Tour 2021: Voorbeschouwing etappe 12 van Saint-Paul-Troix-Châteaux naar Nîmes

donderdag 8 juli 2021 om 08:00
Tour 2021: Voorbeschouwing etappe 12 van Saint-Paul-Troix-Châteaux naar Nîmes

foto: Cor Vos

Daags na de loodzware Mont Ventoux-etappe wacht voor de renners in de Tour de France een vlakke rit van Saint-Paul-Trois-Châteaux naar Nîmes. De bijna 160 kilometer lange etappe voert door het hart van de Ardèche, een gebied waar de wind wellicht vrij spel heeft. Gaan we waaiers zien of houden de sprintersploegen de touwtjes in handen? Mogelijk zijn we dan getuige van geschiedschrijving door Mark Cavendish. WielerFlits blikt vooruit.

Parcours

Daags na de zware dag op de flanken van de Mont Ventoux krijgen de sprinters een nieuwe kans om voor de etappezege te strijden. Gestart wordt in de Drôme, in Saint-Paul-Trois-Châteaux, een plaats met een rijke historie waar de talrijke typisch Provençaalse steegjes en straatjes vaak naar gezellige pleintjes met leuke terrasjes leiden.

De Tour de France ging hier al verschillende keren eerder van start, zowel in de etappe naar Gap in 2011, naar naturistendorp Cap d’Agde in 2012 als naar Mende in 2018. Ook etappes uit de Dauphiné en Parijs-Nice zijn hier meermaals begonnen.

Al vroeg in de etappe wordt de Rhône overgestoken, waarmee de Ardèche binnengegaan wordt. Daar wordt de heuvelachtige Gorges de l’Ardèche van oost naar west volledig bezocht. Als eenmaal het toeristische Vallon-Pont-d’Arc is bereikt, zakt de route af naar het zuiden en de Gard.

Daarmee komt de Tour aan in de regio waar elk jaar de Ster van Bessèges (die ook wel als de Tour du Gard door het leven gaat) wordt verreden. Daar streek Tim Wellens aan het begin van het jaar de eindzege op, nadat hij de derde etappe achter zijn naam had gezet. Halverwege ligt de enige klim van de dag, een van derde categorie.

Via Uzès, het eerste hertogdom van Frankrijk, gaat het parcours uiteindelijk naar de finish in het eeuwenoude Nîmes, waar wellicht een massasprint de beslissing brengt in deze twaalfde rit. Ook in 2019 kwam de Tour hier aan na een rit over bijna 180 kilometer. Het werd een stressvol dagje voor de klassementsrenners, aangezien de wind in deze omgeving vaak gunstig staat voor het trekken van waaiers.

Uiteindelijk stond de wind niet gunstig genoeg om het peloton in stukken te breken, waarna werd gesprint om de zege. Het was Caleb Ewan die over de snelste benen bleek te beschikken. Daarmee trad de Australiër in de voetsporen van collega-sprinters als Alexander Kristoff en Mark Cavendish, die ook in Nîmes al eens aan het langste eind trokken.

Net als twee jaar geleden zullen de klassementsrenners ook nu de weersvoorspellingen angstvallig in de gaten houden. Op de open vlakten heeft de wind vrijspel en kan de koers zomaar op de kant worden gezet. Opletten dus! Het ongecategoriseerde klimmetje (3,9 km aan 3%) op twintig kilometer van de meet kan ook voor wat opschudding zorgen.

De finale richting Nîmes gaat in dalende lijn en dat loopt door tot in de laatste kilometer. Dat gaat gepaard met enkele bochten in het centrum van Nîmes. In de laatste drie kilometer zijn drie haakse bochten opgenomen, waarvan de laatste op 900 meter van de meet. Op ruim 300 meter van de finish ligt nog een rotonde.

Start: 13.30 uur
Finish: tussen 17.10 en 17.35 uur
Afstand: 159,4 kilometer


Favorieten

Alhoewel de etappe niet geheel vlak is, met halverwege nog het klimmetje van derde categorie en in de finale een klein heuveltje, lijkt niets een massasprint in de weg te staan. Deceuninck-Quick-Step zal in de achtervolging de nodige hulp krijgen, omdat het voor andere teams een van de weinige kansen is op ritsucces. Maar de sprinters zullen het niet in de schoot geworpen krijgen; de ploegen zonder sprinter zien het golvende parcours als een opportuniteit.

