Tour 2022: BikeExchange-Jayco rekent op Groenewegen en Matthews, geen Yates

vrijdag 24 juni 2022 om 09:08
Tour 2022: BikeExchange-Jayco rekent op Groenewegen en Matthews, geen Yates

foto: Cor Vos

BikeExchange-Jayco gaat in de Tour de France 2022 vol voor ritsucces met Dylan Groenewegen en Michael Matthews. De hele selectie staat in dienst van de Nederlandse sprinter en de puncheur uit Australië. Er is geen plek voor Simon Yates, die na zijn opgave in de Giro d’Italia nog hoopte op deelname aan de Tour.

Maak de Tour nog spannender!
Met de game WielerFlits Ploegleider beleef je de Tour als een echte ploegleider. Stel je favoriete renners op in je eigen ploeg en verdien elke etappe punten. Kies jij renners uit deze ploeg?
Speel nu mee

Groenewegen en Matthews weten allebei wat het is om te winnen in de Tour. De Leeuw van Amsterdam, die speciaal voor de Ronde van Frankrijk de overstap maakte van Jumbo-Visma naar BikeExchange-Jayco, won al vier etappes. Bling Matthews heeft drie ritzeges en eindwinst in het puntenklassement op zijn naam staan.

“Ik kijk uit naar mijn terugkeer in de Tour de France”, aldus Groenewegen. “De laatste keer dat ik er reed was in 2019. Het was een groot succes voor mij, dus ik ben blij dat ik terug ben. Ik heb een sterke ploeg mee, met de beste steun die ik nodig heb. En ik heb een hele goede lead-out met Luka Mezgec. We hebben al veel samengewerkt dit jaar en een aantal mooie zeges behaald. Dat is ook ons doel in de Tour.”

Uitgebalanceerd
De ploeg rondom de kopmannen bestaat uit Jack Bauer, Luke Durbridge, Chris Juul-Jensen, Nick Schultz en lead-outs Amund Grøndahl Jansen en Luka Mezgec. Ploegmanager Brent Copeland heeft vertrouwen in het achttal. “Onze staf heeft de laatste maanden hard gewerkt om een goed uitgebalanceerd team te selecteren, dat klaar is om te strijden om ritzeges. Dat is ons hoofddoel dit jaar. Elke kans willen we met beide handen aangrijpen”, aldus Copeland.

Hoofd ploegleiding Matthew White ziet vooral een ervaren groep. “In de Tour is het altijd mooi, maar ook stressvol koersen. We hebben een ploeg met renners die kunnen winnen en die op allerlei terreinen kunnen meedoen. Een ding is zeker, deze groep zal hart en ziel leggen in onze dagelijkse plannen en doelen van Kopenhagen tot in Parijs.”

voor

Dit artikel delen:

19 Reacties

AWestie 24 juni 2022 om 09:18

Mooi, BEX wil dus iedere soort sprint-etappe werken. Maatjes voor Wout.

josi 24 juni 2022 om 09:19

Nou, Groenewegen mag over ondersteuning niet klagen. In de vlakke etappes zal het hele team voor hem rijden. Zodra de bergen opdoemen, hebben ze met deze ploeg wel een probleem.

Geerkos 24 juni 2022 om 09:24

Een welkome aanvulling voor de bus. Wordt een gezellige staart met Lotto en BEX

AWestie 24 juni 2022 om 09:38

Nu ik er wat langer over nadenk vind ik Jansen-Matthews-Mezgec een hele luxe trein voor de laatste paar km’s.

Dayer Quintana 24 juni 2022 om 09:23

Een team dat in de kasseienetappe ook wel wat kan proberen, veel hardrijders maar totaal geen mogelijkheden meer wanneer het wat bergop loopt.

Quincy Adams (aka voorwiel) 24 juni 2022 om 09:25

Ze durven iig keuzes te maken

Wheely 24 juni 2022 om 09:48

Kunnen wel wat in de openingstijdrit me dunkt.

hjjanssen1973 24 juni 2022 om 09:58

Valt mij op dat Groenewegen goed aan zijn conditie en klimcapaciteiten heeft gewerkt. Ik zie hem in de laatste 2-3 sprinters etappes wel een keer winnen.

Thoin 24 juni 2022 om 10:18

Yates dus naar de Vuelta. Slim want gaat daar meer punten kunnen pakken dan in de Tour. Alles op Groenewegen en Bling… Groenewegen is in vorm en kan dus winnen, van Bling verwacht ik weinig.

robkuh84 24 juni 2022 om 11:21

Ben toch bang dat Groenewegen niet op kan tegen een Philipsen, Jakobsen of Ewan.
Hij zal vast wel 1 van de drie kunnen verslaan, maar verwacht niet dat er een etappe komt waarin hij ze alle drie gaat pakken

ThorHushovd 24 juni 2022 om 11:22

Exact dat. Ingegeven door het puntensysteem maken ze nu heldere keuze, ik sta er eigenlijk wel achter. Duidelijke focus, team in dienst van Dylan op het vlakke, in dienst van Bling bij de heuvels en in de bergen alleen maar zorgen dat Dylan op tijd binnenkomt zodat ie in Parijs nog een kans heeft.

ThorHushovd 24 juni 2022 om 11:23

Robkuh, ik denk dat je versteld zal staan. Ik dicht Dylan zeker kansen op ritzege toe. Zal geen veelvraat worden, maar hij kan ze allemaal aan.

Mechia 24 juni 2022 om 12:11

Op basis waarvan maak jij de inschatting dat Groenewegen in vorm is? Vond hem in Dauphine erg snel lossen. De ploeg reed op kop dus had wel vertrouwen maar dit bleek voor niks. Dus dat lijkt mij niet prettig in de aanloop naar de Tour. In Slovenie won hij uiteindelijk een etappe maar dat was wel tegen een mager veld. In Dauphine verloor hij nog een pelotonsprint in de laatste etappe voor de bergritten.

Samamba 24 juni 2022 om 12:15

Vooral Polen voor de punten dan toch. Zonder Tour in de benen wint die dat daar waarschijnlijk en mag BEX 400+ punten bijschrijven op hun conto.

Kopinkas 24 juni 2022 om 11:19

‘Groenewegen en Matthews weten allebei wat het is om te winnen in de Tour’
Groenewegen won tenminste nog bij zijn laatste deelname (2019), bij Matthews is het van 2017 geleden… een eeuwigheid.

Gladiool 24 juni 2022 om 11:56

Bweh. Zo goedkoop dit. 98% van het profpeloton wint nooit een Touretappe. Mathews wel. Dus ja, hij weet wat het is om een Touretappe te winnen.

hjjanssen1973 24 juni 2022 om 12:11

Bling rijdt laatste tijd wel weer korte uitslagen, en was hij niet einde contract? Maw extra motivatie om zich goed te profileren hier.

Mechia 24 juni 2022 om 12:12

Matthews klom erg goed in Zwitserland. Die gaan wij heel veel zien in de vluchtersgroepen van de bergetappes.

zietemgaan 24 juni 2022 om 13:17

Zowel voor hen als voor lotto geldt wel dat de afwerker niét mag vallen of n corona kuchje mag hebben! Want dan stort gewoon alles in