Tour 2022: Motor Sporza uit koers gehaald na botsing met Nils Eekhoff
De motor waarop Sporza-verslaggever Maarten Van Gramberen zat in de achttiende etappe van de Tour de France, is tijdens de rit uit koers gehaald door de jury. De reden is de betrokkenheid van de motor bij een valpartij van Team DSM-renner Nils Eekhoff.
Het ongeluk gebeurde in de vlakke fase van de bergrit met finish in Hautacam. Op 95 kilometer van de finish waren er bij de passage van een dorp enkele versmallingen, waarbij renners, volgwagens en motoren met elkaar in de clinch kwamen.
Eekhoff kwam op hoge snelheid in aanraking met de motor van de Sporza-ploeg, waarna hij hard ten val kwam. Dat zorgde voor een plotselinge remactie van de ploegwagen van UAE Emirates, waar Jack Bauer (BikeExchange-Jayco) dan weer niet omheen kon. De Nieuw-Zeelander probeerde nog te remmen, maar botste vol op die wagen. Eekhoff en Bauer konden hun weg daarna, na een korte passage bij de koersdokter, wel vervolgen.
Naast de motor van Sporza werd ook een andere motard van de ASO, die ook betrokken was bij het incident, uit koers gehaald door de jury.
Jack Bauer kan hard remmende auto niet meer ontwijken #TDF2022 pic.twitter.com/juiiJXCsda
— Sporza 🚴 (@sporza_koers) July 21, 2022
De motor van Sporza remde en stuurde naar links terwijl Eekhoff daar nog reed. Die hadden ze niet gezien met als gevolg twee valpartijen.
Bij Sporza werd er ook alweer schuld gezocht buiten henzelf. Dat is een nare eigenschap. Hou het eerst bij jezelf.
ASO is in fout. Zoals zo vaak. Herinner je de val van Vlasov toen er net na een bocht een niet-gesignaleerde-noch-beveiligde wegblokkade de renners in het midden van de weg opwachtte. Zichzelf gaan ze daarvoor geen straffen opleggen, maar je moet nu toch echt toegeven dat de ASO niet de minste aandacht heeft voor de veiligheid van de renners. Vergelijk dat eens met de Vlaamse koersen en hun Boplans. Wat is ook alweer het budget van ASO?
Grootste fout zat volgens mij wel bij de ASO motor die net vóór de Sporza motor zat. Dat de Sporza motor in zijn kielzog rijdt lijkt me niet vreemd.
Motor waar Jack Bauer op knalt weer niet uit koers gehaald terwijl die de situatie ook van mijlenver kon zien aankomen. De remweg van die dingen is kort hoor! Hij had Jack zo de ruimte kunnen geven.
Zeg maar wat moet er nog meer uit koers? Ik stel voor TV motoren en een helikopter. Kunnen ze gelijk iets doen aan al de sqaudrons vliegtuigen boven de koers die voor de verbindingen zorgen. Doen die Fransen ook nog eens iets goed voor het milieu
Je lult uit je nek. Dat er veel te veel motoren in de koers rijden is een feit. Dit probleem kun je (voor een gedeelte) oplossen door dit soort functieloze motoren eruit te halen. Ze voegen met hun commentaar helemaal niets meer toe, omdat wij alles al zien. De mensen die radio luisteren kunnen ook prima op de hoogte gehouden worden door mensen die op tv de koers kijken.
Als je de beelden goed bekijkt - wat iedereen hierboven ongetwijfeld heeft gedaan - zie je hoe vóór de cameramotor een opstopping ontstond van drie wagens, drie motoren en twee renners. Niemand van hen was daarop voorbereid, want, what's new, de ASO vindt het niet nodig om wegversmallingen te signaleren. Die mensen reageren dus allemaal instinctief en proberen te doen wat hun het beste lijkt om de situatie zonder incidenten op te lossen. De eerste motor parkeert zich links van de weg om ruimte te maken, de tweede motor doet dat ook (je ziet ook zijn knipperlicht). Gevolg: deze crapuleuze actie wordt bestraft en beide motoren worden uit de koers gehaald. Maarten Van Gramberen verdwijnt zo uit een wedstrijd waarin zijn landgenoot één van de sterkste wielerprestaties van het jaar aflevert.
Ik kan me zijn frustratie zeer goed voorstellen. Op zo'n moment verlang je naar een instelling of tribunaal waaraan ook organisaties als ASO verantwoording moeten afleggen.
Kijk naar de persmotor die erachteraan kwam en door Bauer uitgekafferd werd. In principe was die ook in fout, want had hij niet zover doorgereden, dan had de renner de wagen nog langs links kunnen passeren. Die motor had dus eigenlijk ook uit de wedstrijd gehaald moeten worden. Zo was het ook voor de andere twee. Probeer jij maar eens alert te reageren in zo'n situatie als er geen signalement is. Veel succes!
O ja, en zoals ik hoger zei: deze versmalling dook op na een afdaling. De bestuurders reden dus al een pak sneller dan anders. En met al het verkeer voor hen zien ze niets tot het mogelijk al te laat is. Dan vráág je als organisatie toch gewoon om ongevallen?
Sterker nog ben van mening dat een jury beter het werk kan doen vanaf de motor dan vanaf de auto (want beter overzicht en wendbaarder),
In Nederland zijn bij een beetje profkoers al snel 15/20 politiemotoren noodzakelijk.
Dan is er nog:
Neutrale materiaalmotor
Motorordonnance
Tijdschrijver
Jury
3 TV motoren.
Zit ik op 22 motoren.
Dan vergeet ik nog de mobiele seingevers, en de motoren met fotografen. Die laatste groep wisselt elkaar af in en rondom het peloton.
Juist om de drukte te voorkomen.