Mark Cavendish – foto: Cor Vos

Mark Cavendish is vooralsnog dé man van de massasprints deze Tour de France. Nadat de Brit in de openingsweek al twee etappes had gewonnen, voerde Deceuninck-Quick-Step afgelopen dinsdag een kunststuk van een leadout op. Cavendish rondde het vakkundig af in Valence en tekende voor zijn 33ste etappeoverwinning. Met nummer 34 in zicht is er nu alle reden voor de Wolfpack om alles op alles te zetten op de vierde ritzege van Cav. Wie kan de drager van de groene trui in zijn huidige vorm van de zege houden?

De man die nog het dichtst kwam in Valence was Wout van Aert. De Belgische kampioen van Jumbo-Visma zat uitstekend geplaatst in Valence, maar was niet opgewassen tegen de perfect gepiloteerde Cavendish. Toch zat er genoeg power in de sprint van Van Aert, merkte hij zelf ook, en dat belooft. Dat de drievoudige wereldkampioen veldrijden in supervorm is, bewees hij wel in de bergetappe over de Mont Ventoux, waar hij een grote zege pakte. Kan hij voor een unicum zorgen door daags na een bergrit een massasprint te winnen?

Wout van Aert – foto: Cor Vos

Op gelijke hoogte met Van Aert durven we toch wel Jasper Philipsen te plaatsen. Na de abandon van Tim Merlier en ook Mathieu van der Poel is er geen discussie meer wie de sprinter is van Alpecin-Fenix. Wel heeft het treintje, met Jonas Rickaert als belangrijkste helper, flink moeten inleveren en dat was te zien in Valence. De spurt van Philipsen was vinnig en snel, sneller dan die van Cavendish. Mocht het sprinttalent beter geplaatst zitten, dan zit die ene uitschieter voor ritwinst er wellicht in. “Ik heb het gevoel dat Mark, hoe sterk hij ook was, te kloppen was”, zei Philipsen na de rit in Valence. “Hopelijk lukt het de volgende keer wel.”

Voor BikeExchange, Bahrain Victorious en BORA-hansgrohe kan het interessant zijn om onderweg de koers hard te maken. De vraag is echter of het parcours daarvoor selectief genoeg is. Toch is het goed om hun kopmannen, achtereenvolgens Michael Matthews, Italiaans kampioen Sonny Colbrelli en Slowaaks kampioen Peter Sagan, naar voren te schuiven. Een koninklijke massasprint winnen wordt lastig, maar een ereplaats én punten rapen voor de groene trui kunnen zij zeker.

Sonny Colbrelli – foto: Cor Vos

De tactiek die BikeExchange op weg naar Valence hanteerde voor Matthews zorgde voor vraagtekens bij Cavendish. De Australische formatie probeerde op het enige klimmetje het tempo zo hoog te leggen dat de Manx Missile zou lossen, maar dat plan mislukte. “Ik weet ook dat zij iets moeten proberen. Dat is wielrennen. Maar het verschil is dan ook dat Michael maar één helper had in de finale en ik had een hele ploeg”, deelde de drievoudig ritwinnaar een lichte sneer uit.

De Franse sprinthoop komt dit seizoen niet van Arnaud Démare of Bryan Coquard. Beide sprinters werden op weg naar Tignes buiten de tijdslimiet gereden en dus is Nacer Bouhanni de man om rekening mee te houden. In de reeds gereden sprints werd de kopman van Arkéa-Samsic eindigde hij steevast bij de beste vier: derde, tweede, derde en vierde. De snelheid is er, maar ook Bouhanni heeft het probleem dat zijn lead-out niet ideaal is: zo zag hij in de etappe over de Mont Ventoux zowel Clément Russo als Dan McLay uitvallen. Al is hij niet de enige met dat ‘mankement’, als je het zo mag noemen. Als alle puzzelstukjes op zijn plek vallen, kan Bouhanni de concurrentie een uppercut uitdelen.

