieu en twee topsprinters en dat is het wel.
Van der Poel moet gewoon naar een topploeg om nog een stap te maken.
In geen enkele sport zie je een topspeler bij een matig team blijven die maken allemaal de stap naar een topploeg.

Johnnie Doe 13 juli 2022 om 19:38

De weerbots van het lichaam. Tot hier en niet verder. Matje, welkom bij de stervelingen.

Fifty 13 juli 2022 om 21:06

De opgave van MVDP wordt een beetje weggemoffeld.
Misschien wil men nederig zijn in de teleurstelling.

Een groot sportman zou immers zijn fans en volgers wél een correct interview geven.

TheBigShow 14 juli 2022 om 05:31

Fifty en meqadon kunnen hun geluk niet op…

Laatste nieuws

Populair

Materiaalzone