Cees Bol

Cees Bol – foto: Cor Vos

Dan komen we in de buurt van de sprinters die het deze Tour de France nog niet hebben laten zien. Een van hen is Cees Bol, de Nederlandse hoop van Team DSM. Het wil vooralsnog niet lukken met Bol. In Valence had hij een kans, maar miste hij met de ploeg de slag in de waaiers. Hij strandde uiteindelijk op een tiende plaats. Kan de Duitse formatie de teleurstelling omzetten in kracht voor deze rit naar Nîmes? In datzelfde schuitje zitten Christophe Laporte (Cofidis) en André Greipel (Israel Start-Up Nation).

Ook het Trek-Segafredo-trio Mads Pedersen, Jasper Stuyven en Edward Theuns willen we noemen. De Deense wereldkampioen van 2019 heeft het nog niet, dus mogen de Belgen hopen op een sprintkans. Voor een ereplaats is het bovendien uitkijken naar mannen als Anthony Turgis (TotalEnergies), Danny van Poppel, Boy van Poppel (Intermarché-Wanty-Gobert) en Max Walscheid (Qhubeka NextHash).


Favorieten volgens WielerFlits
**** Mark Cavendish
*** Wout van Aert, Jasper Philipsen
** Nacer Bouhanni, Michael Matthews, Sonny Colbrelli
* Peter Sagan, Cees Bol, Christophe Laporte, André Greipel

Tour 2021: Deelnemerslijst (WielerFlits)


Weer en TV

Het is wisselend bewolkt met kans op een bui. Tijdens zonnige momenten is het ruim 25 graden. Er waait een matige noordenwind en daarmee waait de wind tijdens de etappe meestal in de rug. Dit geldt zeker voor de laatste 25 kilometer. Hierdoor zal het hard gaan, maar de kans op waaiers is klein.

De etappe wordt van start tot finish uitgezonden door Sporza (Eén) en Eurosport 2. Beide zenders schakelen in rond de klok van 13.30 uur. De NOS (NPO1) komt vanaf 14.40 uur met livebeelden van de rit naar Nîmes. Ook via de online kanalen van genoemde zenders is de koers te zien. WielerFlits komt uiteraard weer met een liveblog.

Tour du Vin: etappe 12

WielerFlits-verslaggever Raymond Kerckhoffs volgt dit jaar voor de 32ste keer de Tour de France. In al die jaren bouwde hij in vele aspecten een grote liefde op voor Frankrijk. Zo kent hij talrijke mooie plekjes, adressen en regionale gerechten.Dit jaar brengt hij dan ook niet alleen voor wielerliefhebbers verslag van de Tour zelf, maar neemt hij ons aan de hand van toeristische tips, culinaire tips óf wijnen uit de regio langs de route 21 dagen mee op reis door Frankrijk.

Etappe 12: Saint-Paul-Troix-Châteaux – Nîmes

Dit artikel delen:

55 Reacties

Davide Lappartiente 7 juli 2021 om 19:09

Ik mag hopen dat die andere sprintersploegen eindelijk eens het verstand hebben om niet mee te rijden met Quickstep in de achtervolging.

Klaas Foppen 7 juli 2021 om 19:19

Waarom ik zou DQS het lekker op laten knappen die hebben de meeste winstkans, ik zou mijn team ook mee alten liften in dit geval

Polleke 7 juli 2021 om 19:22

Dat gaat een vervelende namiddag voor je worden Monsieur Lappartiente..

Peet Gute 7 juli 2021 om 19:25

Ik mag hopen dat jij nooit sportdirecteur wilt worden, renners rijden nu éénmaal om zelf te kunnen winnen niet om een bepaalde ploeg te laten verliezen, dat is positieve ingesteldheid die gelukkig meer en meer aanwezig is in de huidige generatie

harryjohan71 7 juli 2021 om 19:30

De andere sprinterteams rijden nog met 2 of 3 renners minder in de Tour. Ga nu niet verwachten dat deze teams vol mee gaan draaien in de achtervolging en dan in de finale stuiten op de volledige DQS trein.

Davide Lappartiente 7 juli 2021 om 19:37

Ik bedoel maar dat ze zelf beter attractiever zouden koersen en aanvallen dan geklopt te worden in de sprint tegen Cavendish.

Michelangelo 7 juli 2021 om 21:12

Ik ben het voor de afwisseling met Davide eens.

Matthews was nog aan het klagen de vorige sprint dat Cavendish te snel is voor hem. Dus voor hem is dus het recept om te winnen “van Cav af geraken”. En ik denk dat hetzelfde geldt voor zowel Philipsen, Colbrelli, Bouhanni, Sagan en zelfs Van Aert.

Ik denk dat het kan op het parcours van morgen. Ofwel door aan te sturen op een uitgebreide vroege vlucht, ofwel door de boel kapot te rijden op de klim van derde categorie of een andere lange hellende strook.

Maar ik verwacht van Quickstep dat ze gaan proberen Asgreen mee te laten glippen in ontsnappingen. Of Alaphillipe. Want die twee zijn sterk genoeg om het in een kopgroep af te maken. En op die manier hoeven ze niet als gekke henkies op kop van het peloton te rijden…

Romāns Vainšteins 8 juli 2021 om 12:04

Ik verwacht zeker niet van QS dat ze met een andere man dan Cav gaan pogen te winnen want ze hebben met Merckx’ record een kolossale aandachtsmagneet binnen handbereik. Daarbij is Cav zowel bewezen de rapste als in beit van de beste hoofdpiloot én hebben ze het beste en meest complete team-op-het-platte van allemaal.

Die gaan met Cav in de buidel van de wolventrein er een waaierrit van pogen te maken met de man in groen als zegevierder, zo won hij er overigens al eens een hele mooie.

Murcia 7 juli 2021 om 19:12

Wout is los en met een fitte Teunissen biedt dit mogelijkheden. Wel lekker je verschuilen achter DQS want je hebt immers maar 5 man dus kun je geen mannetje bijsteken.

harryjohan71 7 juli 2021 om 19:33

Dat geldt voor meer sprinters ploegen

maarten26 7 juli 2021 om 19:19

Vrees dat Wout even een dagje moet bijkomen en Cav geen tegenstander kent

rennerske 7 juli 2021 om 19:25

@Maarten
Hoop inderdaad van harte dat hij een dagje moet bijkomen. Het moet wel enigszins normaal blijken en lijken.

Peet Gute 7 juli 2021 om 19:26

denk cat Cav vandaag minstens zoveel heeft afgzien dan Wout

Barry Batsbak 8 juli 2021 om 08:28

Eigenlijk hoop je dat Cav dan in de sprint een gat laat vallen als Morkov op kop zit, de rest niet weet wat ze daarmee aan moeten en Morkov zijn rit pakt. Zou het die vent zó gunnen. Maar ja, het record van Merckx is binnen handbereik dus dat gebeurt niet.

Peet Gute 7 juli 2021 om 19:27

lijkt me een geschikte rit voor een ontsnapping met enkele sterke renners

Turtlehead 7 juli 2021 om 21:57

Ja, zeker in de Tour zoals ie tot nu toe loopt is dit iets voor vluchters. Moeilijk te controleren ook voor alleen Tim DeClerq, dus ik gok dat het naar vluchters gaat.
Misschien een grote groep met Sagan, Colbrelli en Mathews?

Frits van Jumbo 7 juli 2021 om 19:33

Deze gunt Wout aan teunissen en dan zelf voor de winst in Parijs :)

bartp25 7 juli 2021 om 19:57

Ik neem toch aan dat ze zich niet weer naar de slachtbank laten rijden. Wil je cavendish kloppen moet je zorgen dat hij onderweg pijn aan de benen krijgt. Helaas zal er wel weer een ploeg zijn die kansloos mee gaat rijden voor pakweg plek 8 in de sprint, Ik gok dsm. Als matthews nog iets wil voor groen en hetzelfde geldt voor colbrelli moeten ze cav ergens lozen onderweg

Ed De B 7 juli 2021 om 20:08

Groepje met voornamelijk Franse vluchters die in het waaiergeweld worden gegrepen door DQS, UAE en de laatste Jumbo renners.
Sprint wordt gewonnen door van Aert die vandaag een half uur langer kon rusten dan de rest van het sprintersgilde.

Turtlehead 7 juli 2021 om 21:57

Ed B: WvA was om half negen bij zijn hotel… Hoezo een half uur langer rusten??

Ed De B 7 juli 2021 om 22:11

Tja, dat is dan zonde, want hij was toch echt een half uur eerder binnen.
Alle gekheid op een stokje: het lijkt me sterk dat hij morgen weer wint, maar ja, deze tour…

Veloburto 7 juli 2021 om 20:15

Ik zie Bora wel oorlog maken op dat klimmetje van 3e cat. Die moeten toch iets doen om hun tour te redden

JasperMollema 7 juli 2021 om 20:19

Had het idee dat Philipsen dinsdag de snelste was maar niks tegen DQS trein kon. Als Cav iets minder gebracht wordt pakt Philipsen hem.

Turtlehead 7 juli 2021 om 21:58

Ik denk dat hij dat zelf ook denkt, maar zijn ploeg heeft vandaag wel wat mannen opgebrand om in de vlucht te zitten, dus ik moet zien of die veel kunnen bijdragen.

Dikke vrouw 7 juli 2021 om 20:32

Deze is voor mark

Romāns Vainšteins 7 juli 2021 om 20:43

Dat wordt pomme-oeuf voor Cav & de wolven.

Merlinappa 7 juli 2021 om 21:49

Het stuk in zuid-oostelijke richting is lang genoeg voor waaiers en de wind staat perfect. Hopen dat het daar ontploft.

nobrakes 7 juli 2021 om 21:59

Mooi hoor een rotonde op 300 meter, goede toevoeging aan dit parcours

Veloburto 7 juli 2021 om 22:36

Gejank altijd, ik zie het eigenlijk nooit fout gaan bij een rotonde

Ed De B 7 juli 2021 om 22:37

Mss iets voor v Moer weer een ‘Erik Dekkertje’ te proberen met dit gegeven?

peterwinnen 7 juli 2021 om 22:49

Denk eigenlijk dat er een uitgedund peloton aan de streep komt, waaier. Ik ga voor Michael Matthews.

JasperMollema 7 juli 2021 om 23:09

Kan me niet voorstellen dat WvA als piloot van Vingegaard niet in een eerste waaier zou zitten, dan gaat die al niet naar Bling.

Sunny W 8 juli 2021 om 06:54

Bol wint hem in ieder geval niet

Barry Batsbak 8 juli 2021 om 08:30

Eén van de zekerheden van deze Tour.

Turtlehead 8 juli 2021 om 08:31

Die onthoud ik.

Jean Dumas 8 juli 2021 om 09:36

Dit lijkt me toch geen binnenkopper voor Cav, het zou een kunststukje zijn met die powerklim in de finale.

Hangtieniedanstaatie 8 juli 2021 om 10:18

Welke powerklim in de finale?

Odin 8 juli 2021 om 11:11

3% is voor cav in deze vorm geen probleem denk ik

Wheely 8 juli 2021 om 10:17

Nu wil ik Cav dat record zien breken ook.

Panache 8 juli 2021 om 10:24

De etappe biedt in totaal 1959 hoogtemeters en er is flinke wind. De kans op een massasprint is het grootst, maar zeker geen uitgemaakte zaak.

chasse patat 8 juli 2021 om 10:46

Met de huidige windrichting en als het hard genoeg waait , zijn de kansen op waaiers het grootst vanaf 44,7 km voor de finish.

BassieAdriaan 8 juli 2021 om 10:52

Als Wout vandaag bij de eerste 3 eindigt mag je toch dezelfde vraagtekens gaan stellen als bij Pogacar istniet?

Elvs 8 juli 2021 om 11:03

Waarom? 3e worden in een massasprint is toch heel iets anders dan 4 minuten bij andere klassementsmannen wegrijden?

Panache 8 juli 2021 om 11:04

Het wel of niet plaatsen van vraagtekens doe jij op basis van het wel of niet meesprinten van Van Aert vandaag? Dit is een herhaling van zetten die we in de Tirreno gezien hebben. Tuurlijk mag je vraagtekens plaatsen, maar die zet je dan al een tijdje mag ik aannemen.

BassieAdriaan 8 juli 2021 om 11:21

dan heb ik het misschien verkeerd verwoord:
Wat ik bedoel is dat als je dag 1 in de sprint bij de eerste 3 zit, dag 2 loopt te beulen en met zijn gewicht een monster rit wint, dat het dan nou niet bepaald voor de hand ligt dat je dag 3 wel ff een massasprint wint.
Indien dat wel gebeurd je toch wel je wenkbrauwen mag fronsen.

Aan de andere kant heeft Cav net zo hard afgezien om de bergen over te komen.

En even dit ik vind Van Aert een fantastische renner en ik wil niets insinueren oid.

Romāns Vainšteins 8 juli 2021 om 11:11

Wat mij betreft komt er gaandeweg een koers een verbod op vraagtekens dan wel een algeheel label van vraagtekens die op iedere renner van toepassing zijn. De vraagtekens zijn namelijk niet toetsbaar.

S. Morgenstern 8 juli 2021 om 11:15

Behalve die bij ketonen natuurlijk

BassieAdriaan 8 juli 2021 om 11:24

Onzin!
Juist de jaren van gebrek aan vraagtekens heeft er één grote tering bende van gemaakt.
Stel de vraagtekens netjes en kom met antwoorden.
Jumbo komt gewoon met cijfers, UAE loopt voor de vragen weg, nee is nog geen bewijs, maar als je geen vraagtekens meer wilt moet je gewoon je boekje open gooien.

Wheely 8 juli 2021 om 11:34

Ik zelf ben een groot fan van het omgekeerde vraagteken, zolang ze me dat niet afpakken vind ik alles prima ¿

Romāns Vainšteins 8 juli 2021 om 11:46

Ik stel helemaal geen vraagtekens bij ketonen, als ploegen die rommel vreten en zich er scheel voor betalen is het gewoon shit die werkt en mag dat tot het verboden wordt. Duidelijk en helder. Van mij persoonlijk mogen ze het meteen verbieden omdat het ten koste gaat van de kleinere teams die die gore zooi niet aanschaffen.

En dan over die gegevens : Net zoals je ketonen vreten mag ben je niet verplicht data te delen, is gewoon de regel. Ik zou als ploeg nimmer data delen of zonder garantie op deze nepdata delen want meeloerende concurrenten hou ik niet van. Als uniform bepaald wordt dat alle data openbaar naar een hoofdkwartier moet om onder de loep te leggen prima doch nu moeten delen omdat ze hier en daar hysterisch worden van een goede coureur hoeft gewoon niet.

Tenslotte ben ik van het algehele vraagteken : wanneer je maf genoeg bent om als een prof te leven ben je ook maf genoeg om daarbij alles te doen om nog harder te gaan. Een paar naaldvrezers en luie supertalenten daargelaten. Uitgemagerd mannetje in strak pakkie op veel te snelle fiets : potentiële pakhaas, allemaal. En dat bneem ik ze niet kwalijk.

S. Morgenstern 8 juli 2021 om 12:02

De toetsbaarheid lijkt me bij ketonen ook vrij mager. Ik heb althans nog nooit een overtuigend argument gezien om meetbare competitievervalsing te constateren.

Romāns Vainšteins 8 juli 2021 om 12:06

Daarentegen zijn er wel vrij sterke aanwijzingen dat SKY het al langer deed en de één na andere ploeg bij hen komt aansluiten. Hoewel dat ook altijd een hippe andere pindakaas kan zijn.

S. Morgenstern 8 juli 2021 om 12:14

Volgens mij zijn er vrij sterke aanwijzingen dat SKY tot het testosteron pakketje boven water kwam, met hele andere dingen bezig was. Lijkt me geen toeval dat er na die tijd steeds meer ploegen aan kwamen sluiten

Panache 8 juli 2021 om 12:37

De verbranding van een keton vereist minder zuurstof voor een zelfde output aan energie. Dát maakt het zo gewild voor een duursporter.

Pietspeed 8 juli 2021 om 13:17

De beuk erin. Colbrelli, Matthews, Sagan, Van Aert, en ploeg AFC, Cav proberen te slopen op cat 3 of door waaiers. Heb genoeg van Cavs overwinningen. Cav heeft btw meer afgezien dan Van Aert. Wout mag het helemaal afmaken en zich kronen vandaag.

Headlines

Materiaalzone

Populair